Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvor mye har dere betalt for å reise med hund? Jeg er litt forvirra nå. Når vi fløy fra Sola til Vigra for et par uker siden betalte jeg 1200 for to hunder i cargo. I følge SAS sine nettsider skal det koste 300 kr per hund innenlands. Det var ikke flybytte underveis, men mellomlandet for så vidt på Flesland. Jeg kan ikke skjønne at det skal koste 300 kr per strekning når det ikke er flybytte? Har ikke betalt det før. Jeg har pleid å betale det samme uansett om jeg har flydd via Flesland eller Gardermoen. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Sommervikar-nolduser. Send mail og klag, men vær obs på at det er sommertid i servicesenteret så det er 6-8 ukers ventetid på svar derfra dessverre.

takk :) Jeg har sendt mail for et par uker siden, men ikke hørt noe. Men da ordner det seg etter hvert. Vet du om det er forskjell i pris på mellomlanding med og uten flybytte? Jeg skal reise hjem på lørdag, men da skal jeg skifte fly på Gardermoen. Er spent på om jeg må betale 1200 kroner da og ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på billetten du booket, har den ETT rutenummer (SK4144 f.eks) eller har den TO rutenummer (f.eks SK4142 og SK4144)? Det kan være der disse uerfarne sommervikarene som nå har tatt over innsjekkingsskrankene kan ha misforstått og tatt betalt per flyvende strekning.

Men nå har jeg dobbeltsjekket, og man betaler kun PER STREKNING A => B (altså om du har booket billetten gjennomgående Stavanger-Ålesund skal du kun betale for den strekningen, uansett hvor mange mellomlandinger og ruteendringer det blir imellom der). Så her vil jeg anta du får pengene tilbake, bare belag deg på å vente litt! :)

Hvis du har booket billett AES-SVG så skal du betale akk det samme selv om reisen er AES-OSL-SVG. Hvis de krangler med deg skal du bare krangle tilbake, og be om å få noen andre til å se på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har noen tillegg til teksten, da jeg har bemerket meg at denne teksten faktisk brukes i andre foraer (!) og samme spørsmål som ovenfor har blitt trukket fram.

Kan jeg reise med hunden min i lasterommet?

Ja. Dette må også reserveres under billettbestilling - og igjen er dette lurest å gjøre over telefon, selv om det går an å legge ved notis på internett hos Widerøe.

Pris for å ha med hund i lasterommet intra Norge:

SAS og Widerøe: 225kr

Norwegian: 300-400kr

For priser i Europa og USA - se :
SK/WF: http://www.wideroe.n...turen/kjaeledyr

DY: https://www.norwegia...leggstjenester/

Prisene gjelder per billettert reise, irrelevant av antall mellomlandinger du har. Hvis du skal reise Oslo-Kirkenes betaler du det samme om du tar direkteflyet Oslo-Kirkenes eller flyr Oslo-Tromsø-Kirkenes. Husk at dette gjelder om du har gjennomgående billett, hvis du har kjøpt én billett Oslo-Tromsø og så en annen Tromsø-Kirkenes må du betale 2 ganger, hvis det står Oslo-Tromsø-Kirkenes trenger du kun betale 1 gang. Dette er bekreftet fra SAS og Widerøes side, usikkert hva Norwegian har som policy.

Hos Norwegian og SAS er det plass til 4 bur per flight, hos Widerøe er det plass til 2 bur. For alle flyselskaper gjelder regelen om: "buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport". Hos Widerøe blir det fort trangt i jaktsesongen, og det er viden kjent at man må være tidlig ute for å få plass til sine fuglehunder.

Oppdatert variant, håper mods kan lime inn i startinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser bildene har falt ut fra hovedinnlegget - vet ikke om moderatorene har tenkt å ordne det, men sånn i alle tilfelle musefelle har jeg noen bildelinker liggende på lager. Vi får se hur det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bildene har falt ut fra hovedinnlegget - vet ikke om moderatorene har tenkt å ordne det, men sånn i alle tilfelle musefelle har jeg noen bildelinker liggende på lager. Vi får se hur det går :)

vi har som jeg nevnte problemer med hele posten, bildene vil ikke være med pga en bug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn var det ja! Ja jeg ser hele posten har en annen font også, merkelige greier :P Håper supportfolka finner ut av det, ellers har jeg de som sagt på lur, hvis noen brått blir nysgjerrig! :)

Jeg har lagret de også :-)

Pi skal fly hjem om en uke. Jeg har klistret live animal rundt hele. Fylt ut all info om meg og hvor hunden skal og klistret på. Byttet ut plastikk håndtakene med skruer med mutter. Vann og mat skål festet. Tisse pads i bunn.

Får bare håpe jeg får buret med meg ned :-P flyr wozz air og har betalt for et stk bagasje. Tungt er det iallefall ikke :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Pris for å ha med hund i lasterommet intra Norge:

SAS og Widerøe: 225kr

Norwegian: 300-400kr

*klipp*

Hos Norwegian og SAS er det plass til 4 bur per flight, hos Widerøe er det plass til 2 bur. For alle flyselskaper gjelder regelen om: "buret være så stort at dyret skal kunne stå oppreist, snu seg og legge seg i en naturlig posisjon. Dersom størrelsen på buret ikke gir dyret mulighet til å stå oppreist vil vårt flyplasspersonale ikke akseptere dyr og bur for transport". Hos Widerøe blir det fort trangt i jaktsesongen, og det er viden kjent at man må være tidlig ute for å få plass til sine fuglehunder.

En tilleggsopplysning. For stor hund koster det 600 kr hver vei med SAS nå...

Men et spørsmål til størrelsen på buret. Jeg har et bur jeg har flydd med Ekko i flere ganger og har aldri fått noe problem med det. Han kan stå oppreist uten at ryggen tar i burtaket (såvidt), men han må bøye hodet. Så er det noen kloke hoder som kommer og forteller meg at han må kunne stå med hodet opp i vanlig stilling, og Therese blir bekymra for om hun har for lite bur allikevel. Må de kunne ha hodet i naturlig posisjon? Han kan jo sitte, stå og snu seg rundt. Prøvde å ringe norwegian, men hu jeg snakka med visste ikke mer enn det som står og at det sikkert gikk bra... Om jeg skal ha en størrelse større må jeg opp på gigantburet, og det er noen cm større enn maksmålet man kan ha med norwegian, så det går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilleggsopplysning. For stor hund koster det 600 kr hver vei med SAS nå...

Greit å presisere det, jeg ser de nye reglene ligger på : http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Annet/Reise-med-dyr/Priser/

http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr - også her hos Widerøe.

"Hvis burets mål overstiger 158 cm (lengde+bredde+høyde) blir prisen den doble."

Skal prøve å finne ut noe mer, for det virker veldig rart om prisen skal øke så sinnsykt mye. 158 cm er jo alt over SMALL i varikennel-størrelse. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Greit å presisere det, jeg ser de nye reglene ligger på : http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Annet/Reise-med-dyr/Priser/

http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr - også her hos Widerøe.

"Hvis burets mål overstiger 158 cm (lengde+bredde+høyde) blir prisen den doble."

Skal prøve å finne ut noe mer, for det virker veldig rart om prisen skal øke så sinnsykt mye. 158 cm er jo alt over SMALL i varikennel-størrelse. Merkelig.

Ja, jeg har alltid vært fornøyd med å fly med hund med SAS tidligere, men den prisen var faktisk uaktuell. Jeg fikk samme pris oppgitt da jeg snakka med kundeservice, så det stemmer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilleggsopplysning. For stor hund koster det 600 kr hver vei med SAS nå...

Men et spørsmål til størrelsen på buret. Jeg har et bur jeg har flydd med Ekko i flere ganger og har aldri fått noe problem med det. Han kan stå oppreist uten at ryggen tar i burtaket (såvidt), men han må bøye hodet. Så er det noen kloke hoder som kommer og forteller meg at han må kunne stå med hodet opp i vanlig stilling, og Therese blir bekymra for om hun har for lite bur allikevel. Må de kunne ha hodet i naturlig posisjon? Han kan jo sitte, stå og snu seg rundt. Prøvde å ringe norwegian, men hu jeg snakka med visste ikke mer enn det som står og at det sikkert gikk bra... Om jeg skal ha en størrelse større må jeg opp på gigantburet, og det er noen cm større enn maksmålet man kan ha med norwegian, så det går ikke.

Ifølge retningslinjene skal vel hunden kunne sitte med hodet løftet. Vi gikk på en smell på det da vi skulle til England, og svigermor stod med Odin og bur på Gardermoen som ikke ble godkjent (enda han etter min mening kunne løfte hodet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ifølge retningslinjene skal vel hunden kunne sitte med hodet løftet. Vi gikk på en smell på det da vi skulle til England, og svigermor stod med Odin og bur på Gardermoen som ikke ble godkjent (enda han etter min mening kunne løfte hodet).

Det som står er dette: "Buret må være så stort at dyret kan stå oppreist, snu seg rundt og ligge i en naturlig posisjon" Der står det ingen ting om hvordan hunden skal stå oppreist, og jeg fikk ikke noe klart svar på det da jeg ringte norwegian og jeg har flydd med samme bur og hund flere ganger tidligere. Men om det du skriver stemmer, så kan jeg aldri fly med Ekko da? Han er ikke så svær liksom. 67 cm skulderhøyde og 28 kg. Gigantburet går ikke under maksstørrelsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har alltid vært fornøyd med å fly med hund med SAS tidligere, men den prisen var faktisk uaktuell. Jeg fikk samme pris oppgitt da jeg snakka med kundeservice, så det stemmer nok.

Kundeservice er alltid enig med det som står på nettet :P De har jo ingen kunnskap sånn sett, annet enn at de skal være høflige, enige med kunden og videresende klager. Så jeg skal grave litt. Veldig merkelig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kundeservice er alltid enig med det som står på nettet :P De har jo ingen kunnskap sånn sett, annet enn at de skal være høflige, enige med kunden og videresende klager. Så jeg skal grave litt. Veldig merkelig utvikling.

Eeeh ja, det merka jeg jo når jeg spurte om burstørrelse ifht hundestørrelse. Svaret var enda mer svevende og usikkert enn det som står på nettsida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Oh fin tråd! Skal plutselig fly med valp i lasterom idag. Hadde heldigvis et Vari Kennel bur nede i boden. Valpen er ca 45 cm fra bakke til hodetopp, og ca 55 fra nese til halerot. Buret er ca 45 høyt og ca 60 langt. Er det ok iforhold til reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh fin tråd! Skal plutselig fly med valp i lasterom idag. Hadde heldigvis et Vari Kennel bur nede i boden. Valpen er ca 45 cm fra bakke til hodetopp, og ca 55 fra nese til halerot. Buret er ca 45 høyt og ca 60 langt. Er det ok iforhold til reglene?

åh heregud :P du får ikke den i en bag nei :P godt det er mye bein på disse :P

Om du får den med er nok litt opp til hvem du møter.. de mener ofte du skal få en knytt neve over hunden når de står i buret osv, men valpen er jo bare bein og rangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh heregud :P du får ikke den i en bag nei :P godt det er mye bein på disse :P

Om du får den med er nok litt opp til hvem du møter.. de mener ofte du skal få en knytt neve over hunden når de står i buret osv, men valpen er jo bare bein og rangel.

Akkurat! Så du bildet av søsteren i baggen? haha.

Æsj. jaja. Får håpe de godkjenner. Har ingen andre løsninger nå. Står jo bare at den skal stå, ligge og kunne snu seg i buret, og det vil hun klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat! Så du bildet av søsteren i baggen? haha.

Æsj. jaja. Får håpe de godkjenner. Har ingen andre løsninger nå. Står jo bare at den skal stå, ligge og kunne snu seg i buret, og det vil hun klare.

jeps, jeg ville tatt sjangsen, også bare ikke si noe, bare komme med hunden :P De sjekket aldri Issi eller så inn, bare satt hun i buret og lastet hun på.

Krysser fingrene det går bra ikveld ;) så bildet ja :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeps, jeg ville tatt sjangsen, også bare ikke si noe, bare komme med hunden :P De sjekket aldri Issi eller så inn, bare satt hun i buret og lastet hun på.

Krysser fingrene det går bra ikveld ;) så bildet ja :P

Ja.. Får bare prøve :) Er det greit å legge inn et tyggebein i buret? Slik i tørka hud. Også teppe med tissepads over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Får bare prøve :) Er det greit å legge inn et tyggebein i buret? Slik i tørka hud. Også teppe med tissepads over.

jeg har flydd med leker og tyggeben, samt tissepads og tepper. jeg liker dog ikke sende ben og sånt tilfelle det setter seg fast *hysterisk* :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har flydd med leker og tyggeben, samt tissepads og tepper. jeg liker dog ikke sende ben og sånt tilfelle det setter seg fast *hysterisk* :P

Ja, det er jo det.. Hmm. Jeg har med et tyggebein i alle fall. Vi får se hvordan hun er. Er hun bare trøtt, så sover hun forhåpentligvis. :Reindear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundeservice er alltid enig med det som står på nettet :P De har jo ingen kunnskap sånn sett, annet enn at de skal være høflige, enige med kunden og videresende klager. Så jeg skal grave litt. Veldig merkelig utvikling.

Kundeservice kan være veldig merkelige og altså. Jeg reiste med sas i sommer, og betalte for mye for hundene den ene veien, og mailet fram og tilbake med kundeservice i ukesvis før jeg gav opp. Jeg hadde to bur i cargo, hvorav ingen var over 158 cm, og betalte allikevel 600 kr.

Neste gang kjører jeg bil tenker jeg, blir billigere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kundeservice kan være veldig merkelige og altså. Jeg reiste med sas i sommer, og betalte for mye for hundene den ene veien, og mailet fram og tilbake med kundeservice i ukesvis før jeg gav opp. Jeg hadde to bur i cargo, hvorav ingen var over 158 cm, og betalte allikevel 600 kr.

Neste gang kjører jeg bil tenker jeg, blir billigere det.

Vanskelig å si noe om saken når du ikke deler konkrete hendelsesforløp og hva kundeservice har gitt av tilbakemeldinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...