Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvorfor i alle dager står det da bare "bag drop" og "check in other airlines" da? Trodde de skrankene bare var for de som allerede hadde sjekket inn og bare skulle sende bagasje. Ville ikke plage bag drop-damene, så det endte med at jeg sjekket inn i business class-skranken. :icon_redface: Der var det jo dessuten ikke kø. :whistle:

Det er nok fordi man ønsker å "sluse vekk folk" / at folk skal sjekke inn på automatene og så sende fra seg baggasje på "bag drop" - for hvis alle skal gå rett i køa for å sjekke inn på skranke så blir køene fort veeeeldig lange :) Men når du har spesialbehov så er det ingen ting i veien for å gå rett på "bag drop" og få hjelp både til innsjekk og baggasje.

Ikke så farlig med business class-skranken heller - som du sier, er det ikke kø er du ikke i veien for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Som jeg stresser med disse flygreiene hvert år..

Skal fly Bergen-Oslo-Tromsø-Alta, med flybytte i oslo. Skal hunden hentes da eller blir hun sendt rett på neste fly? Transfertid på 1 time 10 min. Ringte og bestilte billetter over tlf, tidligere hr jeg alltid sikret meg bedre tid(for da har hunden fått lufte seg), men flydamen sa at dette var beste rute. Ringte for å dobbeltsjekke(igjen) om det var god nok tid. Fikk beskjed nå om at hunden IKKE skulle hentes i Oslo. Stemmer det? Alltid hentet henne ut før.. Stoler ikke på noen, får motsatte beskjeder hver gang. Meh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Som jeg stresser med disse flygreiene hvert år..

Skal fly Bergen-Oslo-Tromsø-Alta, med flybytte i oslo. Skal hunden hentes da eller blir hun sendt rett på neste fly? Transfertid på 1 time 10 min. Ringte og bestilte billetter over tlf, tidligere hr jeg alltid sikret meg bedre tid(for da har hunden fått lufte seg), men flydamen sa at dette var beste rute. Ringte for å dobbeltsjekke(igjen) om det var god nok tid. Fikk beskjed nå om at hunden IKKE skulle hentes i Oslo. Stemmer det? Alltid hentet henne ut før.. Stoler ikke på noen, får motsatte beskjeder hver gang. Meh!

Om du skjekker inn for hele reisen henter du henne ikke ut i Oslo nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er det noen som hva som er maks størrelse på flybur hos de ulike flyselskapene? Jeg skal flytte, og mulig jeg da vurderer å frakte malamutene med fly. Noen sier at jeg aldri får med meg de to på fly, og noen sier at det skal gå fint. Høyden deres er 60 cm og 63 cm i manke (27 kg og 31 kg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er det noen som hva som er maks størrelse på flybur hos de ulike flyselskapene? Jeg skal flytte, og mulig jeg da vurderer å frakte malamutene med fly. Noen sier at jeg aldri får med meg de to på fly, og noen sier at det skal gå fint. Høyden deres er 60 cm og 63 cm i manke (27 kg og 31 kg).

Det står på nettsidene til de forskjellige selskapene. Vær oppmerksom på Widerøe, de tar ikke større enn inter medium, og SAS ansatte er ikke oppmerksomme på dette når du bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snusmumrikk - du som har vært litt sint på SAS ang prisene på frakt med hund.... Prisene er nå oppdaterte:
http://www.sas.no/alt-om-reisen/annet/Reise-med-dyr/priser/

Og til din glede (og alles glede), er prisen nå gått ned :)

Fastpris: 40EUR for hund i lasterom innen norden. Ergo 325kr. 75kr billigere enn Norwegian :)

Forøvrig har SAS en av de laveste prisene for hund til Asia og Amerika nå, av alle flyselskaper...! Meget fin utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har økt for hund i kabinen da, hvis det er per vei som er oppgitt. Det er et år siden jeg hadde med hund i kabinen, så det kan godt være en stund siden prisen økte. Jeg pleide å betale 160 kr per vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen har økt for hund i kabinen da, hvis det er per vei som er oppgitt. Det er et år siden jeg hadde med hund i kabinen, så det kan godt være en stund siden prisen økte. Jeg pleide å betale 160 kr per vei.

Det er noen år siden den var 150 slik det står i start-posten, sist det ble oppdatert var det 199 mener jeg. Norwegian tar 299kr for hund i kabin, det er antakeligvis for å möte konkurransen at man standardiserer prisen mellom selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som hva som er maks størrelse på flybur hos de ulike flyselskapene? Jeg skal flytte, og mulig jeg da vurderer å frakte malamutene med fly. Noen sier at jeg aldri får med meg de to på fly, og noen sier at det skal gå fint. Høyden deres er 60 cm og 63 cm i manke (27 kg og 31 kg).

Norwegian hadde hvertfall plass til Ymse, jeg lånte bur av @HP. Husker ikke str men han kunne hatt mye mindre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian hadde hvertfall plass til Ymse, jeg lånte bur av @HP. Husker ikke str men han kunne hatt mye mindre.

Da er det vel håp! Ser at maksimalmål hos norwegian er 120x81x84 cm (LxBxH). Har et stort flybur jeg håper jeg kan burke. Må måle det, også må jeg se om jeg får kjøpt meg et til.. (ikke alltid like praktisk med to gitt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på nettsidene til de forskjellige selskapene. Vær oppmerksom på Widerøe, de tar ikke større enn inter medium, og SAS ansatte er ikke oppmerksomme på dette når du bestiller.

Jeg flydde med Large nå for en mnd siden med Widerøe :) Gratis ene veien, og 199 andre veien. Var nok noe fryktelig galt der :P haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg flydde med Large nå for en mnd siden med Widerøe :) Gratis ene veien, og 199 andre veien. Var nok noe fryktelig galt der :P haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kanskje det er Inter large det tilsvarer? Det står ihvertfall mål oppgitt (jeg målte begge burene og gikk ut fra cm), og jeg kan ikke fly med en voksen terv hannhund i største tillatte buret hos Widerøe. Jeg bestilte større på telefon med SAS, men fikk ikke godkjent (eller, jeg fikk godkjent til Tromsø, for dit var det SAS fly og ikke videre med Widerøe pga for stort bur). Selv i det store kan ikke mine stå med hodet opp, i det du får ha med hos Widerøe kan de ikke reise seg skikkelig med ryggen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel håp! Ser at maksimalmål hos norwegian er 120x81x84 cm (LxBxH). Har et stort flybur jeg håper jeg kan burke. Må måle det, også må jeg se om jeg får kjøpt meg et til.. (ikke alltid like praktisk med to gitt :P )

Du kan ha mer en ett dyr i ett bur (aka 2 hunder i ett bur) hos SAS og Widerøe iallefall.

@Snusmimrikk - har du sett lasterommet på de små mini-dashene? :P Det er så knøbert at med et bur i f.eks gigant-størrelse så er det ikke plass til noe annen baggasje der :P Lurer på om det også har noe med høyde/bredde, at det rett og slett ikke går inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du kan ha mer en ett dyr i ett bur (aka 2 hunder i ett bur) hos SAS og Widerøe iallefall.

@Snusmimrikk - har du sett lasterommet på de små mini-dashene? :P Det er så knøbert at med et bur i f.eks gigant-størrelse så er det ikke plass til noe annen baggasje der :P Lurer på om det også har noe med høyde/bredde, at det rett og slett ikke går inn.

Jeg har hørt at det er å få dem inn som er problemet, men det spiller jo egentlig ingen rolle. Poenget mitt var at man må være klar over det selv, for de SAS ansatte tenker ikke på det når du bestiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er å få dem inn som er problemet, men det spiller jo egentlig ingen rolle. Poenget mitt var at man må være klar over det selv, for de SAS ansatte tenker ikke på det når du bestiller

Du, det er greit at du har hatt et uheldig møte på telefonen, men det er ikke *ALLE* som er sånn - og jeg håper enda du har sendt inn klage på at den ansatte ikke hadde gode nok kunnskaper.

Anbefaler stadig vekk å bestille SAS-billetter hos Widerøe, så får du tilgang på kundeservicen til Widerøe som sitter i Norge. SAS' kundeservice er blitt outsourcet og sitter i type Latvia eller noe sånn nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er Inter large det tilsvarer? Det står ihvertfall mål oppgitt (jeg målte begge burene og gikk ut fra cm), og jeg kan ikke fly med en voksen terv hannhund i største tillatte buret hos Widerøe. Jeg bestilte større på telefon med SAS, men fikk ikke godkjent (eller, jeg fikk godkjent til Tromsø, for dit var det SAS fly og ikke videre med Widerøe pga for stort bur). Selv i det store kan ikke mine stå med hodet opp, i det du får ha med hos Widerøe kan de ikke reise seg skikkelig med ryggen engang.

Hvor høy er de da? Ida dro i Lagre, og hun er vel 61cm høy og kunne stå fint, men med hodet litt bøyd tror jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp flydd innlands med hund. Dette var med SAS til Haugesund. Turen gikk kjempefint! Samboeren min fikk gå ned til hunden for å sjekke hvordan den hadde det og for å tilby den noe å drikke, dette var selvfølgelig ikke noe problem. I Haugesund ble hunden tatt ut først og vi fikk komme ned å hente den selv ved flyet. Hunden (BC, 58cm) fløy i et XL bur og hadde meget god plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg lagde en tråd om dette i sted, for jeg så ikke denne, men jeg kan spørre her også;

Oppdretter og jeg hadde en samtale tidligere i dag, jeg nevnte at jeg vil kjøpe bur så lille bisken (golden retriever) blir vant til det før vi skal ut og fly i julen (da vil han være ca 7 mnd), men hun mente det var helt unødvendig, for man kan låne bur av flyselskapet. At man da kan reservere disse på forhånd. Det hørtes litt rart ut for meg, for jeg har trålet internettet opp og ned etter bur/fly-info, men ikke sett noe som tilsier dette. Men er det likevel en mulighet? Og i såfall, med hvilket flyselskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før kunne man låne bur av flyselskapene, tror ikke dette er i verk lengre. De fleste selskapene selger dog bur på flyplassene om man ikke har, har feil type bur el, men de er svindyre ifht mange andre steder.

Til en grov overpris, og det er ikke garantert at de har riktig størrelse inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en grov overpris, og det er ikke garantert at de har riktig størrelse inne.

De tjener nok veldig greit på at folk har feil bur eller feile låsemekanismer, ja ;)

SAS Gardermoen bruker å ha alle størrelser inne til enhver tid. Hver gang vi har reist (20 ganger iallefall) har noen vært nødt til å kjøpe bur av ymse grunner. De ble ikke videre fornøyd da ene passasjeren hadde nok av tid til at kona i byen fikk kjøpt et godkjent bur og kom med :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Reise langt med hund på fly.

Vi skal reise Tenerife-Gardermoen-Værnes med hund, hvis lykken står oss bi og alle holder seg friske :-) Tenerife - Oslo vil ta 5,5 time. Dvs, det er tiden hunden vil oppholde seg i buret. En som har hund i Norge sier "tenk på stakkars hunden"!! Her jeg bor, sier flere nei det går helt fint.

-Er det for langt? Vi skal pause i Oslo, og reise videre med fly til Trondheim. Blir det stress for henne (det tror ikke jeg men)...

Hva syns dere? Hun pleier være rolig i bur, så lenge ingen forstyrrer og begynner med dikkerier. Type nysgjerrig på alt nytt, følger med og tar det rolig. Hun er vant til flyplasser, ståk og bråk og luktene. Hittil, syns det er spennende. Har aldri reist med fly før. Hun liker seg i bur.

Skal jeg gi henne adaptil før reisen, i såfall, når begynne?

- Hvordan gjøre med vann i forkant? Hun må jo ha vann i buret (?!). Tenker på å ordne slik at hun ikke må tisse. Har selskapsblære av dimensjoner. Men det er stress å være tissetrengt.

Brrrrr....

- Er det noen som har reist langt, med sine hunder før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...