Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Da jeg skulle til Spania med Norwegian så var det bare så vidt buret ble godkjent. Hunden skal vel kunne sitte og strekke hodet oppover eller noe sånt... (Lurer på hva folk med grandiser og irsk ulvehund gjør når de skal fly me hund :ahappy: ) Dama i innsjekken sa at buret var for lite, og ringte til noen i Norwegian for å høre med dem. Det gikk heldigvis greit... Så jeg ville IKKE tatt sjansen på å bruke et bur som er litt lite.

Jeg har flydd mange ganger med bur hvor hunden ikke kan rette hodet helt opp (ryggen tar ikke oppi taket da). Jeg har prøvd gjentatte ganger å få skikkelig svar fra både SAS og Norwegian på akkurat hva som er reglene, men det vet visst ingen. Jeg har bare en tervueren, men om han skal kunne stå med hodet opp uten å ta i taket blir buret for stort til at de tar det med på flyet :/ Han har den største størrelsen nå.

Tusen takk dere.

Kan jeg kjøpe et plastbur som det står at godkjent for fly eller må det være VariKennel? Er det evt noe merke på burene som gjør at jeg kan være sikker på at buret er godkjent?

Og hvor finner man flybur billigst?? Dårlig utvalg på finn.no

Jeg har ikke kennelbur, men tilsvarende plastbur. Det går helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

Første flyburene vi kjøpte var Tropehagens egne merke.

Husker ikke hva det het, men det var det de hadde før de begynte å selge Skudo.

Etter 2 flyreiser hadde vi hatt skader på begge burene.

Så vi gikk tilbake med de og fikk hevet kjøpet da de jo faktisk skal tåle den påkjenninga det er å bli lastet på og av fly.

Vi valgte å gå opp i pris og kjøpe Atlas.

Veldig fornøyd med kvaliteten.

Og med hjul som vi lett tar på, så er det jo en smule lettere å fly med 3 hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt meg en tur til københavn i februar, og lurer på hva jeg skal gjøre med hunden, da jeg ikke har noen som kan passe henne. Hun vil da være ca. 9 måneder. Tror dere det vil gå greit å ta henne med på på flyet da? Hun kan ikke være i kabinen. Kjenner jeg blir litt nervøs når jeg tenker på at hun må være alene der nede. Hun er egentlig veldig sutrete, så ser for meg at jeg kommer til å høre henne ule hele flyturen :/

Noen som har erfaringer med å fly med en unghund (ikke i kabinen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør her jeg

Hunden som skal fly er i manken ca 52 cm høy, han veier 19kg. Vet ikke hvor lang han er, men noe rundt 50-55cm

Buret vi har er VariKennel Medium, som er 71x52x55

Dette synes jeg er for lite

Intermedium er 81x57x61

Vil dette passe?

Neste er Large som iflg dyrebutikken er veldig stort

91x64x69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvilket jeg hadde valgt om jeg var deg Monica T

Vi har Atlas 50, som er like langt som Intermedium hos Vari kennel, men litt lavere og kortere.

Dette buret er akkurat passe for shibaen som er 42 cm høy.

Da med en god madrass i bunnen.

Jeg ville nok ha tatt med hunden og prøvd rett og slett.

Sett at den kan stå ordentlig i buret.

For om man møter "rette" personen i innsjekken, er det veldig kjipt å stå med for lite bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvilket jeg hadde valgt om jeg var deg Monica T

Vi har Atlas 50, som er like langt som Intermedium hos Vari kennel, men litt lavere og kortere.

Dette buret er akkurat passe for shibaen som er 42 cm høy.

Da med en god madrass i bunnen.

Jeg ville nok ha tatt med hunden og prøvd rett og slett.

Sett at den kan stå ordentlig i buret.

For om man møter "rette" personen i innsjekken, er det veldig kjipt å stå med for lite bur...

Enig, skal innom dyrebutikke i morgen og tar med Lio inn. Så får vi sett og testet burene før jeg bestemmer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål. Skal hente vofsen i februar. Flyr med Danish Airtransport og de har en maksstørrelse på 50x40x30 cm. Da er det altså det samme hvilket bur det er så lenge det er innenfor disse målene, ikke sant? Og er det sånn da at jeg ikke egentlig kan ha med meg en veske eller noe sånt på reisen? Skulle gjerne hatt med en bok i alle fall, men kan jo ikke la boken ligge i buret sammen med valpen på vei tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål. Skal hente vofsen i februar. Flyr med Danish Airtransport og de har en maksstørrelse på 50x40x30 cm. Da er det altså det samme hvilket bur det er så lenge det er innenfor disse målene, ikke sant? Og er det sånn da at jeg ikke egentlig kan ha med meg en veske eller noe sånt på reisen? Skulle gjerne hatt med en bok i alle fall, men kan jo ikke la boken ligge i buret sammen med valpen på vei tilbake.

JA til maksstørrelse :P Maks = alt opp til og inkludert 50x40x30 :P

Ang ei bok får du garantert ha med deg det, men send en mail til dem og hør ang ekstra håndbaggasje. DAT er jo et lite selskap som bare blir glad for litt mails :P Svarer deg garantert raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA til maksstørrelse :P Maks = alt opp til og inkludert 50x40x30 :P

Ang ei bok får du garantert ha med deg det, men send en mail til dem og hør ang ekstra håndbaggasje. DAT er jo et lite selskap som bare blir glad for litt mails :P Svarer deg garantert raskt :)

Er det sånn at håndbagasje må være én ting? Har noen cm å gå på alle veier i forhold til hundeveska :lol: Men ja, sende mail, lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at håndbagasje må være én ting? Har noen cm å gå på alle veier i forhold til hundeveska :lol: Men ja, sende mail, lurt.

Hehe, ja det er snakk *per objekt*, ikke totalstørrelsen, hehe :P

Problemet med f.eks DAT er jo at de har veldig små (propell) fly, så de kan være litt strenge på håndbaggasje :) Mye mindre plass i kabinen ifht jetflyene. Men bare send mail og spør, de er kjempetrivelige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er snakk *per objekt*, ikke totalstørrelsen, hehe :P

Problemet med f.eks DAT er jo at de har veldig små (propell) fly, så de kan være litt strenge på håndbaggasje :) Mye mindre plass i kabinen ifht jetflyene. Men bare send mail og spør, de er kjempetrivelige folk.

Du hadde helt rett :)

"Hej Anette

Du må gerne medbringe en lille taske med lidt læsestof, pengebog m.m.

Med venlig hilsen / Best regards

Danish Air Transport A/S

Anja Hjorth

Scheduled Service Assistant"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har tenkt meg en tur til københavn i februar, og lurer på hva jeg skal gjøre med hunden, da jeg ikke har noen som kan passe henne. Hun vil da være ca. 9 måneder. Tror dere det vil gå greit å ta henne med på på flyet da? Hun kan ikke være i kabinen. Kjenner jeg blir litt nervøs når jeg tenker på at hun må være alene der nede. Hun er egentlig veldig sutrete, så ser for meg at jeg kommer til å høre henne ule hele flyturen :/

Noen som har erfaringer med å fly med en unghund (ikke i kabinen)?

Det kommer litt an på hunden tenker jeg. I utgangspunktet bør en hund fint tåle å fly, men det er nok noen det kan være en større belastning for. Han av mine som jeg har flydd en del med var ca 4 mnd første gang han fløy. Da hørte jeg han faktisk inni flyet. Forbanna hyling over å være sperra inne (han var det i bilkjøring også i starten). Tilbake igjen noen dager seinere var det helt greit, han tusla trygg og fin gjennom flyplassen og inn i buret uten protester og ingen lyd under flyturen. Neste flytur var et par mnd seinere og jeg har flydd mange ganger med han, og aldri hørt han igjen, han er trygg og fin og det virker som han syns det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde helt rett :)

"Hej Anette

Du må gerne medbringe en lille taske med lidt læsestof, pengebog m.m.

Med venlig hilsen / Best regards

Danish Air Transport A/S

Anja Hjorth

Scheduled Service Assistant"

Som Kanger sier så er flyene de bruker temmelig små, så for din egen del ville jeg ikke tatt den største håndbagasjen. Da kan du fort få litt dårlig plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ang håndbaggasje så kommer det ann på hvilket flyselskap du bruker..

norwegian kan du bare ha med hund i kabinen på innenlandsreiser, men på utenlandsreiser må hunden i cargo uansett strl.

SAS så kan du ha med hunden i kabinen uansett hvilken reise og ta med deg en veske i tillegg..

Usikker på hva andre flyselskap praktiserer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy jo nå i helgen med Lufthansa, og på returen med valp i cabinen spurte jeg ved innsjekk Praha om jeg også kunne ha med meg min ryggsekk inn i cabinen i tillegg til hundeburet + en liten pose ved siden av. Det gikk helt fint (sekken var 45 l). Da vi skulle ombord videre fra Frankfurt til Oslo syntes nok crewet at jeg burde ha sjekket inn sekken som bagasje, men jeg fikk ha den med likevel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi skal fly oslo-bodø til sommeren og i den anledning har jeg målt nåværende litt snaue bilbur til 66cm høy, 56cm brei, 90cm lang. Det funker levelig unntatt i høyden - hun blir stående med ryggen i taket, hvis hun på død og liv vil stå. Jeg målte toppen av hodet hennes i til 80cm over marka, men herregud varikennel:

XL - 99x66x76 (LxBxH),Vekt: 8,8 kg - NOK 1698

Gigant - 122x81x89(LxBxH),Vekt: 23,4kg - NOK 2895

WHAT? Skal jeg betale 3k for et drittplastbur som veier nesten like mye som bikkja?

Er de så jækla nøye på hvordan hunden står i buret? Du får uansett ikke en knyttneve mellom hodet og taket på gigantstørrelsen?! (ikke at det stod noe om det på nettsidene til SAS... hvilket blir mitt forsvar i innsjekkingen hvis ikke fuckings gigant-bur er godt nok for verdens minste bernertispe??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd : http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr
Flyhund : Spørsmålet er altså om hun kan reise i et 69cm høyt bur, selv om hun ikke kan stå med reist hode.
Flyhund : Ja, det var der jeg leste dette :)
Odd : Det er ikke mulig å ha med større bur enn de som er nevnt i linken
Odd : ja, det går fint.
Odd : det er det alle gjlr

Flyhund : Okei, takk :)

Odd : 9cool.gif

Da blir det å stappe henne inn i et large-bur :rofl: Men med tanke på enkeltopplevelser beskrevet i denne tråden, tar jeg nok med en utskrift av den chatten i lomma for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal fly oslo-bodø til sommeren og i den anledning har jeg målt nåværende litt snaue bilbur til 66cm høy, 56cm brei, 90cm lang. Det funker levelig unntatt i høyden - hun blir stående med ryggen i taket, hvis hun på død og liv vil stå. Jeg målte toppen av hodet hennes i til 80cm over marka, men herregud varikennel:

XL - 99x66x76 (LxBxH),Vekt: 8,8 kg - NOK 1698

Gigant - 122x81x89(LxBxH),Vekt: 23,4kg - NOK 2895

WHAT? Skal jeg betale 3k for et drittplastbur som veier nesten like mye som bikkja?

Er de så jækla nøye på hvordan hunden står i buret? Du får uansett ikke en knyttneve mellom hodet og taket på gigantstørrelsen?! (ikke at det stod noe om det på nettsidene til SAS... hvilket blir mitt forsvar i innsjekkingen hvis ikke fuckings gigant-bur er godt nok for verdens minste bernertispe??)

Odd : http://www.wideroe.no/flyturen/kjaeledyr

Flyhund : Spørsmålet er altså om hun kan reise i et 69cm høyt bur, selv om hun ikke kan stå med reist hode.

Flyhund : Ja, det var der jeg leste dette :)

Odd : Det er ikke mulig å ha med større bur enn de som er nevnt i linken

Odd : ja, det går fint.

Odd : det er det alle gjlr

Flyhund : Okei, takk :)

Odd : 9cool.gif

Da blir det å stappe henne inn i et large-bur :rofl: Men med tanke på enkeltopplevelser beskrevet i denne tråden, tar jeg nok med en utskrift av den chatten i lomma for sikkerhets skyld.

Håper utskrift hjelper deg. De kan nemlig være kjipt strenge iblant, og da får man liksom bare ikke fly... :( (eller må kjøpe bur til dobbel pris hos dem).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stopp også da? Det går vel ikke noe direkte. :( Synd man ikke visste det litt før, gubben var der nede i januar...

var litt for tidlig desverre :P den får rabies vaksine neste uke :)

Den får bare et pit stop i bangkok også flyr videre til Norge såvidt jeg forstod :) Har lest meg igjennom 20 forskjellige tilbud. Det som tok kaka var vel british airways sitt :P de ville fly hun direkte til london uten stopp, så ha hun der i 12 timer, så fly hun til Norge :P

Lani vil reise med thai airways Sydney -> Bangkok -> Oslo. Regnet litt på å reise selv og fant ut det ble litt hipp som happ men er ikke i form til å reise å hente hun selv. Ikke at jeg har nerver heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...