Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vanskelig å si noe om saken når du ikke deler konkrete hendelsesforløp og hva kundeservice har gitt av tilbakemeldinger :P

Har skrevet utførlig om det litt høyere opp i denne tråden, tror jeg. Og fikk litt dårlig samvittighet fordi det virket som om du hadde skylda for all dårlig kundebehandling fra sas, det har du jo ikke. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

  • 2 weeks later...

Dette bildet er lagt inn på Norwegians facebook-side, litt sånn "skrekk og advarsel":

1526982_654669224572461_782774407_n.jpg

"This is how I arrived from Helsinki to Barcelona with Norwegian. Among the suitcases. I'm in the red-grey box. I did also ride on the conveyor belt. Luckily I'm an experienced traveller and did not mind. But please come on, I'd prefer not to be treated like this."

Håper ikke det er trenden, veldig beklagelig gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sånt skal ikke skje.

Dessverre er det jo faktisk stuerne som stabler bagasje og hundebur, så noen garanti har man jo aldri uansett selskap.

Har dog flydd med Norwegian både i inn og utland, og vi har sett hundene har blitt kjørt både ut og inn.

Aldri sammen med annen bagasje.

Muligens fordi vi alltid flyr med 2 eller 3 bur og har så store bur at det ikke er plass til mer bagasje..

I Ungarn kom hundene inn på bagasjebåndet, det er det jo mange som mener er helt grusomt mot hunden.

Må ærlig innrømme at det ikke var noen dramatikk med det.

Uansett så er det jo faktisk rutinene på flyplassen som avgjør sånt.

Ikke hvilket selskap man flyr med nødvendigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri reist med noe annet enn Norwegian når jeg har hatt med hund. Det har aldri vært noe stress. På gardermoen har de alltid vært veldig nøye og sjekket at buret passer til hunden, forrige gang ble jeg til og med bedt om å ta av halsbåndet.. det var første gangen. Vi flyr ganske ofte: Oslo - Tromsø og Oslo - Budapest og jeg har heldigvis aldri sett buret/-ene stablet under bagasjen. Jeg er en av de som syntes det var helt greit at de kom på bagasjebåndet, da slapp jeg å vente helt til alle andre var gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom tråden og sett om jeg fant svar på det jeg lurte på.

Skal ut å fly med hunden min i april(med Norwegian, innenlands). På Norwegian sine sider så stod det at man måtte bruke et IATA-godkjent bur. Jeg kom på at jeg hadde en veske/bur som jeg kjøpte før jeg fikk valpen. Har aldri brukt det, men regner med at hun passer oppi det(skal hente det i boden og prøve senere).

Men hvordan vet jeg at det er IATA-godkjent og hvordan vet de på flyplassen at det er det? Har funnet det igjen på en nettside, og det står ingenting om det der(regner derfor med at det ikke er godkjent). Link til buret(kjøpte det fra en annen nettside): http://www.4m.no/vis/20694141/Harvard.html Så må jeg kjøpe nytt eller er det ikke så strenge på det? Målene og vekten er innenfor kravene.

Edit: Linken fungerer visst ikke. Bilde av bagen:

511418.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.iata.org/whatwedo/cargo/live-animals/pets/Pages/index.aspx

"Note: IATA does not certify, approve, endorse, or sell any particular pet container manufacturer, brand , make, or model. Equally so, IATA does not offer, solicit, endorse, or approve any particular pet or puppy transport or relocation services, regardless of whether these be offered via email or the internet. Readers should pay attention to fraudulent offerings that claim the opposite."

Det er kun målene det går på, det er ingen offisielle godkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke om bagen går innenfor målene til selskapet. Norwegian har disse målene: 43x31x20 cm. Jeg ser at de har endret høydemålet fra 23 til 20.

Min erfaring er at det ikke er så nøye med lengde,- og breddemålene. Høydemessig har man derimot ikke mye å gå på. Min bag er 25 cm høy, og kan såvidt skvises inn under setet.

Jeg har flydd mye med hund i kabin, og valgte som regel billigste billett, men etter en kjip opplevelse med norwegian og "hund i kabin" sluttet jeg å bruke dem. Skal jeg fly med hund velger jeg heller sas, selv om de eventuelt er litt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.iata.org/whatwedo/cargo/live-animals/pets/Pages/index.aspx

"Note: IATA does not certify, approve, endorse, or sell any particular pet container manufacturer, brand , make, or model. Equally so, IATA does not offer, solicit, endorse, or approve any particular pet or puppy transport or relocation services, regardless of whether these be offered via email or the internet. Readers should pay attention to fraudulent offerings that claim the opposite."

Det er kun målene det går på, det er ingen offisielle godkjente.

Ah, fikk for meg at det var noen som var spesielt godkjente. Takk for svar :)

Du må sjekke om bagen går innenfor målene til selskapet. Norwegian har disse målene: 43x31x20 cm. Jeg ser at de har endret høydemålet fra 23 til 20.

Min erfaring er at det ikke er så nøye med lengde,- og breddemålene. Høydemessig har man derimot ikke mye å gå på. Min bag er 25 cm høy, og kan såvidt skvises inn under setet.

Jeg har flydd mye med hund i kabin, og valgte som regel billigste billett, men etter en kjip opplevelse med norwegian og "hund i kabin" sluttet jeg å bruke dem. Skal jeg fly med hund velger jeg heller sas, selv om de eventuelt er litt dyrere.

Ja så at det stod at man kunne skvise den under setet, så tror ikke høyden blir noe problem. Kroppen som skal være oppi er en dvergdachs på 3-4 kg, så høyden er ikke noe problem ;)

Har dessverre ikke noe annet valg en Norwegian siden det kun er de som flyr dit vi skal. Hva skjedde når du fløy med hunden din med Norwegian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd med dem flere ganger før, og kun en gang opplevd noe kjipt. Så det går helt sikkert bra altså :)

Det gikk på at jeg ble snakket stygt til. Hunden jeg fløy med ble redd og hylte (første gang hun reagerte sånn, så kanskje hun hadde dotter i ørene eller noe), og jeg åpnet bagen litt å tok hånden nedi til henne, sånn at hun roet seg. Da ble jeg snakket såpass stygt til at medpassasjerene mine reagerte på det, og spurte om det gikk bra med meg etterpå (det var både pekefinger, og "kallenavn" med i bildet). Det høres kanskje ikke ut som en stor greie, men for meg var det kjempe ubehagelig. Jeg forventer å bli behandlet skikkelig på flyreise, og jeg har faktisk betalt for at hunden skal være med.

Hvor høy er bagen din? Om den er særlig høyere enn 25-26, så tviler jeg på at det går. Det går ikke på hva som er inni, men rett og slett at det er traaangt. Jeg har en myk sherpa bag. :)

Bør også være obs på at det kan bli ganske varmt i en sånn bag når den ligger innunder flysetet, og ser ikke ut til at det er så store luftemuligheter i den du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens navle! Bardufoss! Vi skal til Senja, så da er det enklest å fly dit i stede for Tromsø :)

Hadde det i bakhodet, skjønner. På sommern anbefaler jeg å fly til Tromsø og kjøre kystruta til Senja, da går det ferge - det er nydelig! :) (Litt "OT" men :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flydd med dem flere ganger før, og kun en gang opplevd noe kjipt. Så det går helt sikkert bra altså :)

Det gikk på at jeg ble snakket stygt til. Hunden jeg fløy med ble redd og hylte (første gang hun reagerte sånn, så kanskje hun hadde dotter i ørene eller noe), og jeg åpnet bagen litt å tok hånden nedi til henne, sånn at hun roet seg. Da ble jeg snakket såpass stygt til at medpassasjerene mine reagerte på det, og spurte om det gikk bra med meg etterpå (det var både pekefinger, og "kallenavn" med i bildet). Det høres kanskje ikke ut som en stor greie, men for meg var det kjempe ubehagelig. Jeg forventer å bli behandlet skikkelig på flyreise, og jeg har faktisk betalt for at hunden skal være med.

Hvor høy er bagen din? Om den er særlig høyere enn 25-26, så tviler jeg på at det går. Det går ikke på hva som er inni, men rett og slett at det er traaangt. Jeg har en myk sherpa bag. :)

Bør også være obs på at det kan bli ganske varmt i en sånn bag når den ligger innunder flysetet, og ser ikke ut til at det er så store luftemuligheter i den du har?

Oi det hørtes ikke særlig ut. Skjønner godt at du ikke synes det var noe hyggelig. Skjønner ikke helt hva de skulle få ut av å kjefte på deg. Må jo være lov å prøve å roe ned hunden hvis den blir redd...

Jeg målte den nå og den er 27 cm. Så da blir den vel kanskje litt for høy ja. Jeg hadde for meg at det var kun noen bager som kunne brukes så tenkte jeg at det kom til å bli dyrt å kjøpte en ny. Men da tror jeg at jeg får se om jeg finner en ny bag som ikke er like høy! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det i bakhodet, skjønner. På sommern anbefaler jeg å fly til Tromsø og kjøre kystruta til Senja, da går det ferge - det er nydelig! :) (Litt "OT" men :P )

Ja, kjørte "Senja rundt" i fjor sommer og det var kjempefint! :) Kjørte også mellom Tromsø og Senja(ikke langs kysten) og det var verdens kjedeligste vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjørte "Senja rundt" i fjor sommer og det var kjempefint! :) Kjørte også mellom Tromsø og Senja(ikke langs kysten) og det var verdens kjedeligste vei.

Ja å kjøre mellom Tromsø og Senja via innlandet og europavegen er lettere uinspirerende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har jeg flydd med begge selskaper med hund, og må si at det etter min erfaring overhode ikke var noen forskjell. Hunden min var ikke pakka under masse bagasje med noen av dem (ok, det er noen ganger med sas jeg ikke har sett hvordan han ble kjørt ut til flyet da). Han har ikke blitt levert på rullebåndet i noen av selskapene, men han har største buret som er tillatt også da, så det er kanskje ikke fysisk mulig.

Jeg syns det er større forskjell på hvilken flyplass jeg er på. I Trondheim har de det bl.a. med å kreve at jeg skal sette igjen hunden utenfor metalldetektoren uten bånd og halsbånd og rope han gjennom :lol: Uavhengig av selskap, men hva gjør de da om jeg hadde hatt en ulydig hund? :lol: Noen flyplasser er de veldig greie med at man får han hunden lenge hos seg og gå bak og putte den i buret rett før, andre er strengere med det og du må levere den fra deg tidligere. Men disse forskjellene går mer på hvilken flyplass jeg er på enn hvilket selskap jeg flyr med. Så, etter min erfaring er eneste forskjellen nå at SAS er dobbelt så dyrt og lang tid i telefonkø for å få bestilt :P

Har flydd med dem flere ganger før, og kun en gang opplevd noe kjipt. Så det går helt sikkert bra altså :)

Det gikk på at jeg ble snakket stygt til. Hunden jeg fløy med ble redd og hylte (første gang hun reagerte sånn, så kanskje hun hadde dotter i ørene eller noe), og jeg åpnet bagen litt å tok hånden nedi til henne, sånn at hun roet seg. Da ble jeg snakket såpass stygt til at medpassasjerene mine reagerte på det, og spurte om det gikk bra med meg etterpå (det var både pekefinger, og "kallenavn" med i bildet). Det høres kanskje ikke ut som en stor greie, men for meg var det kjempe ubehagelig. Jeg forventer å bli behandlet skikkelig på flyreise, og jeg har faktisk betalt for at hunden skal være med.

Hvor høy er bagen din? Om den er særlig høyere enn 25-26, så tviler jeg på at det går. Det går ikke på hva som er inni, men rett og slett at det er traaangt. Jeg har en myk sherpa bag. :)

Bør også være obs på at det kan bli ganske varmt i en sånn bag når den ligger innunder flysetet, og ser ikke ut til at det er så store luftemuligheter i den du har?

Det var veldig lite trivelig, og sånn behandling burde du, om ikke direkte klaga på, så ihvertfall informert flyselskapet om. For sånn behandler man ikke kunder. Men dette går jo på en person som var idiot, ikke hvilket selskap du fly med. Det finnes sikkert hundehatere ansatt i SAS også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neneste forskjellen nå at SAS er dobbelt så dyrt og lang tid i telefonkø for å få bestilt :P

En delvis usann, en helt usann.

Norwegian kan være 100 kroner dyrere, og SAS kan være 200-300 kr dyrere for transport av kjæledyr. Det avhenger av burets størrelse og hvor man reiser.

Hos SAS kan man både ringe og bestille via nettsider. Hvis man vil legge inn request på nettet bestiller man sin SAS-billett på www.wideroe.no. Akkurat samme pris og prosess som om man bestiller via SAS.no, bare at man på Widerøes nettsider kan legge inn spesielle ønsker under selve bestillingsprosessen :) Hos SAS har man med andre ord muligheten til å ringe samtidig som man booker billetten så man umiddelbart får vite om det er mulig eller ikke, og om det ikke er noe stress kan man legge inn request via internett. Valgfrihet, som et visst annet selskap bruker å gnage om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er større forskjell på hvilken flyplass jeg er på. I Trondheim har de det bl.a. med å kreve at jeg skal sette igjen hunden utenfor metalldetektoren uten bånd og halsbånd og rope han gjennom :lol: Uavhengig av selskap, men hva gjør de da om jeg hadde hatt en ulydig hund? :lol: Noen flyplasser er de veldig greie med at man får han hunden lenge hos seg og gå bak og putte den i buret rett før, andre er strengere med det og du må levere den fra deg tidligere. Men disse forskjellene går mer på hvilken flyplass jeg er på enn hvilket selskap jeg flyr med. Så, etter min erfaring er eneste forskjellen nå at SAS er dobbelt så dyrt og lang tid i telefonkø for å få bestilt :P

Enig. Har flydd med både Norwegian og SAS, fra fire ulike flyplasser i Norge (både flydd fra og til) og har vel flydd 10 ganger med hund nå - og det har virkelig vært størst forskjeller på flyplass, ikke flyselskap. Jeg har aldri hatt noe problem på noen av flyturene da :)

Har flydd med hund i kabinen med Norwegian (riktignok voksen servicehund), men eneste oppmerksomheten jeg fikk fra kabinansatte etter at papirer var sjekket og funnet i orden var "guri så koselig det er med hund ombord, det burde vært hund på alle fly, og guri så rolig hunden din er, har han flydd mange ganger?" i diverse kombinasjoner :)

fly.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte den nå og den er 27 cm. Så da blir den vel kanskje litt for høy ja. Jeg hadde for meg at det var kun noen bager som kunne brukes så tenkte jeg at det kom til å bli dyrt å kjøpte en ny. Men da tror jeg at jeg får se om jeg finner en ny bag som ikke er like høy! Takk for svar :)

Det kan være at det går? Spørs hvor tøyelig den er, og om du vil gamble på det. Noen fly har jo bedre plass enn andre også, det er ganske stor forskjell på flyene. Tror jeg betalte 300 for min Trixiebag, så det trenger ikke være noe dyre greier.

Det var veldig lite trivelig, og sånn behandling burde du, om ikke direkte klaga på, så ihvertfall informert flyselskapet om. For sånn behandler man ikke kunder. Men dette går jo på en person som var idiot, ikke hvilket selskap du fly med. Det finnes sikkert hundehatere ansatt i SAS også :)

Jada, man kan risikere å møte drittfolk over alt. Hadde det skjedd i dag, så hadde jeg gitt klar beskjed både til flypersonalet og selskapet, men den gang gjorde jeg dessverre ikke det. Ung, usikker, og alt det der. Men er likevel en del småting som gjør at jeg foretrekker sas om jeg har med hund (trøbbel med betaling og bestilling blant annet), den episoden ble bare "spiker i kista". :P

I tillegg syns jeg det er greit at man med sas får vite med en gang om det går an å ha hund i kabin, slik at man eventuelt har mulighet til å avbestille reisen innen fristen. Det kan være dette er mulig med norwegian nå også, men det var det ikke sist jeg bestilte. Da var det å vente å satse på at det gikk i orden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian.

Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet.

Nå bestiller man billetten på nett og får bekreftet umiddelbart om det er mulig å få med hund på flyvningen før man fullfører bestillinga på nett.

Synes det er veldig kjekt å slippe den ringinga, og få vite umiddelbart om det er eller ikke er mulig å få med hund på flyvningen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres erfaringer med hvor strenge de ulike selskapene er med vekta på hund+bag i kabinen? Isac er rett over maksgrensa på 8 kg, men har potensiale til å slankes ned bittelitt. Men jeg har angst for å komme på flyplassen og nektes adgang i kabinen på grunn av en kilo eller to, så foreløpig holder vi oss til toget. Selv om det gikk fint da jeg hentet han med Widerøe i Bodø, og da fikk han ha baggen åpen under hele turen (klikka fullstendig hvis jeg lukket den), og kabinepersonalet var veldig søte og snille. En kom til og med og ba om tips til å fly med hund!

Veier de noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...