Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, jeg skal ut og fly med hunden min!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Er det lovbrudd? Får lov til det i Molde også, trodde det bare hadde med rutineforskjeller å gjøre (forståelig nok, litt forskjell på å håndtere 200 passasjerer og 2000 passasjerer med bagasje...).

er vist ikke lov i det hele tatt :) jeg også har fått lov i Molde. Hunden skal leveres da den er bagasje og være i buret sitt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 471
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er det jo slutt på at man må bestille billett for hund pr telefon hos Norwegian. Det er også slutt på å måtte søke om lov til å ha med hund, og dermed måtte vente på å få dette bekreftet. Nå best

Tja. Jeg har flydd utenlands med hundene mine, og betenker meg ikke med å gjøre det igjen. Både tur / retur Finland, og Estland gikk helt supert. Blir ganske sikkert Latvia på forsommern neste år.

Angstdempende det menes? BØR VIRKELIG prøves ut på forhånd på hunden i kjente omgivelser for å se hundens reaksjon på preperatet. Må likevel være obs på at hunden kan få en annen reaksjon neste gang i

Posted Images

er vist ikke lov i det hele tatt :) jeg også har fått lov i Molde. Hunden skal leveres da den er bagasje og være i buret sitt etc.

På enkelte flyplasser er det det som er standard praksis, da de ikke har noe egnet sted for oppbevaring frem til avgang. Nå har jeg aldri reist med hund fra Torp eller Molde, men Haugesund er i hvert fall slik.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vist ikke lov i det hele tatt :) jeg også har fått lov i Molde. Hunden skal leveres da den er bagasje og være i buret sitt etc.

Det er sånn på endel flyplasser av mindre størrelse som ikke har godkjent dyreoppbevaringsrom, så heldigvis ikke lovbrudd nei, noen steder er det bare slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ah, nå stresser jeg igjen.. Har flydd endel med Enya nå, men klarer aldri å slappe av. Skal fly Bergen-Oslo-Alta, med et ekstra stopp i Tromsø. I oslo bytter vi fly og har 1 time og 10 min fra landing til neste fly videre til Tromsø/Alta. Er det virkelig god nok tid? Forrige gang jeg tok den reisen(fra Kr.sand) valgte jeg stopp på 12 timer. :lol: DET var drøyt.. Hun som det ble bestilt billetter av sa det skulle gå helt fint med rett over 1 time, men jeg er sååå skeptisk og stressa.. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nå stresser jeg igjen.. Har flydd endel med Enya nå, men klarer aldri å slappe av. Skal fly Bergen-Oslo-Alta, med et ekstra stopp i Tromsø. I oslo bytter vi fly og har 1 time og 10 min fra landing til neste fly videre til Tromsø/Alta. Er det virkelig god nok tid? Forrige gang jeg tok den reisen(fra Kr.sand) valgte jeg stopp på 12 timer. :lol: DET var drøyt.. Hun som det ble bestilt billetter av sa det skulle gå helt fint med rett over 1 time, men jeg er sååå skeptisk og stressa.. :|

Det burde gå helt fint :) Og så lenge du har bestilt sammenhengende billett vil du (ja, og Enya da :P ) uansett bli booket om HVIS flyet fra Bergen skulle bli forsinket nok til at du ikke rekker neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har flydd til Budapest (Norwegian) som kan fortelle meg hvor hunden kommer ut? Der vanlig baggasje kommer ut eller noen form for spesialbaggasje? Det er et stort bur.

Der kommer buret på bagsjebåndet sammen med bagasjen. Evt kan det jo hende at den blir satt inn på gulvet om buret er svært, jeg har litt mindrehund enn deg og de kom på bagasjebåndet.

Nå er ikke det bagasjebåndet samme som vi har i Norge, det går bare utenifra der de setter på bagasjen og rundt inn i lokalet før det går ut og rundt igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har flydd til Budapest (Norwegian) som kan fortelle meg hvor hunden kommer ut? Der vanlig baggasje kommer ut eller noen form for spesialbaggasje? Det er et stort bur.

@MaritaS studerer i Budapest og reiser med sine to hunder støtt og stadig. Hun har sikkert gjort seg noen erfaringer. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har flydd til Budapest (Norwegian) som kan fortelle meg hvor hunden kommer ut? Der vanlig baggasje kommer ut eller noen form for spesialbaggasje? Det er et stort bur.

De kommer som oftest på bagasjebåndet (uansett størrelse, så kan være greit å ha noen som kan hjelpe deg om du har en svær hund...). Har opplevd en gang at de kom utenom, men da kom de på tralle bort til oss så man slapp å leite etter noe spesialbagasje-utlevering.

Skal du på Szilvásvárad utstillinga, @Kensington Gate?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer som oftest på bagasjebåndet (uansett størrelse, så kan være greit å ha noen som kan hjelpe deg om du har en svær hund...). Har opplevd en gang at de kom utenom, men da kom de på tralle bort til oss så man slapp å leite etter noe spesialbagasje-utlevering.

Skal du på Szilvásvárad utstillinga, @Kensington Gate?

Takk for det! Ja, mulig det blir vrient å manøvrere buret av bagasjebåndet i fart, men det får gå. :)

Skal ikke stille, skal parre tispe :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Hva er passelig underlag å ha i flyburet? Holder det med et fleeceteppe eller to eller bør man ha noe som absorberer mer væske sånn i tilfelle?

Har brukt wetbed jeg, men det er bare fordi det var det jeg hadde. Jeg tror ikke det har så mye å si. Du regner vel ikke med at hunden tisser på seg? Har faktisk aldri tenkt over det før.

Nå nærmer det seg yngstemann sin første flytur :( Og jeg gruer meg. Jeg har flydd med hund maaaange ganger før, og har aldri hatt noen problemer med det, men det er eldsten. Jeg vet jo ikke hvordan yngsten takler det før jeg har prøvd. Så jeg gruer meg. Jeg klarer det fint selv jeg: :fish:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt wetbed jeg, men det er bare fordi det var det jeg hadde. Jeg tror ikke det har så mye å si. Du regner vel ikke med at hunden tisser på seg? Har faktisk aldri tenkt over det før.

Nå nærmer det seg yngstemann sin første flytur :( Og jeg gruer meg. Jeg har flydd med hund maaaange ganger før, og har aldri hatt noen problemer med det, men det er eldsten. Jeg vet jo ikke hvordan yngsten takler det før jeg har prøvd. Så jeg gruer meg. Jeg klarer det fint selv jeg: :fish:

Regner ikke med at han tisser på seg nei. :lol: Tenkte mer om det skulle søles ut noe vann fra vannskåla. Men da legger jeg i et par fleecetepper jeg. Rekker ikke å få tak i vetbed før jeg reiser på fredag.

Geo skal også ut og fly for første gang nå om ei lita uke. :) Jeg tror ikke akkurat at han kommer til å være redd eller synes det er ubehagelig, han tåler litt han der. Men jeg vet at han kommer til å gi lyd fra seg, f.eks. før han blir lastet om bord. Bare fordi han kommer til å synes at det er ****** kjedelig å ikke få være med på det som skjer utenfor. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Regner ikke med at han tisser på seg nei. :lol: Tenkte mer om det skulle søles ut noe vann fra vannskåla. Men da legger jeg i et par fleecetepper jeg. Rekker ikke å få tak i vetbed før jeg reiser på fredag.

Geo skal også ut og fly for første gang nå om ei lita uke. :) Jeg tror ikke akkurat at han kommer til å være redd eller synes det er ubehagelig, han tåler litt han der. Men jeg vet at han kommer til å gi lyd fra seg, f.eks. før han blir lastet om bord. Bare fordi han kommer til å synes at det er ****** kjedelig å ikke få være med på det som skjer utenfor. :lol:

Jeg har ikke vann i buret jeg. Det blir jo bare søl og styr, og de trenger ikke vann den korte tida det tar å fly innenlands. Skal man fly langt blir det selvfølgelig noe annet. Ekko hørte jeg klage fra lasterommet mens jeg satt inni flyet første gang :lol: Skikkelig sinna var han :lol: Samme som første gang i bur i bil. Det funka jo selvfølgelig ikke å klage, så han har vært stille og rolig alle de andre gangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vann i buret jeg. Det blir jo bare søl og styr, og de trenger ikke vann den korte tida det tar å fly innenlands. Skal man fly langt blir det selvfølgelig noe annet. Ekko hørte jeg klage fra lasterommet mens jeg satt inni flyet første gang :lol: Skikkelig sinna var han :lol: Samme som første gang i bur i bil. Det funka jo selvfølgelig ikke å klage, så han har vært stille og rolig alle de andre gangene :)

Sant nok, da dropper jeg nok det. :)

Haha! Akkurat det er jeg forberedt på med Geo også. :P Håper det går greit - noe jeg tror det gjør, sånn totalt sett - så kan vi fly fast mellom Oslo og Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de lange internasjonale turene jeg har vært på informerte flyselskapet om at skålene skulle være tomme ved innsjekk, og at de ville gi vann ved mellomlanding og dersom det ble forsinkelser. En porsjon mat kunne også festes på buret, da de hadde prosedyrer for også å kunne gi mat dersom det ble forsinkelser eller turen var over et visst antall timer.

På en tur på en til to timer går det nok greit med tom skål, men skålen må henge på så hunden kan gis vann av bakkemannskapet hvis det skulle bli nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skal fly fra Værnes (til Gardermoen) i morgen med SAS. Da jeg fløy nordover var jeg innom to forskjellige skranker før jeg fikk sjekket inn i den tredje, selv om det visstnok ikke var riktig sted heller. Jeg trodde jeg måtte sjekke inn i en skranke, men jeg kan kanskje sjekke inn på automat, også kommer bagasjelappen til hundeburet der også? På Gardermoen hadde de i alle fall ikke egne innsjekkingsskranker for oss normale folk (dvs ikke Business Class osv), bare bag drop. Noen som vet hvordan det er på Værnes når man flyr med hund? (Det er evigheter siden jeg har flydd derfra, og jeg har aldri flydd derfra med hund.) Samt hvor lang tid i forveien man bør møte opp på Værnes? Går ikke ting nokså kjapt og greit der? Det er ikke en fryktelig spennende flyplass akkurat, så vil ikke tilbringe mer tid der enn nødvendig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly fra Værnes (til Gardermoen) i morgen med SAS. Da jeg fløy nordover var jeg innom to forskjellige skranker før jeg fikk sjekket inn i den tredje, selv om det visstnok ikke var riktig sted heller. Jeg trodde jeg måtte sjekke inn i en skranke, men jeg kan kanskje sjekke inn på automat, også kommer bagasjelappen til hundeburet der også? På Gardermoen hadde de i alle fall ikke egne innsjekkingsskranker for oss normale folk (dvs ikke Business Class osv), bare bag drop. Noen som vet hvordan det er på Værnes når man flyr med hund? (Det er evigheter siden jeg har flydd derfra, og jeg har aldri flydd derfra med hund.) Samt hvor lang tid i forveien man bør møte opp på Værnes? Går ikke ting nokså kjapt og greit der? Det er ikke en fryktelig spennende flyplass akkurat, så vil ikke tilbringe mer tid der enn nødvendig. :P

på værnes gikk jeg bare i SAS manuell sjekk inn køen også fikk jeg bagasje lapper og alt sånt, veide bur og bikkje, så gikk jeg til vekter kontoret/døra hvor de tok imot hundene og leverte amiga. Alt i første etasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fly fra Værnes (til Gardermoen) i morgen med SAS. Da jeg fløy nordover var jeg innom to forskjellige skranker før jeg fikk sjekket inn i den tredje, selv om det visstnok ikke var riktig sted heller. Jeg trodde jeg måtte sjekke inn i en skranke, men jeg kan kanskje sjekke inn på automat, også kommer bagasjelappen til hundeburet der også? På Gardermoen hadde de i alle fall ikke egne innsjekkingsskranker for oss normale folk (dvs ikke Business Class osv), bare bag drop. Noen som vet hvordan det er på Værnes når man flyr med hund? (Det er evigheter siden jeg har flydd derfra, og jeg har aldri flydd derfra med hund.) Samt hvor lang tid i forveien man bør møte opp på Værnes? Går ikke ting nokså kjapt og greit der? Det er ikke en fryktelig spennende flyplass akkurat, så vil ikke tilbringe mer tid der enn nødvendig. :P

Joda der er jo masse vanlige innsjekkingsskranker :D Alle som det står bag drop på som har ansatte sittende der = normal "economy" innsjekk. Det er ca 7-8 stk der bestandig når jeg reiser fra/via Gardermoen. Har du sjekket inn via SAS-appen og har boardingkort på mobil, eller sjekket inn via automat - så ville jeg gått rett til spesialbaggasje-skranken på Gardermoen, der har de mulighet til å skrive ut egne tags og er super hjelpsomme :) Notdlenning sist jeg var der, hi hi :D (har en ryggsekk som alltid må sendes som spesialbaggasje :P )

Samme gjelder på Tromdheim, men der er det neppe kontinuerlig betjent spesialbaggasjeskranke (endog skal jeg ikke si det sikkert, har ikke vært på TRD på snart 10 år! :o ). Akkurat som på Gardermoen har de betjent skranker merket bag drop som du kan sjekke inn på. Bare spør så får du hjelp, SGS is there to help you! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du skjekker inn oppe i en SAS-skranke det sitter folk, så går du ned til der de leverer ut spesialbagasjen (det lille rommet like ved kaffebaren hvor du fikk han utlevert når du fløy opp) og leverer hund og bur. Der er det alltid noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda der er jo masse vanlige innsjekkingsskranker :D Alle som det står bag drop på som har ansatte sittende der = normal "economy" innsjekk. Det er ca 7-8 stk der bestandig når jeg reiser fra/via Gardermoen. Har du sjekket inn via SAS-appen og har boardingkort på mobil, eller sjekket inn via automat - så ville jeg gått rett til spesialbaggasje-skranken på Gardermoen, der har de mulighet til å skrive ut egne tags og er super hjelpsomme :) Notdlenning sist jeg var der, hi hi :D (har en ryggsekk som alltid må sendes som spesialbaggasje :P )

Samme gjelder på Tromdheim, men der er det neppe kontinuerlig betjent spesialbaggasjeskranke (endog skal jeg ikke si det sikkert, har ikke vært på TRD på snart 10 år! :o ). Akkurat som på Gardermoen har de betjent skranker merket bag drop som du kan sjekke inn på. Bare spør så får du hjelp, SGS is there to help you! :wub:

Hvorfor i alle dager står det da bare "bag drop" og "check in other airlines" da? Trodde de skrankene bare var for de som allerede hadde sjekket inn og bare skulle sende bagasje. Ville ikke plage bag drop-damene, så det endte med at jeg sjekket inn i business class-skranken. :icon_redface: Der var det jo dessuten ikke kø. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...