Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

Jeg trenger fantasy igjen! Jeg leste "Menn som hater kvinner" i påska,og den likte jeg ikke. Før det begynte jeg på "De gales hus" som jeg aldri fullførte. Har lest førsteboka i Eragon-serien,men det stoppet liksom der.. Jeg vil ha en "ny" HP og Twilight serie jeg! Noen som har tips til meg?

Eller så har jeg lyst til å lese noe skikkelig kjærlighetskliss :ahappy:

:ahappy: Vi er to særinger vi, har ikke hørt om mange andre som ikke likte Menn som hater kvinner! :lol: Har ikke orka å lese flere Stieg Larsson-bøker jeg, synes den var kjeeeedelig. Men det er trivelig å slippe å være sær alene :flowers:

Når du sier kjærlighetskliss tenker jeg umiddelbart på "Sammen" av Lloyd og Rees. Skikkelig kjærlighetsbok, men jeg likte den veldig godt. To forfattere, en kvinne og en mann, som skriver annethvert kapittel fra kvinnens og mannens synspunkt. Anbefales :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar
Jeg trenger fantasy igjen! Jeg leste "Menn som hater kvinner" i påska,og den likte jeg ikke. Før det begynte jeg på "De gales hus" som jeg aldri fullførte. Har lest førsteboka i Eragon-serien,men det stoppet liksom der.. Jeg vil ha en "ny" HP og Twilight serie jeg! Noen som har tips til meg?

Eller så har jeg lyst til å lese noe skikkelig kjærlighetskliss :flowers:

Sagaen om Riftkrigen eller Sagaen om Belgarion er to gode fantasyserier som absolutt er å anbefale.

Nå har jeg begynt med Wheel of Time for andre gang. Er kommet til tredje boka, så dette blir nok sommerlesinga for meg. Foreløpig er bøkene spennende nok, men synes å huske at den faller litt sammen fra fjerdeboka før den igjen tar seg opp senere en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger fantasy igjen! Jeg leste "Menn som hater kvinner" i påska,og den likte jeg ikke. Før det begynte jeg på "De gales hus" som jeg aldri fullførte. Har lest førsteboka i Eragon-serien,men det stoppet liksom der.. Jeg vil ha en "ny" HP og Twilight serie jeg! Noen som har tips til meg?

Eller så har jeg lyst til å lese noe skikkelig kjærlighetskliss :flowers:

The Hoooooooost! Btw, jeg leste også De gales hus. Det tok meg eeeevigheter, halve boka er jo møkkjedelig, men så tok den seg opp, og resten slukte jeg!

Sagaen om Riftkrigen eller Sagaen om Belgarion er to gode fantasyserier som absolutt er å anbefale.

Nå har jeg begynt med Wheel of Time for andre gang. Er kommet til tredje boka, så dette blir nok sommerlesinga for meg. Foreløpig er bøkene spennende nok, men synes å huske at den faller litt sammen fra fjerdeboka før den igjen tar seg opp senere en gang

Sagaen om Belgarion er dritbra, les den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke lest boken av Hugh Laurie- men den har visst fått gode kritikker.. Og bibliotekarene jeg jobber med sa den var veldig god... Gleder meg vilt...

Ok, men da må jeg kjøpe den neste gang jeg bestiller fra amazon... (ventet egentlig bare på en "unnskyldning" for å kjøpe den :flowers: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Sagaen om Riftkrigen eller Sagaen om Belgarion er to gode fantasyserier som absolutt er å anbefale.

Nå har jeg begynt med Wheel of Time for andre gang. Er kommet til tredje boka, så dette blir nok sommerlesinga for meg. Foreløpig er bøkene spennende nok, men synes å huske at den faller litt sammen fra fjerdeboka før den igjen tar seg opp senere en gang

Jeg var/er stor wheel of time fan. Men den vil jo aldri bli fullført. Forfatteren har gått bort.

Twilight er ikke noe genialt språk i akkurat, det er liksom aktiviteten i den som er fengende. Tror det er en bok for dem som har masse fantasi og klarer å "se igjennom" språket egentlig. Litt sånn elsker eller hater bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var/er stor wheel of time fan. Men den vil jo aldri bli fullført. Forfatteren har gått bort.

Twilight er ikke noe genialt språk i akkurat, det er liksom aktiviteten i den som er fengende. Tror det er en bok for dem som har masse fantasi og klarer å "se igjennom" språket egentlig. Litt sånn elsker eller hater bok.

Enig. Jeg synes Twilight er kjempebra, men jeg føler på en måte at siste boken ble litt ... hastig? Masse stappet inn, og den føltes ikke like gjennomarbeidet som de tre andre. Tror jeg må si at New Moon er min favoritt. Den er så herlig tragisk :)

Jeg begynte på Bienes hemmelige liv i går, hadde nesten glemt hvor søt den er:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Vi er to særinger vi, har ikke hørt om mange andre som ikke likte Menn som hater kvinner! :P Har ikke orka å lese flere Stieg Larsson-bøker jeg, synes den var kjeeeedelig. Men det er trivelig å slippe å være sær alene ;)

Når du sier kjærlighetskliss tenker jeg umiddelbart på "Sammen" av Lloyd og Rees. Skikkelig kjærlighetsbok, men jeg likte den veldig godt. To forfattere, en kvinne og en mann, som skriver annethvert kapittel fra kvinnens og mannens synspunkt. Anbefales ;)

Ja jeg har heller ikke hørt om noen andre som ikke likte den. Men jeg tror ikke jeg er noen krimfan generelt egentlig. Men nei,jeg synes ikke den var spennende i det hele tatt,og venninene mine gapte når jeg sa det ;) Skal det være action så skal det være action!

Sagaen om Riftkrigen eller Sagaen om Belgarion er to gode fantasyserier som absolutt er å anbefale.

Nå har jeg begynt med Wheel of Time for andre gang. Er kommet til tredje boka, så dette blir nok sommerlesinga for meg. Foreløpig er bøkene spennende nok, men synes å huske at den faller litt sammen fra fjerdeboka før den igjen tar seg opp senere en gang

Takk for tips! :P

Og nå glemte jeg å quote deg Soppen, men jeg tror faktisk jeg skal prøve meg på The Host som neste bok nå:P

Jeg også liker denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå(ved siden av pensumbøker da...) så leser jeg "Billy Budd, Foretopman" av Herman Melville. Mange laaange setninger i den boken altså!

Så har jeg tenkt å begynne på "Albertine" av Christian Krohg. Har kommet frem til at jeg skal lese noen norske bøker også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå(ved siden av pensumbøker da...) så leser jeg "Billy Budd, Foretopman" av Herman Melville. Mange laaange setninger i den boken altså!

Så har jeg tenkt å begynne på "Albertine" av Christian Krohg. Har kommet frem til at jeg skal lese noen norske bøker også :(

Da må jeg få anbefale en av mine favorittforfattere; Amalie Skram. Flinke, flinke, flinke damen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå(ved siden av pensumbøker da...) så leser jeg "Billy Budd, Foretopman" av Herman Melville. Mange laaange setninger i den boken altså!

Så har jeg tenkt å begynne på "Albertine" av Christian Krohg. Har kommet frem til at jeg skal lese noen norske bøker også :P

Gosj som jeg gleder meg til å bli ferdig med disse pensumbøkene altså, tenk all den tida jeg får til herlig skjønnlitteratur :( Er faktisk bare helga igjen med slik lesing for meg, så er det innspurt med bacheloren med all mulig slags litteratur, og så er det Snømannen og kun den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ja jeg har heller ikke hørt om noen andre som ikke likte den. Men jeg tror ikke jeg er noen krimfan generelt egentlig. Men nei,jeg synes ikke den var spennende i det hele tatt,og venninene mine gapte når jeg sa det :( Skal det være action så skal det være action!

Tror jeg begynnte å lese en av bøkene hans en gang i tiden, kom non kapittler så gav jeg opp. Så nei, jeg liker ikke bøkene heller.

Når jeg sier at jeg ikke liker Snømannen da titter folk rart på meg :P Der også bare noen kapittler, egentlig var jeg lei boken alt når jeg leste på baksiden *ler*

Og nå glemte jeg å quote deg Soppen, men jeg tror faktisk jeg skal prøve meg på The Host som neste bok nå:P

Jeg har ikke lest The Host, men var så uheldig at jeg fikk den på lydbok som leste opp to første og to siste kapittlene og jeg oppdaget det ikke helt med en gang :P Men det er mer Sci-Fi enn fantasy. Hander om Alien Invasjon i menneske kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest The Host, men var så uheldig at jeg fikk den på lydbok som leste opp to første og to siste kapittlene og jeg oppdaget det ikke helt med en gang :( Men det er mer Sci-Fi enn fantasy. Hander om Alien Invasjon i menneske kroppen.

Ikke si det så den høres så kjedelig ut, da! Den er dritkul! Tror jeg må lese den en gang til, jeg vil ikke begynne på noen andre bøker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få anbefale en av mine favorittforfattere; Amalie Skram. Flinke, flinke, flinke damen!

Er nesten ferdig med "Albertine" nå, og liker den godt. Fascinerende å lese en bok som en gang var forbudt her i landet. Tidene forandrer seg!

Har lest "Lucie" og "Forrådt" og har lenge hatt planer om å lese "Hellemyrsfolket". Listen over hva jeg har planer om å lese er miiiiiilelang, mildt sagt, men har faktisk planer om å lese litt Amalie Skram i nær fremtid :P

Gosj som jeg gleder meg til å bli ferdig med disse pensumbøkene altså, tenk all den tida jeg får til herlig skjønnlitteratur :P Er faktisk bare helga igjen med slik lesing for meg, så er det innspurt med bacheloren med all mulig slags litteratur, og så er det Snømannen og kun den :P

Hehe, tenker akkurat det samme :(

8 dager med eksamensfokus fremover nå, og så kan jeg lese ting jeg har lyst til å lese :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
*jippi* Nå har det endelig kommet dato på oppfølgeren til The Name of the Wind. 07.april kommer The Wise Man's Fear :(

*slå hode i veggen ikonet skulle vært her* Nå kommer ikke den boken ut før 14.april 2010!!

Noen som vet når oppfølgeren i Eragon serien kommer?

Sagaen om Riftkrigen eller Sagaen om Belgarion er to gode fantasyserier som absolutt er å anbefale.

Hva er den engelske tittelen på dem bøkene?

Jeg er på helt desperat bok jakt nå. Har letet på nett etter The Dark Tower nr.1, og den er like umulig å finne der. Den boken jeg har ventet på at skulle være ute nå kommer ikke før 2010 :P og jeg har egentlig lest alt annet som er her unntagen "La den rette slippe inn" (eller noe) den har jeg bestilt på Tanum men kommer ikke før om en stund..

*helt desperat her altså* Jeg får begynne lese Hobbiten igjen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
The Riftwar Saga av Raymond E. Feist og The Belgariad av David Eddings

Aaaah var det jeg trodde. David Eddings bøkene har jeg nok lest før, tror t.o.m jeg har endel i bokhyllen. Men jeg tror ikke Riftwar saga står der. hmmm ser ut til at det fins en oppfølger til Riftwar saga også, med samme hovedperson ser det ut som. Har bare lest "bakpå" bøkene på nett. The Demonwar saga het den, 3 boken er ikke ute enda.

bok nr 3?? den har kommet hit hvertfall

Nopp, tenkte på nr.4. Brisingr er ikke avsluttende bok.

Men jeg fant det ut av meg selv, 4 november 2009 kommer den ut *jippi*

Edit: Nei æsj jeg tok feil. 4 boken er på vei ja, men 4 novmber kommer det ut en guide to alagaesia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Jo, jeg kan begynne på Brisingr, men hodet mitt er helt i Twilight-modus. Tenker nesten ikke på annet jo. :) Er nok ikke helt klar for Eragon enda, selv om jeg liken de bøkene kjempegodt også. Det er så lenge siden jeg har lest Eragon-bøker at det blir vanskelig å komme inn i Eragon-modus, om du skjønner. Måten å tenke på når man leser, liksom.

(ja, jeg er litt rar)

enig, Jeg og var helt i twilight-modus, men jeg kom kjapt inn i eragon-modus og ble ganske hekta på eragonboka. Synes den var ordentlig spennede! Tok ikke mange dager og komme seg igjennom den og gledet med til og begynne på "de eldste" (bok nr. 2), den var ikke halvparten så bra engang. Har lest halve boka, gidder ikke mer :P

Enig. Jeg synes Twilight er kjempebra, men jeg føler på en måte at siste boken ble litt ... hastig? Masse stappet inn, og den føltes ikke like gjennomarbeidet som de tre andre. Tror jeg må si at New Moon er min favoritt. Den er så herlig tragisk :)

Enig med det. Bok ble for urealistisk, så mye ble presset inn på så liten tid. Enig med det i det og. Det virket som hun hastet for mye med og skrive ferdig den siste boka iogmed at de 3 første bøkene ble ûberpopulære, hun skulle tatt seg bedre tid, da har boken garantert blir bedre! New moon er absolutt favoritten min også. Spennede, trist og romantisk! :)

Nå har jeg fått en slik gratis prøvebok (ett kap.) av "Verten", så nå skal jeg legge meg inn i den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg. :)

For dere som har lest både Sookie Stackhouse/True Blood og Twilight serien, hvordan er de opp mot hverandre? Twilight ble veldig fjortis og husmorporr minus porr for meg. Men om det er litt mer oomph i Sookie bøkene er jeg villig til å gi de en sjanse.

Men flere tips hadde vært flott altså! :)

LinKr: Vet du, jeg brukte omtrent 600 sider i Pillars of the Earth for å bestemme meg for å lese den ferdig. Jeg ble rett og slett ikke klok på hva jeg mente om boken, selv etter den var ferdig. Var den bra, var den dårlig, hva synes jeg egentlig om karakterene, og hvorfor må det være sååå mange voldelige voldtektsscener i én bok? :P

Leste Millenium triologien når jeg var ferdig, selv om jeg ikke er noe krimfan i det hele tatt. Og så satt jeg etterpå uten å vite helt hva jeg skulle lese. Lastet ned World Without End uten store forhåpninger, og ble sittende dønn limt fast til den var ferdig. Storkoste meg!

Det er en fascinerende og deilig flyt i både Pillars og Without End, lettlest og behagelig. Ting går jevnt og trutt hele tiden, og innimellom er de veldig spennende. De er begge satt i tidsepoker jeg er veldig fascinert av, og det var herlig å lese arkitekturhistorie satt i sammenheng på den måten. Engelske og Nord-Europeiske middelalderkatedraler er nemlig det som jeg fant mest spennende da jeg studerte sånt på universitetet! Det var litt artig! :P

Kanskje litt mer nyanserte karakterer i World Without End? Jeg likte de litt bedre iallefall.

Jeg har iallefall kommet fram til at de begge er veldig bra, og nå prøver jeg å få sambo til å lese de. :) Takk for tipset!

Har du lest Eye of the Needle forresten? Jeg vurderte den serru, men har ikke funnet den på "e-biblioteket" som er internett. :) Eller har han skrevet flere bøker i samme gate som Pillars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er generelt en fan av Ken Follett og har lest veldig mange av bøkene hans. A Place Called Freedom er på mange måter lik Pillars men samtidig likevel ikke. Lagt til deportering til USA, slavearbeid mm - likte den veldig godt. A Dangerous Fortune er lagt til overklasselivet på attenhundretallet, men det er en krimbok så derfor annerledes enn Freedom og Pillars.

Har lest mange av krimbøkene hans også. Eye of the needle er det så lenge siden jeg leste at jeg husker den ikke spesielt godt må innrømmes. To jeg husker og liker veldig godt er imidlertid The Third Twin og The Hammer of Eden. Også Code to Zero er en høydare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen jeg. :)

For dere som har lest både Sookie Stackhouse/True Blood og Twilight serien, hvordan er de opp mot hverandre? Twilight ble veldig fjortis og husmorporr minus porr for meg. Men om det er litt mer oomph i Sookie bøkene er jeg villig til å gi de en sjanse.

Men flere tips hadde vært flott altså! :P

...

Nå leser ikke jeg True Blood, jeg nyter serien på TV - det er så innmari mye pent å se på i den synes jeg. :) I min mening er den er ikke i nærheten av være så fjortis som Twilight, det er mye mere porr (hvertfall i første boken) og mer ekkel vold, og rette og slett bedre karakterer med mer dybde - men dette er min mening.

En annen vampyrserie er bøkene til Laurell K. Hamilton om Anita Blake - Vampire Hunter. Den er "so so". Jeg synes den første boken var bra og så går det sakte men sikkert nedover og hjem med serien.. Etterhvert blir det mye mer ekkel porr og karakterene utvikler seg ikke - jeg synes hovedpersonen bare blir dummer faktisk - men det er kanskje slik det er å bli necromancer og succubus..- serien tar helt av.. men det er mange som liker disse bøkene, så ikke ta mitt ord for det.

Fantasy forfattere jeg liker er bla: Robin Hobb (bla serien Assassins apprentice og The Farseer trilogy), Jim Butcher (Dresden files- feelgood serie om en moderne wizard), C.J Cherry (Galasian series), Patricia Briggs (serien om Mercy). Jeg har nettopp begynt på The tale of Einarinn av Juliet. E. McKenna - helt ok og den skal visst blir bedre etterhvert (det er 5 bøker).

En annen underfundig og bra (ikke fantasy)bok er "How to be good" av Nick Hornby - jeg liker den sååå godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens. :)

Jeg prøver første Sookie bok og ser hvordan den sitter. Starta såvidt på den i går kveld uansett. Så første episode av tv-serien, men det var HBO på sitt ytterste og det ble for mye puling for min del. Puling på tv er helt greit det altså, men ikke når det er bare det man har å selge seg på liksom. Men jeg har hørt at den blir bedre etterhvert, kanskje spesielt i sesong to?

Sjekker ut A Place Called Freedom på din anbefaling, LinKr. Tar den etter The Sookie Monster. (Hehe, I crack myself up! :))

Ellers vil jeg anbefale Den Fjerde Hånden av John Irving. Deilig god og morsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg anbefale Den Fjerde Hånden av John Irving. Deilig god og morsom!

Oh, den leste jeg igjen for litt siden, fine boka! Hotel New Hamshire og Garps bok er også bra, syns jeg å huske (må kjøpe de igjen, de flytta visst ut med x'en de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...