Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

*Dra opp igjen*

Har dere lest noen gode bøker i julen da, folkens? Jeg skal låne Jane Eyre på mandag til ære for deg, MrsPowers:p På tide jeg leser den tror jeg. Ellers har jeg også planer om å lese Sagaen om Isfolket, selv om jeg har fordommer og er skeptisk, og Jordens Barn en gang til. Akkurat nå ønsker jeg meg en kloning av Bienes Hemmelige Liv. Noen som har tips? Trenger også en ny fantasyserie, snuser på The Riftwar Saga ... Hmm ...

Whiiii! :):ahappy:

Jeg har ikke lest så mye som jeg hadde planlagt i ferien. Jeg har lest The Christmas Carol av Charles Dickens -det er jo jul :)- og fire bøker av Charlaine Harris; de tre siste bøkene i Aurora Teagardenserien, og The Secret Rage. Sistnevnte en kort og litt guffen bok om en serievoldtekts- og drapsmann. Uhu. Ellers så ha jeg fått noen bøker til jul som jeg ikke har lest enda: Til Rolf, av bl.a. Cecilie Skog, Sexy Orchids Make Lousy Lovers & Other Unusual Relationships av Marty Crump, The Greatest Star in the Sky av Marian Keyes, The Monk av C.S. Lewis +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar

Har lest et par gode i jula ja.

Percy Jackson, Lyntyven. Fantastisk bok! Skrevet på en meget god og morsom måte etter min mening.

Så har jeg lest noe som jeg ikke pleier. En barnebok beregnet på barn fra 9-12 år, (forfatteren er fra her i nærheten) Tonje Glimmerdal heter den og er ufattelig bra, vant bl.a Brageprisen. Med untak av Harry Potter har jeg aldri sittet igjen med så mange følelser etter en bok. Herlig! Dog er den skrevet og utgitt på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå leser jeg "Stormens tid" av Ken Follett.To bind med handling fra 1100 tallet i England. Koser meg med julegaveboka. Fikk begge bøkene, så jeg har lesestoff litt etter at hverdagen har begynt igjen også, jeg. Tjukke bøker er best! :ahappy:

Ja de er bra!

Jeg er litt lei meg for at jeg har lest ut nesten alt av Ken Follet.

Jeg leser krim i julen av Camilla Läckberg. Anbefales!

Historien rundt hovedpersonene er så fengende i seg selv, at det kunne holdt å bare lese om dem. I tillegg er historien rundt mordene genialt uttenkt og som regel overraskende. Og ikke for mye blod og gørr, jeg tror jeg skal la vær å lese den siste til Jo Nesbø fordi han begynner å bli litt vel grotesk etter det jeg har hørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er bra!

Jeg er litt lei meg for at jeg har lest ut nesten alt av Ken Follet.

Jeg leser krim i julen av Camilla Läckberg. Anbefales!

Historien rundt hovedpersonene er så fengende i seg selv, at det kunne holdt å bare lese om dem. I tillegg er historien rundt mordene genialt uttenkt og som regel overraskende. Og ikke for mye blod og gørr, jeg tror jeg skal la vær å lese den siste til Jo Nesbø fordi han begynner å bli litt vel grotesk etter det jeg har hørt..

Elsker disse bøkene selv, og venter på den siste, som vel kommer nå i feb :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker disse bøkene selv, og venter på den siste, som vel kommer nå i feb :ahappy:

Så spennende, er den siste havfruen? Isåfall er det den jeg også venter på.

Eller er den å få tak i allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har lest ut en islandsk krimbok nå (!), den var riktig så bra. "Myren" av Arnaldur Indridason. For de som liker en krim fra litt annet miljø, jeg likte den, men jeg er også en sucker for island generellt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har satt meg fast i noen serier og klarer ikke begynne på noe nytt.. Og ja, det er spesielt Harry Potter det går i :ahappy: Har lest hele serien x-antall ganger, på norsk og engelsk. Nå i høst trengte jeg noe nytt, og hva gjør man da? Jo da kjøper man HP1 på Italiensk.. Såå, nå må jeg begynne å følge med i denne tråden. For her trengs det hjelp med å utvide horisonten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyntyven av Riordan var utrolig bra bok, håper resten av serien kommer på norsk, orker ikke mer engelske nå, leser masse fag på engelsk.

ser den skal komme som film snart, gleder meg

Ble et godt bokår for min del, fikk lest 328 bøker, det er bra..

Nå sitter jeg og lurer på hva jeg skal lese nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i denne tråden på lenge jeg, også har jeg begynnt å bokblogge iblandt i min private blogg. Tenk å svikte på den måten :)

Jeg hadde for en tid tilbake tenkt å skrive om The Host, men den har jeg faktisk ikke bokblogget om en gang :wub:

Men jeg likte den og det er vel den første sci fi boken jeg har likt å lese, eller syns jeg den katagorien passer best på tv. Husker desverre ikke detaljer, men den er helt fint lese verdt.

Andre bøker jeg har lest i det siste:

På lydbok har jeg hørt Dyrekirkegården av Stephen King. Dette er den første boken jeg leser av "grøsserens konge". Men er dette en av hans dårligste bøker eller er han rett og slett oppskrytt?

Jeg lot meg ikke helt fenge. Men jeg vet at jeg skiller veldig mellom fantasi og virkelighet. Det skal liksom ikke blandes. Enten er det fantasi og da skal det helst være i en helt annen verden enn vi er i, eller så er det virkelig-noe som er sannsynlig. Den historien var ikke sannsynelig i mitt hode, og jeg syns ikke beskrivelsene var noe fengene. Det gav ikke meg mer smak, så jeg håper

Noen kan fortelle meg om jeg var uheldig med mitt bok valg?

Den boken jeg har lest nå. (Viktig å gjøre to ting på en gang) Er Song for Eirabu av Kristine Tofte. En bok som overrasket meg! Den er skrevet på nynorsk, noe som ikke plager meg nevnverdig da dem fleste skolebøker jeg hadde på vidergående var nynorsk og jeg skrev endel på nynorsk den tiden. Men det var tungt å begynne lese, for det begynner jo bli noen år siden vidergående *host*.

Men ved at den var skrevet på nynorsk så ble man også dratt mer inn i historien. Den er en egen vri av norrøn mytologi, men samtidig i en annen verden og alikavel er bildene i vår vikingtid. Og veldig "nært" det norske. Dette er en bok om magi, gamle guder og litt "saga" aktig. Desverre har jeg nå forvillet meg inn i enda en bok hvor ikke oppfølgeren er laget enda *furte

I bok form har jeg nå sjangset på en bok som var plassert i "Nyheter" på biblioteket. Jeg er lett å lure når det kommer til tittel og utseende på bøker. Boken heter: Trolltrommen og er skrevet av Håkon Stang. Så langt har jeg kommet rett forbi side 13 og akkurat denne delen greide å fenge meg nok til å fortsette lese iallefall:

"Jeg vier deg til Underverdens herre, du, Hans og vårt avkom." Han hever hendene raskt, med noe rødt inni. Et dryppende blødrødt, nakent spebarn holdes opp i vinterluften.

*oppdatering: Denne boke kom jeg faktisk bare til side 100 på EN UKE! Den begynnte bra også klarte jeg bare ikke følge hva som skjedde liksom, det fantes ikke en rød tråd. Anbefales ikke og jeg leverer den uferdig tilbake til biblooteket.

I bilen (lydbok) nå prøver jeg meg igjen på den "gamle" engelske dame bok stilen, men her lever ikke forfatteren i den tiden hun skriver om da :) Boken heter Uskyld av Tracy Chevalier.

Så langt er den helt ok, det er litt den samme suttringen som jeg opplevde med Jane Austen. Litt små hysteriske damer som ikke klarer ta en avgjørelse i livet og må beskrive ihel noe så enkelt som å åpne en dør. Men jeg prøver igjen, og liker jeg ikke denne heller så gir jeg opp hele den sjangeren der. Jeg elsker filmer fra den tiden, men bevare meg vel hvor mye dem suttrer i bøkene sine! Vi får se om jeg overlever og kommer med tilbakemelding etterhvert, foreløpig er jeg på CD 3 :)

*Oppdatering: Overrasket meg og ble bedre mot slutten. Tror jeg kom igjennom pga det var lydbok. Men den viste en litt "mørkere" (om jeg kan kalle det det...) Den viste vel muligens ett litt sannere ansikt fra London på den tiden og hva det var å være underklassen.

Jeg har en ny lydbok i bilen nå, Menneskenes barn. Jeg får ikke hørt den mer akkurat nå, da cdene er med bilen på verksted. Men den er underlig fasinerende. Litt sånn "creepy".

England styres av diktatoren Xan Lyppiatt. Ikke et eneste barn er blitt født siden "Omega-året" 1995. Manglende forplantningsevne har spredd seg som en farsott blant menn verden over. Sensasjonelt nok blir en kvinne gravid. Barnet, verdens fremtidshåp, må beskyttes. Fødselen nærmer seg, og forfølgerne er på sporet. Romanen er en fremtidsvisjon fra år 2021

Nå leser jeg faktisk Eldest igjen da jeg irriterer meg grønn over at de klarer forvrenge hele boken og slutten på Eragon filmen (selv om jeg liker se Filmen for seg selv og ikke tenke på boken). Hvor er skaden blitt av? Smerten? Sånnt kan irritere ihel en stakkars bokelsker.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Leser nesten bare fantasy jeg også ;)

Favorittserien min over alle er The Malazan book of the fallen serien til Steven Erikson. Beste jeg har lest av fantasy, og jeg har vel vært bortpå det alle meste i løpet av de siste 12 årene :D Mannebeinet tør faktisk nesten ikke prate til meg de første par dagene når den nyeste bøkene har kommet ut :ahappy: LESER NÅ! :ahappy:

Ellers anbefaler jeg seriene til Joe Abercrombie, Scott Lynch, Glen Cook og George R.R.Martin :o

Litt sånn "gritty" og episk type fantasy: history repeats itself, kjipe ting skjer med snille folk, store kriger, og tidvis er det ganske vanskelig å skille good guys fra bad guys. Gud støff :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha lest den på svensk du?? For tror den kom ut igår.

Jeg vet hva jeg skal kjøpe meg på mandag værtfall ;)

Atte hvis du kjøper den (for man får vel ikke tak i pocket før enda senere) kan du si hvordan det går? :P:)

Bare sånn hvem som dør og hvem som overlever

:P

Jeg leser noe lett amerikansk krim fra Sue Grafton; A for Alibi, B for bedrag osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Jeg har en ny lydbok i bilen nå, Menneskenes barn. Jeg får ikke hørt den mer akkurat nå, da cdene er med bilen på verksted. Men den er underlig fasinerende. Litt sånn "creepy".

England styres av diktatoren Xan Lyppiatt. Ikke et eneste barn er blitt født siden "Omega-året" 1995. Manglende forplantningsevne har spredd seg som en farsott blant menn verden over. Sensasjonelt nok blir en kvinne gravid. Barnet, verdens fremtidshåp, må beskyttes. Fødselen nærmer seg, og forfølgerne er på sporet. Romanen er en fremtidsvisjon fra år 2021

..

Child of man er en av de beste filmene jeg har sett faktisk, så boken er nok skrekkelig bra - filmen gjorde inntrykk og er veldig grafisk, men den anbefales. :)

For tiden leser jeg The Godspeaker trilogy av Karen Miller, har lest Kingmaker Kingbreaker bøkene hennes og de var ikke akkurat superbra - men første bok i The Godspeaker serien var skrekkelig fæl og bra - så nå er jeg spent på bok nr 2 som jeg begynte på i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser nesten bare fantasy jeg også :D

Favorittserien min over alle er The Malazan book of the fallen serien til Steven Erikson. Beste jeg har lest av fantasy, og jeg har vel vært bortpå det alle meste i løpet av de siste 12 årene :P Mannebeinet tør faktisk nesten ikke prate til meg de første par dagene når den nyeste bøkene har kommet ut :) LESER NÅ! :)

Ellers anbefaler jeg seriene til Joe Abercrombie, Scott Lynch, Glen Cook og George R.R.Martin :D

Litt sånn "gritty" og episk type fantasy: history repeats itself, kjipe ting skjer med snille folk, store kriger, og tidvis er det ganske vanskelig å skille good guys fra bad guys. Gud støff ;)

Underskriver denne. A song of ice and fire-serien er helt fantastisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i desi-litteratur, men den siste jeg leste av den typen, "Tapets barn" av Kiran Desai, var av det slaget som må leses i ett strekk, ellers blir man bare lei og mister tråden og interessen. Språket er nydelig og karakterene engasjerende, men det er en så langsom og fuktig atmosfære som beskrives at du nærmest føler mosen gro på veggene mens du leser om monsunvinder og gjenstridige bambusåkre.

Nå er jeg i gang med "Francis Meyers lidenskap" av Henrik Langeland, som foreløpig er infam og morsom og veldig erfaringsnær da den er fra et universitetsmiljø. Samtidig har jeg begynt på enda en desi-roman: "Huset ved moskeen", som foreløig ikke fenger så veldig.

Jeg ser det er fleresom synes Camilla Läckberg-romanene er spennende. Jeg har hatt et årelangt opphold fra krim fordi jeg synes formen blei veldig kjedelig etterhvert, men merker at jeg er på glid igjen. Men det som irriterer meg noe helt grønn med bøkene til Läckberg, er det nærmeste sykelige maset om kalorier og vekt! Er det noen andre som har lagt merke til det? Nå kan det selvsagt godt være at dette avtar med bok nr 4 som jeg ikke har lest enda, men jeg synes det er litt spesielt at ordet "kaloribombe" blir brukt minst 3 ganger i løpet av de første 50 sidene, og at begge hovedpersonene er overvettes opptatte av hvor stramme buksene er. Men hvis det var mangel på endring i formen jeg ettersøkte i krimbøkene, fikk jeg jo det med denne svadaen om vektøkninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Jonna

Etter en pause "ny info" lese lysten har jeg lest litt inheritace cycle på nytt (bare lest de beste kapittlene :getlost: ) Også begynnte jeg på den nest siste boken i The Wheel of time for å lese meg opp på historien igjen etter som det nå kommer avsluttene bøker, men jeg klarte liksom ikke leve meg inn i det igjen. Den serien har liksom vært "tapt" så lenge og med så mange bøker. Så etter 4 kapittel så har jeg gitt litt opp.

Men nå er jeg klar for noe nytt. Kjøpte i går Angeology og tenkte lese den.

Også lurte jeg på om noen har lest House of night serien? Fant denne tilbakemeldingen på serien:

was unsure about reading it at first because i thought it cant be better than twilight but it is just as good! i was glued to the book the whole time and i read it in less than 2 days..and thats a record..i mean its just as good as twilight

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg vegrer meg for oppvasken her, tenkte at en liten tur innom boktråden kunne være på sin plass (er en stund siden jeg var i den..)

Leser nesten bare fantasy jeg også :D

Favorittserien min over alle er The Malazan book of the fallen serien til Steven Erikson. Beste jeg har lest av fantasy, og jeg har vel vært bortpå det alle meste i løpet av de siste 12 årene :ahappy: Mannebeinet tør faktisk nesten ikke prate til meg de første par dagene når den nyeste bøkene har kommet ut :yawn: LESER NÅ! :hmm:

Ellers anbefaler jeg seriene til Joe Abercrombie, Scott Lynch, Glen Cook og George R.R.Martin :D

Litt sånn "gritty" og episk type fantasy: history repeats itself, kjipe ting skjer med snille folk, store kriger, og tidvis er det ganske vanskelig å skille good guys fra bad guys. Gud støff :D

Hmm.. lest nesten de samme bøkene jo! Likte ikke The Malazan jeg.. tung, alt for voldelig, alt for sørgelig, jeg glemte hele tiden hvem som var hvem - og leste jeg dem på senga ble jeg så giret at jeg fikk ikke sove! Så ga opp den serien etter bok 5 eller noe sånt..

men Joe Abercrombie.. my favorite på en måte.. (i trilogien syntes jeg at bok 3 virket nesten ufattelig ulik de 2 foregående, syntes den tapte seg så forferdelig.. ) Nå leste jeg bnylig han siste bok som jeg ikke husker hva het, men det var igjen en topp bok!

Underskriver denne. A song of ice and fire-serien er helt fantastisk :wub:

Hvis bare han kunne komme med neste bok nå :D

Uff ja.. ble hyperfrustrert av den forrige - for en cliffhanger! Er hun virkelig blind? Hvorfor? Og hva med ulvene.. (de som fremdeles lever..)

Etter en pause "ny info" lese lysten har jeg lest litt inheritace cycle på nytt (bare lest de beste kapittlene :yawn: ) Også begynnte jeg på den nest siste boken i The Wheel of time for å lese meg opp på historien igjen etter som det nå kommer avsluttene bøker, men jeg klarte liksom ikke leve meg inn i det igjen. Den serien har liksom vært "tapt" så lenge og med så mange bøker. Så etter 4 kapittel så har jeg gitt litt opp.

Men nå er jeg klar for noe nytt. Kjøpte i går Angeology og tenkte lese den.

Også lurte jeg på om noen har lest House of night serien? Fant denne tilbakemeldingen på serien:

was unsure about reading it at first because i thought it cant be better than twilight but it is just as good! i was glued to the book the whole time and i read it in less than 2 days..and thats a record..i mean its just as good as twilight

Tenkte også å ta opp igjen Wheel of time, har forsøkt flere ganger å starte men den fenger simpelthen ikke lenger.. enig med du!

Har ikke lest House of light serien, men siden jeg ikke kan fordra Twilight, så tror jeg ikke jeg skal prøve meg på den.

Har nå nettopp lest en ganske fornøyelig bok av en som heter Jim Butcher, bind 1 i "The Dresden files". Det handler om Harry Dresden som er en ekte wizard, og som lever i "vår" verden. Han annonserer seg selv som Wizard i gule sider og greier, og hjelper av og til politiet i tilfeller hvor det har vært noe magi og trolldom ute og går. Sånn sett virker det som en klassisk privat detektiv bok, (noe jeg egentlig hater), men siden han er trollmann som blir det litt morsomt of fornøyelig allikevel (han har feks en eller annen luftånd fanget i en hodeskalle. Den ånden er svært kunnskapsrik og hjelper han med oppskrifter til potions av mer eller mindre vellykket art, men det den egentlig vil er å rase rundt i verden og få igang sex-orgier!) En grei bok, en type bok som man gjerne leser, og som må til for hvordan skal man ellers kunne fryde seg over de virkelig store bøkene som gir så enorm glede?

Nå har jeg begynt på en bok av Neil Gaiman som heter "Neverwhere". Han skrev opprinnelig et manus til en TV-serie men ble svært frustrert av hvordan innholdet ble endret i serien så han ga den da ut som egen bok. Det er en ekkel bok, handler om en skyggeverden som finner seg under London. Har ikke kommet så langt i den, men jeg føler at dette kanskje er en motbydelig bok..

nei, oppvasken var det ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...