Gå til innhold
Hundesonen.no

Bokdiskusjonstråden


SusieB

Recommended Posts

Et lite spørsmål?

Jeg har lest en serie om ei jente/dame som driver med kampsport, er renholder hos diverse folk, og løser krim mysterier, men jeg kan for mitt bare liv ikke huske forfatter- noen som kan hjelpe meg??

Charlaine Harris. Bøkene om Lily Bard som bor i Shakespeare tipper jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 463
  • Created
  • Siste svar

Jeg holder på å lese "Extremely loud & incredibly close" av Jonathan Safran Foer nå (dvs, den har fått pause i påska, for jeg glemte å ta den med til Trondheim). Har lest drøyt halvparten, og den er veldig bra så langt i alle fall! Gripende, fascinerende og drivende, men samtidig original og annerledes. Jeg har lest en annen bok av samme forfatter tidligere i år - "Alt blir klart og betydelig" (jeg leste den på norsk, tror den heter "Everything is illuminated" på engelsk), og den likte jeg også veldig, veldig godt. Tror jeg må spore opp flere bøker av herr Foer, for han skriver godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, er bare å komme med flere. :) Skal søke opp og lese litt om bøkene. Har tenkt på Regines bok tidligere, men tror jeg må manne meg litt opp først før jeg begynner på noe så trist. Ellers så er det en fordel(men ikke et krav) om bøkene finnes på engelsk, for da slipper jeg å bestille bøker fra Norge. Kan heller spare de norske til sommerferien. :)

Debbie: Hehe, hun forbindes vel stort sett bare med vampyrer om dagen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat lest 'vann til elefantene', den var veldig fin og handlet i tillegg om en veterinær, så det må jo passe! :ahappy: Den finnes på engelsk.

Også har jeg lest 'The forgotten garden' av Kate Morton. Den var veldig fengende og litt annerledes enn noe annet jeg har lest!

Så husker jeg ikke det engelske navnet eller forfatter (men tror han var amerikansk) men har også lest 'hotellet på hjørnet av bitter og søt.'

Den var litt treig til å komme igang, men veldig søt historie!

Og ellers er jo jordens barn serien aktuell nå om du ikke allerede har lest de. Av Jean M. Auel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er den ferskeste boktråden på sonen, men:

Er det noen som har en bok å anbefale? Gjerne en som du ble grepet av og hadde problemer å legge fra deg før du ble ferdig. :)

De fleste sjangere er interessante. Jeg er ganske så altetende når det gjelder bøker.

Siste boka jeg fant som jeg ikke kunne legge fra meg, var The Hunger Games av Suzanne Collins. Interessant plot, om enn noe bisart, syns jeg :)

Twenty-four are forced to enter. Only the winner survives. In the ruins of a place once known as North America lies the nation of Panem, a shining Capitol surrounded by twelve outlying districts. Each year, the districts are forced by the Capitol to send one boy and one girl between the ages of twelve and eighteen to participate in the Hunger Games, a brutal and terrifying fight to the death - televised for all of Panem to see.

Survival is second nature for sixteen-year-old Katniss Everdeen, who struggles to feed her mother and younger sister by secretly hunting and gathering beyond the fences of District 12. When Katniss steps in to take the place of her sister in the Hunger Games, she knows it may be her death sentence. If she is to survive, she must weigh survival against humanity and life against love.

WINNING WILL MAKE YOU FAMOUS. LOSING MEANS CERTAIN DEATH.

Det er den første boka i en triologi :)

Sånn utenom det, så leser jeg første bok av en norsk fantasytriologi nå. Jeg må innrømme at jeg er litt fordomsfull mot norske fantasy-bøker, men denne har jeg kikka på flere ganger når jeg har vært i bokhandelen, og sist måtte jeg bare kjøpe den.

De Fire og Han Som Gjør Galt Verre er en norsk fantasytrilogi skrevet av Hans Frederik Follestad.

Dette er er en fortelling som handler om kampen mellom de gode og det onde.

Romanen er en humoristisk fortelling for ungdom som handler om fire kamerater: Ilderen Bambo Fortwo, pandaen Hutte Meg Tu, vaskebjørnen Pepper Bihf og elgen Salt Ehfan. I tillegg kommer også skilpadden Jesper Schtadig som har rollen som «han som gjør galt verre». Uten å vite det selv er de en del av en gammel profeti, og de må redde verden fra å falle i den onde Lord Kors hender. En dag dukker det opp noen munker med overnaturlige evner for å få med seg de fem dyrene til Himmeltempelet i Ankh Mapur i Nepal hvor de skal være med på å avgjøre verdens skjebne.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg syns om den enda, men navnene er kule, om ikke noe annet :P

Så har jeg akkurat avsluttet Jordens Barn-serien, og selv om jeg syns de fire første bøkene var bra, så har de to siste vært sirup å komme seg gjennom. Lurer på om Jean M. Auel begynte å bli litt senil når hun skreiv bok nr 5, for hun gjentar seg stadig i de to siste bøkene :P Men for all del - interessant historie om hvordan mennesker skal ha levd for 35.000 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg akkurat avsluttet Jordens Barn-serien, og selv om jeg syns de fire første bøkene var bra, så har de to siste vært sirup å komme seg gjennom. Lurer på om Jean M. Auel begynte å bli litt senil når hun skreiv bok nr 5, for hun gjentar seg stadig i de to siste bøkene :P Men for all del - interessant historie om hvordan mennesker skal ha levd for 35.000 år siden :)

Ahh, lurte på dette nemlig. Har ikke lest den nyeste men den forrige var virkelig sirup ja! Så da vet jeg ikke om jeg gidder siste bok... :icon_confused: Men lurer jo på hva som skjer med Ayla og co da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, lurte på dette nemlig. Har ikke lest den nyeste men den forrige var virkelig sirup ja! Så da vet jeg ikke om jeg gidder siste bok... :icon_confused: Men lurer jo på hva som skjer med Ayla og co da.

Jeg måtte også lese siste boka, bare fordi jeg hadde lest de 5 første, og den eneste overraskelsen der er vel at hun ikke fant opp hjulet.. *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Må nesten lese litt om de norske fantasybøkene. Nysgjerrig!

Ellers så har jeg lest Hunger Gamestrilogien. Og likte den godt. Peeta! :wub:

Edit: Og ja Marie, den elefantboken må jeg jo lese! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeelsker Hunger Games :wub: Fine Peeta! Fine Cinna! Fine Katnis! Fine Haymitch! Eller. Ja. :lol:

Sånn ellers:

- The curious incident of the dog in the night-time

- Boktyven

- Life of Pi

- Secret Life of Bees (den har du sikkert lest? Hvis ikke er det bare å sette i gang!)

- Barnepiken, Kathrynn Stockett

Ja, og hvis du ikke har lest de så liker jeg å lese bøkene om Stephanie Plum av Janet Evanovitch. Handler om en bounty hunter, de er hysterisk morsomme, litt på kanten og veldig greie bøker å ha ved siden av pensum og sånt synes jeg, for de krever ikke all verdens tankearbeid. Men herlige synes jeg. På sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå leser jeg tre romaner alle i veldig forskjellig sjanger. Den første som jeg strengttatt ble ferdig med i går er en søt og morsom liten svensk bok om to gamle jomfruer på den svenske landsbygda som finansierer moderniseringen av huset sitt med å selge potensmiddel (!)den heter " POTENSGIVERNE" husker seff ikke forfatter.

Den andre romanen heter "Barnepiken" en sterk debutroman om segregering og kvinnekamp i sørstatene på begynnelsen av sekstitallet. Anbefales!

Den siste er dansk krim, der er jeg bare i startgropa enda men den virker lovende, men hva het boka...?!? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eeelsker Hunger Games :wub: Fine Peeta! Fine Cinna! Fine Katnis! Fine Haymitch! Eller. Ja. :lol:

:lol: :lol:

Sånn ellers:

- The curious incident of the dog in the night-time

- Boktyven

- Life of Pi

- Secret Life of Bees (den har du sikkert lest? Hvis ikke er det bare å sette i gang!)

- Barnepiken, Kathrynn Stockett

Ja, og hvis du ikke har lest de så liker jeg å lese bøkene om Stephanie Plum av Janet Evanovitch. Handler om en bounty hunter, de er hysterisk morsomme, litt på kanten og veldig greie bøker å ha ved siden av pensum og sånt synes jeg, for de krever ikke all verdens tankearbeid. Men herlige synes jeg. På sin måte.

Leste "The Curious Incident of the Dog in the Night-time" av Mark Haddon etter at du anbefalte den her. Den var kjempefin! :) Synes så synd på den stakkers faren som måtte ta vare på gutten.

Ellers så leste jeg nylig "Never Let Me Go" av Kazuo Ishiguro siden jeg har hørt så mye positivt om den, men den var litt kjedelig hvis jeg skal være ærlig. Gjorde ikke noe voldsomt inntrykk på meg.

Ellers tenker jeg at jeg må få lest "Barnepiken" etter hvert, siden dere er flere som anbefaler den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant den er fryktelig fin og søt og rar! Jeg både lo og gråt av den husker jeg ... Oh, kom på en til, har du lest "Hotellet på hjørnet av bitter og søt"? Den likte jeg også ... Handler om hvordan det var å være amerikansk-japaner etter Pearl Harbour.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...