Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Det var en mektig solnedgang, Anette, men jeg tror at du kanskje har løftet lysmåleren mot de litt lysere partiene på bildet slik at vannet i fogrunnen og husene bakenfor er blitt veldig mørke i forhold til slik du så det da du tok bildet? Dersom du fotograferer i RAW har du muligheten til å lysne de helt mørke partiene litt

Selv synes jeg slike motiv er vanskelig å fotografere, det blir liksom litt for mye av det ene eller det andre.Måler du mot himmelen blir de sorte partiene alfor sorte, og måler du mot det sorte blir de lyse altfor lyse. Et alternativ kan være å ballansere lyset med et gradert filter foran objektivet, men hvor mange er det som drar meg seg slike?

tar i RAW ja, kjørte hjemover og så solnedgangen så stoppet i kanten og tok bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Guest vivere

tar i RAW ja, kjørte hjemover og så solnedgangen så stoppet i kanten og tok bilder.

Jeg prøvde meg såvidt på å justere JPG-bildet ditt. Brukte histogrammet til å gjøre de mørke partiene litt lysere og himmelen bittelitt mørkere. Fungerte på et vis, men jeg tror at i RAW-originalen har du gode muligheter til å justere de lyseste og mørkeste partiene pluss mellomtonene mye bedre enn det som jeg klarte, jeg er ingen kløpper med PS for å si det mildt. Prøv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sommeren skal jeg igjen til Raftsundet i Nordland :)

8677694906_ae057eb1f2_h.jpg

Flott bilde forutenom at du har brukt den sykeste oppskaringen jeg har sett i mitt liv. :P Havørner er flotte dyr. Har sett og fotografert disse mange ganger og syntes de er like majestetiske hver gang.

Her ville jeg faktisk gjort hunden til silhuett jeg, siden selve hunden er såpass undereksponert at du ikke ser noe særlig av den uansett. Ellers er bildet litt kornete - hadde du på høy ISO? Liker at det står snø opp fra labbene!

Jeg er kjempefornøyd med dette bildet av den nye katten, jeg. Men hvis dere har noen forslag til videre redigering, så si fra :)

Og hva med disse to? Hvilket av dem er egentlig best, og hva kan gjøres med dem?

65175_10151215416434601_1976568582_n.jpg

45729_10151343825634601_1734805715_n.jpg

Litt uskarpe bilder, men ellers bra. Kanskje litt høyere lukkertid og bedre fokus neste gang? Utrolig vakker hund i hvert fall. Elsker shibaer og din er utrolig søt! Nommin! :wub:

En tur til Polen har vel aldri skadet noen? Vært i Sopot og hatt to fantastiske uker der! Der har jeg hilst på mange aspirerende og inspirerende fotografer ved fotoskolen der. Maten har vært fantastisk og været var helt klart ikke til å klage på. Utelivet var amazing og hotellet var bedre enn jeg hadde forventet! Lite med folk som kunne engelsk noe som var litt plagsomt til tider, men jeg kom jo til deres land så om noe så burde vel jeg snakke polsk. :P Jeg kan anbefale denne plassen! Har ikke så mye derfra, men vil gjerne vite hva folk syntes.

Søteste hunden til ei venninne i Polen. :D

ibjVcq8wCQ247k.jpg

ibczcfUmNQOZq4.jpg

Nydelig, gigantisk skog bak Sopot

ib6QzxvQPsysg.jpg

Gamlebyen i Gdansk

ibqjRDuJbaW0lP.jpg

Ellers kan jeg glede meg til midten av måneden! Da bærer det tilbake til Bergen fra et 8mnd opphold i Lofoten. Fantastisk plass å fotografere på og bygge nettverk. Kommer til å savne denne plassen. Nå blir det straks å dra hjem til kjæreste, venner og jobb på østlandet som bilfotograf. Men inntil videre så blir det å utnytte siste uken her så godt som jeg kan.

8601068503_8cc8045b98_b.jpg

Og et siste i min favoritt, portrett. (:

ir4jMI03NTtqX.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nydelige bilder, Riot, gleder meg til å se flere. Men du... Lofoten er ikke et sted, men masse steder. Forhåpentligvis skal tilbake til noen av dem i sommer :P pluss noen fotouker på Helgeland. En skolekamerat fra "forna dager" driver med ørne- og spekkhoggersafari i Lofoten. Muligens blir det anledning til å bli med på noen av de turene. Så får vi se om ikke oppskarping og andre redigeringsfeil ordner seg etter hver :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Før de tidligste vårblomstene dukker fram kan man se begersopper ved åpne bekker og der det er vått, Denne vårbegersoppen fant jeg like i nærheten der den hadde vokst på ei død orregrein. Diameteren på soppen er ca 15 - 20 mm.

8725863142_660cce97a9_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har fått litt dilla på å ta bilder med iPhone! Jeg redigerer bildene med de enkleste appene på telefonen og noen ganger synes jeg resultatet blir interessant. Jeg synes at de på en eller annen måte får frem en stemning bedre enn jeg klarer å fange med speilrefleksen! Noen kommentarer på disse bildene?

534873_10151554040176999_2136576165_n.jp

484056_10151531169436999_687506017_n.jpg

Dette har blitt veldig kornete desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flott her siden sist jeg var innom denne tråden.

Vivere: Likte fluebildet godt, men jeg syntes det ble vel blurete.

Borderen: Øverste bildet var trolsk. Jeg likte både fargene og stemningen. Dessuten har du fått stien i en retning som jeg likte.

På det nederste bildet er hundene blitt veldig kontrastløse i det svarte. Det er bare ensartet svart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

TANNLAUS :shocked::wub:

Hehe :) Første gang jeg så en Ca de Bou var like etter påske i år. Vi hadde tatt en tur med hurtigruten til Tromsø og mens vi ventet på sørgående MS Lofoten kom ei jente slepende på et stort bur og en nysgjerring vims av en liten valp. Det viste seg at jenta var fra Finsnes, noen timer sørover med hurtigruten og valpen hadde hun hentet på flyplassen samme dag. Nyinnkjøpt fra Polen. Da jeg spurte hva den lille nysgjerrige var, svarte jenta på klingende nordlandsk "Ka du tru" - i hvert fall var det det jeg trodde hun svarte før autokorrekturen koblet inn.

Åkkesom, her er et bilde av Soppen sin Pippa, en "ka du tru". Denne gangen med tenner:

8864049159_68a6aed0d0_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker særlig fokuset på øyet til flua. Men det er noe med fargespekteret i bildet som er merkelig for min del, i tillegg til at det virker som du enten har lagt en slags "blur" over bildet som muliggens ikke var veldig suksessfull fordi det er en "sirkel" hvor alt utenfor den sirkelen er kornete. Bare se i hjørnene på bildet. Det er noen lyse prikker på blomsterbladet under ræva på flua - nærmest skjermen - som virker helt malplasserte. Ser nesten ut som feile piksler, men tenker meg det er noe post-processing som har amplified noen små vanndråper og gjort de alt for tydelige :P Hvis jeg virkelig skal pirke liker jeg ikke at flua er utbrent på ryggen (sola stod vel rett på?). Eller så er de rare fargene og utbrentheten pga blitz, det skulle ikke forundre meg. Jeg "takler ikke" blitz-bilder, så da vet vi i såfall hvorfor jeg er ekkel og negativ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Liker særlig fokuset på øyet til flua. Men det er noe med fargespekteret i bildet som er merkelig for min del, i tillegg til at det virker som du enten har lagt en slags "blur" over bildet som muliggens ikke var veldig suksessfull fordi det er en "sirkel" hvor alt utenfor den sirkelen er kornete. Bare se i hjørnene på bildet. Det er noen lyse prikker på blomsterbladet under ræva på flua - nærmest skjermen - som virker helt malplasserte. Ser nesten ut som feile piksler, men tenker meg det er noe post-processing som har amplified noen små vanndråper og gjort de alt for tydelige :P Hvis jeg virkelig skal pirke liker jeg ikke at flua er utbrent på ryggen (sola stod vel rett på?). Eller så er de rare fargene og utbrentheten pga blitz, det skulle ikke forundre meg. Jeg "takler ikke" blitz-bilder, så da vet vi i såfall hvorfor jeg er ekkel og negativ :P

Takk for konstruktiv tilbakemelding :) Fargene er så originale som de kan få blitt. Bildet er tatt i sollys og uten blits. "Blurringen" i hjørnene er et forsøk på vignettering i etterarbeidet.

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hvilke tanker gjør du deg om dette bildet Kangerlussuaq? Samme kamera og objektiv, samme flue og samme blomst (rød Hagepute) :)

9006052583_12b1e007da_h.jpg

Og da skal jeg ikke spamme flere fluebilder på dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innså nå at de "rare pixlene" jeg snakket om er pollen, de bare skinner noe fryktelig på bildet :P

Dette var mye mer balansert i fargene, øynene mine "godkjenner" at det er en avbildning av virkeligheten og føler mye mer behag. Om jeg skal være kritisk ville jeg hatt flua i mer helfokus (du skjønner sikkert hva jeg mener). Øynene leter litt etter fokuspunktet, men absolutt mye mer behagelig å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...