Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Guest vivere
Det klart beste hittill :)

Litt flare fra gjennskinn i objektivet ser jeg, men ellers et helt OK bilde.

Flare er vel nesten ikke til å unngå når man tar bilder rett mot sola? Men... ok eller ikke ok. jeg kunne godt tenkt meg litt mer "punch" i bildet, litt for "flatt" synes jeg. Det er en utfordring som jeg får jobbe mer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
I utgangspunktet et flott bilde, men det er litt "grumsete".

Enten grunnet for mye oppskarping eller for hard redigering eller kanskje grunnet høy ISO?

Høy ISO. Så til sommeren blir det andre innstillinger å leke med :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mener jeg du har bommet litt på komposisjonen samt fokuspunkt viviere. Fluen er skarp, men på "feil" sted, og den mørke flekken helt nede til venstre forstyrrer litt.

Å ta makrobilder nesten på nærgrensen krever små blendere (store blenderverdier) og ofte må man opp med ISOganske mye for å bevare en tilfredstillende lukkertid. Her kan det se ut som om du har prioritert lukkertiden og brukt stor blender. Det er ofte fint når det sitter men er langt vanskeligere å gjennomføre grunnet liten dybdeskarphet.

Sett kameraet opp på stativ og vinkle den inn mot en blomst som ofte har besøk av innsekter. koble til snorutløser, finne frem kaffen og vent :)

Bruk gjerne også en ekstern blits hvis du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Herr mener jeg du har bommet litt på komposisjonen samt fokuspunkt viviere. Fluen er skarp, men på "feil" sted, og den mørke flekken helt nede til venstre forstyrrer litt.

Å ta makrobilder nesten på nærgrensen krever små blendere (store blenderverdier) og ofte må man opp med ISOganske mye for å bevare en tilfredstillende lukkertid. Her kan det se ut som om du har prioritert lukkertiden og brukt stor blender. Det er ofte fint når det sitter men er langt vanskeligere å gjennomføre grunnet liten dybdeskarphet.

Sett kameraet opp på stativ og vinkle den inn mot en blomst som ofte har besøk av innsekter. koble til snorutløser, finne frem kaffen og vent :)

Bruk gjerne også en ekstern blits hvis du har det.

Takk skal du ha :) ... men det var ikke ment som noen fotografisk komposisjon men et førsteforsøk på selektiv blurring. Så her har jeg nok vært for upresist når jeg formulerte meg. Det jeg mente å spørre om var om blurringen fungerte, ikke om bildet var riktig komponert :)

Objektivet er et Sigma 180mm f2.8 macro, blender 8 og lukkertiden er 1/160 sek. Det er et objektiv som jeg har brukt svært lite, så jeg tenker vi kan si at det var et slags første eller andreforsøk på å ta makrobilder med det. Med dette objektivet er det bare å "styre unna" blitsbruk med mindre man har en ringblits eller har muligheter for å feste blitsen på eller like i nærheten av frontlinsa slik jeg kan på mitt 105mm 2.8 macro. Men jeg har sett et oppsett med en sb-200 makroblits sammen med dette objektivet, så om jeg ikke kjøper meg en ringblits som passer, får jeg "mekke sammen" noe som fungerer. Blitsbruk er noe som jeg i alminnelighet er lite glad i :)

Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Jeg fikk et tips om et spillegal tiur her i nærheten og tenkte at den kunne det være moro å fotografere. Fuggern var der, men mere gal enn spillegal. Nærmest livsfarlig og skulle i hytt og pine hakke meg i leggene. Hver gang jeg stoppet kom den helt inne beina mine og jeg måtte bruke fotostativet for å verne meg mot det gale fjærkreet. Det ble dårlig med tiurbilder. Med fotostativet i ei hånd som vern og verge og kamera veivende i den andre ble resultatet omtrent som slik:

8709973491_2af72a1197_b.jpg

Men jeg så andre og mer koselig på turen. Ekorn

8709974203_0124a11027_b.jpg

en flaggspett

8709975045_eba3230ab9_b.jpg

pluss mange andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Syns egentlig bildet av tiuren var veldig kult, for den ser like gæærn ut som du forteller :P

Fine bilder, men jeg tror jeg ville hatt mer luft over flaggspetten :)

Takk for tilbakemelding. Mer luft skal fikses :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

I alle tre ? Har redusert støyen i Photoshop før jeg la ut bildene, men Nik fant noe grums som PS ikke fant. Men bildet er stort sett det samme både før og etter den ekstra støyreduksjonen. Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vivere! Skvatt noe forferdelig av det ekle fluebildet ditt! Innmari bra bilde, men innmari ekkelt. Likte både ekornbildet og fuglebildet. Ang. ekornbildet så kan det hende debbie mener de "strekene" som er i bakgrunnen? Det er jo ikke kornete, men jeg kan skjønne hvordan bakgrunnen kan virke litt forstyrrende. Men synes det er et veldig bra bilde likevel, og ekornet er jo helt skarpt.

Tiurbildet var nesten litt optisk illusjon, føler den kommer imot meg :P

AnetteH: for å være ærlig synes jeg slike solnedgangsbilder er litt kvalme, blir litt i samme kategori som elg i solnedgang:P De gir meg liksom ingenting. Men det er meg da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

vivere! Skvatt noe forferdelig av det ekle fluebildet ditt! Innmari bra bilde, men innmari ekkelt. Likte både ekornbildet og fuglebildet. Ang. ekornbildet så kan det hende debbie mener de "strekene" som er i bakgrunnen? Det er jo ikke kornete, men jeg kan skjønne hvordan bakgrunnen kan virke litt forstyrrende. Men synes det er et veldig bra bilde likevel, og ekornet er jo helt skarpt.

Tiurbildet var nesten litt optisk illusjon, føler den kommer imot meg :P

AnetteH: for å være ærlig synes jeg slike solnedgangsbilder er litt kvalme, blir litt i samme kategori som elg i solnedgang:P De gir meg liksom ingenting. Men det er meg da.

Takk for konstruktiv kritikk, Lola :) "Strekene" er sansynligvis grener som er blitt uskarpe p g a stor blenderåpning. De er det vanskelig å få gjort noe med bortsett fra redigering v h a Photoshop. De lyse flekkene er refleksjoner evt åpne partier i skogen. Takk for kommentaren om fluebildet, bare vent til jeg får eksperimentert litt med å ta bilder av slike bevingede når de etterhvert dukker opp.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Fordi det er lenge siden jeg tok disse bildene og ikke har orginalene på macen, så har jeg hentet bildene fra face og blogg, kvaliteten er derfor noe redusert.

Men.. Tycks?

Så absolutt. Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

LeneP: likte det første veldig godt!

Noen input? Solnedgang på vei hjem igår :)

Det var en mektig solnedgang, Anette, men jeg tror at du kanskje har løftet lysmåleren mot de litt lysere partiene på bildet slik at vannet i fogrunnen og husene bakenfor er blitt veldig mørke i forhold til slik du så det da du tok bildet? Dersom du fotograferer i RAW har du muligheten til å lysne de helt mørke partiene litt

Selv synes jeg slike motiv er vanskelig å fotografere, det blir liksom litt for mye av det ene eller det andre.Måler du mot himmelen blir de sorte partiene alfor sorte, og måler du mot det sorte blir de lyse altfor lyse. Et alternativ kan være å ballansere lyset med et gradert filter foran objektivet, men hvor mange er det som drar meg seg slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...