Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Duen burde jo ikke vært med, men det er jo ikke så lett å få villfugler til¨å følge instrukser. Men anden i bevegelse var litt av poenget, sånn "førstemann uti". Et bilde med alle endene oppstilt hadde vært supert, men tror ikke det hadde latt seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Prøver meg med etpar fuglebilder, Dessverre (fy og fy) hadde jeg ikke stillt tilbake ISO etter nattfotografering, så den er skyhøy med det det innebærer av støy på andebildet. Men motivet sånn ellers? Satt på kne, bildet er croppet for å få vekk en bro rett over brygga og på høyre side er det et båthus som er croppet vekk. Ellers Exif f8, 50 mm og 1/250 sek. (ISO 1600, men det tør jeg nesten ikke si),

Blåmeisbildet har brennvidde 300mm, f5,6, 1/200 sek og ISO 100. Begge håndholdt.BlmeisHvitveis035.jpg

Håper det går fint at jeg tok meg den friheten å redigere en ny versjon av blåmeis bildet.

Bildet er veldig fint fra før av, så har kun redigert litt farger, lys og skarphet.

Bare å si ifra dersom jeg skal fjerne det igjen :)

BlueBird.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gromprdi.jpg

563-1.jpg?t=1318169418

Håper på kritikk eller at noen har lyst til å leke seg med bildene :D

Nydelige bilder, da :) Fikk plutselig lyst til å leke litt med øverste bildet. Ble kanskje litt for "utroverdig", men fint læll. Et sånt bilde man har lyst å henge på veggen :)

gromprdi_2.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går fint at jeg tok meg den friheten å redigere en ny versjon av blåmeis bildet.

Bildet er veldig fint fra før av, så har kun redigert litt farger, lys og skarphet.

Bare å si ifra dersom jeg skal fjerne det igjen :)

Hvordan får du det så skarpt og fint? Hva slags redigerings program bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duen burde jo ikke vært med, men det er jo ikke så lett å få villfugler til¨å følge instrukser. Men anden i bevegelse var litt av poenget, sånn "førstemann uti". Et bilde med alle endene oppstilt hadde vært supert, men tror ikke det hadde latt seg gjøre.

Nei, nei, jeg forstår det. Jeg sier bare hva som ville gjort bildet bedre, jeg, og når det er en kult bilde som har noen små mangler setter jeg fingeren på detaljer. Og den første mann uti-tingen tror jeg ville fungert bedre om det var flere på vei ut, og at de ble klare på bildet.

Ikke ta dette for personlig. Jeg har ingen peilig på foto, og ville aldri klart å gjøre det bedre selv. Sier bare det jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickers: Ser ut som fokus er på øynene, bra! Hvis du hadde tatt bildet fra "knehøyde" hadde perspektivet vært bedre. Det hvite er endel utbrent. Det samme sliter jeg med. Kanskje mindre blenderåpning eller høyere lukkerhastighet hadde hjulpet? Fin hund, forresten. Har en svakhet for tricolor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickers: Enig med Tricolor her - men likevel et bra bilde :)

Gjorde et kjapt forsøk på å redigere det litt, men kan fjerne det om du vil ;)

4q0677.jpg

Redigeringen:

- Justerte kontrast, skarphet og farger.

- Croppet (kanskje litt kjedelig, men fjernet litt forstyrrende elementer).

- Gjorde et lite forsøk på å fjerne litt av de utbrente områdene. (ikke helt vellykket, med andre ord! :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok hatt litt mer luft under traktorhjulene, Bjerknez. :) Ellers stilig.

Er enig med deg der anebanana, men bildeutsnittet gjorde det desverre ikke mulig og legge til mer forgrunn. Man kan jo legge til en forgrunn kunstig (manipulering) men jeg er ikke noe særligfan av det egentlig :)

Egentlig så begynte det bare med et snapshot aven traktor, og når jeg kom hjem syntes jeg bildet ble langt tøffere enn jeg først hadde trodd. Men noe gikk altså galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brtevannet-033.jpg

EXIF:

Lukkertid: 1/13

Blender: f/8.0

ISO: 50

Brennvidde: 47mm.

Teknikk: Håndholdt

Info:

Litt usikker på hva jeg mener om den steinen i forgrunnen der, men fant til slutt ut at den på en måta var "godkjent" i mine øyne. Selv om den trekker en del oppmerksomhet bort fra det slørete vannet i bakgrunnen.

Hva mener dere?

Tok forretsen også dette bildet i dag:

Farmer.jpg

EXIF:

Lukkertid: 1/320

Blender: f/6.3

ISO: 400

Brennvidde: 35mm.

Teknikk: Håndholdt

Info:

Hvor "spennende dette bildet er for andre er jeg usikker på da det jo tross alt bare er bilde av en traktor med utstyr, men poenget var liksom å få et typisk gårdsbilde som illustrerer hvor vi har vert på tur.

Bildet har fått en runde gjennom Photomatix Pro etter justeringer i Lightroom.

Jeg føler det er litt for mye som foregår i begge bildene, dog liker jeg skogsbildet veldig godt selvom oppmerksomheten min blir dratt litt overalt når jeg ser litt på bildet.

Som andre nevner er det en smule for mørkt for min smak også, men det skaper en stemning i bildet.

Ellers er jeg enig med Lola, fokus punktet på gårdsbildet havner midt på veggen en plass. For mye farger og for mye som skjer på en gang, kanskje bedre som sort/hvitt bilde?

Og ang din kommentar om at alle proffe redigerer så er jeg ikke så sikker på om jeg ville vært like bastant på den uttalesen. Finnes nok en god del som ikke redigerer ;) Selv setter jeg alltid som mål og ikke redigere eller redigere mine bilder MINST mulig. Da jeg personlig føler det er mye av det foto handler om :) Jeg er som deg også en hobbyfotograf. :)

Prøver meg en gang til siden jeg ikke fikk så mye tilbakemelding forrige gang.

Opprinnelig et snapshot som viste seg å ha stort potensiale. Eneste som er redigert er kontrastene

When_the_sun_meets_the_ocean_by_IceRyder.jpg

(Hadde vært gunstig synstest jeg om solen hadde stått høyere oppe, men det rakk jeg ikke)

Canon EOS 400D

JPG format

Brennevidde: 85

F-nummer: 8

Eksponeringsprogram 2(?)

Såvidt jeg husker ble dette tatt med Auto instilling. Relativt gammelt bilde. (2009)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket:

Stemningsfullt bilde synes jeg, men personlig synes jeg kanskje det mangler litt skarphet?

Men en slik brennvidde og tilsynelatende noe treg lukkertid og muligens høy ISO valgt av kameraet (siden det anngivelig sto på Auto) så forklarer dette kanskje den noe uskarpe fremtoningen?

Men bildet i seg selver veldig flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet som sagt svært lite om foto, men jeg kan jo legge ut noe å se hva folk sier. Kanskje jeg lærer noe :)

310.jpg?w=500&h=332

16-09-2011-445.jpg?w=500&h=333

16-09-2011-029.jpg?w=500&h=334

Synes alle disse bildene var flotte :)

Men (jada, det er alltid et men) jeg synesdet midterste bildet av hunden på denne trestubben ikke kler å være midtstillt.

Ellers så kan jeg ikke kommentere skarphet etc. da bildene er alt for små til å vurdere slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle disse bildene var flotte :)

Men (jada, det er alltid et men) jeg synesdet midterste bildet av hunden på denne trestubben ikke kler å være midtstillt.

Ellers så kan jeg ikke kommentere skarphet etc. da bildene er alt for små til å vurdere slikt :)

Tusen takk!

Jeg ser hva du mener - mer luft bak hunden hadde kanskje gjort seg?

Link til større bilder:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Jeg ser hva du mener - mer luft bak hunden hadde kanskje gjort seg?

Link til større bilder:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Ser ut tilatskarpheten er god på alle bildene dine, men det plager meg veldig at det midterste bildet er midtstillt altså...

Jeg vill hatt hunden og stokken lenger til høyre i bildet. Og muligens bittelitt mer plass over hodet på hunden?

Ellers så synes jeg det ser bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut tilatskarpheten er god på alle bildene dine, men det plager meg veldig at det midterste bildet er midtstillt altså...

Jeg vill hatt hunden og stokken lenger til høyre i bildet. Og muligens bittelitt mer plass over hodet på hunden?

Ellers så synes jeg det ser bra ut :)

Æsj, nå har jeg begynt å irritere meg over det også! :lol:

Takk for nyttig tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocket:

Stemningsfullt bilde synes jeg, men personlig synes jeg kanskje det mangler litt skarphet?

Men en slik brennvidde og tilsynelatende noe treg lukkertid og muligens høy ISO valgt av kameraet (siden det anngivelig sto på Auto) så forklarer dette kanskje den noe uskarpe fremtoningen?

Men bildet i seg selver veldig flott :)

Jupp mangler en del skarphet, mistenker at ISOen har blitt noe høy pga noe fargestøy i bildet. Lukkertiden mener jeg å huske var relativ rask.

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snickers: Ser ut som fokus er på øynene, bra! Hvis du hadde tatt bildet fra "knehøyde" hadde perspektivet vært bedre. Det hvite er endel utbrent. Det samme sliter jeg med. Kanskje mindre blenderåpning eller høyere lukkerhastighet hadde hjulpet? Fin hund, forresten. Har en svakhet for tricolor.

Du sier noe der ja - skulle kanskje gått litt lenger ned. Ser det med det hvite. For å være ærlig er jeg vel en amatørfotograf, stiller aldri inn innstillinger selv. På dette bildet var det så mørkt ute at kameraet ville ha blits når det var på automodus, så jeg prøve ulike innstillinger, til jeg fant et som fungerte: landskapsmoduset. Kjenner at det frister å lese seg mer opp på foto nå.

Og tusen takk, artig å høre. :)

Snickers: Enig med Tricolor her - men likevel et bra bilde :)

Gjorde et kjapt forsøk på å redigere det litt, men kan fjerne det om du vil ;)

4q0677.jpg

Redigeringen:

- Justerte kontrast, skarphet og farger.

- Croppet (kanskje litt kjedelig, men fjernet litt forstyrrende elementer).

- Gjorde et lite forsøk på å fjerne litt av de utbrente områdene. (ikke helt vellykket, med andre ord! :whistle: )

Ble jo bra det der - lagres! ;) Selv har jeg bare photobucket til å redigere med.

Jeg prøvde en litt annen vri på sheltiebildet :)

snickersred.jpg

Interessant, ulike beskjæringer er moro. :) Selv hadde jeg kanskje klippet sånn at det ble litt mer luft under haka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...