Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Veldig enig med de strekene. Er ikke så flink til å redigere, forstår du :P

Når det gjelder plasseringen, vet jeg ikke helt. Jeg føler liksom at personen "gjemmer seg" litt, hvis du skjønner hva jeg mener? Synes ikke det gjør så mye, men jeg skulle nok ønske jeg fikk med de siste millimeterne av hånden.

Men takk for kritikk, jeg lover å slutte å vise fingeren til deg nå :lol:

Det med at budskapet ditt skal være at personen gjemmer seg er jo noe ikke andre vet, så derfor fikk du "trekk" for dette. Hadde du feks. satt en tittel på bildet som het noe slikt som "Tøff på avstand" eller "Usikker fjortis" etc. så hadde jeg tatt poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Takk for kritikk, sjønte ikke helt hva du snakket om, men jeg skal forske litt på lukketid :) Sliter med og få fokuset på hunden, godt mulig manuelfokus hadde vært bedre, men tror ikke jeg hadde fått til det noe særlig på de bildene han er i bevegelse. Også sliter jeg med at han bare blir en svart klatt på bildet da:p

Dette bildet synes jeg ble ganske bra, selv om solen helst skulle vært midt på og ikke i siden.

384733_10150919302935074_871235073_21911872_1113333482_n.jpg

Tar du deg tid til å la kameraet finne fokus? Selv med speilrefleks trenger kameraet å få fokusere før du trykker ned utløserknappen (ta knappen halvveis ned, vent litt og så trykk skikkelig). Det er innstillinger i kameraet mitt der jeg kan velge at kameraet tar bilde når jeg trykker på knappen selv om motivet ikke er i fokus, og jeg kan stille inn slik at kameraet ikke vil ta bildet selv om jeg trykker ned utløserknappen dersom motivet ikke er i fokus. Kanskje er du litt kjapp i avtrekkeren? :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg "leter" i bildet så finner jeg ikke noe sted som er skarpt, og dette koker ned til to ting:

1. Som Siri sier, at du har vert for rask på labben.

2. Feil lukkertid, med tanke på bevegelsesuskarphet.

3. "Tåke" på linsa. (lite sannsynlig) :)

I sollys som dette har du mulighet for å velge lukkertider som nermest er umulig og få uskarpe med tanke på bevegelsesuskarphet. Jeg vil nesten påstå og si at det i sterkt sollys nesten er umulig og få bevegelsesuskarphet.

Selv med ISO 100 og en lysstyrke på rundt f/5 så har man ofte lukkertid nok.

Men problemet her kan nok unansett være at du kanskje skulle skrugg opp ISO ett hakk for å bedre lukkertiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH:

Varger og kontrast er fint og motivet er flott!

Men kunne tenkt meg mindre dybdeskarphet (grunnet en stor bakgrunn på venstre side som ikke bidrar med noe i bildet) og et skarpere motiv.

Øynene på hundene er ikke 100% skarpe, selv om dem er "skarpe nok" for de fleste.

Muligens det hadde vert en ide og beskjære litt tettere?

Uansett et flott bilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH:

Varger og kontrast er fint og motivet er flott!

Men kunne tenkt meg mindre dybdeskarphet (grunnet en stor bakgrunn på venstre side som ikke bidrar med noe i bildet) og et skarpere motiv.

Øynene på hundene er ikke 100% skarpe, selv om dem er "skarpe nok" for de fleste.

Muligens det hadde vert en ide og beskjære litt tettere?

Uansett et flott bilde :)

Takk for kritikk! Sendte deg bildet på mail, kunne du redigert det slik du forklarerer og legg ut her? Jeg er ikke helt stødig på alt enda :lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH: Kanskje vanskelig å få til, ihvertfall med Amiga ( :whistle: ?), men jeg skulle gjerne sett at siden fotografen er så langt nede i forhold til hundene, at de kikka ned istedetfor opp. Ellers syns jeg det er veldig fint, og er stort sett enig med Bjerknez denne gangen! :)

Tricolor: Det eneste jeg kanskje ikke likte så godt ved bildet ditt, er bakgrunnen til venstre i bildet. Altså den lille åsen med trærne på, den skulle jeg gjærne ha bytta ut med noe annet, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Også irriterer det lille gjerdet nede i venstre hjørnet litt, at det er der og "ødelegger" den følelsen av et eldgammelt motiv, som man får av steingjerdet. Ellers elsker jeg at steingjerdet går i en bue over bildet, og hvis jeg legger fantasien til, så kan nesten fjellet det står på se ut som en miniversjon av en jordklode! Med glatt vann, og små moseverdener! Det liker jeg veldig godt, får liksom en følelse av at man er i en helt annen verden. Så jeg liker komposisjonen veldig godt, og det er par småpirk med bakgrunnen og det nettinggjerdet, men ellers syns jeg det er kjempefint! Skulle kanskje likt å se litt mer dramatikk i det svart-hvite, det ble kanskje litt VEL grått, men det legger jeg kun merke til fordi jeg har en herlig svart-hvit plugin til Photoshop.

Ia: Bildet ditt liker jeg! Det er ikke et standard portrett, og du viser meg liksom fingeren med øynene også! Badass! :D

Enig i at de hvite stripene på veggen kan være litt forstyrrende, og det er synd at toppen av fingeren er litt ute av fokus, for jeg skulle gjerne hatt den LITT mer i fokus, men bare LITT, for jeg liker at jeg blir dratt til øynene dine med en gang. Skulle bare ønske at fingeren ikke ble helt "gjemt" når jeg ser på øynene. Jeg liker også at du sitter nesten ute av bildet, så der er jeg uenig med Bjerknez. :)

Bjerknez: Bildet ditt av broen liker jeg! Det har fin dybde og skarphet, og jeg liker at veien starter i nederste hjørnet av bildet, og fortsetter ut i midten, og allikevel har dybde og fokus den også. Det eneste jeg ikke liker, tror jeg, er at den.. dingsen, som er over broen, den tar VELDIG mye blikkfang, fordi den er så veldig mørk! Det kan hende det er meningen, men jeg syns det er lettere irriterende at øynene mine liksom MÅ se på den, når jeg egentlig har mest lyst til å se på resten av bildet, hvis det gir noen mening.

Sånn, det var dagens kritikk, og nå har jeg prøvd å komme med både positivt og negativt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnetteH: Kanskje vanskelig å få til, ihvertfall med Amiga ( :whistle: ?), men jeg skulle gjerne sett at siden fotografen er så langt nede i forhold til hundene, at de kikka ned istedetfor opp. Ellers syns jeg det er veldig fint, og er stort sett enig med Bjerknez denne gangen! :)

Jeg tok 150 bilder av de to der og fikk det bildet du kommenterte og dette (issi sitter så pent på alle sammen da, mens amiga er høyt og lavt :whistle: ):

306323_10150784733075464_804145463_20153253_1394924151_n.jpg

Men jeg har ikke gitt opp og løper ut i finvær og prøver å få Amiga i rolig tilstand der (lettere sagt enn gjort :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du deg tid til å la kameraet finne fokus? Selv med speilrefleks trenger kameraet å få fokusere før du trykker ned utløserknappen (ta knappen halvveis ned, vent litt og så trykk skikkelig). Det er innstillinger i kameraet mitt der jeg kan velge at kameraet tar bilde når jeg trykker på knappen selv om motivet ikke er i fokus, og jeg kan stille inn slik at kameraet ikke vil ta bildet selv om jeg trykker ned utløserknappen dersom motivet ikke er i fokus. Kanskje er du litt kjapp i avtrekkeren? :D.

Bra forslag, men det tror jeg ikke :) Jeg sliter med at den vil fokusere på alt annet enn hunden? Sånn jeg oppfatter det iallefall, men godt mulig at jeg gjør noe galt, jeg kan minimalt med kameraet desverre.. :(

Når jeg "leter" i bildet så finner jeg ikke noe sted som er skarpt, og dette koker ned til to ting:

1. Som Siri sier, at du har vert for rask på labben.

2. Feil lukkertid, med tanke på bevegelsesuskarphet.

3. "Tåke" på linsa. (lite sannsynlig) :)

I sollys som dette har du mulighet for å velge lukkertider som nermest er umulig og få uskarpe med tanke på bevegelsesuskarphet. Jeg vil nesten påstå og si at det i sterkt sollys nesten er umulig og få bevegelsesuskarphet.

Selv med ISO 100 og en lysstyrke på rundt f/5 så har man ofte lukkertid nok.

Men problemet her kan nok unansett være at du kanskje skulle skrugg opp ISO ett hakk for å bedre lukkertiden?

Skru opp iso kan jeg prøve :) Tenkte jeg skulle grave fram kamera boka å lese litt mer om lukkertid, godt mulig det er noe der. Takk for gode tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kritikk! Sendte deg bildet på mail, kunne du redigert det slik du forklarerer og legg ut her? Jeg er ikke helt stødig på alt enda :lol::P

Ser at jeg nå har missforstått litt og blandet litt innformasjon.

Var vel i utgangspunktet ikke du som ville ha et HDR bilde?

Går litt fort i svingene her seru. Er mange som spør meg på en gang, og da blir det litt rot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forespørsel fra AnetteH via mail for å gjøre om hundebildet hennes til en litt dramatisk HDR versjon. Her er vertfall resultatet.

Bilde.jpg

sinnsykt kult redigert!!! :thumbs: Jeg vil også lære slikt! :P

Ser at jeg nå har missforstått litt og blandet litt innformasjon.

Var vel i utgangspunktet ikke du som ville ha et HDR bilde?

Går litt fort i svingene her seru. Er mange som spør meg på en gang, og da blir det litt rot :)

Nei du det ble drit tøft! Likte det veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok 150 bilder av de to der og fikk det bildet du kommenterte og dette (issi sitter så pent på alle sammen da, mens amiga er høyt og lavt :whistle: ):

306323_10150784733075464_804145463_20153253_1394924151_n.jpg

Men jeg har ikke gitt opp og løper ut i finvær og prøver å få Amiga i rolig tilstand der (lettere sagt enn gjort :whistle: )

Tror dette bildet kan bli kult også som HDR, hvis man endrer det til høydeformat :)

Send meg raw-filen så skal jeg se på saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppen: Takk for kritikk. Det var et spesielt vær den dagen bildet ble tatt, men en tynn dis som gjorde at bakgrunnen ble litt utvisket. Kanskje det som gjør at åsen ser diffus ut. Har andre versjoner også, men må behandle dem litt før jeg evt. legger dem ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...