Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Tricolor:

Det viktigste er at man klarer å temme kameraet man bruker, slik at utgangspunktet for videre redigering er best mulig. Bruker selv ofte laptop til redigeringen og det har ikke hindret meg ennå, så det er nok en blanding mellom tekniskeferdigheter og etterbehandling som trenger en oppfrisking.

Man blir ikke automatisk "mester" ved å kjøpe dyrt utstyr. Man må kunne beherske det også :)

Bare sånn at det ikke blir noen missforståelser her:

Jeg er på ingen måte noen mester og jeg ser ikke på meg selv som noe annet enn en hobbyfotograf. Så ikke ta ALLE mine råd for gitt. Finn din egen vei og din egen måte til å uttrykke degselv på gjennom bildene dine, uavhengig av hva andre skulle si og mene. :)

pippin:

De lyse og mørke flekkene er ikke noe "galt" på den måten du tenker (kanskje i dine øyne så klart, men disse er der for en grunn)

Jeg har fjernet lyse områder som ikke ble noe pent og fant ut at jeg kunne slå to fluer i en smekk ved å bruke de mørkere punktene til å skape en litt dyster og skyggeaktig stemning.

Er jo ingen stor sak og fjerne de lyse områdene på en måte som ikke blir synlig for andre, men jeg syntes det gjorde seg akkurat her. Men man kanjo så klart være uenige om akkurat det. Spørsmålet er bare hva DU synes og hva JEG synes. Altså smak og behag.

Det er vertfallden måten JEG har valgt og utrykke meg på i dette tillfellet og kommer ikke til å forandre mening om det, men jeg leser så klart det andre skriver for det er jo derfor jeg poster bildet her i kritikken :)

Uansett så kanmanvel si at fotografering er morsomt og det man synes er morsomt får man også ofte til på en langt bedre måte enn andre ting som kanskje ikke er fullt så morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på kritikk eller at noen har lyst til å leke seg med bildene :D

Synes begge bildene var virkelig flotte og kanskje spesielt det øverste.

Personlig setter jeg stor pris på om de som legger inn bilder kunne fortelle litt om hva som evt. er gjort med bildet i etterkant, samt grunnleggende EXIF-data som lukkertid/blendervalg/ISO/brennvidde etc.

Når man vet disse tallene samt får litt mer innformasjon, så blir det lettere og stille "diagnoser" og kanskje strekke ut en hjelpende hånd med tanke på tekniske råd etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes begge bildene var virkelig flotte og kanskje spesielt det øverste.

Personlig setter jeg stor pris på om de som legger inn bilder kunne fortelle litt om hva som evt. er gjort med bildet i etterkant, samt grunnleggende EXIF-data som lukkertid/blendervalg/ISO/brennvidde etc.

Når man vet disse tallene samt får litt mer innformasjon, så blir det lettere og stille "diagnoser" og kanskje strekke ut en hjelpende hånd med tanke på tekniske råd etc. :)

Tusen takk :D

Jeg har skarpa opp kontrasten litt + skarpheten. Skal vi se.. Hvordan finner man Exif data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne det, måtte letepå orginalfilene, da det ikke stod noe info på de redigerte.

Men iallefall, på den første:

Brennvidde: 50mm

Blender: 1,8

Lukkertid: 1/500

Iso: 100

Det andre:

Samme data, men 1/800 i lukkertid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut Pappilon :)

Er dog sjelden noe problem å gå opp til 2-400 ISO for å sikre bevegelsesuskarphet, men skarpheten i bildene dine er jo bra som den er så da menerjeg du har gjort "riktig" :)

Ja :) På det første bildet lå han jo bare der og på det andre gikk han saakte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brtevannet-033.jpg

EXIF:

Lukkertid: 1/13

Blender: f/8.0

ISO: 50

Brennvidde: 47mm.

Teknikk: Håndholdt

Info:

Litt usikker på hva jeg mener om den steinen i forgrunnen der, men fant til slutt ut at den på en måta var "godkjent" i mine øyne. Selv om den trekker en del oppmerksomhet bort fra det slørete vannet i bakgrunnen.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes steinen er fin, og det er jo også ofte lurt å ha noe i forgrunnen. Jeg er noe mer usikker på fargene - på min (kalibrerte) skjerm er grønnfargen mer mettet enn jeg liker det, det er spesielt tydelig på de små gresstustene helt i forgrunnen og på steinen i midten. Men du har fått til et fint slør på vannet, og jeg liker komposisjonen veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes steinen er fin, og det er jo også ofte lurt å ha noe i forgrunnen. Jeg er noe mer usikker på fargene - på min (kalibrerte) skjerm er grønnfargen mer mettet enn jeg liker det, det er spesielt tydelig på de små gresstustene helt i forgrunnen og på steinen i midten. Men du har fått til et fint slør på vannet, og jeg liker komposisjonen veldig godt.

Dette er nok en grunn til å kalibrere skjermen sin tror jeg :)

På min skjerm er det kraftige farger men hos meg så oppfattesikke disse som FOR kraftige.

Takker for kritikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez, tok det absolutt ikke som negativ kritikk! :D La de jo ut for å få andres synspunkter, og er alltid ute etter å lære nye teknikker. Jeg er selvlært, og veien har langsomt blitt til, finner ut av nye ting i photoshop rett som det er som hjelper å gjøre bildene bedre. F.eks visste jeg ikke at det gikk an å gjøre dem skarpere senest i fjor, etter to år med speilrefleks :lol: jeg har min faste måte, og er kanskje låst i det, så input er veldig bra. Jeg liker f.eks den varmen du og anebanana har i bildene deres, og jeg vet ikke hvordan man får det.

MEN, hvit pels med sorte prikker er ikke så lett som man skulle tro, det blir plutselig alt for skarp og unaturlig, og enten blir pelsen for hvit og strukturen forsvinner, ellers blir det for mørkt... ikke alltid jeg finner balansen der... øynene forsvinner gjerne og, så der bruker jeg dodge-tool i ps for å gi dem mer glans.

Også bildet dit da. Jeg synes kanskje det var litt mørkt? Men veldig stilig med vannet og måten du har fanget bevegelsen. Synes ikke steinen er i veien, og bildet hviler godt på øynene, komposisjonen er behagelig. Finnes ikke noe finere enn slike høstfarger altså :D

edit: nei kanskje det ikke er for mørkt likevel, ble litt usikker nå. For fargene er fine synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez, tok det absolutt ikke som negativ kritikk! :D La de jo ut for å få andres synspunkter, og er alltid ute etter å lære nye teknikker. Jeg er selvlært, og veien har langsomt blitt til, finner ut av nye ting i photoshop rett som det er som hjelper å gjøre bildene bedre. F.eks visste jeg ikke at det gikk an å gjøre dem skarpere senest i fjor, etter to år med speilrefleks :lol: jeg har min faste måte, og er kanskje låst i det, så input er veldig bra. Jeg liker f.eks den varmen du og anebanana har i bildene deres, og jeg vet ikke hvordan man får det.

MEN, hvit pels med sorte prikker er ikke så lett som man skulle tro, det blir plutselig alt for skarp og unaturlig, og enten blir pelsen for hvit og strukturen forsvinner, ellers blir det for mørkt... ikke alltid jeg finner balansen der... øynene forsvinner gjerne og, så der bruker jeg dodge-tool i ps for å gi dem mer glans.

Også bildet dit da. Jeg synes kanskje det var litt mørkt? Men veldig stilig med vannet og måten du har fanget bevegelsen. Synes ikke steinen er i veien, og bildet hviler godt på øynene, komposisjonen er behagelig. Finnes ikke noe finere enn slike høstfarger altså :D

edit: nei kanskje det ikke er for mørkt likevel, ble litt usikker nå. For fargene er fine synes jeg.

Takker for kritikk :)

Jeg skal være enig i at det vertfall ikke burde vert noe mørkere.

Men jeg gikk noen runder med meg selv før jeg la det ut. Jeg fant til slutt ut at jeg syntes det var OK i mine øyne. Jeg liker heller LITT for mørke bilder kontra LITT for lyse, men det beste er så klart og treffe 100% og det gjør man jo aldri, så lenge det er fler som skal bedømme, hehe.

men kritikk og synspunkter tas i mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok forretsen også dette bildet i dag:

Farmer.jpg

EXIF:

Lukkertid: 1/320

Blender: f/6.3

ISO: 400

Brennvidde: 35mm.

Teknikk: Håndholdt

Info:

Hvor "spennende dette bildet er for andre er jeg usikker på da det jo tross alt bare er bilde av en traktor med utstyr, men poenget var liksom å få et typisk gårdsbilde som illustrerer hvor vi har vert på tur.

Bildet har fått en runde gjennom Photomatix Pro etter justeringer i Lightroom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok en grunn til å kalibrere skjermen sin tror jeg :)

Det der er (dessverre) noe av et tveegget sverd. Jeg liker at ting er "riktig" og investerte derfor i en ok skjerm og en god kalibrator. "Problemet" er at bildene mine kan se noe mer blasse ut på andre skjermer slik at de for den tilfeldige Internettbruker ser kjedeligere ut enn de gjør hos meg. Det er ikke noe stort problem, og siden ukalibrerte skjermer uansett viser ulikt, vil det alltid være en viss forskjell i hva folk ser-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er (dessverre) noe av et tveegget sverd. Jeg liker at ting er "riktig" og investerte derfor i en ok skjerm og en god kalibrator. "Problemet" er at bildene mine kan se noe mer blasse ut på andre skjermer slik at de for den tilfeldige Internettbruker ser kjedeligere ut enn de gjør hos meg. Det er ikke noe stort problem, og siden ukalibrerte skjermer uansett viser ulikt, vil det alltid være en viss forskjell i hva folk ser-

Uansett hvor proff og flink man er så vil det alltid være noen som ikke liker fremgangsmåten eller komposisjonen etc. i bildene man tar. Meningene er delte og det morsomme med denne tråden er jo ikke nødvendighvis å få/gi kritikk, men å se andres "budskap" når det gjelder bildeteknikk etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor proff og flink man er så vil det alltid være noen som ikke liker fremgangsmåten eller komposisjonen etc. i bildene man tar. Meningene er delte og det morsomme med denne tråden er jo ikke nødvendighvis å få/gi kritikk, men å se andres "budskap" når det gjelder bildeteknikk etc. :)

Ja, jeg mente det ikke egentlig konkret rettet mot denne tråden, det var bare en betraktning i forhold til det med kalibrering. Jeg ser jo stor forskjell på egne og andres bilder på denne pcen kontra på minipcen for eksempel.

Det er alltid morsomt å se måten andre løser fotooppgaver på, jeg har lært enormt mye av bilder både her og på foto.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorbildet hadde jeg nok helt klart foretrukket lysere, selv om fargene er veldig bra. Ville og prøvd å få med mer av bakken, selv om det var meningen å gi et bilde av gårdslivet så og si, og traktoren ikke trenger å være i fokus, så havner øynene automatisk midt på veggen et sted, og det ser litt ut som bildet er kuttet, hvis du skjønner, litt ubalansert. Så litt mer av bakken under forhjulet hadde vært knall:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorbildet hadde jeg nok helt klart foretrukket lysere, selv om fargene er veldig bra. Ville og prøvd å få med mer av bakken, selv om det var meningen å gi et bilde av gårdslivet så og si, og traktoren ikke trenger å være i fokus, så havner øynene automatisk midt på veggen et sted, og det ser litt ut som bildet er kuttet, hvis du skjønner, litt ubalansert. Så litt mer av bakken under forhjulet hadde vært knall:-)

Er forsåvidt enig med deg Lola Pagola. Ble en del beskjæring forde jeg måtte rette opp bildet en del og da gikk det på utsiden av kantene. Var egentlig bare et snapshot, som i ettertidhar fått mer oppmerksomhet enn jeg trodde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg med etpar fuglebilder, Dessverre (fy og fy) hadde jeg ikke stillt tilbake ISO etter nattfotografering, så den er skyhøy med det det innebærer av støy på andebildet. Men motivet sånn ellers? Satt på kne, bildet er croppet for å få vekk en bro rett over brygga og på høyre side er det et båthus som er croppet vekk. Ellers Exif f8, 50 mm og 1/250 sek. (ISO 1600, men det tør jeg nesten ikke si),

Blåmeisbildet har brennvidde 300mm, f5,6, 1/200 sek og ISO 100. Begge håndholdt.BlmeisHvitveis035.jpg

Frstemannuti.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...