Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Cattn: Med en annen bakgrunn hadde du hatt et bra portrettbilde av jenta.

Hunden kunne jeg tenkt meg knipset fra knestående. Men jeg vet det er en utfordring. Setter jeg meg på huk kommer begge sporenstreks hit til meg:)

Brudebuketten tror jeg kunne med fordel hatt et tettere utsnitt. Kanskje bare litt av hendene og hele buketten?

Er helt enig med deg!

Bildet av min niese tok jeg i full fart under en familie sammenkomst :)

Tror kanskje jeg har redigert bilde av buketten litt anderledes og, husker ikke hva som ligger på den eksterne hardisk ;)

Jah frost kom rett til meg om jeg satt meg på huk, :P Derfor ble bildet som det ble :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

*gjør seg klar til å dukke å holde pusten lenge*

Det hadde vært kjempefint om alle kunne holdt seg til ETT bilde om gangen, for det er et helsikke å komme igjennom denne tråden pga alle bildene som skal laste. Jeg blar, så plutselig er jeg omtrent på forrige side igjen fordi noen av bildene bestemte seg for å være ferdig lastet plutselig. SYKT IRRITERENDE, å lite givende mtp å delta i tråden.

*holder pusten enda - dykker nå!*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt blikket hennes inn i kamera. Og kanskje litt mer dybdeskarphet så håret på begge sidene ble klarere. Såfremt du ikke bevisst ville ha det sånn? Hvilket blendertall har du brukt? Det er kanskje skjermen min som er litt misvisende, men jeg synes det er en dash for mye magenta i huden, spesielt kinn og hake? Ellers fint portrettbilde.
Takk for kritikken :) Data er :150mm, f. 3,2, 1/640. Bildet ble tatt slik fordi jeg ville beholde uttrykket i øyne og ansikt mens hun satt og funderte på et eller annet. Jeg er enig i at jeg kunne ha fjernet magenta-filteret. Endret av vivere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gjør seg klar til å dukke å holde pusten lenge*

Det hadde vært kjempefint om alle kunne holdt seg til ETT bilde om gangen, for det er et helsikke å komme igjennom denne tråden pga alle bildene som skal laste. Jeg blar, så plutselig er jeg omtrent på forrige side igjen fordi noen av bildene bestemte seg for å være ferdig lastet plutselig. SYKT IRRITERENDE, å lite givende mtp å delta i tråden.

*holder pusten enda - dykker nå!*

I første innlegget står det "max 3 bilder pr. innlegg". Så 3 bilder bør kunne aksepteres.

Oppfordrer herved alle til å legge ved max 3 bilder pr. innlegg.

Red. skrivefeil

Endret av Tricolor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne vite hva dere synes om dette bildet.

Det har gått gjennom hjemmesiden min, så kvaliteten er ikke på topp. Men jeg ville blitt glad for tilbakemeldinger på stemning og slikt :)

tinka.jpg

Synes kompsisjonen var fin, og det grå/svarte gjør det stemningsfullt. Men bildet er utrolig uskarpt, Tinka forsvinner litt, og det er jo synd da. Men ellers fint :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gjør seg klar til å dukke å holde pusten lenge*

Det hadde vært kjempefint om alle kunne holdt seg til ETT bilde om gangen, for det er et helsikke å komme igjennom denne tråden pga alle bildene som skal laste. Jeg blar, så plutselig er jeg omtrent på forrige side igjen fordi noen av bildene bestemte seg for å være ferdig lastet plutselig. SYKT IRRITERENDE, å lite givende mtp å delta i tråden.

*holder pusten enda - dykker nå!*

Sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry :)

Var ikke myntet på deg altså :) Det er ganske mange som har oversteget grensen, å jeg legger meg langflat, fordi jeg ikke leste første innlegget hvor det står man kan legge inn tre bilder, Beklager.

Det er koselig med mange bilder, altså, men hvis alle skal laste opp 10 bilder hver gang, så er det uuuumulig å komme gjennom tråden hvis man ikke har super-raskt nett.

Ellers syns jeg mange her inne er kjempeflinke :) Mange fine bilder, koser meg med å se gjennom ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en artig og lærerik tråd! ;)

Prøver meg på et valpebilde jeg tok for et par uker siden i sollys... Har desverre blitt litt svekket pga forminskning i bloggen.. chef2.jpg?w=659&h=441

Og ett av berta mi i ikke så bra sollys...

haizee8.jpg?w=659&h=441

Og ett fra besøket vi hadde i sommer til Gjettegrytene i Fyresdal:

jettegrytene3.jpg?w=659&h=441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Takk :icon_redface:

har drevet og satt til liv alt du lærte meg når jeg har løpt rundt i skogen etter hundene :P

Duser det jo sikkert selvogså, men her har du gått litt nermere hunden og eller zoomet inn for å få med hovedmotivet skikkelig. Komposisjonen er også veldig bra og hunden titter "riktig" vei med tanke på komposisjonen.

Dog syntes jeg det manglet litt "smell" i bildet og derfor så tok jeg meg den frihet og lage et screenshot av bildet ditt og justere detlitt i Lightroom.

Dette har jeg gjort med bildet:

1. Gjort området rundt på kinnet til hunden litt lysere.

2. Fjernet utbrent område på det ene benet til hunden.

3. Økt skarpheten i hele bildet.

4. Økt kontrasten litt i hele bildet.

5. Gitt det litt mer farger.

Så bildet i seg selv var veldig bra, og det eneste som manglet var litt etterbehandling :)

Her er bildet:

Hund-redigert.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gjør seg klar til å dukke å holde pusten lenge*

Det hadde vært kjempefint om alle kunne holdt seg til ETT bilde om gangen, for det er et helsikke å komme igjennom denne tråden pga alle bildene som skal laste. Jeg blar, så plutselig er jeg omtrent på forrige side igjen fordi noen av bildene bestemte seg for å være ferdig lastet plutselig. SYKT IRRITERENDE, å lite givende mtp å delta i tråden.

*holder pusten enda - dykker nå!*

Flau :icon_redface: Legger meg langflat, hvor overdrevent ivrig kan man bli liksom. Til mitt forsvar så får jeg si at det er så sjeldent jeg har tid til å legge inn bilder, at jeg måtte benytte meg å legge inne alle bildene jeg hadde med den gang :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å komme med et råd: Ta en kopi av bildene dere skal bruke i nettsteder, så unngår dere at de blir kvalitetsforringet, Det samme gjelder bilder som skal etterbehandles. Lag et duplikat. Alltid lurt å ha originalen intakt.

Mulig jeg er veldig trøtt om morgenen, men jeg regner da med at alle som tar bilder ikke slenger det rett ut på nett uten å ta vare på orginalen?

Ellers så må jeg jo åpenbart understreke det du sier at orginalbildet ALLTID skal tas vare på og IKKE deles med andre. (Så sant man ikke trenger hjelp til redigering etc.)

Dette annser jeg som helt opplagt og de som ikke gjør det har på godt norsk "bæsja på leggen".

Arbeider man med RAW-formatet så er det nettopp raw-formatet man skal ta vare på og ta backup av. RAW-filen skale IKKE deles med andre noensinne. (Så sant man som sagt ikke skal ha hjelp til redigering etc.)

Skal noen ha et bilde du har tatt, så lagre det som jpg. i nøyaktig det formatet det skal brukes til. Hvis det ikke er snakk om venner og familie etc. så bør man også ta betalt for bildet. Men raw-filen er dyrbar og stort sett aldri til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste bare litt sånn i ørska at enkelte forklarte den dårlige kvaliteten på bildet med at det var brukt i en eller annen sammenheng på internett. Og jeg har selv forringet filer før jeg fikk litt peiling på behandling av filer.

Her kommer litt knask fra ferien i år. Fra Noresund, ved Krøderens bredd. Brygga ligger rett nedenfor hotellet, kirken et steikast fra. Jeg skulle ha brukt polarisasjonsfilteret, det ser jeg i ettertid.KirkevedKrderen.jpgBryggevedNorehotell.jpg

Endret av Tricolor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola: Øverste dalmisbildet var bare helt perfekt! det andre også forresten, men likte godt perspektivet på det første.

Bjerknez: Skikkelig eventyrskog. Tipper kamerautstyret ditt er i en annen prisklasse enn det jeg kan skryte av. Skarpheten røper noe sånn!

Ingen som vil komme med kritikk på mine sommerbilder? Jeg tåler negativitet også!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricolor:

Tusen takk for kritikken :)

Har ingenting med kamerautstyret å gjøre det med skarpheten. Det gjelder bare å være stø på hånden og velge de riktige instillingene. Har også tillført skaråhet etc. i etterbehandlingen av bildene. :)

Så litt kritikk til bildene dine Tricolor:

Kirkebildet er flott, men som du sikkert også selv ser, så er kontrastene harde og en del av kirken samt himmelen er helt utbrent. Mye tyder på at du har tatt bildet i såkelt "Auto-mode" og uten etterbehandling.(?)

Å ta bilder i sterkt sollys er det værste man kan gjøre, og så sant man ikke har en ekstern blitz til å myke opp skygger etc. så blir det desverre sjelden vakkert. Dette gjelder dog alle. (meg selv inkludert sef.)

Det samme gjelder også delvis det andre bildet ditt. Veldig "Hardt" lys og sterke kontraster som gjør at det skjærer litt i øynene.

Slike bilder kan man få mye bedre hvis man kompenserer med kameraet (hvis man har mulighet for dette)

Lola Pagola:

De dalmatinerbildene var virkelig flotte! Tydelig at du har teknikken inne her :)

Dog ville jeg etterbehandlet bildene ved å gi bildene litt mer "smell". Med det så mener jeg LITT mer kontrast og LITT mer farger :)

Er uansett smak og behag detta, men bildene var utrolig flotte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skarpet opp begge bildene, autokontrast og autoskarphet +unsharp mask. Men tror nok de ble knipset i Program auto. Burde kanskje ikke vært etterbehandlet med annet unsharp mask? Og så kunne jeg hatt på polfilter, men gjort er gjort og spist er spist...Kirken ble tatt fra en sightseeingbåt, så det var enten-eller. Som ferieminne er det jo greit å ha selv om det ikke er perfekt.

Hva har du gjort for å ikke få utbrent sne :huh: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola Pagola:

De dalmatinerbildene var virkelig flotte! Tydelig at du har teknikken inne her :)

Dog ville jeg etterbehandlet bildene ved å gi bildene litt mer "smell". Med det så mener jeg LITT mer kontrast og LITT mer farger :)

Er uansett smak og behag detta, men bildene var utrolig flotte! :)

Tusen takk :-)

Jeg har etterbehandlet :innocent: ordner alltid på kontrast, lys, skarphet og sånn. Men jeg er ikke så god på det, har ikke funnet noen god teknikk, for plutselig blir det alt for mye kontrast, og unaturlige farger...

Her er bildet før det ble behandlet:

Tar gjerne imot tips hvordan jeg får mer snert altså! :-)

etter:

(sonen forminsker litt, så trykk på det for å få det skarpt)

elgsethytta-oktober-026.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricolor:

Stikkordet her anngående sne som ikke er utbrent er etterbehandling. ALLTID etterbehandle bildene dine! Det er helt normalt og alle proffesjonelle gjør det. Lær deg det først som sist.

Man kan også unngå utbrenthet med riktig eksponering, men det vil alltid være noe å rette på i etterkant.

Lola Pagola:

Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan man skal etterbehandle bildene sine. Bildene dine er uansett gode rent teknisk og det er det aller viktigste. Det gir deg et godt utgangspunkt.

Min kommentar var bare MIN mening og ikke ment som negativ kritikk. Noen liker sterke farger og kontraster, mens andre liker mer naturlige bilder etc. Vi er forskjellige. Det viktigste er at DU finner DIN utrykksmåte. Meningen er ikke at du skal blidgjøre andre, men deg selv.

Personlig kan jeg ikke fordra malerier som "Mona Lisa" men så lenge kunstneren har selvtillitt og teft, så klarer man alikevel å skape sin egen stil samt bli vellykket.

Det aller aller viktigste er at du har noenlunde snøring på det rent tekniske. Dette gir deg et godt utgangspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...