Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige


Arielle

Recommended Posts

  • Svar 621
  • Created
  • Siste svar
Ah, endelig napp etter ti mailer. Nå har jeg campinghytte her fra 2 til 5 juli. Sju mil på motorvei fra Stockholm går som smurt.

Det var bra du fant en plass til slutt, da trenger du ikke tipset mitt som jeg la i akkurat nå tråden heller :) Syv mil går kjapt å kjøre.

Vi skal bo her fra 1-3 og 5-7 og her fra 3-5. Og flere tollerkjenninger skal bo på samme steder, så det blir mye sosialt med dem både på utstillingene og på kveldene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert ikke noe problem å bare komme på besøk til VV-utstillingen. De venter seg nok publikum i bøtter og spann. Men det er jo mulig at de tilbyr bestilling av billetter på forhånd til en rimeligere pris, f.eks.?

Mener de gjør dette til Crufts (England) - for å slippe de eviglange køene foran lukene...

Ang. dette med camping - jeg føler at jeg må slå et slag for campingvognenes glede! I alle fall kontra campingbil.. Vi har hatt begge deler, først camp.bil så vogn - og ja, vi er noen av særingene som byttet motsatt vei av de fleste.

Jeg kan absolutt se fordelen med hensyn til den fysiske kjøringen (lettere å kjøre + rygge!) med en camp.bil - kontra vogn.

Men når man vel står der på plassen - satt opp fortelt/markise, grinder til hundene, stol/bord, etc - så er man helt enkelt "låst fast" med camp.bil. Med vogn har man bilen "fri" og kan reise til butikken, ut å spise på kvelden, etc.

På denne circuiten blir forskjellen ennå mere påtakelig. Vi skal nok bo med vogn der spesialen skal være - OG den sosiale sammenkomsten på kvelden. For VV-utstillingen tar vi bare bilen og "svisjer" inn til St.holm, kan parkere nærmest overalt der personbiler kan stå, (f.eks. i parkeringshuset). "Huset vårt" står igjen med alt slik vi forlot det på morgenen.

De med camp.bil må rydde alt sammen igjen - sette ethvert lite glass, tallerken, TV etc på plass og prøve å finne en park.plass med god takhøyde i St.holm på morgenen, for SÅ å reise tilbake til der de skal stå på kvelden (og håpe på ny plass).

Så hvis vi ikke får lille "KlaraBella" (camp.vognen vår) oppe-å-gå til da, så blir det vel invistert i en nyere og bedre en, antar jeg..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg meldt på 5 (5!) hunder til WW utstillingen samt circuit utstillingen. Det ble totalt 4640 SKK!

Gah... :shocked:

Jeg kommer til å få tilbake fra 2 valpekjøpere som jeg har lagt ut for, men alikevel...

Meldte også på 2 par i parklasse :ahappy: Skal bli morsomt.

Nuvel, det er vel ikke sååå ofte en er på en WW utstilling, og vi bruker campingvogna. Sparer jo litt bo utgifter på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg meldt på 5 (5!) hunder til WW utstillingen samt circuit utstillingen. Det ble totalt 4640 SKK!

Gah... :shocked:

Jeg kommer til å få tilbake fra 2 valpekjøpere som jeg har lagt ut for, men alikevel...

Meldte også på 2 par i parklasse :ahappy: Skal bli morsomt.

Nuvel, det er vel ikke sååå ofte en er på en WW utstilling, og vi bruker campingvogna. Sparer jo litt bo utgifter på det.

Sånn tenker jeg også. Ting man virkelig har lyst til å gjøre skal man unne seg her i livet, det er så mye dill man bruker penger på som man kan kutte ut istedet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte på i dag, jeg.. 3 hunder (og parklasse, selvsagt - sånt er jo bare moro!) - 2835 SEK... Huff og huff - men samtidig så kommer man vel til å bo billig (camp.vogn) - OG ta det som en liten miniferie - og da blir det plutselig ikke så ille, da..

Det finnes så mye annet man kunne spare inn på, så...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å stille Vegas, men vi har ingen sjans, så jeg kommer nok uten hundene.

- Hva er denne parklassen egentlig ? :)

I parklasse kan to hunder med samme eier, av samme rase og med samme hårlag/ farge av forskjellig kjønn (en hann og en tispe) stilles sammen (samtidig), av samme eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Vi kommer mest sannsynlig ikke til å bli verdensvinnere vi heller, for å si det sånn. ;)

Jeg ser mest på det som en opplevelse.

joda, skulle gjerne hatt med Vegas jeg også ,men null sjansje, og i tilegg så må jeg ha han med på reisen/hotell i 5-6 dager osv. Og da får jeg ikke gjort mye annet :)

Hei.. her var det skrevet mange sider. Hvor i sverige er det? Tar det lang tid å kjøre bil fra trondheim tror dere?

I Stockholm. Vet ikke hvor lang tid det tar nei, men det tar sin tid :)

Edit: Takk Yodel! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklasse, ja.. Noe helt nytt for oss nordmenn, men mere vanlig nedover i Europa. En morsom "greie" - og jeg gleder meg nesten mer til DET, enn til selve bedømmelsen.. HA HA!

Husker jeg stilte dette for mange, mange år siden - på en spesial i Sverige (tror det var første og eneste gangen jeg har sett dette arrangert der).

Da stilte jeg to kullsøstre - og de var så morsomme der de gikk side om side HELE tiden - bortsett fra når jeg snudde - da byttet de plass helt konsekvent..

Denne gangen er det med to egne hunder jeg har hatt og trent siden de var valper - og vi har flere måneder å trene på til da. Så man burde jo egentlig finne på noe skikkelig "eyecatching" å gjøre, så man blir lagt merke til...

Pippin&Symra - tror ikke det er NOEN som forventer å bli verdensvinner jeg.. Det er noe som bare "skjer" - da det i de fleste raser neppe er noen SÅ enestående hunder (i forhold til alle andre i rasen) som blir stilt. Dessuten kan det jo komme konkurranse fra nærmest hele verden, så..

Dette er en "happening" som man må ta for det det er - en enestående mulighet til å se topp-hunder man kanskje ikke vanligvis får se, et shopping-inferno, hundegalskap på sitt beste og værste, super-ekstremt nervøse handlere men kanskje mest viktig - noe man ikke KAN misse (hvis man er utstillingsinteressert)..

Jeg HÅPER hele utstillingen skjer uten dramatikk av noen art, og at folk med dårlige hensikter holder seg unna. Jeg hørte at det for noen få år siden ble det avfyrt en røykbombe i en av hallene på en verdensutstilling, hele hallen måtte evakueres, mange hunder sto igjen i røyken og med sine ytterst fortvilte eiere som ikke fikk lov å hente sine hunder..

Ryktene fløy over området om at hunder var stjålet i røyken, og når utstillerne endelig fikk komme inn i hallen igjen viste det seg at alle (eller de fleste) hundene var borte...

Pressemeldingen som kom senere var dog positiv - INGEN hunder var "borte" - men utst.personellet hadde fjernet hunder (og bur, antar jeg) ut av hallen - og inn i veterinærteltet rett i nærheten.

Men visse forhåndsregler er jo greit å ta, da - særlig for oss som er så vant til at man kan gå ifra alt mulig på utstilling, og alle tingene sine forblir der man forlot dem.. Vi har et utrolig godt og fornuftig miljø på hundeutstillinger i Norge (og Sverige), men det er ikke helt slik i resten av verden, dessverre...

Så la meg får komme med noen gode "leveregler" for en slik utstilling:

Man går ALDRI ifra hundene sine på en slik utstilling - man sørger for å ha noen (man kjenner) som sitter/står i nærheten og tydelig viser tydelig at "DISSE hundene og tingene passer jeg på!".

Man tillater INGEN fremmende å gi hundene noe å spise på, eller å stå mellom deg selv og buret/bingen din slik at de kan gjøre noe med hunden(e).

Man sørger for å ha flere venner (eller kjente) rundt seg, så man KAN løpe på do hvis det trengs..

Vesker, lommebøker, mobiltelefoner, kameraer etc sørger man for å ha FULL kontroll på - slikt legges ikke på trimmebord/burer (som her hjemme) - men pakkes ned i vesker, og gjerne inn i et bur sammen med en hund... (Funker forbausende bra, visstnok - uansett hvor dumsnill hunden er)

Er man der helt alene, og MÅ forlate buret - så har man med en hengelås, som man låser burdøren med. (Da kan i alle fall ikke hele hunden stjeles)

Innenfor endel raser så er det et klart "tøffere" temperament andre steder i verden enn her oppe i Norden. Så VÆR FORSIKTIG med å bare prøve å "klappe litt" på hunden ved siden av - hvis du ikke har snakket med eieren først.

Jeg tror jeg kan garantere at det kommer til å være lommetyver tilstede der, så TENK på samme måte som du ville ha gjort på en storbyferie i utlandet. Lukke vesken, ha lommeboken godt beskyttet, ha gjerne kredittkort annet sted enn i lommeboken, ikke ha med mere kontanter enn man "overlever" å miste, etc..

Jeg mener ikke å legge noe "vått ullteppe" over arrangementet, eller folks opplevelser der - men ved å følge noen helt enkle regler så kan man unngå fryktelige konsekvenser.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...