Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige


Arielle

Recommended Posts

Symras oppdretter er nok der ja, hun har nemlig blod på tann, Symras mormor ble verdensvinner for noen år siden. Derfor synes jeg bare det er logisk at Symra vinner i år, sånt må da være arvelig? (At alle verdensvinnende hannhunder har tusen avkom ødelegger ikke dette enkle regnestykket for meg!).

Å stille en dag og gå i spinn med kortstokken neste dag var forresten en god ide. (Og for dere som lurer, ja jeg vet at det skal være en apostrof i ide, men det vet ikke tastaturet mitt).

Hmm... Far til min valp ble nummer to, plassen bak juniorverdensvinnertittelen. Håper ikke det er arvelig.

Og hennes oldemor fikk blått på den verdensutstillingen hun stilte på. Håper ikke det er arvelig!

Jaja, dommeren dømmer, jeg drar uansett, så får vi se hvordan "valpen" ser ut da.

Kortstokk, faktisk.

Jeg har blitt så kresen at jeg gidder ikke kjøpe effekter bare fordi det er med rasen på. Det skal være pene raserepresentanter på... Jeg har faktisk stått og nesten kranglet med selgere, fordi de mener motivet er malt etter rasestandarden, og jeg prøver å forklare at rasestandarder er vide og subjektive, og at det der ikke er min type hund, altså vil jeg ikke ha det i hyllene/på veggen/på kroppen/noe som helst sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 621
  • Created
  • Siste svar
Hmm... Far til min valp ble nummer to, plassen bak juniorverdensvinnertittelen. Håper ikke det er arvelig.

Og hennes oldemor fikk blått på den verdensutstillingen hun stilte på. Håper ikke det er arvelig!

Jaja, dommeren dømmer, jeg drar uansett, så får vi se hvordan "valpen" ser ut da.

Kortstokk, faktisk.

Jeg har blitt så kresen at jeg gidder ikke kjøpe effekter bare fordi det er med rasen på. Det skal være pene raserepresentanter på... Jeg har faktisk stått og nesten kranglet med selgere, fordi de mener motivet er malt etter rasestandarden, og jeg prøver å forklare at rasestandarder er vide og subjektive, og at det der ikke er min type hund, altså vil jeg ikke ha det i hyllene/på veggen/på kroppen/noe som helst sted.

Rasestandarder er relative saker ja. Folk bruker å si at det er bra at dommerne har ulik smak, det hadde vært kjedelig om de samme hundene vant hver eneste gang. Selv synes jeg det hadde vært helt greit om Symra vant hver gang.

Lurer på om Symras oppdretter besvimer hvis jeg sier at jeg har tenkt å stille. Kanskje hun ikke vil at jeg skal gjøre skam på oppdretternavnet ved å snuble omkring i mine egne bein mens jeg tramper på hundehaler og velter dommerbordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symras oppdretter er nok der ja, hun har nemlig blod på tann, Symras mormor ble verdensvinner for noen år siden. Derfor synes jeg bare det er logisk at Symra vinner i år, sånt må da være arvelig? (At alle verdensvinnende hannhunder har tusen avkom ødelegger ikke dette enkle regnestykket for meg!).

Å stille en dag og gå i spinn med kortstokken neste dag var forresten en god ide. (Og for dere som lurer, ja jeg vet at det skal være en apostrof i ide, men det vet ikke tastaturet mitt).

Det er jeg helt enig i at skal være arvelig, Saetas pappa ble nemlig verdensvinner i 2003 :whistle: Kan godt bestille en slik en, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasestandarder er relative saker ja. Folk bruker å si at det er bra at dommerne har ulik smak, det hadde vært kjedelig om de samme hundene vant hver eneste gang. Selv synes jeg det hadde vært helt greit om Symra vant hver gang.

Lurer på om Symras oppdretter besvimer hvis jeg sier at jeg har tenkt å stille. Kanskje hun ikke vil at jeg skal gjøre skam på oppdretternavnet ved å snuble omkring i mine egne bein mens jeg tramper på hundehaler og velter dommerbordet?

Også så mange venner som du hadde fått i rasemiljøet av det! :whistle:

Kanskje du bør sende ut "oppdrettervarsel"? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med noen i går, som sa jeg burde forvente mange mange mange springere (= over 200), så da vet jeg ikke om det er noen vits å stille Norma likevel... :whistle:

Hah, jeg forventer sånn 400 flatter eller noe.. Kanskje mer...? Var jo 200 bare vi var over grensa på en "middel utstilling".

Forresten så er det umulig å vinne noe om du ikke stiller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, jeg forventer sånn 400 flatter eller noe.. Kanskje mer...? Var jo 200 bare vi var over grensa på en "middel utstilling".

Forresten så er det umulig å vinne noe om du ikke stiller ;-)

Sant nok! :whistle: Jeg har nå hørt at de regner med minst 300 springere... Selvfølgelig, man vinner ingenting om man ikke stiller, men jeg er litt usikker på hvor godt utviklet frøkna er når hun er 10 måneder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kommer mange hunder - men husk at ikke alle er like pene.

For det første vil mange nordiske hunder stille simpelthen fordi det er verdensutstillingen, og det er så stort og gøy at man bare må melde på og være med. Hunder som virrer mellom blått og rødt hjemme, men som skal være med fordi det er så unikt og nærme.

For det andre er påmeldingsfristen såpass tidlig, at hunder som er påmeldt kan være døde eller stygge innen juli (brutalt, men sant - det er dristig å melde på i mars en du håper kan bli verdensveteranvinner fire måneder senere, og her sitter enkelte av oss og har meldt på VALPER).

For det tredje vil det komme hunder som er storvinnere i egne land, men ikke er mer enn middelmådige i Norden. I hvert fall er ikke min rase veldig pen i alle europeiske land. Men man drar jo for det, fordi man vinner "alt" i Bosnia og Gokk, og tror man har en sjanse.

For det fjerde er Stockholm relativt usentralt i Europamålestokk, så kanskje vil mange ikke komme likevel. Kanskje ville flere kommet om utstillingen var i Malmö eller Göteborg? På den annen side, bikkjefolk er gale, og tityvefemti mil fra eller til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo alltids ombestemme seg hvis hunden ikke er helt på topp akkurat da. Å tape 500 kr er surt, men ingen katastrofe. Jeg kan risikere at Symra har løpetid akkurat da, med tilhørende røyting og glansløs pels.

Nå har jeg advart oppdretteren om at vi vurderer å stille. Spent på reaksjonen! Hvis jeg hadde vært oppdretter så hadde jeg nok gjerne villet ha litt oversikt over hvilke av mine valper som skal representere kennelen på en verdensutstilling liksom. Men jeg vet ikke helt hvordan sånt fungerer jeg. Hun kan jo ikke nekte meg å delta, men litt trist hvis hun misliker det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo alltids ombestemme seg hvis hunden ikke er helt på topp akkurat da. Å tape 500 kr er surt, men ingen katastrofe. Jeg kan risikere at Symra har løpetid akkurat da, med tilhørende røyting og glansløs pels.

Det er vel ikke den summen som gjør verdensutstillingen dyr uansett... Reise, overnatting, mat, shopping... De 500 vil du ikke merke uansett! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kjøpe deg buss? Da løser du også overnattingsproblemene.

Jeg drømmer om en campingbil, det hadde vært utrolig snasent. Men de er dyre. Det må jo være såpass kvalitet at den er sånn noenlunde driftsikker. Dumt at det er så dyrt å leie. Campingvogn kan man jo få ganske billig, men jeg synes det er ille nok å rygge uten noe som helst hengende bakpå bilen. Og hvor i all verden skal den stå når den ikke er i bruk? Den er ikke dekorativ midt på plena.

Jeg synes det går greit å basere seg på campinghytter, men det løser jo ikke shoppingproblemet, det var vel egentlig det vi snakket om nå :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om en campingbil, det hadde vært utrolig snasent. Men de er dyre. Det må jo være såpass kvalitet at den er sånn noenlunde driftsikker. Dumt at det er så dyrt å leie. Campingvogn kan man jo få ganske billig, men jeg synes det er ille nok å rygge uten noe som helst hengende bakpå bilen. Og hvor i all verden skal den stå når den ikke er i bruk? Den er ikke dekorativ midt på plena.

Jeg synes det går greit å basere seg på campinghytter, men det løser jo ikke shoppingproblemet, det var vel egentlig det vi snakket om nå :P

Campingvogn er en uting... Da vil jeg heller ha en realt stor bil bak rattet, men ikke noe bak hengerfestet, altså.

Bobilen leier du ut som pendlerhybel, så får du finansiert den, den har en funksjon utenom helgene, og du har rett til å bruke den i helgene! :P

Går det tog fra Trondheim til Stockholm? Kan du ikke leie ei godsvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symras oppdretter er nok der ja, hun har nemlig blod på tann, Symras mormor ble verdensvinner for noen år siden. Derfor synes jeg bare det er logisk at Symra vinner i år, sånt må da være arvelig? (At alle verdensvinnende hannhunder har tusen avkom ødelegger ikke dette enkle regnestykket for meg!).

Å stille en dag og gå i spinn med kortstokken neste dag var forresten en god ide. (Og for dere som lurer, ja jeg vet at det skal være en apostrof i ide, men det vet ikke tastaturet mitt).

Fikk nettopp mail om at denne mormoren, Lärkängen's Dreams Will Come Alive "Kitty", som ble verdensvinner i 1998, døde i forrige uke, tolv år gammel. Synes det passet å nevne det i denne tråden om WDS jeg. Verdens nydeligste beardis var hun. Hun ble kalt "katten" fordi hun elsket å sitte på fanget, med snuten stukket inntil halsen på folk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst, så lyst..

Sikkert dumt spørsmål, men er det vanskelig å finne et sted å bo?

Nå tror jeg det begynner å bli vanskelig ja, spesielt om du skal ha med deg en hund. Så vidt jeg har hørt begynner det å bli full overalt omtrent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man er villig til å kjøre et stykke, sånn som man ofte gjør når man skal på utstilling i Norge, så kan jo radiusen fra Stockholm bli ganske stor. Og Sverige er full av stugor!

Veldig godt poeng!

Her kjører vi to og tre og fire og fem timer i Norge, men på verdensvinner skal vi helst overnatte ringside... Vet om folk som skal kjøre på natta og komme rett til ringen, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt poeng!

Her kjører vi to og tre og fire og fem timer i Norge, men på verdensvinner skal vi helst overnatte ringside... Vet om folk som skal kjøre på natta og komme rett til ringen, jeg!

Hørtes oppkvikkende ut ;)

Jeg booket nettopp hytte, men det var gjennom SSSK. Den ligger noen km. unna der circuitutstillingen vår er, og SSSK har satt opp busser til Stockholm. Blir sosialt i Vilsta på kveldstid tenker jeg, så det var fint å finne noe i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...