Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige


Arielle

Recommended Posts

Neida, du trenger ikke noe som helst for å ta med hund over grensa. For å stille hund i Sverige trenger du å vise vaksinasjonskort som viser at hunden har vanlig parvovaksine (er det ikke det den heter?).

Tusen takk! Da skal Norma meldes på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 621
  • Created
  • Siste svar
Hvor mye koster det å melde på etter første fristen?

Nå er prisen 720 SEK (!) Lønte seg å være tidlig ute, selvom det også var dyrt nok...

All info finner dere HER (Se forskjellig info fra linkene i venstre marg)

Jeg reagerte også på at det "kun" var påmeldt 7500 hunder siste påmeldingsdag for redusert avgift, men Emma har nok rett i at de fleste hundeeiere av en eller annen grunn utsetter påmeldelsen i det lengste. Antallet er allerede oppe i 12360! Det er en drastisk økning på få dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er prisen 720 SEK (!) Lønte seg å være tidlig ute, selvom det også var dyrt nok...

All info finner dere HER (Se forskjellig info fra linkene i venstre marg)

Jeg reagerte også på at det "kun" var påmeldt 7500 hunder siste påmeldingsdag for redusert avgift, men Emma har nok rett i at de fleste hundeeiere av en eller annen grunn utsetter påmeldelsen i det lengste. Antallet er allerede oppe i 12360! Det er en drastisk økning på få dager...

Pressemeldingen med 7500 hunder var fra før helga. Jeg tipper veldig mange har sittet i helga og meldt på. Som jeg skriver over, man melder på rett før påmeldingsfristen!

Og nå har de stand på Crufts, får glatt 1.000 hunder der og. Jupp, jeg tror de kan klare å slå Poznans 20.000 Det er ulemper ved å dra til Polen også, slik at det sikkert er verdensvinnersugne utstillere som ikke dro dit, men gjerne velger Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha 16.000 for at budsjettet skal gå opp, men drømmer om å slå de 20.000 som var i Poznan i 2006. Dog er jo Polen noe mer sentralt, og har mildere innførselsregler.

Det var 9195 hunder på Stora Stockholm...

Tja, jeg synes ikke det er så veldig rart at ikke flere har meldt på. Det er fremdeles fire måneder til utstillingen, og mange vil nok være interessert i å vite om hunden er i pels, kommer i kondisjon etter valpekull, utvikler seg i riktig retning, venter på nødvendige titler for å stille i ønsket klasse, må få avklart blodprøve etter rabiesvaksine, osv. Er man genuint interessert i å vise det beste - ikke bare stille for moro skyld, som en del av oss her nok gjør - så betaler man heller ekstra for å være sikker på å melde på riktige hunder. Trur eg.

Dessuten lider jo hundefolk av deadlineskrekk. Har selv vært med på å ta imot påmeldinger, og de aller aller fleste kommer siste uka, og det kommer jaggu en hel del etter at fristen har gått ut også. Så ikke alle hundeeiere er i stand til å planlegge.

De 2 sistnevnte kan jeg skjønne. Den første også, på tisper iht løpetid. Men jeg har kun opplevd på 1 utstilling at hunden min har vært i mindre god pels (men ikke elendig), så siden alle snakker om det, så lurer jeg på om bikkja mi er litt unormal? Kanskje han tar igjen det at andre har mye mer faner og bukser enn han med å ha konstant god pels :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 sistnevnte kan jeg skjønne. Den første også, på tisper iht løpetid. Men jeg har kun opplevd på 1 utstilling at hunden min har vært i mindre god pels (men ikke elendig), så siden alle snakker om det, så lurer jeg på om bikkja mi er litt unormal? Kanskje han tar igjen det at andre har mye mer faner og bukser enn han med å ha konstant god pels :wub:

Jeg merker forskjell på hannhund og tispe i min rase, men jeg merker også individforskjeller. Siste hannhunden min var aldri nedrøyet, mens det er mange andre hannhunder i rasen som kan være i slett pelskondisjon.

Det varierer fra rase til rase, om pelskondisjonen er god eller ei. Tenk deg trimmeraser, miniatyrer og andre raser hvor pelsarbeidet er noe mer enn et bad og føning kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. vaksiner som spurt om lenger opp her - krav for å stille ut i Sverige er følgende:

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:

Hund under 1 års ålder: Vid lägst tio veckors ålder.

Hund över 1 års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst cirka ett års ålder och därefter får den senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan. Förstagångsvaccination ska vara gjord minst 14 dagar före tävlingsdagen.

Dvs - hunder som er tilstrekkelig vaksinert for norske utstillinger er helt greie for Sverige også.

Rabiesvaksinen gjelder for å komme inn i Sverige fra andre land enn Norge (Storbritannia, Australia og noen få andre), parvovirus, kennelhosten, hepatitten (som vi pleier å ta), er anbefalt for hundens egen del. (men ikke noe krav for å komme inn på utstillingen)

Selv har vi sånn vaksinetid nå på denne tiden av året - så jeg bevilger meg nå "full pakke" på alle hundene min, så de er så beskyttet som overhodet mulig for den "smitte-festen" dette kan bli..

Vurderer også å gi de en skikkelig ormekur etter den helgen, så man kanskje kan unngå allslags "drit" som kan dukke opp i kjølevannet. Kanskje til og med sånne "lusedråper" - men det får man vudere senere..

Og ja noen flere tips!

Husk at (som nevnt) hunder som IKKE er påmeldt neppe kommer inn på området. Det er i begynnelsen av Juli - og det kan være skikkelig, skikkelig varmt. Så et godt råd er nok å IKKE ha med hunder som ikke er påmeldt - såfremt du ikke har en bil som er "bygget" for å holde temperaturen nede (aircondition som ikke krever at bilen står på tomgang, etc.).

På svenske utstillinger sjekkes ALLE vaksinasjonsattester - så faren for kø i inngangspartiet er meget trolig... Nå har de sikkert planlagt flere innganger, flere veterinærer etc. for å sjekke slikt - men på helt vanlige SKK utstillinger har det da hendt at man har stått i kø i 20-30 minutter...

Tenk på at "endel" av folket som kommer til en slik utstilling ikke har den minste tradisjon med å plukke opp etter hundene sine... Husker når vi stilte i Brussel for ørti år siden - da orfret jeg et sett med boots ("sokker") da det var ikke snakk om at min hund skulle måtte ha med seg hundemøkk fra 1000 hunder på bena inn på utstillingsområdet...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på at "endel" av folket som kommer til en slik utstilling ikke har den minste tradisjon med å plukke opp etter hundene sine... Husker når vi stilte i Brussel for ørti år siden - da orfret jeg et sett med boots ("sokker") da det var ikke snakk om at min hund skulle måtte ha med seg hundemøkk fra 1000 hunder på bena inn på utstillingsområdet...

Susanne

Mange gode råd her, Susanne :wub:. En sånn "gode råd"-tråd hadde jo vært genialt, noen som gidder å samle alle gode råd tro ?

Ellers husker jeg også med gru verdensutstillingen i Brüssel (1995 faktisk - leeeeenge leeeenge siden det) der vi etterhvert vasset i hundemøkk utenfor utstillingshallene... gud bedre det var motbydelig ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Lurer på hvordan de har tenkt å få plass til X antall hunder med eiere, bur, og diverse annet utstyr på en BUSS ? Ja, jeg ser de setter opp busser, men altså - hvordan går dette i praksis mon tro ?

Ang. vaksiner som spurt om lenger opp her - krav for å stille ut i Sverige er følgende:

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:

Hund under 1 års ålder: Vid lägst tio veckors ålder.

Hund över 1 års ålder: Hund ska vara vaccinerad vid lägst cirka ett års ålder och därefter får den senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan. Förstagångsvaccination ska vara gjord minst 14 dagar före tävlingsdagen.

Dvs - hunder som er tilstrekkelig vaksinert for norske utstillinger er helt greie for Sverige også.

Rabiesvaksinen gjelder for å komme inn i Sverige fra andre land enn Norge (Storbritannia, Australia og noen få andre), parvovirus, kennelhosten, hepatitten (som vi pleier å ta), er anbefalt for hundens egen del. (men ikke noe krav for å komme inn på utstillingen)

Selv har vi sånn vaksinetid nå på denne tiden av året - så jeg bevilger meg nå "full pakke" på alle hundene min, så de er så beskyttet som overhodet mulig for den "smitte-festen" dette kan bli..

Vurderer også å gi de en skikkelig ormekur etter den helgen, så man kanskje kan unngå allslags "drit" som kan dukke opp i kjølevannet. Kanskje til og med sånne "lusedråper" - men det får man vudere senere..

Og ja noen flere tips!

Husk at (som nevnt) hunder som IKKE er påmeldt neppe kommer inn på området. Det er i begynnelsen av Juli - og det kan være skikkelig, skikkelig varmt. Så et godt råd er nok å IKKE ha med hunder som ikke er påmeldt - såfremt du ikke har en bil som er "bygget" for å holde temperaturen nede (aircondition som ikke krever at bilen står på tomgang, etc.).

På svenske utstillinger sjekkes ALLE vaksinasjonsattester - så faren for kø i inngangspartiet er meget trolig... Nå har de sikkert planlagt flere innganger, flere veterinærer etc. for å sjekke slikt - men på helt vanlige SKK utstillinger har det da hendt at man har stått i kø i 20-30 minutter...

Tenk på at "endel" av folket som kommer til en slik utstilling ikke har den minste tradisjon med å plukke opp etter hundene sine... Husker når vi stilte i Brussel for ørti år siden - da orfret jeg et sett med boots ("sokker") da det var ikke snakk om at min hund skulle måtte ha med seg hundemøkk fra 1000 hunder på bena inn på utstillingsområdet...

Susanne

Nå kjente jeg panikken bre seg i meg :wub: Gå langt, med to hunder.. *grøsse* Vurderer sterkt å reise på Biltema og kjøpe noe å feste to bur på! Tror ikke dette er stedet for å gå to ganger liksom.

Kjenner også panikken bre seg når det gjelder å stille to hunder. Tenk om begge får Ck, jeg må ha handler! *desperat utrop*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også løsninger for å få med 3 hunder samtidig inn... Må finne en løsning med bur og tralle som kan legges sammen for å få plass i bilen... Bra at shibaene er så små og lette at deres bur eventuelt kan stå oppå akitaburet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mest panikk med tanke på all smittefare på slike steder, det har jeg liksom ikke tenkt på.

Håper de har folk som kan rydde (og be folk rydde etter seg) ute, det må de da ha tenkt på. (Ikke at jeg ville hatt den "drittjobben").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - ja Brussel var kanskje ekstremt... Og i her oppe i Norden har vi jo egentlig en helt annen tradisjon ang. slikt, da.

Men er det noen som husker hvor j..lig det så ut utenfor NKK Bø første (el andre) året de hadde utstilling der?

Hørte at NKK satte noen stakkar'er til å plukke i timesvis etterpå... (Så "vi" er kanskje ikke så flinke alltid vi heller)

Bur, ja.. Mistenker det er greit å få tak i noe "fornuftig" å trille burene på, ja. I tilfelle 1 times turgåing og kø før man kommer ringside..

Kikket på hjemmesiden til SKK isted, og så at de nå tar imot bestilling på plass for camp.bil/vogn (de har kanskje gjort det lenge, men jeg har ikke sett det før nå..). De kjører da buss (er) fra det camp.området og inn til utstillingen. Ganske stilig, da - selv om det virker som myyye jobb å ha med seg tre store hunder, burer og utstyr på en buss også, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst å reise å se på , men tidspunktet passer veldig dårlig. Får heller satse på å reise til Danmark når det skal være der i 2010 og da med hund som kan stilles forhåpentligvis :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir så ille som det blir forespeilet her.

Antallet hunder blir større enn på Stora Stockholm, men det blir fordelt på flere dager.

Vi kom ikke så uhorvelig tidlig, fikk likevel parkert i parkeringshuset, kom greit inn døra gjennom vetsjekk ( kanskje vi venta 1-2 minutter ) og fikk plass til bur, samt sitteplass utenfor både den første og andre ringen vi stilte i.

Dette er proffe arrangører, ikke en lokal klubb, samt lokaler beregnet på å "svelge unna" store folkemengder.

For jeg regner da med at WDS skal gå innendørs på mässan, ikke ute?

Angående luftinga av hundene var det laget til steder der det skulle gjøres utenfor hallen / mellom hallene på sperret område for å slippe å sjekke inn hunden etter tissepausen..

De hadde lagt ut halm til å tisse i.

Disse stedene var ganske uggne...hehe... med mye lukt.

Men folk var flinke, lå ikke mye bajs og fløt rundt omkring selv godt utpå dag 2 da nærmere 10 000 hadde vært innom fordelt på både eksteriør og diverse konkurranser.

Så jeg er optimist, tror det blir bra!

Skjønner de som skal ha inn flere enn en hund på egenhånd, burtralle er jo en fin ting.

Er det forresten noen som vet om circuit-utstillingene holdes i nærheten av selve WDS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det sånn at circuit'ene er spredd litt omkring i og rundt Stockholm. Beardisene skal til Tullinge, litt sør for Stockholm.

Mine 2 raser Shiba og Dansk / Svensk gårdshund har sine totalt 3 circuit-utstillinger på samme sted faktisk.

Almare Stäket, Kungsängen heter det der.

Håper det ikke er så veldig langt unna, da vi siste dagen må dele oss siden gårdshunden skal stille på selve WDS mens shibaen har circuit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 raser Shiba og Dansk / Svensk gårdshund har sine totalt 3 circuit-utstillinger på samme sted faktisk.

Almare Stäket, Kungsängen heter det der.

Håper det ikke er så veldig langt unna, da vi siste dagen må dele oss siden gårdshunden skal stille på selve WDS mens shibaen har circuit...

Tror det står at det er ca 4 mil mellom Almare Stäket og der verdensutstillingen skal være. Tollerene skal og ha circuitutstillingene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik
Tror det står at det er ca 4 mil mellom Almare Stäket og der verdensutstillingen skal være. Tollerene skal og ha circuitutstillingene der.

Cavalierene og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du sa det, Hampus!

Og jeg vil på ingen måte legge noe vått ulllteppe over dette arrangementet, eller SKK som arrangør. SKK er kjempeflinke - og de greide over 9000 hunder på samme sted på to dager nå i desember!

Men det ER forskjell å stille på en europa- eller verdensutstilling enn på en vanlig internasjonelle utstillinger - nettopp pga variasjonen på utstillerne (og hvor de kommer fra).

I tillegg har man problemet med kriminelle elementer, som nærmest er fraværende her i Norge - men slett ikke engang i Sverige. DER hører man jo stadig vekk at det er lommetyver på området over høyttaleranlegget - og det er ikke for "moro skyld" de ber folk om å passe på tingene (og hundene) sine.

Og hvis man var i Brussel'95 - så skjønner man min advarsel om hundemøkk... Dog var det absolutt ikke så ille i Milano eller i Wien eller på Europautst. i København.

JEG tror dette blir en happening uten like, og jeg gleder meg massevis til å dra dit!

Men vi nordmenn (no offence!?) har litt lett for å være "blonde og blåøyde" og tro at alt er sånn som hjemme - og det er ikke alltid helt slik der ute i den store verden... (dessverre)

Hunder HAR blitt forgiftet på utstillinger, og selv på NKK Bjerke ble det stjålet to nå for et par år siden, hunder har blitt klippet (for å sabotere), og "shit" skjer - dessverre.

Med noen bittesmå forhåndsregler så unngår man at det skjer med en selv, og sine hunder - derfor mine "tips" (eller advarsler...). PASS PÅ hunden(e) og tingene dine - vanskeligere enn så er det ikke.

Jeg reiser på utstilling alene støtt og stadig - og går ifra hunder, burer, vesker og utstyr, som om "hele verden var min egen lekeplass" - og det GÅR jo bra! Men på et sted som dette så allierer jeg meg med "naboer" (dvs enten venner og kjente, eller har med meg noen jeg stoler på) - og overlater så lite som mulig til "det går sikkert greit, skal du se..."-faktoren.

Ang. inngangen/veterinærsjekk - jeg har stått i en halvtime i kø for å komme inn på en helt vanlig SKK utstilling opptil flere ganger, så jeg planlegger for dèt - ikke de få gangene man kommer rett inn...

Jeg har også vært utsatt for en tullete veterinær som skulle sjekke microchippen på en av mine hunder - med en dårlig avleser... Det tok masse tid før de skjønte/godtok at det var selve avleseren (ikke chip'en) som var problemet med til TROSS for at jeg ba de om og om igjen å prøve på en av de andre hundene mine...

Men dette blir sikkert kjempe-kjempemoro! Og bare TENK å få se massevis av hunder og raser vi ikke engang HAR her i skandinavia fra før!

For ikke å snakke om oss aktive utstillere - selv VI får jo masse nye hunder å se (innenfor egen rase!), og det er jo alltid kjempe, kjempespennende.

Jeg gleder meg skikkelig!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg som en ørn jeg. Og gruer meg litt til stress og trengsel, for Symra sin skyld. Håper det blir fint for henne også. Hun bruker å synes at det er stor stas med masse hunder og folk, det er tross alt en beardis vi snakker om her, men jeg håper det ikke blir FOR mye. Et bur med pledd over blir nok godt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...