Gå til innhold
Hundesonen.no

World dog show 2008 i Sverige

Arielle

Recommended Posts

• Svar 621
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Ah, endelig napp etter ti mailer. Nå har jeg campinghytte her fra 2 til 5 juli. Sju mil på motorvei fra Stockholm går som smurt.

Det var bra du fant en plass til slutt, da trenger du ikke tipset mitt som jeg la i akkurat nå tråden heller :) Syv mil går kjapt å kjøre.

Vi skal bo her fra 1-3 og 5-7 og her fra 3-5. Og flere tollerkjenninger skal bo på samme steder, så det blir mye sosialt med dem både på utstillingene og på kveldene :)

Skrevet
Tror nok det ja.. Men du skal vel på NKK Trondheim? Der kan vi ha sonentreff :D Vi kommer.

Der må vi lage et eget sonentreffpunkt.

Tror dere forresten at man må forhåndsbestille inngangsbilletter til WDS for personer som ikke skal stille hund?

Skrevet

Det er helt sikkert ikke noe problem å bare komme på besøk til VV-utstillingen. De venter seg nok publikum i bøtter og spann. Men det er jo mulig at de tilbyr bestilling av billetter på forhånd til en rimeligere pris, f.eks.?

Mener de gjør dette til Crufts (England) - for å slippe de eviglange køene foran lukene...

Ang. dette med camping - jeg føler at jeg må slå et slag for campingvognenes glede! I alle fall kontra campingbil.. Vi har hatt begge deler, først camp.bil så vogn - og ja, vi er noen av særingene som byttet motsatt vei av de fleste.

Jeg kan absolutt se fordelen med hensyn til den fysiske kjøringen (lettere å kjøre + rygge!) med en camp.bil - kontra vogn.

Men når man vel står der på plassen - satt opp fortelt/markise, grinder til hundene, stol/bord, etc - så er man helt enkelt "låst fast" med camp.bil. Med vogn har man bilen "fri" og kan reise til butikken, ut å spise på kvelden, etc.

På denne circuiten blir forskjellen ennå mere påtakelig. Vi skal nok bo med vogn der spesialen skal være - OG den sosiale sammenkomsten på kvelden. For VV-utstillingen tar vi bare bilen og "svisjer" inn til St.holm, kan parkere nærmest overalt der personbiler kan stå, (f.eks. i parkeringshuset). "Huset vårt" står igjen med alt slik vi forlot det på morgenen.

De med camp.bil må rydde alt sammen igjen - sette ethvert lite glass, tallerken, TV etc på plass og prøve å finne en park.plass med god takhøyde i St.holm på morgenen, for SÅ å reise tilbake til der de skal stå på kvelden (og håpe på ny plass).

Så hvis vi ikke får lille "KlaraBella" (camp.vognen vår) oppe-å-gå til da, så blir det vel invistert i en nyere og bedre en, antar jeg..

Susanne

Skrevet

Da har jeg meldt på 5 (5!) hunder til WW utstillingen samt circuit utstillingen. Det ble totalt 4640 SKK!

Gah... :shocked:

Jeg kommer til å få tilbake fra 2 valpekjøpere som jeg har lagt ut for, men alikevel...

Meldte også på 2 par i parklasse :ahappy: Skal bli morsomt.

Nuvel, det er vel ikke sååå ofte en er på en WW utstilling, og vi bruker campingvogna. Sparer jo litt bo utgifter på det.

Skrevet
Da har jeg meldt på 5 (5!) hunder til WW utstillingen samt circuit utstillingen. Det ble totalt 4640 SKK!

Gah... :shocked:

Jeg kommer til å få tilbake fra 2 valpekjøpere som jeg har lagt ut for, men alikevel...

Meldte også på 2 par i parklasse :ahappy: Skal bli morsomt.

Nuvel, det er vel ikke sååå ofte en er på en WW utstilling, og vi bruker campingvogna. Sparer jo litt bo utgifter på det.

Sånn tenker jeg også. Ting man virkelig har lyst til å gjøre skal man unne seg her i livet, det er så mye dill man bruker penger på som man kan kutte ut istedet. :lol:

Skrevet

Meldte på i dag, jeg.. 3 hunder (og parklasse, selvsagt - sånt er jo bare moro!) - 2835 SEK... Huff og huff - men samtidig så kommer man vel til å bo billig (camp.vogn) - OG ta det som en liten miniferie - og da blir det plutselig ikke så ille, da..

Det finnes så mye annet man kunne spare inn på, så...

Susanne

Skrevet

Jeg er fortsatt usikker på om jeg skal melde på gitt... I så fall sliter jeg nok litt med bosted, men det hadde jo vært fryktelig moro å delta på WW når det er såpass nærme da *gruble*

Guest Christine
Skrevet

Hadde tenkt å stille Vegas, men vi har ingen sjans, så jeg kommer nok uten hundene.

- Hva er denne parklassen egentlig ? :)

Skrevet
Hadde tenkt å stille Vegas, men vi har ingen sjans, så jeg kommer nok uten hundene.

- Hva er denne parklassen egentlig ? :)

I parklasse kan to hunder med samme eier, av samme rase og med samme hårlag/ farge av forskjellig kjønn (en hann og en tispe) stilles sammen (samtidig), av samme eier.

Guest Christine
Skrevet
Vi kommer mest sannsynlig ikke til å bli verdensvinnere vi heller, for å si det sånn. ;)

Jeg ser mest på det som en opplevelse.

joda, skulle gjerne hatt med Vegas jeg også ,men null sjansje, og i tilegg så må jeg ha han med på reisen/hotell i 5-6 dager osv. Og da får jeg ikke gjort mye annet :)

Hei.. her var det skrevet mange sider. Hvor i sverige er det? Tar det lang tid å kjøre bil fra trondheim tror dere?

I Stockholm. Vet ikke hvor lang tid det tar nei, men det tar sin tid :)

Edit: Takk Yodel! :D

Skrevet

Tips til dere uten overnatting. Alle coop medlemmer kan bestille coop hotellkupp (2 netter à 1345,- eller noe), vi fikk 4 -stjernes hotell midt i byen, som tok i mot kjæledyr for 1 1/2 uke siden :)

Skrevet

Parklasse, ja.. Noe helt nytt for oss nordmenn, men mere vanlig nedover i Europa. En morsom "greie" - og jeg gleder meg nesten mer til DET, enn til selve bedømmelsen.. HA HA!

Husker jeg stilte dette for mange, mange år siden - på en spesial i Sverige (tror det var første og eneste gangen jeg har sett dette arrangert der).

Da stilte jeg to kullsøstre - og de var så morsomme der de gikk side om side HELE tiden - bortsett fra når jeg snudde - da byttet de plass helt konsekvent..

Denne gangen er det med to egne hunder jeg har hatt og trent siden de var valper - og vi har flere måneder å trene på til da. Så man burde jo egentlig finne på noe skikkelig "eyecatching" å gjøre, så man blir lagt merke til...

Pippin&Symra - tror ikke det er NOEN som forventer å bli verdensvinner jeg.. Det er noe som bare "skjer" - da det i de fleste raser neppe er noen SÅ enestående hunder (i forhold til alle andre i rasen) som blir stilt. Dessuten kan det jo komme konkurranse fra nærmest hele verden, så..

Dette er en "happening" som man må ta for det det er - en enestående mulighet til å se topp-hunder man kanskje ikke vanligvis får se, et shopping-inferno, hundegalskap på sitt beste og værste, super-ekstremt nervøse handlere men kanskje mest viktig - noe man ikke KAN misse (hvis man er utstillingsinteressert)..

Jeg HÅPER hele utstillingen skjer uten dramatikk av noen art, og at folk med dårlige hensikter holder seg unna. Jeg hørte at det for noen få år siden ble det avfyrt en røykbombe i en av hallene på en verdensutstilling, hele hallen måtte evakueres, mange hunder sto igjen i røyken og med sine ytterst fortvilte eiere som ikke fikk lov å hente sine hunder..

Ryktene fløy over området om at hunder var stjålet i røyken, og når utstillerne endelig fikk komme inn i hallen igjen viste det seg at alle (eller de fleste) hundene var borte...

Pressemeldingen som kom senere var dog positiv - INGEN hunder var "borte" - men utst.personellet hadde fjernet hunder (og bur, antar jeg) ut av hallen - og inn i veterinærteltet rett i nærheten.

Men visse forhåndsregler er jo greit å ta, da - særlig for oss som er så vant til at man kan gå ifra alt mulig på utstilling, og alle tingene sine forblir der man forlot dem.. Vi har et utrolig godt og fornuftig miljø på hundeutstillinger i Norge (og Sverige), men det er ikke helt slik i resten av verden, dessverre...

Så la meg får komme med noen gode "leveregler" for en slik utstilling:

Man går ALDRI ifra hundene sine på en slik utstilling - man sørger for å ha noen (man kjenner) som sitter/står i nærheten og tydelig viser tydelig at "DISSE hundene og tingene passer jeg på!".

Man tillater INGEN fremmende å gi hundene noe å spise på, eller å stå mellom deg selv og buret/bingen din slik at de kan gjøre noe med hunden(e).

Man sørger for å ha flere venner (eller kjente) rundt seg, så man KAN løpe på do hvis det trengs..

Vesker, lommebøker, mobiltelefoner, kameraer etc sørger man for å ha FULL kontroll på - slikt legges ikke på trimmebord/burer (som her hjemme) - men pakkes ned i vesker, og gjerne inn i et bur sammen med en hund... (Funker forbausende bra, visstnok - uansett hvor dumsnill hunden er)

Er man der helt alene, og MÅ forlate buret - så har man med en hengelås, som man låser burdøren med. (Da kan i alle fall ikke hele hunden stjeles)

Innenfor endel raser så er det et klart "tøffere" temperament andre steder i verden enn her oppe i Norden. Så VÆR FORSIKTIG med å bare prøve å "klappe litt" på hunden ved siden av - hvis du ikke har snakket med eieren først.

Jeg tror jeg kan garantere at det kommer til å være lommetyver tilstede der, så TENK på samme måte som du ville ha gjort på en storbyferie i utlandet. Lukke vesken, ha lommeboken godt beskyttet, ha gjerne kredittkort annet sted enn i lommeboken, ikke ha med mere kontanter enn man "overlever" å miste, etc..

Jeg mener ikke å legge noe "vått ullteppe" over arrangementet, eller folks opplevelser der - men ved å følge noen helt enkle regler så kan man unngå fryktelige konsekvenser.

Susanne

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...