Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat som har stått i romtemperatur.


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Hvor farlig er det å spise mat som har stått en god stund i romtemperatur? Glemte middagen på benken i går og vet ikke om jeg bør og heler å spise den nå.. Det er da rester fra middagen i går, ovnsbakt fisk og ovnsbakte rotgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jammen ikke rart det kastes så mye mat, når folk er så hysterisk.. Ett døgn på kjøkkenbenken har aldri drept vår middag noen gang iallefall... Og ikke har vi vært syke noen gang heller..

Det ble til at jeg spiste det. Er vell snart 4 timer siden nå og ingen antydning til å bli dårlig så tror det gikk bra. @Čeahppi har prøvd matforgiftning før jeg og å det er ikke kult.

Jeg hadde ikke spist det... jeg har 30 studiepoeng i mattrygghet og vet litt for mye om hva som vokser og hvor fort det vokser i romtemperatur, og hvor syk man potensielt kan bli.

Hvor farlig er det å spise mat som har stått en god stund i romtemperatur? Glemte middagen på benken i går og vet ikke om jeg bør og heler å spise den nå.. Det er da rester fra middagen i går, ovnsbakt fisk og ovnsbakte rotgrønnsaker.

Jeg har spist middag som har stått på benken over natten mange ganger. Aldri blitt syk! Om det er anbefalt vet jeg ikke, men om fisken smaker normalt så hadde jeg ikke nølt med å spise. Grønnsakene tåler det nok hvertfall fint.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og det går helt fint. Mitt motto når det gjelder mat er at om det ser bra ut, lukter bra og smaker ra, så er det ok å spise ;) Eneste er ris, det skal man visst være veldig forsiktig med å spise om ikke den er kjølt ned raskt og stått i kjøleskap, men ris er vel ikke så digg å varme opp igjen uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender titt og stadig at jeg glemmer en kjele med rester på benken, spiser det alltid dagen etter og jeg har aldri blitt dårlig i magen av det :) Lukter det og ser greit ut skal det ikke være noe problem, så lenge det ikke er ris.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza(bunn), pasta, ris kan vel fort få farlige(!!) bakterier i romstemperaturer. Husker det var en sak i media for en stund siden om akkurat det. Ellers sier fornuften meg at fisk skal stå kaldt. Jeg hadde nok ikke spist det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk matforgiftning av veganske proteinbarer en gang. Trodde jeg skulle dø!

Om det i utgangspunktet var gjennomvarmet over 70 grader, og lukter ok, så varm det veldig godt før du spiser det, så er du sikker på at ingenting fortsetter å formere seg i magen din, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på romtemperaturen.

Men kan noen forklare hva som er verre med pizzabunn oppbevart i romtemperatur enn brød og annen bakst?

Godt poeng!

..det kan ikke jeg, bare leste det i sammenheng med at pasta og ris feks kunne være farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt og melkeprodukter som har stått noen timer, går i søpla her.

Går sikkert vanligvis bra å spise det, men jeg tar ikke sjansen. Samboeren er en sånn person som ikke tenker stort over det, og spiser ting likevel. Tror aldri han har blitt syk av det. Men jeg blir helt dårlig bare av tanken uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sånn hele tiden, aldri tenkt på at jeg kunne bli syk. Men det er kanskje litt som med hunder; det kommer an på hva man er vant til.
Tja, det er ikke sånn man at man bygger opp resistens mot bakterielle forgiftninger og du har helt sikkert vært syk av maten en gang eller to. Det er bare det at de fleste tror de er syke av andre ting, når de egentlig er matforgiftet. Man kan bli syk av veldig mange forskjellige bakterier (og virus) med veldig varierende inkubasjonstid og symptombilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om maten i utgangspunktet var varmebehandlet nok til å kverke alle de vanlige bakteriene som følger med, og den ikke har vært i kontakt med det utstyret som ble brukt for å tilberede den før oppvarming, så må jo nye bakterier komme fra et sted før de kan føre til matforgiftning. Jeg er klar over at det er bakterier overalt, men de fleste er ikke luftbårne, og de færreste forårsaker sykdom. For å forgifte den må de altså komme seg oppi maten på et vis, om de ikke levde der fra før. Den vanligste forurensningen er luftbårne muggsoppsporer, og de formerer seg ikke så fort at de utgjør noen fare over natta. Derfor er det neppe livsfarlig å spise matrester som har stått på kjøkkenbenken over natta, om man varmer dem tilstrekkelig godt opp igjen. ..såfremt de lukter og smaker helt normalt. Rått kjøtt, derimot..

Jeg har ihvertfall aldri blitt syk av middagsrester jeg har glemt å sette i kjøleskapet etter at de har stått til avkjøling. Den ene gangen jeg ble matforgiftet (nåde!) var det raw, veganske proteinbarer som hadde ligget i fryseren i en uke. Aldri mer raw food!

Vi kaster for mye mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså - fårikål er best på 3. dagen - og den står ikke i kjøleskapet for å si det sånn, det har jeg aldri praktisert selv, ei heller har min mor praktisert det - ene og alene fordi det ikke finnes plass i kjøleskapet til kjelen.... jeg har aldri tenkt over det, jeg har spist fårikål med hjertens lyst i tre dager til ende - det lukter promp og ser ikke bra ut, og det er garantert at forråtnelsesprosessen er godt i gang dag tre *ler* - men yummy - nemas problemas.

Ris og reker derimot, det går rett i bikkjene samme dagen - det spiser jeg ikke dag to etter kjøleskapoppbevaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om maten i utgangspunktet var varmebehandlet nok til å kverke alle de vanlige bakteriene som følger med, og den ikke har vært i kontakt med det utstyret som ble brukt for å tilberede den før oppvarming, så må jo nye bakterier komme fra et sted før de kan føre til matforgiftning. Jeg er klar over at det er bakterier overalt, men de fleste er ikke luftbårne, og de færreste forårsaker sykdom. For å forgifte den må de altså komme seg oppi maten på et vis, om de ikke levde der fra før. Den vanligste forurensningen er luftbårne muggsoppsporer, og de formerer seg ikke så fort at de utgjør noen fare over natta. Derfor er det neppe livsfarlig å spise matrester som har stått på kjøkkenbenken over natta, om man varmer dem tilstrekkelig godt opp igjen. ..såfremt de lukter og smaker helt normalt. Rått kjøtt, derimot..

Jeg har ihvertfall aldri blitt syk av middagsrester jeg har glemt å sette i kjøleskapet etter at de har stått til avkjøling. Den ene gangen jeg ble matforgiftet (nåde!) var det raw, veganske proteinbarer som hadde ligget i fryseren i en uke. Aldri mer raw food!

Vi kaster for mye mat.

Kan du ikke lese linken jeg la ut over her? :): Det forklarer veldig greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lese linken jeg la ut over her? :): Det forklarer veldig greit.

26 utbrudd på 6 år. Hvor mange trafikkulykker har vi hatt i Norge på 6 år? ..og da må vi regne med de ulykkene der ingen dør eller blir permanent skadd, for denne bakterien gir svært sjelden dødsfall.

Her står mer om den: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82657::0:6446:9:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...