Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat som har stått i romtemperatur.


Malamuten
 Share

Recommended Posts

26 utbrudd på 6 år. Hvor mange trafikkulykker har vi hatt i Norge på 6 år? ..og da må vi regne med de ulykkene der ingen dør eller blir permanent skadd, for denne bakterien gir svært sjelden dødsfall. Her står mer om den: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82657::0:6446:9:::0:0
26 store utbrudd, ikke enkeltpersoner. :) Hvert år blir flere tusen tilfeller av matforgiftning rapport i Norge. :) Og joa, takk for link, men nå er mattrygghet det jeg har holdt på med på studiet mitt siden jul, så jeg har grei oversikt altså.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jammen ikke rart det kastes så mye mat, når folk er så hysterisk.. Ett døgn på kjøkkenbenken har aldri drept vår middag noen gang iallefall... Og ikke har vi vært syke noen gang heller..

Det ble til at jeg spiste det. Er vell snart 4 timer siden nå og ingen antydning til å bli dårlig så tror det gikk bra. @Čeahppi har prøvd matforgiftning før jeg og å det er ikke kult.

Jeg hadde ikke spist det... jeg har 30 studiepoeng i mattrygghet og vet litt for mye om hva som vokser og hvor fort det vokser i romtemperatur, og hvor syk man potensielt kan bli.

26 store utbrudd, ikke enkeltpersoner. :) Hvert år blir flere tusen tilfeller av matforgiftning rapport i Norge. :)

Den ene gangen jeg ble syk var det hverken ris (amylasen som visstnok er bakteriemat i følge artikkelen), hvete eller grønnsaker involvert, men peanøttsmør, hampprotein, sojaprotein og isolert risprotein (uten amylase). Jeg har gått hotell og næringsmiddelfag, jobbet på kjøkken, og har 37,5 studiepoeng i celle- og molekylærbiologi og biokjemi, spesifikt, så jeg tror lab-/kjøkkenhygienen min skal være noe over gjennomsnittelig god. Antallet ganger jeg har spist vafler, pannekaker eller pizza (med kjøtt) som har ligget (tildekket) i romteperatur over natten, uten å varme det opp igjen ville fått deg til å svette om jeg fortalte det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gangen jeg ble syk var det hverken ris (amylasen som visstnok er bakteriemat i følge artikkelen), hvete eller grønnsaker involvert, men peanøttsmør, hampprotein, sojaprotein og isolert risprotein (uten amylase). Jeg har gått hotell og næringsmiddelfag, jobbet på kjøkken, og har 37,5 studiepoeng i celle- og molekylærbiologi og biokjemi, spesifikt, så jeg tror lab-/kjøkkenhygienen min skal være noe over gjennomsnittelig god. Antallet ganger jeg har spist vafler, pannekaker eller pizza (med kjøtt) som har ligget (tildekket) i romteperatur over natten, uten å varme det opp igjen ville fått deg til å svette om jeg fortalte det :D

Hvordan vet du med sikkerhet hva du ble syk av? Mange bakterier gir ikke sykdom før flere dager etter du har spist mat som inneholder de.

Og klart det i de fleste tilfeller vil gå bra, men nå var jo temaet her hvorvidt man kan bli syk av varmebehandlet mat som har stått fremme og det kan man i høyeste grad. Ut fra innlegget ditt over virker det jo ikke helt som om du hadde hørt om sporedannere som overlever i mat før, når du prater om at bakteriene da må komme fra et sted. Bacillus er forøvrig ikke den eneste, Clostridium perfringens er en annen som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du med sikkerhet hva du ble syk av? Mange bakterier gir ikke sykdom før flere dager etter du har spist mat som inneholder de.

Og klart det i de fleste tilfeller vil gå bra, men nå var jo temaet her hvorvidt man kan bli syk av varmebehandlet mat som har stått fremme og det kan man i høyeste grad. Ut fra innlegget ditt over virker det jo ikke helt som om du hadde hørt om sporedannere som overlever i mat før, når du prater om at bakteriene da må komme fra et sted. Bacillus er forøvrig ikke den eneste, Clostridium perfringens er en annen som dukker opp.

Jeg har hørt om dem i ris, men aldri om hvete og grønnsaker. Kan ikke erindre å ha lært noe om disse på hotell- og næringsmiddelfag heller (men det var i -97, og for alt jeg vet så kan jeg ha vært borte den dagen), og ingen har snakket om dem på noen av de kjøkkenene jeg har jobbet på. Dog følges alltid IK mat, og all ris kastes. Vaffelrøre kan derimot stå skremmende lenge, uten at noen jeg har jobbet med har blitt syke av den. Jeg har også spist svimlende mengder med hvete- og grønnsaksrester fra i går, uten antydning til sykdom, så at disse sporedannende bakteriene skal være så vanlige og farlige har jeg vondt for å tro.

Hva med alle de rå gulrøttene jeg spiser? Sannsynligheten for at det følger med jordbakterier på dem, selv etter vasking og skrelling, er jo kjempehøy. Mtp hva professoren sier burde jeg ofte være matforgiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granum er kul! :D

Spiser sånn hele tiden, aldri tenkt på at jeg kunne bli syk. Men det er kanskje litt som med hunder; det kommer an på hva man er vant til.

Nei, det handler om at du har hatt flaks, helt enkelt. ;) Får du i deg riktig dose toksiner fra Bacillus cereus, så blir du syk, jeg lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Granum er kul! :D

 

 

Nei, det handler om at du har hatt flaks, helt enkelt. ;) Får du i deg riktig dose toksiner fra Bacillus cereus, så blir du syk, jeg lover.

Ja, vet! Han kommer på smedfesten vår neste uke, gleder meg!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ikke sånn man at man bygger opp resistens mot bakterielle forgiftninger og du har helt sikkert vært syk av maten en gang eller to. Det er bare det at de fleste tror de er syke av andre ting, når de egentlig er matforgiftet. Man kan bli syk av veldig mange forskjellige bakterier (og virus) med veldig varierende inkubasjonstid og symptombilde.

Det er litt drøyt å påstå at jeg sikkert har vært syk av maten jeg har spist flere ganger, for det har jeg ikke. Jeg har aldri diarè (dessverre nesten!). Jeg oppbevarer nesten alltid matpakken min i romtemp til jeg skal spise den også. Nei, det går ikke an å bli immun mot patogene bakterier, men kanskje det da ikke er så himla mye sånt som man skulle tro? Jeg kan jo også nevne at jeg er oppvokst i Asia, og jeg spiste ubehandlet frukt og grønt, jeg spiste kyllingklør (!) kjøpt på lugubre marked, og jeg beit negler. Syk? Nope.

En annen sak er at jo mer man lærer om noe, desto mer opphengt blir man i det. Jeg er snart sykepleier, og vet godt at det finnes bakterier og hvordan man forholder seg til disse. Noen av oss som er sykepleiere går litt for mye opp i dette, og blir hysteriske, andre tar ting litt mer med ro. Jeg tilhører sistnevnte gruppe - jeg orker ikke å gå rundt og tenke på sånt! Og når jeg aldri er syk, så ser det heller ikke ut som om jeg gjør noe skadelig for meg selv. På jobb er jeg selvsagt påpasselig, men det blir en heeelt annen diskusjon. Nå har du begynt å studere disse bakteriene, og det er klart at du blir mer oppmerksom på sånt da, men å påstå at andre folk (i dette tilfelle jeg) har vært syk pga det, er å dra det litt langt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de rå gulrøttene jeg spiser? Sannsynligheten for at det følger med jordbakterier på dem, selv etter vasking og skrelling, er jo kjempehøy. Mtp hva professoren sier burde jeg ofte være matforgiftet.

Rå gulrøtter er rimelig uproblematisk mtp Bacillus cereus, fordi bakterien ikke tåler konkurranse fra andre bakteriearter spesielt godt, og derfor aldri vil få formert seg i stor grad i rå grønnsaker. Bakterien er som regel kun et problem i varmebehandlede eller pasteuriserte matvarer, der andre bakterier har blitt drept, mens Bacillus cereus overlever fordi den danner sporer, som etter varmebehandling/pasteurisering germinerer, og deretter har fritt spillerom til å formere seg i et miljø tilnærmet fritt for andre bakterier - i en temperatur under 50 grader Celsius. Cluet er derfor at maten enten skal være KALD eller gjennomvarmet til over 60 grader, for da vokser ikke Bacillus cereus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg spiser ris og pasta også jeg selv om det har stått ute, viste ikke det var farlig. Er ikke kresen på sånt, lukter og ser det ok ut spiser jeg det. Er nok litt herda av at vi har veldig dårlig kjøleskap så det har nesten samme temperatur som ute på benken :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen ikke rart det kastes så mye mat, når folk er så hysterisk.. :| Ett døgn på kjøkkenbenken har aldri drept vår middag noen gang iallefall... Og ikke har vi vært syke noen gang heller..

Jeg er mer overrasket over at folk glemmer å sette i kjøleskapet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen ikke rart det kastes så mye mat, når folk er så hysterisk.. :| Ett døgn på kjøkkenbenken har aldri drept vår middag noen gang iallefall... Og ikke har vi vært syke noen gang heller..

Det har tatt livet av endel som IKKE husker å sette inn middagsrestene i kjøleskapet, så jeg vil på det sterkeste anbefale å begynne med det. ;) Er man riktig uheldig så kan man faktisk bli dødssyk, så det er ikke snakk om hysteri på noe vis, kun sunn fornuft.

At man aldri har blitt syk handler mest om flaks og tilfeldigheter, f. eks at vi bor i Norge, et av verdens sikreste land mtp mattrygghet. Likevel er det stadige utbrudd, og det skyldes primært dårlige og mangelfulle rutiner når det gjelder slakt, produksjon, hygiene, oppbevaring og behandling av mat, oppvarming, fraværsrutiner ved sykdom mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært av denne tråden at jeg skal være forsiktig med ris og pasta spesielt ( har jeg skjønt det riktig?) og være veldig nøye på at det skal rett i kjøleskapet om det skal oppbevares til dagen etter i forhold til barnet mitt. Må innrømme at jeg er mye mindre nøye når det kommer til meg selv.

Jeg elsker ris, så jeg har spist mye ris som har vært oppbevart helt feil. Takk for info :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært av denne tråden at jeg skal være forsiktig med ris og pasta spesielt ( har jeg skjønt det riktig?) og være veldig nøye på at det skal rett i kjøleskapet om det skal oppbevares til dagen etter i forhold til barnet mitt. Må innrømme at jeg er mye mindre nøye når det kommer til meg selv.

Jeg elsker ris, så jeg har spist mye ris som har vært oppbevart helt feil. Takk for info :)

Det vil nok i de fleste tilfeller gå bra altså, men det er jo ikke verre enn at man setter i kjøleskap så er man enda litt tryggere. Jeg er ikke hysterisk selv, men greit å ta de forhåndsregler man kan. Og ris og pasta er viktig ja :) Også store gryter med lapskaus og så videre, det bør heller ikke stå fremme i romtemperatur å få bruke alt for lang tid på å kjøle seg ned. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å avkjøle hurtig (i f.eks. vannbad, eller ute på trappen vinterstid) før noe settes i kjøleskapet. Ellers stiger temperaturen i kjøleskapet og sette resten av maten inni der i fare.

Når det er sagt: Det er ingen i Norge som har dødd av denne bakterien de siste seks årene ihvertfall. Det er fortsatt langt farligere å bevege seg ut i trafikken enn det er å spise gjennomvarmet fisk og grønnsaker eller pizzastykker som har stått tildekket på kjøkkenbenken over natten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt: Det er ingen i Norge som har dødd av denne bakterien de siste seks årene ihvertfall. Det er fortsatt langt farligere å bevege seg ut i trafikken enn det er å spise gjennomvarmet fisk og grønnsaker eller pizzastykker som har stått tildekket på kjøkkenbenken over natten.

Men hvorfor risikere å bli syk når man kan unngå det, bare fordi det er mindre farlig enn å gå i trafikken? Logikken der skjønner jeg ikke.

Hvis man hadde regnet på hvor mye penger samfunnet har tapt på næringsmiddelbårne infeksjoner så vil jeg tro at man kommer opp i en rimelig god sum. Noen infeksjoner kan også gi senskader og plager som man kan slite med resten av livet.

Hvor vanskelig er det med god mathygiene? Ikke er det spesielt vanskelig og ikke tar det spesielt mye tid, likevel slurves det enormt rundt omkring på norske kjøkken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor risikere å bli syk når man kan unngå det, bare fordi det er mindre farlig enn å gå i trafikken? Logikken der skjønner jeg ikke.

Hvis man hadde regnet på hvor mye penger samfunnet har tapt på næringsmiddelbårne infeksjoner så vil jeg tro at man kommer opp i en rimelig god sum. Noen infeksjoner kan også gi senskader og plager som man kan slite med resten av livet.

Hvor vanskelig er det med god mathygiene? Ikke er det spesielt vanskelig og ikke tar det spesielt mye tid, likevel slurves det enormt rundt omkring på norske kjøkken!

Jeg har vært syk én gang, og da etter å ha fulgt alle regler. Matforgiftninger er svært sjeldne i Norge, på tross av at vi spiser restemat.

Hvorfor risikere en ulykke når man kan unngå det? Det er farligere å gå ut av sengen enn det er å trekke dyna godt oppunder ørene og betrakte verden gjennom en desinfisert skjerm. ..eller skal vi begynne å bruke hansker på allmenne kontaktflater og ansiktsmasker på bussen for å unngå å bli dråpesmittet med sesongens forkjølelses- og influensavirus? I teorien kan det ligge et aktivt HIV-virus på den ene tasten på kortterminalen, som en tenåring klør godt inn i en blodig kvise på tur ut av butikken.

Hadde forsåvidt ikke vært meg imot om folk var mer bevisste på smittevern, men vi klarer oss merkelig nok helt fint uten lomma full av engangshansker, håndsprit på hvert gatehjørne og masker på bussen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært syk én gang, og da etter å ha fulgt alle regler. Matforgiftninger er svært sjeldne i Norge, på tross av at vi spiser restemat.

Hvorfor risikere en ulykke når man kan unngå det? Det er farligere å gå ut av sengen enn det er å trekke dyna godt oppunder ørene og betrakte verden gjennom en desinfisert skjerm. ..eller skal vi begynne å bruke hansker på allmenne kontaktflater og ansiktsmasker på bussen for å unngå å bli dråpesmittet med sesongens forkjølelses- og influensavirus? I teorien kan det ligge et aktivt HIV-virus på den ene tasten på kortterminalen, som en tenåring klør godt inn i en blodig kvise på tur ut av butikken.

Hadde forsåvidt ikke vært meg imot om folk var mer bevisste på smittevern, men vi klarer oss merkelig nok helt fint uten lomma full av engangshansker, håndsprit på hvert gatehjørne og masker på bussen også.

Nei, det er ikke sjelden at folk blir syke av maten i Norge. Det er faktisk et stadig økende problem, men dessverre underrapportert, da de færreste drar til lege med mindre de er dausjuke.

Nå handler ikke mattrygghet om å forsake noe som helst, eller å bruke beskyttelsesutstyr, det handler om å behandle maten korrekt. At du synes det er hysterisk, greit nok, men da håper jeg at jeg slipper å spise mat laget av deg. Jeg har stått på kjøkkenet hos bekjente, og sett at de skjærer rå kylling sammen med salat... Da mister jeg faktisk litt troen på menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm.. nå sitter jeg og spiser rester fra i går. Som har stått på kjøkkenbenken siden da, over et døgn. Blir vel så syk i morgen at jeg ikke kan på jobb..! Fløte, kjøtt og grønnsaker i skjønn forening. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sjelden at folk blir syke av maten i Norge. Det er faktisk et stadig økende problem, men dessverre underrapportert, da de færreste drar til lege med mindre de er dausjuke.

Nå handler ikke mattrygghet om å forsake noe som helst, eller å bruke beskyttelsesutstyr, det handler om å behandle maten korrekt. At du synes det er hysterisk, greit nok, men da håper jeg at jeg slipper å spise mat laget av deg. Jeg har stått på kjøkkenet hos bekjente, og sett at de skjærer rå kylling sammen med salat... Da mister jeg faktisk litt troen på menneskeheten.

Altså, helt uenige er vi jo ikke, men jeg mener en kan bruke litt skjønn, og ikke ukritisk kaste all mat fordi det er en liten fare for forgiftning, når denne er langt lavere enn sannsynligheten for å bli uforskyldt skadd eller drept i en trafikkulykke. At det skulle oppstå matforgiftning fra en pizzaskorpe er i det hele tatt svært usannsynlig. Da er det verre med ris, pasta og grøt, der det er mer vann.

Fisk og grønnsaker (trådstarter) som har vært riktig oppvarmet, og har stått tildekket hjemme på kjøkkenbenken skulle ikke være et problem mtp de nevnte sporedannende bakteriene. ..og det gikk jo bra også.

Ellers er jeg enig i at kunnskap og bevissthet rundt kjøkkenhygiene og smittevern er for lav, generelt. Om du ikke vil spise mat jeg har tilberedt på jobb (egen mat hjemme og kommersiell servering er to helt forskjellige ting for meg), så kan jeg love deg at du ikke vil spise noen steder utenom hjemmet. Kokker har egentlig ikke all verden med hygiene- og mikrbiologi fra yrkesskolen, svært mange er også ufaglærte, og enkelte ting skyves lenger ned på prioriteringslista når det er travelt på kjøkkenet. Ikke tenk på det neste gang du er ute og spiser på en travel a la carte.

Du får høyne stemmen og presse på for økt andel realfagsindervisning i grunnskolen (gjerne på bekostning av religionsundervisningen, spør du meg), og at vgs pensum i realfagene skal være obligatorisk for alle innbyggere i Norge. Det hadde vært noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm.. nå sitter jeg og spiser rester fra i går. Som har stått på kjøkkenbenken siden da, over et døgn. Blir vel så syk i morgen at jeg ikke kan på jobb..! Fløte, kjøtt og grønnsaker i skjønn forening. :)

"Mmmm... nå sitter jeg i bilen og drikker en pils. Så tar jeg meg en kjøretur. Er vel ikke så farlig å kjøre med en pils innabords? Bilkjøring og alkohol i skjønn forening!"

Omtrent så smart høres det ut i hodet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land er det faktisk ikke antatt at det er idioti, dette med å ta en pils og kjøre. ;)

Det sier vel mer om de som har laget lovverket, da evnen til å kjøre bil reduseres allerede ved 0,15 i promille, dvs etter å ha drukket 1,5 dl øl for en kvinne på 60 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...