Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat som har stått i romtemperatur.


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Mmm.. nå sitter jeg og spiser rester fra i går. Som har stått på kjøkkenbenken siden da, over et døgn. Blir vel så syk i morgen at jeg ikke kan på jobb..! Fløte, kjøtt og grønnsaker i skjønn forening. :)

Nå er hverken fløte, kjøtt eller grønnsaker fare-maten: pasta, ris og pizzabunn. Så det er ikke noen som har sagt du blir syk av det.

I andre land er det faktisk ikke antatt at det er idioti, dette med å ta en pils og kjøre. ;)

Hvilke land er det, sånn helt oppriktig nysgjerrig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jammen ikke rart det kastes så mye mat, når folk er så hysterisk.. Ett døgn på kjøkkenbenken har aldri drept vår middag noen gang iallefall... Og ikke har vi vært syke noen gang heller..

Det ble til at jeg spiste det. Er vell snart 4 timer siden nå og ingen antydning til å bli dårlig så tror det gikk bra. @Čeahppi har prøvd matforgiftning før jeg og å det er ikke kult.

Jeg hadde ikke spist det... jeg har 30 studiepoeng i mattrygghet og vet litt for mye om hva som vokser og hvor fort det vokser i romtemperatur, og hvor syk man potensielt kan bli.

Og Frankrike (for noen år siden i hvertfall) :)

Husker da jeg og ei venninne var der på ferie, og to politimenn sto like ved da da vi takket nei til skyss, med noen vi ble kjent med der, fordi de hadde drukket. Politimennene lo av oss og syntes vi var veldig rare som heller valgte å gå enn å sitte på med sjåfør som hadde drukket alkohol :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza har vært i ovnen på 225 grader, det meste bør være dødt da. Jeg er nøye med å få maten inn i kjølen, men ikke hysterisk. Klostridiumbakterier kan finnes i spekemat og røkefisk også, såvidt jeg husker.

Har nettopp spist salt lammekjøtt som var datostemplet til mars. Har etpar år gammelt viltkjøtt i frysen som jeg akter å tilberede. Upasteurisert melk er på bordet hver dag. Jeg var mye reddere når barna var små. Serverer ikke tankmelk til småbarn nå heller.

Forresten så lærte jeg på mage/tarmavd. at egg/melk er et utmerket medium for bakterier, så vaniljesaus bringes raskt i kjøl her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, jeg setter maten kaldt. Men om jeg skulle ha glemt et pizzastykke på benken så hadde jeg spist det såfremt det ikke luktet dårlig. Men jeg hadde varmet det opp ordentlig.

Toksinene etter giftsporedannende bakterier blir ikke ødelagt ved oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmer dere opp maten, eller spises den romtemperert uten oppvarming først? (Jeg håper virkelig folk varmer opp maten ordentlig først :lol:)

Varmer hvis jeg orker men ofte spiser jeg det romtemperert ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid bare pizzarester i steikeovnen til dagen etter, eller kanskje til og med to dager. Aldri tenkt at det kan være farlig, og ingen av oss har noen gang blitt syke. Varmer det opp i micro før vi spiser.

Synes pizzabunnen blir tørr om den står i kjøleskapet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid bare pizzarester i steikeovnen til dagen etter, eller kanskje til og med to dager. Aldri tenkt at det kan være farlig, og ingen av oss har noen gang blitt syke. Varmer det opp i micro før vi spiser.

Synes pizzabunnen blir tørr om den står i kjøleskapet.

Her står pizzaen gjerne på kjøkkenbenken til dagen etter..... Risen står gjerne i porsjonspakningen sin i kjelen til middagen neste dag...

Ikke at jeg spiser hverken vanlig pizzadeig eller ris, men ble ikke syk den gangen jeg gjorde det, og resten av familien blir heller ikke syke...

God kjøkkenhygiene- eller generell hygiene er alfa og omega! men om maten ser, lukter og smaker ok- så er den i mine øyne ok. Kokte grønnsaker er det jeg erfarer surner først, så de hives til hønsa samme dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...