Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

En nakenborzoi? :D Den var veldig, veldig lekker! Er de slik "opprinnelig" og har fått så mye pels!? :o

Jeg vet ikke, men tenker det er både og, at det har blitt noe mer pels på de, men at det også alltid har vært individer med mye pels. Men jeg skal ikke si noe sikkert.

Borzoi fra mer utpregede racing-linjer minner ofte mer om den første enn den andre. Har sett mange lekre borzoi på lure coursing-konkurranser, da gjerne med litt mindre pels.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nakenborzoi? :D Den var veldig, veldig lekker! Er de slik "opprinnelig" og har fått så mye pels!? :o

Var mye mindre pels opprinnelig, ja! (og er helt enig, synes denne tispa er aldeles nydelig!) For mye pels under jakt i Russland gjorde at bikkjene fikk heteslag selv der. Denne nakenzoien bor i Sibir i et uthus på halm uten varme, faktisk. Bildet er fra 2005, kennelen har blandet inn vestlig blod etter det, noe som er synd, synes jeg (men kanskje ikke så rart, genpoolen begynte vel å bli litt vel skral).

Ganskestor forskjell på anatomien på disse to også, ingen tvil om hvilken som er mest funksjonell, ihvertfall. Russere uten vestlig blod er også ganske mye mindre enn det som er vanlig nå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den kunne hatt noe bedre vinkler foran og litt bedre kneledd for å være mest mulig funksjonell i terrenget (også ift å unngå belastningsskader), men ellers enig. Fin type, og slank, sterk og flott hannhund. :)

Ja enig, så ut som den hadde veldig fremskutt hals? Jeg synes faktisk show-varianten der så sunnere bygd ut jeg da, bortsett fra litt fedme var den ikke overdrevet hverken her eller der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier

 

For mye bull (og feit, men mange har alt for tunge hoder, nesene begynner å bli kortwre.. Kab finne bedre bilde imorgen)

 

 Postet bilde

 

 

For mye terrier (mangel på stopp, stankelbeun, dårlige vinkler)

 

Postet bilde

 

Fin blanding av bull og terrier

 

¨

 

Postet bilde

 

Edit. Skikkelige urettferdige bilder, i know :P men det speiler variasjonen i rasen. Men selv blant champisene er det store variasjoner, skal se om jeg finner bilder imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Istedenfor å bruke ytterpunktene nå til dags, her er den store forskjellen på crufts vinnerene igjennom tidene.

Cruftsvinner 1951

Int-Ch-Lochinvar-of-Ladypar.jpg

Cruftsvinner 1967

romney.jpg

Then it begins...

Cruftsvinner 1982

bhyllsacre_querida_mia.jpg

Crufts vinner 1986

percheron_benjamin_black_at_amalie.jpg

Cruftsvinner2010

samhaven-moet.jpg

Alle bildene hentet herfra. http://collienet.com/crufts-winners-from-1950uk.html

Innimellom årene, spesielt rundt 1970 gikk det noen år litt frem og tilbake på hva som vandt. Men man ser jo utviklingsforskjellen.

Ikke det at det på den andre siden av dammen er noe bedre, det finnes de ekstreme der også selvsagt.

Wyndlair-Avalanche-Summer-09-wyndlaircol

Men heldigvis er ikke alt over der sånn eller...

539791_4982815702288_1780399732_n.jpg

Mye av det ekstreme der borte blir jo virkelig ekstremt med engang de begynner med klipp-lim-farge groomingen sin...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Istedenfor å bruke ytterpunktene nå til dags, her er den store forskjellen på crufts vinnerene igjennom tidene.

Mye av det ekstreme der borte blir jo virkelig ekstremt med engang de begynner med klipp-lim-farge groomingen sin...

Jeg leste Mia Ejerstads innlegg om collie og ser at dere har noe å jobbe med. Nå skal det sies at jeg dessverre tror hennes innlegg nesten like godt kunne dreid seg om rasen min (boxer) og en god del andre raser. Godt innlegg og tankeverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste Mia Ejerstads innlegg om collie og ser at dere har noe å jobbe med. Nå skal det sies at jeg dessverre tror hennes innlegg nesten like godt kunne dreid seg om rasen min (boxer) og en god del andre raser. Godt innlegg og tankeverdig.

Ja. Men jeg tror nok det alltid vil være på den her måten, og jeg tror ikke ting egentlig kommer til å snu seg. Når det først har kommet, så blir en "gammel vane vond å vende" Disse "typene" har sine tilhengere som står jo like hardt fast som "oss andre" at det er slik en Collie skal se ut, og det vil alltid være dommere som premiere disse. Jeg ser at mangfold er fint for rasen selv om jeg ikke kunne tenkt meg å ha slike hunder, men når ekstremt går utover funksjon og helse blir det for ille :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fare for å ville avle en slik rase veldig stor, tenker jeg? Har sett (bilde) enkelte eksemplarer av kangal som er helt ekstreme, og jeg kan ikke helt forstå hva det skal være godt for.

Ja, det er mange som er helt maniske på at de skal være så digre som mulig. Nå skal det også sies at folk er glade i å posere bikkjene så de ser enormt store ut, så ofte er ikke hundene så store som de vil ha deg til å tro.

Et eksempel på det, som vel passer inn i tråden ellers også:

954666_654762467882566_1717129608_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske linjer:

flagg.jpg

german-shepherds-2.jpg

Say no more...

Europeiske linjer:

russian_german_shepherd-300x217.jpg

andrjuscha-v-13.jpg

Jeg fant ingen som både har froskevinkler (ala amerikanske linjer, vet de finnes) OG bananrygg, som for meg blir helt ekstrem. Orker ikke å lete skikkelig:

Brukslinje:

images-1_zpsaa967c44.jpg

Næmmen har du sett... de to nederste er jo nesten like *fnis*

first_german_shepherd.jpg

Den gamle typen, salrygget og så godt som uten vinkler

Jeg er en jævel på redigering, sorry

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men tenker det er både og, at det har blitt noe mer pels på de, men at det også alltid har vært individer med mye pels. Men jeg skal ikke si noe sikkert.

Borzoi fra mer utpregede racing-linjer minner ofte mer om den første enn den andre. Har sett mange lekre borzoi på lure coursing-konkurranser, da gjerne med litt mindre pels.

Dette: vrtojba11bob.jpg

Er også to venstresving hunder så de kommer i alle varianter. To multichampions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske linjer:

flagg.jpg

german-shepherds-2.jpg

Say no more...

Europeiske linjer:

russian_german_shepherd-300x217.jpg

andrjuscha-v-13.jpg

Jeg fant ingen som både har froskevinkler (ala amerikanske linjer, vet de finnes) OG bananrygg, som for meg blir helt ekstrem. Orker ikke å lete skikkelig:

Brukslinje:

images-1_zpsaa967c44.jpg

Næmmen har du sett... de to nederste er jo nesten like *fnis*

first_german_shepherd.jpg

Den gamle typen, salrygget og så godt som uten vinkler

Jeg er en jævel på redigering, sorry

Ytterpunkter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterpunkter?

Om du mente ytterpunkter i forhold til grått og show, så fjern alt mellom den øverste amerikanske og nederste europeiske. Da får du ytterpunktene dine :)

flagg.jpg

first_german_shepherd.jpg

Better?

Edit: Også tok jeg bort noe, og la til litt

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingshundene har en tendens til å ha veldig mye tydligere vinkler enn bruksvariantene og mange (ikke nødvendigvis i denne tråden, men ellers) uffer seg over de dårlige vinklene på bruksvariantene. Tenker f.eks på retrivere. Men ser vi ut i naturen finner vi hverken, rev, ulv, sjakaler eller ferale hunder med veldig tydlige knevinkler? Poenget mitt er bare at jeg tror ikke alle disse brukshundene er "dårlig vinklet". Jeg tror de stort sett er sunt vinklet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...