Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå september


Lapras
 Share

Recommended Posts

7 timer siden, Pixie skrev:

Begrensningene utover manglende utdannelse ligger i at jeg ikke har førerkort, og at jeg har en del muskel/leddplager, migrene og noe rusk psykisk.

Det bunnsolide valget er jo selvsagt helse, der er det alltid behov. Men er det noe vits i å starte der når jeg allerede sliter med nakke og skuldre? Hvilken retning bør jeg da se på hvor det er litt mindre tunge løft?

Noen tips utover helsesektoren? Jeg er åpen for det meste, kan til og med tenke meg å prøve begravelsesbyrå?

Innenfor helse ville jeg isåfall vurdert helsesekretær fremfor f.eks. fagutdanning som helsefagarbeider (eller ev. høyere utd. som sykepleier). For å unngå å herpe kroppen. Det kan være vanskelig å få heltidsstilling, men vil tro de aller fleste kan jobbe fullt på en deltidsstilling eller som vikar. 
Jeg har valgt vekk å gå for vernepleie som videreutdanning, fordi jeg ikke synes det lønner seg økonomisk. 
Det har så langt hjulpet meg med erfaringen jeg innehar, ifht å skifte jobb.
Skulle jeg utdannet meg videre nå, så hadde jeg nok gått for vernepleie fremfor sykepleie, selv om jeg tror det er flere jobber for sykepleiere (og også flere om beinet). 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kåre kom hjem i går! ? Katten har vært borte i 2mnd nå, og jeg hadde egentlig innfunnet meg med at han var borte for godt. Men så, på tur i går, hørte jeg plutselig noe mjauing. Syns det hørtes ut som

Jeg synes ikke det er tispa sin jobb, hannhundeier burde stoppe atferden før det går så langt. Mener nå jeg.

For fire år siden satt jeg her inne og planla mitt første kull, som gav meg fineste Floss. Nå håper vi på en generasjon til, lille Floss har vært på frierferd i dag. Det gikk akkurat opp for meg hvor

Posted Images

22 timer siden, Pixie skrev:

Ja, det er en av grunnene til at jeg ikke har gått inn for helsefag ennå. Jeg har kronisk dårlig samvittighet uansett, og har alt for lett for å brenne lyset i begge ender fordi jeg så gjerne vil strekke meg litt lenger for å gjøre noen andre fornøyd. Og jeg tenker at i et sånt yrke bør man være ganske flink til å sette grenser for å ikke ende opp med å strekke seg selv alt for tynt.

Samtidig tror jeg det blir innmari vanskelig å finne en jobb der jeg ikke har kontakt med mennesker i så stor grad at jeg ofte må fake et overskudd jeg ikke alltid har. Jeg får til å fake det, kunden merker det sjeldent, men jeg får svi for det selv.

 

Jeg er sosionom, og ut i fra det du skriver her høres ikke det heller ut som et yrke for deg.

Men bare å spørre hvis noen lurer på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9/5/2020 at 6:09 PM, Lillekrapyl skrev:

Jeg er sosionom, og ut i fra det du skriver her høres ikke det heller ut som et yrke for deg.

Men bare å spørre hvis noen lurer på noe. 

Har en følelse av det jeg også gitt.

Får begynne å bole og trene styrke som bare det så jeg kan ta industrijobbene som er litt for tunge for meg nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pixie Jeg skjønner hva du mener. Selv jobber jeg som assistent (utdanner meg nå) i bolig for funksjonshemmede. Der har vi 16 brukere som av ulike grunner trenger hjelp. Der er det lite løfting utenom de bestemte brukerne der man vet det trengs løft. Enten så trenger men ikke gå der, eller så er man ofte to på løft. Jobber selv med kollegaer som har ulike skader, som gjør at de ikke kan gå til alle. Slik at det kan være en eventuell idé. 

----

Update til min hormonelle unghund. Det gikk bedre jo mer de var rundt hverandre. Men nå har jeg brutt det vennskapet, slik at jeg tenger ikke stresse med han og tisper. Jeg holder han nesten alltid i bånd ute, og unngår at han skal være drittsekk - både inne og ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pixie Hva med optiker? Hvis man likevel ikke kommer unna utdanning er optiker en bachelor, har selv fullført den. Man havner under paraplyen helsefag og det er et ganske bra arbeidsmarked som optiker. Man skal like folk da ! Og litt salg blir det jo, der kan man velge litt butikk ettersom eller være veldig heldig å havne på et sykehus eller klinikk; men jeg opplever ofte salgsdelen som et åpent valg, de kan velge akkurat det de ønsker. 

 

Nå har den lille kommet i hus ! Har vært her en hel uke faktisk, det går heldigvis fort ? Hun er absolutt helt herlig; en helt annen valp enn "broren". Mye mer fornuftig ? Full i sprell og energi, og heldigvis tøffere enn toget ! Nå må vi bare få inn litt sosialisering med andre valper så øyner jeg en bra fremtid her 

Endret av Nordlyset
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nordlyset skrev:

@Pixie Hva med optiker? Hvis man likevel ikke kommer unna utdanning er optiker en bachelor, har selv fullført den. Man havner under paraplyen helsefag og det er et ganske bra arbeidsmarked som optiker. Man skal like folk da ! Og litt salg blir det jo, der kan man velge litt butikk ettersom eller være veldig heldig å havne på et sykehus eller klinikk; men jeg opplever ofte salgsdelen som et åpent valg, de kan velge akkurat det de ønsker. 

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, skal sjekke ut litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe ny bil - en hundebil! Jeg er dog usikker om jeg skal kjøpe stor kassebil (typ transporter) eller «pizzabil» typ caddy. Bilen skal brukes både til hverdags og til hundeaktiviteter. Syns da det virker mer stress å kjøre stor kassebil rundt omkring, versus en pizzabil. Men med en stor bil har jeg mye plass og kan da bygge seng og den slags inni - noe som er praktisk (og rimeligere ift når vi drar på turer, stevner ol.). Likevel har jeg ikke penger til å bygge dette med det første og er redd det bare blir utsatt. En pizzabil virker med handy i hverdagen, samtidig som den har plass til dobbeltbur og løsninger for utstyr. Æææ, choices!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Miloficent said:

Jeg skal kjøpe ny bil - en hundebil! Jeg er dog usikker om jeg skal kjøpe stor kassebil (typ transporter) eller «pizzabil» typ caddy. Bilen skal brukes både til hverdags og til hundeaktiviteter. Syns da det virker mer stress å kjøre stor kassebil rundt omkring, versus en pizzabil. Men med en stor bil har jeg mye plass og kan da bygge seng og den slags inni - noe som er praktisk (og rimeligere ift når vi drar på turer, stevner ol.). Likevel har jeg ikke penger til å bygge dette med det første og er redd det bare blir utsatt. En pizzabil virker med handy i hverdagen, samtidig som den har plass til dobbeltbur og løsninger for utstyr. Æææ, choices!!

Du kan evnt gå for lang versjon av pizzabil, vil tro du får plass til seng da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Miloficent said:

Jeg skal kjøpe ny bil - en hundebil! Jeg er dog usikker om jeg skal kjøpe stor kassebil (typ transporter) eller «pizzabil» typ caddy. Bilen skal brukes både til hverdags og til hundeaktiviteter. Syns da det virker mer stress å kjøre stor kassebil rundt omkring, versus en pizzabil. Men med en stor bil har jeg mye plass og kan da bygge seng og den slags inni - noe som er praktisk (og rimeligere ift når vi drar på turer, stevner ol.). Likevel har jeg ikke penger til å bygge dette med det første og er redd det bare blir utsatt. En pizzabil virker med handy i hverdagen, samtidig som den har plass til dobbeltbur og løsninger for utstyr. Æææ, choices!!

Volkswagen Caddy Maxi kanskje? Det kjører et par sånne her i byen som er ombygd til minibobil, så det er plass til seng i hvertfall, og jeg synes ikke de ser så voldsomt store ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Volkswagen Caddy Maxi kanskje? Det kjører et par sånne her i byen som er ombygd til minibobil, så det er plass til seng i hvertfall, og jeg synes ikke de ser så voldsomt store ut heller.

Den så veldig grei ut! Liker at den ikke ser så stor ut, men virker til å ha grei plass inni likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Miloficent skrev:

Jeg skal kjøpe ny bil - en hundebil! Jeg er dog usikker om jeg skal kjøpe stor kassebil (typ transporter) eller «pizzabil» typ caddy. Bilen skal brukes både til hverdags og til hundeaktiviteter. Syns da det virker mer stress å kjøre stor kassebil rundt omkring, versus en pizzabil. Men med en stor bil har jeg mye plass og kan da bygge seng og den slags inni - noe som er praktisk (og rimeligere ift når vi drar på turer, stevner ol.). Likevel har jeg ikke penger til å bygge dette med det første og er redd det bare blir utsatt. En pizzabil virker med handy i hverdagen, samtidig som den har plass til dobbeltbur og løsninger for utstyr. Æææ, choices!!

Liker du ikke den fancy hiacen min med seng?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Miloficent said:

Jeg skal kjøpe ny bil - en hundebil! Jeg er dog usikker om jeg skal kjøpe stor kassebil (typ transporter) eller «pizzabil» typ caddy. Bilen skal brukes både til hverdags og til hundeaktiviteter. Syns da det virker mer stress å kjøre stor kassebil rundt omkring, versus en pizzabil. Men med en stor bil har jeg mye plass og kan da bygge seng og den slags inni - noe som er praktisk (og rimeligere ift når vi drar på turer, stevner ol.). Likevel har jeg ikke penger til å bygge dette med det første og er redd det bare blir utsatt. En pizzabil virker med handy i hverdagen, samtidig som den har plass til dobbeltbur og løsninger for utstyr. Æææ, choices!!

Sto i et lignende valg for noen måneder siden. Det ble til slutt en normalt lang Ford Transit Connect. Men kunne vel like gjerne blitt en VW Caddy, Peugeot Partner eller lignende, men en praktisk lasteluke (passasjersetet legges ned) gjorde at jeg valgte Forden (mulig det finnes som tilvalg hos andre produsenter også, men ikke på de aktuelle bilene jeg hadde å velge mellom da jeg handlet). Med den får jeg både varm og kald luft inn i lasterommet OG jeg kan ligge greit i bilen ved behov (foretrekker telt, dog). Som andre nevner finnes denne type bil også i lang versjon, og da kan man ligge greit uansett. Var aldri aktuelt med full kassebil for min del - bruker mer drivstoff, verre å parkere osv. 

Når det er sagt så var jeg egentlig interessert i en Ford Transit Courier. Hakket mindre (og det jeg oftest forbinder med pizzabil-størrelse), og veldig snertne å kjøre. Disse får man meget rimelige - selv om de knapt er kjørt og bare et år eller to gammel - rundt omkring. MEN de er veldig korte i førerkabinen, så jeg fant rett og slett ikke noen god sittestilling der. Er man under ... tja ... 170cm ... så er det imidlertid mulig å gjøre seg et røverkjøp. Da må evt bobilambisjoner legges på hylla, dog - ellers forbausende god plass i lasterommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tillien skrev:

Sto i et lignende valg for noen måneder siden. Det ble til slutt en normalt lang Ford Transit Connect. Men kunne vel like gjerne blitt en VW Caddy, Peugeot Partner eller lignende, men en praktisk lasteluke (passasjersetet legges ned) gjorde at jeg valgte Forden (mulig det finnes som tilvalg hos andre produsenter også, men ikke på de aktuelle bilene jeg hadde å velge mellom da jeg handlet). Med den får jeg både varm og kald luft inn i lasterommet OG jeg kan ligge greit i bilen ved behov (foretrekker telt, dog). Som andre nevner finnes denne type bil også i lang versjon, og da kan man ligge greit uansett. Var aldri aktuelt med full kassebil for min del - bruker mer drivstoff, verre å parkere osv. 

Når det er sagt så var jeg egentlig interessert i en Ford Transit Courier. Hakket mindre (og det jeg oftest forbinder med pizzabil-størrelse), og veldig snertne å kjøre. Disse får man meget rimelige - selv om de knapt er kjørt og bare et år eller to gammel - rundt omkring. MEN de er veldig korte i førerkabinen, så jeg fant rett og slett ikke noen god sittestilling der. Er man under ... tja ... 170cm ... så er det imidlertid mulig å gjøre seg et røverkjøp. Da må evt bobilambisjoner legges på hylla, dog - ellers forbausende god plass i lasterommet.

Ja, for det er en ting jeg har tenkt på - dette med å kunne få varm/kald luft bak. Så det må også tas med i vurderingen når jeg kjøper bil. Hvis forsetene er helt ekskludert og isolert fra bagasjerommet så blir det vanskeligere med temp. reguleringen. Jeg vet hele veggen kan tas av, men da hører man ALT. Isåfall må bilen muligens isoleres = tid + penger. 

Hmm, den Courier hørtes ikke helt ut som noe for meg, er godt over 170? Tror jeg heller mot en lang versjon av disse mindre kassebilene. Eventuelt om jeg finner en jeg liker innmari godt, så kan vi også til nøds sove i telt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tillien skrev:

Sto i et lignende valg for noen måneder siden. Det ble til slutt en normalt lang Ford Transit Connect. Men kunne vel like gjerne blitt en VW Caddy, Peugeot Partner eller lignende, men en praktisk lasteluke (passasjersetet legges ned) gjorde at jeg valgte Forden (mulig det finnes som tilvalg hos andre produsenter også, men ikke på de aktuelle bilene jeg hadde å velge mellom da jeg handlet). Med den får jeg både varm og kald luft inn i lasterommet OG jeg kan ligge greit i bilen ved behov (foretrekker telt, dog). Som andre nevner finnes denne type bil også i lang versjon, og da kan man ligge greit uansett. Var aldri aktuelt med full kassebil for min del - bruker mer drivstoff, verre å parkere osv. 

Når det er sagt så var jeg egentlig interessert i en Ford Transit Courier. Hakket mindre (og det jeg oftest forbinder med pizzabil-størrelse), og veldig snertne å kjøre. Disse får man meget rimelige - selv om de knapt er kjørt og bare et år eller to gammel - rundt omkring. MEN de er veldig korte i førerkabinen, så jeg fant rett og slett ikke noen god sittestilling der. Er man under ... tja ... 170cm ... så er det imidlertid mulig å gjøre seg et røverkjøp. Da må evt bobilambisjoner legges på hylla, dog - ellers forbausende god plass i lasterommet.

Spørsmål: Om du kjører med setet nede/ luka åpen mellom førerhus og lasterom , da må hundene i bur ? Peugeot 5008 med grønne seter er kjekke. Gitter , mye bedre seter og kjørekomfort enn partner og ikke mange tusenlappene dyrere . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, yurij said:

Spørsmål: Om du kjører med setet nede/ luka åpen mellom førerhus og lasterom , da må hundene i bur ? Peugeot 5008 med grønne seter er kjekke. Gitter , mye bedre seter og kjørekomfort enn partner og ikke mange tusenlappene dyrere . 

Jeg har egentlig ikke tenkt på problemstillingen siden jeg bruker bur uansett. Synes det høres skummelt ut å ikke bruke bur - blir jo slengt veggimellom ved selv mindre kollisjoner? Men går ut i fra at man evt bare kunne satt opp et løst gitter eller noe som hindrer hunden å komme inn i kupéen.

Angående kjørekomfort og typiske varebiler, så er det absolutt et poeng. Er på mange måter godt fornøyd med min Transit - spesielt pris tatt i betraktning - men når jeg kommer fra 2x nye Audier siste 8 år så merkes det godt. I alle fall på skikkelig langtur med mer støy og dårligere seter. Så i den grad man kan finne varebilregistrerte personbiler til en OK pris, så er det absolutt noe å vurdere (har ikke sjekket 5008, men det skal jeg ha bak øret til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Miloficent said:

Ja, for det er en ting jeg har tenkt på - dette med å kunne få varm/kald luft bak. Så det må også tas med i vurderingen når jeg kjøper bil. Hvis forsetene er helt ekskludert og isolert fra bagasjerommet så blir det vanskeligere med temp. reguleringen. Jeg vet hele veggen kan tas av, men da hører man ALT. Isåfall må bilen muligens isoleres = tid + penger

Ja, klødde meg mye i hodet rundt det der. Det finnes selvsagt løsninger, men ja, tid og/eller penger ... En annen ting å tenke på er at selv om vinduer i lastedelen er praktisk med tanke på rygging og slikt, så blir det MYE raskere varmt når solen steiker. Evt må man til med omfattende solblendingstiltak. Jeg har en side helt fri for vinduer, og har målt over 20 grader forskjell i lasterom sammenlignet med kupé etter en times tid i sola (45 foran, 25 bak).

Endret av tillien
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Miloficent skrev:

Ja, for det er en ting jeg har tenkt på - dette med å kunne få varm/kald luft bak. Så det må også tas med i vurderingen når jeg kjøper bil. Hvis forsetene er helt ekskludert og isolert fra bagasjerommet så blir det vanskeligere med temp. reguleringen. Jeg vet hele veggen kan tas av, men da hører man ALT. Isåfall må bilen muligens isoleres = tid + penger. 

Hmm, den Courier hørtes ikke helt ut som noe for meg, er godt over 170? Tror jeg heller mot en lang versjon av disse mindre kassebilene. Eventuelt om jeg finner en jeg liker innmari godt, så kan vi også til nøds sove i telt?

Det blir veldig varmt baki selv med gitter, comfortvegg må gjøre det helt grusomt på  sommeren? Berlingo/ Partner Multispace (personbil) får du med grønne skilter, lang modell,gitter og vinduer til å åpne bak men da koster de også mere og for mye penger er det kjipt å sitte vondt :D . Nå har ikke jeg bur baki der men et gulvteppe demper lyden godt altså. Jeg har landet på 5008 og angrer på at jeg ikke kjøpte i fjor for i år ligger det jammen ikke mange ute og de koster det samme som de gjorde i fjor for samme årsmodell :D Spent på hva du velger/ finner for gode løsninger spesielt med tanke på lufting baki

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med biltips, om det skulle snike seg inn en firbeint til holder ikke passaten lengre... @Miloficent, del gjerne hva du lander på og hvordan det funker etter hvert :D
Har foreløpig sett på caddy, caddy maxi og berlingo, men jeg er litt redd for separat varerom bak med tanke på temperatur og luftkvalitet. Ser jo at mange har det og at det går fint, men blir litt skeptisk likevel. Touran tror jeg blir i minste laget når dagens hund er 40 kg og en eventuelt neste antakelig vil ende på 20 - 35 kg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting man kan tenke på med 5008 og lignende ombygde varebiler er at gitteret settes opp ganske tett på forsetene så man får lite muligheter til å legge seteryggen bakover. Det er jo kjipt om man gjerne vil ha muligheten til å ta seg en hvil iblant?

Men ellers er jeg enig i at det knapt finnes bedre enn 5008 til dette. Kjørekomfort, ordentlig ryggekamera, alt av moderne sikkerhetsutstyr, og et ganske så lekkert førermiljø pluss god plass bak

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/8/2020 at 3:16 PM, Miloficent said:

Jeg skal kjøpe ny bil - en hundebil! Jeg er dog usikker om jeg skal kjøpe stor kassebil (typ transporter) eller «pizzabil» typ caddy. Bilen skal brukes både til hverdags og til hundeaktiviteter. Syns da det virker mer stress å kjøre stor kassebil rundt omkring, versus en pizzabil. Men med en stor bil har jeg mye plass og kan da bygge seng og den slags inni - noe som er praktisk (og rimeligere ift når vi drar på turer, stevner ol.). Likevel har jeg ikke penger til å bygge dette med det første og er redd det bare blir utsatt. En pizzabil virker med handy i hverdagen, samtidig som den har plass til dobbeltbur og løsninger for utstyr. Æææ, choices!!

Kan vw caddy være noe? Fåes i 4wd og langutgave, med en eller to dører på siden. Legger du solfilm på rutene, og velger lys bil (grå, hvit), samt en med vinduer som kan åpnes, holder de seg bemerkelsesverdig kalde på sommeren. Var veldig fornøyd med vår, men har større bil nå pga flere hunder :) Har valgt fra erfaringene med caddyen, og har lys bil med solskjerming og vinduer som kan åpnes på begge sider.  Du får dem med varmeapparat baki også, og også aircondition om du har åpen/nettingskillevegg.  

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pixie said:

En ting man kan tenke på med 5008 og lignende ombygde varebiler er at gitteret settes opp ganske tett på forsetene så man får lite muligheter til å legge seteryggen bakover. Det er jo kjipt om man gjerne vil ha muligheten til å ta seg en hvil iblant?

Ja, det gjelder jo dessverre alle varebiler - ombygd eller ei.

Sjekket pris på 5008 varebil, og den STARTER jo ny på 340 000,- og blir vel raskt 360 000,- minst før den er på veien. Over 100 000,- mer enn startprisen en Partner, feks. Så ja, man får mer bil, men om plass er det viktigste finner man vesentlig rimeligere alternativer gitt lik km/alder. Brukt - som vel er mest aktuelt for de fleste - blir selvsagt forskjellene mindre, dog. Og har man ikke like stramme rammer som meg når det kommer til hvor ny bilen skal være så kan man kompensere ved å kjøpe et litt eldre bil feks.

Man skal også være klar over at nyere varebiler har løftet seg veldig når det kommer til kjøreegenskaper og tilgjengelig ekstra-/sikkerhetsutstyr så som ryggekamera, cruise controll, automatiske langlys mm. Men interiøret ser gjerne litt kjipere ut, setene er dårligere (ikke nødvendigvis direkte dårlige, dog) og mer støy vil det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...