simira Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 (endret) Flere hunder har dødd av en ukjent sykdom i Oslo, antatt smittsomt. https://www.anicura.no/aktuelt/nyheter/2019/utbrudd-av-farlig-sykdom-for-hunder-i-oslo-omradet/ https://www.nrk.no/ostlandssendingen/seks-hunder-dode-av-ukjent-sykdom-1.14688021 Endret 4. September 2019 av simira 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 https://www.nkk.no/aktuelt/ukjent-smittsom-sykdom-hos-hund-article159244-985.html "Et generelt råd fra NKKs veterinærer er at man i situasjoner med potensielle utbrudd av svært smittsomme sykdommer: - Ikke lar hunden snuse på andre hunders urin og avføring. - Begrenser direkte kontakt med andre hunder. - Har lav terskel for å kontakte veterinær raskt ved symptomer." Jaha, og hvordan hindrer man hunden i å snuse på urinflekker? Hunden min snuser jo på alt. Om det er piss eller spor etter en kotelett kan vel ikke jeg vite ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pippin Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Er vel best å gå tur der man kanskje tenker at det ikke ferdes mange hunder hver dag. Vi skal ihvertfall gå tur i skogen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 4. September 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Just now, pippin said: Er vel best å gå tur der man kanskje tenker at det ikke ferdes mange hunder hver dag. Vi skal ihvertfall gå tur i skogen! Ettersom noen av hundene har holdt til ved Vettakollen og Frognerseteren så er det smittefare i Skogen også. Jeg tenker at det greieste er å bare holde hundene unna andre hunder, og synlige tisseflekker og bæsj. Jeg tipper vel at å snuse og evt spise av bæsj nok er en større risiko enn å snuse på en tisseflekk, men det vet de vel ikke enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Debbie Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Har de ikke funnet ut at det er slags mageinfeksjon med indre blødninger? Veldig skummelt hvertfall. Ser at flere lurer på å droppe stevner på Østlandet- meg inkludert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Just now, Debbie said: Ser at flere lurer på å droppe stevner på Østlandet- meg inkludert. Jeg er så paranoid at jeg nesten vurderer å droppe stevne i helga - og vi skal i en helt annen retning enn østlandet Dit hadde jeg aldri i livet dratt på noe slags hunderelaterte aktiviteter nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 4. September 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Fra en veterinærbekjent: " Ut i fra det jeg vet nå så er det ikke slått fast at det er et virus so smitter fra hund til hund (det kan være virus/bakterie som smitter via mat/godbiter etc) men at det jobbes med å få klarhet i årsaken. " Jeg er også spent på hva som skjer med stevner og arrangement, men sannsynligvis ikke noe mer enn at arrangørene anbefaler å ikke la hundene hilse for mye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Vom Dogrun har i alle fall avlyst alle sine arrangement. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pixie Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Har hørt om tilfeller med dødelig utfall også i Vestfold. Her har ene hundeklubben allerede avlyst alle treninger, vi holder til på Toten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pippin Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 4 hours ago, simira said: Ettersom noen av hundene har holdt til ved Vettakollen og Frognerseteren så er det smittefare i Skogen også. Jeg tenker at det greieste er å bare holde hundene unna andre hunder, og synlige tisseflekker og bæsj. Jeg tipper vel at å snuse og evt spise av bæsj nok er en større risiko enn å snuse på en tisseflekk, men det vet de vel ikke enda. Ja altså, vi skal holde oss unna steder hvor mange ferdes for å minske mulig smitte Ingen vet riktig hva det er enda. Bare spekulasjoner. De siste to ukene har vi hatt mange telefoner og pasienter med disse symptomene. Håper man kan få en peilepinn på hva det er fort. Får håpe folk klarer å begrense spredning og smitte. Jeg hadde holdt meg unna alle typer arrangement den nærmeste fremtiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Piglet Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Og jeg som har en hund som kan finne på å spise bæsj (senest i dag)... ? Får bare gjøre mitt beste og ha henne i bånd og prøve å unngå så godt som mulig kontakt med avføring (urin blir jo vanskelig). Mye hunder rundt her, men får prøve å gå steder færrest mulig går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Noen foreslår parvo, og ut i fra det google forteller meg stemmer symptomene bra? Men parvo finnes det vel hurtigtest for, så da hadde det kanskje ikke vært nødvendig å analysere prøver i timesvis... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 4. September 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Pluss at vaksinerte hunder har blitt syke og dødd av det, ganske raskt såvidt jeg skjønner. Nå er jo ikke vaksine noen garanti, men jeg håper vi ikke snakker om resistens her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meg Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 (endret) Just now, Wilhelmina said: Noen foreslår parvo, og ut i fra det google forteller meg stemmer symptomene bra? Men parvo finnes det vel hurtigtest for, så da hadde det kanskje ikke vært nødvendig å analysere prøver i timesvis... leste i aftenposten at det var testet for parvo, og det var ikke påvist i de prøvene. Men man kunne likevel ikke utelukke parvo. Leste også at noen av hundene var vaksinert og andre ikke. Endret 4. September 2019 av Meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poter Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Er mulig en syk hund i Tromsø, ikke bekreftet enda, men samme symptomer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Piglet Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 (endret) . Endret 5. September 2019 av Piglet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pixie Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Anicura har visst bekreftet smitte i Hamar, Tynset, Hønefoss, Lier, Lørenskog og Moss i tillegg til Oslo 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Gjett hvem som hadde de symptomene på søndag da... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Red Merle Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Jatzy hadde dette i juni. Aldri sett henne så syk. Ble innlagt med væskebehandling, antibiotika, zoolac, canikur og skånefor. Ingen som visste hva det kom av, men hun bo frisk. Nakenhunden fikk det ikke, men ene nabohunden i 1 etg hadde dette for 2 uker sifen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HeleneFS Skrevet 4. September 2019 Rapporter Share Skrevet 4. September 2019 Uff, dette høres jo skikkelig skummelt ut! Håper de finner ut av hva som gjør de syke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 5. September 2019 Rapporter Share Skrevet 5. September 2019 (endret) Vet man om det er noen fellesnevner blant de rammede hundene? Veldig unge og veldig gamle f.eks? Eller rammer det voksne, friske hunder også? Edit: Fant svaret selv. Fra 7-12 år, og én valp. Kom til å tenke på at nabohunden ble avlivet forrige helg, med lignende symptomer. Veterinæren klarte ikke å finne ut hva som var galt, og ettersom hunden var nesten 14 år ble det besluttet at avliving var den beste løsningen. Slettes ikke sikkert at det var det samme, eieren spekulerte i at det kunne være magesår etter langvarig Metacam-bruk, og det kan det selvsagt like gjerne ha vært. Endret 5. September 2019 av Wilhelmina Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Misky Skrevet 5. September 2019 Rapporter Share Skrevet 5. September 2019 Skikkelig skremmende! Nå bare spekulerer jeg, men kan det være disse giftige algene som hunder kan få i seg etter f.eks bading? Det finnes noen tilfeller av det rundt omkring i verden nylig. Håper de finner ut av det snarest. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 5. September 2019 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. September 2019 De ville nok fanget det opp ganske raskt om det var algene, det har jo vært oppe før. NKK anbefaler alle klubber som arrangerer i helga å vurdere å avlyse, om det ikke er praktisk mulig å unngå nærkontakt mellom hunder. De håper på mer resultater fra obduksjon i løpet av morgendagen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laikamor Skrevet 5. September 2019 Rapporter Share Skrevet 5. September 2019 Her har hundeklubb en avlyst fellestreninger fremover. Ikke vært noen tilfeller her enda (Vest-Agder), men tenker det er bra å avlyse i tilfelle. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tillien Skrevet 5. September 2019 Rapporter Share Skrevet 5. September 2019 (endret) Ville holdt meg langt unna veterinær også om man ikke må - som i at hunden er akutt syk. Var med min i dag for vaksinasjon, men ville glatt utsatt det om jeg hadde fått dette med meg først. Og nå sitter jeg her og lager skrekkhistorier i hodet mitt om den hunden jeg overhørte at de måtte ha inne til observasjon, og som vi gikk inn på samme undersøkelsesrom som etterpå. Aner selvsagt ikke hva som feilet den, men man blir jo engstelig. Håper veterinærene har gode rutiner. Endret 5. September 2019 av tillien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts