Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå august 2018

Lothepus
 Share

Recommended Posts

• Svar 350
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat nå slasker jeg bare i sofaen, og venter på at det skal bli leggetid. Trøtt i dag!  Det er så stille her i huset nå, 2. august ble vi en hund mindre.   Decoy ble litt bedre på smertestille

Han her vakringen er 4 år i dag  Skjønner ikke hvor tiden ble av Verdens beste Banzai som beriker hverdagen vår så voldsomt mye! Og så har han jo gitt oss beste arveprinsen også    

Sitter med sånne teite tårer i øynene etter å ha oppdatert Marvin-tråden. Trodde genuint at jeg aldri kunne bli glad i en hund igjen da Tinka døde - også kommer han her og bare graver seg inn i hjerte

Posted Images

Just now, Ia said:

F*en dere... Nå har jeg forelsket meg i en valp til.

Skalikkeskalikkeskalikke!!! :no:

Just now, Mindi said:

Kan vel ikke skade med bare eeeen til? Eller to? Eller tre? :D 

Just now, Ia said:

Marvin er så eeeeeeeensom!!!!!!! :innocent:

Kjør på! :lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ia skrev:

F*en dere... Nå har jeg forelsket meg i en valp til.

Skalikkeskalikkeskalikke!!! :no:

Kjøper du en valp til blir det mindre tid og oppmerksomhet på marvin. Det virker hyggelig nå, men så kommer han i puberteten og blir et troll. På den andre siden er han jo mindre enn en sko... ??

• Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvar ein ny rett til middag, nemleg kjekjøtt i langpanne. Og no som kjekjøttet har begynt å gi frå seg litt deilig matlukt i huset, oppfører Catania seg heilt merkeleg. Går rundt og værer, bjeffar, skeptisk til kjøkkenet, uroleg og piper. Til og med når eg hadde ho ut for å tisse var ho litt skeptisk til å skulle gå inn igjen. Aldri opplevd før! Ho er jo eit matvrak som pleier å sitte klar når det er matlaging på gang :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på utstilling i helgen, det var gøy! Det løsnet endelig for Jennymor og hun travet som en helt :) (Hun har den siste tiden hatt masse nye meninger og satt seg bokstavelig talt på bakføttene når og hvor det måtte passe henne). 

Men på den ene kritikken står det «a little prominent», prominent tydet jeg til fremtredende... så «litt fremtredende», noen som vet hva som menes med det? :innocent:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi 4 hunder i heimen, ei høyløpsk tispe, ei stressball av en airedale og to superhorny hanhunder. Fytti jeg er glad i bur, grinder og dører og ikke minst hunder som er vant med å kunne stenges inne/ute uten å bråke :ahappy: Ellers hadde dette ALDRI gått bra. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt at shitkidden min blir 1 år på lørdag, guri så tiden har flydd! Morsomste er at hun viser seg så lekkert på sau om dagen, litt annerledes enn sin mor, men så innmari kul :wub: 

Apropo 1. september, så tror jeg dette må være den korteste AN-tråden jeg har sett i min tid?

Og apropo forum, er det bare jeg som har merket lite turbulens den siste tiden, eller er det noe jeg bare innbiller meg? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder luftet, kjøkken ryddet og frokost inntatt. Lp-trening sammen med venninne om ikke så altfor lenge :)  Heldigvis fint vær så jeg slipper å kle på Felix så mye når han må ligge i bil ei stund. 

Huseier var nede her i går for å sjekke hvor han måtte borre for å få dratt kabel ned hit så vi får velfungerende nett og tv. Så skulle han bare gå opp til seg selv for å sjekke noe før han skulle komme ned igjen, men da så vi ikke noe mer til han:icon_confused:. Merkelig fyr det der altså. Jeg mistenker at dette vil ta tiiiiiiid, vi har bodd her i snart en mnd allerede så..

Endret av Tonje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på fjellet i helga og det var sååååå deilig. Elsker å gå i fjellet. Ryper fant vi også. Flinke hunder. Valpen er for liten, så han var på hytta sammen med datterbarnet og barnepasser.
Hardt å være på jobb igjen og her koker det, druker i jobb og vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Det er så gøy med fuglehund i fjellet, å gå opp når de står i stand, spenningen er stor og så fint å se rypene flakse avgårde etter et finr fuglearbeid.

IMG_4033-1024x683.jpg

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var verden i vater igjen. Var i ferd med å gi opp hele sonen for godt da admin var vanskelig å få i tale uten fungerende bruker, men tenkte jeg fikk sette inn et siste intensivt forsøk på å få kontoen min reaktivert. Krysser fingrene for at det holder og at det ikke blir mer krøll. Og at jeg klarer å puste med magen og holde fingrene av tastaturet istedenfor å irritere meg altoppslukende når jeg ikke får verden til å henge på greip :D 

Sansa har rukket å 2 år og vel så det siden jeg tok en pause. D6158658-C7C9-4741-A3F0-B0AEF2113F1B.thumb.jpeg.fafe5742b358ad3dcfaa748c43ca4b85.jpeg

4048C2A8-317F-4826-B2C3-CB7F7B420D64.thumb.jpeg.00c8416215548f12109ace64d23abd67.jpeg

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stjerneskinn skrev:

Da må du ha en enkel valp? ? Jeg orker iallfall ikke en sånn her igjen på MINST 5 år ??

Hahaha, skjønner mer og mer hvor enkel han er! 

Så lenge han har mat, vann, noe å tygge på og får være med inn i dusjen er han veldig fornøyd! :lol:

• Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.8.2018 at 6:01 PM, Wilhelmina said:

I dag hadde vi egentlig time til tannrøntgen hos tannspesialist, for å få en ny vurdering på behov for tanntrekk. Sånn ble det ikke, spesialisten ville heller sette opp en time med litt ekstra tid sånn at man eventuelt kan røntge og trekke samtidig hvis det er behov for det, for å slippe flere narkoser enn nødvendig. Noe jeg så klart var helt enig i. Så da blir det enda litt ventetid før vi får "dommen". Men en overfladisk tannsjekk viste ingen smertereaksjon eller løse tenner (til tross for at de visstnok bare "henger og slenger", ifølge vår faste veterinær :blink:). Men klart, røntgen kan jo avdekke mye rart. Hos tannspesialisten får jeg se røntgenbildene og selv ta en avgjørelse der og da mtp. hva som eventuelt skal trekkes, så det føles veldig betryggende.

I dag har vi omsider tatt røntgen hos tannspesialist. Og vi kom ut med alle tennene i behold, for å si det sånn. Klinikken som tok tannrens på henne for drøyt to uker siden mente at den ene hjørnetanna oppe var så kritisk at det var snakk om liv eller død, den måtte trekkes uansett. De snakket endatil om en fistel(?) som nådde nesten helt opp til øyet (wtf?). Det viste seg å være totalt pisspreik. Passelig forbanna nå, kan du si... Det var 3500,- i totalt unødvendige veterinærutgifter.

• Confused 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...