GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hva sier du og hva synes du om at sprÄket vÄrt etterhvert endrer seg til at folk sier skjole, skjirke osv istedenfor kjole og kirke? 

• Sad 2
  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er skikkelig gretten gammel kjerring pĂ„ sĂ„nt. Ordene uttales forskjellig FORDI DET ER FORSKJELLIGE ORD, kjede er ikke det samme som skjede og skjĂžnn er ikke det samme som kjĂžnn. Å legge til den s-

Jeg heter jo ikke Kjersti lenger, men SchÊchti. Jeg retter pÄ folk jeg kjenner og nÊgger pÄ tantebarna. Jeg er kanskje nesten litt i overkant opptatt av det, og irriterer meg over de som ikke er det.

Åh, det der med dialekt!  Endel grupper pĂ„ fb, spesielt landbruksgrupper gir meg mark, mange av de dialektene er jo klin umulig Ă„ forstĂ„ et klĂžyva ord av   Jeg syns de som legger «s» pĂ„

Skrevet

Jeg fÄr mark av skjole osv. Og at sÞringene sier hvem til «alt». BÄde hvem, hva og hvor. Eller hvorfor ?

• Like 2
Skrevet
Just now, Garp said:

Jeg fÄr mark av skjole osv. Og at sÞringene sier hvem til «alt». BÄde hvem, hva og hvor. Eller hvorfor ?

Hvem ord synes du man skal bruke da liksom? :P

Jeg er ogsÄ gretten, gammel grinekjerring nÄr det gjelder uttale, selv om jeg prÞver Ä forstÄ at sprÄket er i stadig endring.

• Like 1
  • Haha 1
Skrevet

Jeg er skikkelig gretten gammel kjerring pĂ„ sĂ„nt. Ordene uttales forskjellig FORDI DET ER FORSKJELLIGE ORD, kjede er ikke det samme som skjede og skjĂžnn er ikke det samme som kjĂžnn. Å legge til den s-en pĂ„ alt er bare latskap. Forskjellen pĂ„ hvem, hvilken, hva og hvor burde ogsĂ„ vĂŠre grei Ă„ fĂ„ med seg. Og jeg mĂ„ innrĂžmme at jeg foretrekker at folk faktisk bruker et av skriftsprĂ„kene nĂ„r de skriver, det er meg rykende likegyldig hvor mye dialekt de bruker nĂ„r de snakker men ikke skriv pĂ„ dialekt da vĂŠr sĂ„ snill...

Men altsÄ, jeg er fullt klar over at mange syns jeg er skikkelig teit som bryr meg om sÄnt.

• Like 6
  • Thanks 1
Skrevet (endret)

Jeg heter jo ikke Kjersti lenger, men SchÊchti. Jeg retter pÄ folk jeg kjenner og nÊgger pÄ tantebarna. Jeg er kanskje nesten litt i overkant opptatt av det, og irriterer meg over de som ikke er det. Jeg trodde jo at folk var opptatt av Ä bevare norsk kultur i disse dager - som jeg ogsÄ trodde sprÄket var en del av :rolleyes:

Edit: Jeg svarer forÞvrig ikke nÄr folk sier SchÊchti.

Endret av Khela
  • Like 5
Skrevet

Jeg og. Mulig det er dÞmmende, men jeg synes nesten folk virker litt mindre begavet nÄr de sier skjole, selv om jeg skjÞnner at de ikke ér det altsÄ. Jeg skal prÞve det jeg kan for Ä unngÄ at lille her i huset begynner Ä si skj-lyden i tide og utide ?

• Like 2
  • Thanks 1
Skrevet
1 time siden, Pixie skrev:

Jeg er skikkelig gretten gammel kjerring pĂ„ sĂ„nt. Ordene uttales forskjellig FORDI DET ER FORSKJELLIGE ORD, kjede er ikke det samme som skjede og skjĂžnn er ikke det samme som kjĂžnn. Å legge til den s-en pĂ„ alt er bare latskap. Forskjellen pĂ„ hvem, hvilken, hva og hvor burde ogsĂ„ vĂŠre grei Ă„ fĂ„ med seg. Og jeg mĂ„ innrĂžmme at jeg foretrekker at folk faktisk bruker et av skriftsprĂ„kene nĂ„r de skriver, det er meg rykende likegyldig hvor mye dialekt de bruker nĂ„r de snakker men ikke skriv pĂ„ dialekt da vĂŠr sĂ„ snill...

Men altsÄ, jeg er fullt klar over at mange syns jeg er skikkelig teit som bryr meg om sÄnt.

Åh, det der med dialekt! 

Endel grupper pÄ fb, spesielt landbruksgrupper gir meg mark, mange av de dialektene er jo klin umulig Ä forstÄ et klÞyva ord av:ermm:

Jeg syns de som legger «s» pÄ alt hÞres ut som smÄunger som ikke har lÊrt seg Ä prate ordentlig rett og slett.

• Like 5
Skrevet
1 time siden, Pixie skrev:

Jeg synes ikke du er teit :) Å bli forklart at jeg har skjede rundt halsen er litt spesielt, fĂžler jeg. Og folk som skal ha skylling til middag? Hva fankern er det? Jeg, med mitt gammeldagse kosthold med kjĂžttkaker og pannekaker, trodde skylling var noe man gjorde med klĂŠr og oppvask, ikke noe man spiste, og jeg har ennĂ„ til gode Ă„ finne ut hva det faktisk er. MĂ„ vĂŠre no' lokale greier...

Folk som skriver pÄ dialekt nekter jeg Ä svare, rett og slett. Halvparten er jo klin umulig Ä skjÞnne, det er jo bare masse bokstaver pÄ feil plass. Jeg oppfatter det som respektlÞst mot andre nÄr sÄnt brukes pÄ f.eks. FB. En ting er pÄ folks private timeline, men nÄr det er i grupper, sÄ fÄr jeg flass og mark av det. 

• Like 3
Skrevet (endret)
3 timer siden, simira skrev:

Hvem ord synes du man skal bruke da liksom? :P

Jeg er ogsÄ gretten, gammel grinekjerring nÄr det gjelder uttale, selv om jeg prÞver Ä forstÄ at sprÄket er i stadig endring.

Hvilken/hvilke/hvordan! 

FÄr rykninger i Þyet av bÄde hvem-bruket, spesielt i skriftsprÄk, og muntlig skj/sj-lyd i k/kj-ord :P 

Endret av maysofie
  • Like 1
  • Haha 1
Skrevet

AngĂ„ende dialekt sĂ„ minner det meg om noe annet jeg fĂ„r fnatt av! «Dems»! Og «henne vil»! Det er SÅ mange Ăžstlendinger som tror at det er rett bokmĂ„l :gaah:

• Like 1
  • Confused 1
Skrevet

Det er en karakterbrist! HÄper ikke sprÄket gradvis blir endret sÄnn at disse lydene og variantene blir gjeldende. Skriverier pÄ dialekt er helt hÄplÞst i Äpne fora der det befinner seg folk fra hele landet. Er det virkelig sÄ vanskelig Ä holde seg til bokmÄl/nynorsk?

• Like 2
Skrevet

Jeg skjÞnner ikke at det er blitt sÄ vanskelig Ä uttale kj... (men jeg irriterer meg ogsÄ over at da og nÄr brukes i hytt og pine)

Men jeg husker at jeg for mange Är siden traff min bror og kjÊresten og spurte hvor de skulle. "vi skal pÄ ski no" var svaret. HÊ, hvor er det snÞ nÄ, svarte jeg. De skulle pÄ kino...

• Haha 3
Skrevet

Jeg skriver dialekt pÄ (min egen) fb/snap/chat, sÄ jeg er teit:icon_redface: for min del krever det rett og slett for mye energi Ä skrive bokmÄl hele tiden. Jeg prÞver etter beste evne Ä skrive bokmÄl her/pÄ grupper/nÄr jeg har f.eks sonensnapen da, hvis det hjelper litt :lol:

Skrevet
Akkurat nÄ, Poter skrev:

AngĂ„ende dialekt sĂ„ minner det meg om noe annet jeg fĂ„r fnatt av! «Dems»! Og «henne vil»! Det er SÅ mange Ăžstlendinger som tror at det er rett bokmĂ„l :gaah:

Som nordlending bosatt pÄ Østlandet de siste 7 Ärene, mÄ jeg bare skrive under pÄ denne! 

Jeg har jo forsÄvidt lagt om dialekt i samtale med sÞringer, men slike ting som dette fÄr jeg meg virkelig ikke til Ä si :lol: 

• Haha 1
Skrevet (endret)

Folk som sier skjole,schylling og  schÞttkaker har enten en alvorlig talefeil eller er mindre begavet, enkelt og greit. Til min gremmelse har jeg ogsÄ hÞrt programledere pÄ TV snakke slik.. :gaah:

Endret av QUEST
  • Like 1
Skrevet

Jeg fÄr fnatt! 
og mannen sier skjÞkken :gaah:  Ja, han fÄr hÞre det HVER GANG. <nagging bitch> :P 
Har blitt flinkere da, for fÞr sa han det alltid, nÄ bare innimellom. 

• Haha 2
Skrevet

Sch/skj lyder pÄ k/kj lyder gjÞr vondt Ä hÞre pÄ, og jeg er sÄnt grusomt menneske som kommenterer det :lol:

• Like 3
Skrevet (endret)

Min fireÄring sier KjÞkken, kjole, osv. Kylling baler hun litt med innimellom, men der tar jeg meg selv i Ä slurve innimellom :o  

Endret av Raksha
  • Like 1
Skrevet

Jeg sier skjole. Ble aldri terpet pÄ det da jeg var liten. PÄ VGS var det en medelev som forbarmet seg over (/ertet) meg, sÄ da lÊrte jeg selve lyden. Det er fortsatt sÄnn at setningen stopper opp, hvis jeg prÞver Ä si riktig. Det er krevende Ä lÊre seg lyden nÄr ingen har terpet deg pÄ det fÞr.