Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

• Svar 1.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sliiiten.  Men nå har jammen lille Fettergutt blitt godkjent lavinehund, og er nå godkjent redningshund både sommer og vinter. Fineste lillegutt.   Ellers så må jeg innrømme at jeg gleder meg lit

Fineste snilleste Casper er 10 år i dag! ? ??

Vi klarte det:) Herregud det er vilt hvor sliten man blir av å ikke gjøre noenting.

Posted Images

Skrevet

Ønsker meg varmtvannstank til å ha i gamlefjøset - men fytti for noen priser på eldre tanker :o  Folk skal ha 2000kr for en tank som er 9 år gammel... Forventet levetid på varmtvannstanker er omtrent 10 år.  Gjerne 1000lapp for nesten 20 år gamle... Nope, neitakk. Skjer ikke. 

Skrevet
Akkurat nå, Raksha skrev:

Ønsker meg varmtvannstank til å ha i gamlefjøset - men fytti for noen priser på eldre tanker :o  Folk skal ha 2000kr for en tank som er 9 år gammel... Forventet levetid på varmtvannstanker er omtrent 10 år.  Gjerne 1000lapp for nesten 20 år gamle... Nope, neitakk. Skjer ikke. 

Har en nabo med en varmtvannstank som ligger utenfor garasjen hans. Kan sikkert ta den og sende den med toget til deg :lol: Den blir jo ikke brukt likevel. 
Neida, den ligger nok der av en grunn.

Skrevet
Just now, Mindi said:

Har en nabo med en varmtvannstank som ligger utenfor garasjen hans. Kan sikkert ta den og sende den med toget til deg :lol: Den blir jo ikke brukt likevel. 
Neida, den ligger nok der av en grunn.

:lol: !  Kan hende han skal lage grill av den? det er visst poppis. 

Skrevet
2 timer siden, maysofie skrev:

Blandede følelser for den nye Hverdagslam-reklamen. Frøken gjeterhund spretter nemlig opp i TVen hver gang lyden av sauebjellene kommer på - nå har hun lagt seg ved høytalerne, svært håpefull :lol:  

Kommer nok en saueflokk ut av høytalerne snart?

Skrevet
50 minutter siden, Tricolor skrev:

Kommer nok en saueflokk ut av høytalerne snart?

Det skulle man nesten tro :lol:

På den positive siden, hun forbinder iallefall lydene med det hun skal - lover godt for årets sank :D 

Skrevet
3 timer siden, Teserere skrev:

Var en del avispapir som gikk i ovnen her gitt :ustol:

Ja, aviser går an å kvitte seg med litt om litt - men jeg har brukt en del sånne tissepads fra apotek med plastikkunderlag. Tror ikke jeg skal brenne det :P 

3 timer siden, Debbie skrev:

Eh er det Grand prix denne helga...

Ho som bare har sett på Crufts..

Jeg som alltid ser på MGP :( Snakk om ammetåke...

Skrevet
10 timer siden, Raksha skrev:

Skjønner at jeg er blitt lurt da.. Fikk vite at tanken min skulle fint holde i 20 år, ingen vits å bytte den i fjor sommer.. og nå må jeg bytte den. Er nesten 20 år gammel. Og beklager den er gått dundas, så lite vits at du får den.

10 timer siden, QUEST skrev:

Du har neppe gått glipp av noe..:sleep:

Nei. Koste meg med Crufts jeg:)

God morgen soniser. Her snør det sidelengs- jeg er sliten og har feber. Typisk at jeg får influensa når alle andre har hatt den.. alltid sent ute.

Skrevet

Kjenner at det er litt spesielt å sitte på flyet ned fra Alta på vei til en varm stue, mens bror og hundene er ute på vidda og skal (i og for seg forhåpentligvis) være det i ca en uke til :|

Skrevet

Skulle vært på stevne men sitter hjemme å ser på sport istedenfor. Lykke valgte en dårlig dag på onsdag å løpe på seg en strekk... Kunne ha ventet til mandag i det minste :aww:

Guest *Kat84*
Skrevet

Jeg har laget sånne supergode godbiter som skal stekes i mikroen. 
Det er tydeligvis ikke tull en gang at de er supergode. Når jeg begynte å dele de opp satt Sjef seg på plass, så snart jeg bevegde meg gikk han fot som han aldri har gjort før, og han gir labb, sitter bamse, og gjør alt han kan tenke seg for å få en liten bit til. :lol: 

Skrevet (endret)
3 hours ago, Debbie said:

Skjønner at jeg er blitt lurt da.. Fikk vite at tanken min skulle fint holde i 20 år, ingen vits å bytte den i fjor sommer.. og nå må jeg bytte den. Er nesten 20 år gammel. Og beklager den er gått dundas, så lite vits at du får den.

Syns nok du har blitt lurt, ja. Selv om det er mange som holder mye mer enn ti år ja, spesielt om de får stå stille på en plass og bare være der, men ofte når man begynner å flytte på gamle tanker som har blitt tømt og stått ubrukt. Jeg spurte nemlig rørlegger da vi måtte bytte tank her, hva som var forventet levetid, og han var klar på 10 år. Men samtidig er det vel ikke nødvendig å bytte før de har gått i stykker. Tror jeg?  

Må google - kan jo hende han tok feil :rofl: Han er en surrekopp, meget dyktig rørlegger, men surrekopp. 

Edit:

Google vet alt! 

https://www.dinside.no/bolig/hvor-lenge-skal-hvitevarene-vare/61202085 

Kommer åpenbart an på om det er kobber/stål eller rustfritt stål. Og snakkes om anbefalt brukstid kontra teknisk levetid. 

Endret av Raksha
  • Like 1
Skrevet

Syns nok du har blitt lurt, ja. Selv om det er mange som holder mye mer enn ti år ja, spesielt om de får stå stille på en plass og bare være der, men ofte når man begynner å flytte på gamle tanker som har blitt tømt og stått ubrukt. Jeg spurte nemlig rørlegger da vi måtte bytte tank her, hva som var forventet levetid, og han var klar på 10 år. Men samtidig er det vel ikke nødvendig å bytte før de har gått i stykker. Tror jeg?  

Må google - kan jo hende han tok feil :rofl: Han er en surrekopp, meget dyktig rørlegger, men surrekopp. 

Min er sikkert 20 år, den var i alle fall ikke ny da jeg overtok huset for 14 år siden. Men den står i kjelleren, rett ved siden av et gulvsluk, så jeg har tenkt at den får stå der til den MÅ skiftes ut. Kanskje jeg må lese meg litt opp på varmtvannstanker, det kan vel ikke bli brann i dem fordi de er hauggamle vel? :shocked:

Skrevet
Just now, Symra&Pippin said:

Min er sikkert 20 år, den var i alle fall ikke ny da jeg overtok huset for 14 år siden. Men den står i kjelleren, rett ved siden av et gulvsluk, så jeg har tenkt at den får stå der til den MÅ skiftes ut. Kanskje jeg må lese meg litt opp på varmtvannstanker, det kan vel ikke bli brann i dem fordi de er hauggamle vel? :shocked:

Vet ikke, kanskje det står noe på linken jeg edit'et inn i forige innlegg https://www.dinside.no/bolig/hvor-lenge-skal-hvitevarene-vare/61202085  Vi måtte bytte ut gamle vår fordi den drev å kokte, det er skummelt. Det hadde det gjort ganske lenge :aww:  Den var godt over 20 år. 

Skrevet

Vet ikke, kanskje det står noe på linken jeg edit'et inn i forige innlegg https://www.dinside.no/bolig/hvor-lenge-skal-hvitevarene-vare/61202085  Vi måtte bytte ut gamle vår fordi den drev å kokte, det er skummelt. Det hadde det gjort ganske lenge :aww:  Den var godt over 20 år. 

Ai! Jeg får lese meg litt opp på saken.

Skrevet
Just now, Symra&Pippin said:

Ai! Jeg får lese meg litt opp på saken.

"Spesielt når det gjelder utstyr i boligen som er tilkoblet vann, er det viktig å være oppmerksom på anbefalt brukstid. Sintef Byggforsk anbefaler at man bør erstatte utstyret før faren for funksjonssvikt og totalskade øker" 

Så kan nok være lurt å bytte før den går av seg selv, men vet ikke hvaslags totalskader en varmtvannsbereder gjør. 

Skrevet

Anbefaler å bytte gamle tanker altså... Hilsen hun som hadde vannlekkasje i jula pga nevnte tank:sleep: Det er ikke gøy når vannet pumper ut av tanken i opp mot en time før noen oppdager det. Er mye vann det :lol: Vi måtte bytte gulv og kjøkkeninnredning (tanken står på kjøkkenet), men slapp egentlig billig unna... De 3 leilighetene under oss derimot... Skader i tak og vegger er litt kjipere :P Nå hadde vi visstnok en type tank som gjerne har defekt på sikkerhetsventilen da og det var den som røyk. 14 år gammel tank!

Skrevet

Jeg og Lotta har vært på date. Med Lottas kjæreste. De var så søte; flørta og lekte og så plutselig hang de. Stakkars kjæresten fikk litt sjokk da han hang der, datt sammen som en sekk. Jeg ble redd han hadde fått hjertestans av hele greia et øyeblikk, men han kom raskt til hektene igjen etterpå. Lotta var helt uanfekta av hele greia; kjærestens matmor hadde nemlig stekt vafler til turtelduene :D 

30B58336-71A7-496D-933A-50A6D7DEE66E.thumb.jpeg.73a589f65fbbd4b6177284581b358658.jpeg

Skrevet
Just now, Sanne said:

Anbefaler å bytte gamle tanker altså... Hilsen hun som hadde vannlekkasje i jula pga nevnte tank:sleep: Det er ikke gøy når vannet pumper ut av tanken i opp mot en time før noen oppdager det. Er mye vann det :lol: Vi måtte bytte gulv og kjøkkeninnredning (tanken står på kjøkkenet), men slapp egentlig billig unna... De 3 leilighetene under oss derimot... Skader i tak og vegger er litt kjipere :P Nå hadde vi visstnok en type tank som gjerne har defekt på sikkerhetsventilen da og det var den som røyk. 14 år gammel tank!

Oh joy...! Glad vi har relativt ny tank da, og svigers sin står på et rom med sluk. Ting har jo en tendens til å gå i stykker når det minst passer... Våre står appåtil i kjeller der det ikke akkurat ferdes folk hver uke. :lol:

Skrevet

Oh joy...! Glad vi har relativt ny tank da, og svigers sin står på et rom med sluk. Ting har jo en tendens til å gå i stykker når det minst passer... Våre står appåtil i kjeller der det ikke akkurat ferdes folk hver uke. :lol:

Rom med sluk hjelper nok veldig, og kjeller også! Vi er jo toppleilighet, så det kunne ikke blitt verre liksom, rammet alle de andre også, for vannet finner jo en vei uansett:pinch::lol: 
Ser for meg en tank som pumper vann i en uke ja, når vår på en time klarte sørge for at samboer sto med vann til ankelen, og da rant jo vannet ned i andre leilighetene også, men allikevel fylte det opp deler av gulvet vårt også :lol: 

Men nå er alt fikset og vi har endelig kjøkken igjen etter to mnd uten :D Når vi kjøper bolig i løpet av året, så skal tanken byttes om den er gammel for å si det sånn:sweat:

Skrevet
Just now, Sanne said:

Rom med sluk hjelper nok veldig, og kjeller også! Vi er jo toppleilighet, så det kunne ikke blitt verre liksom, rammet alle de andre også, for vannet finner jo en vei uansett:pinch::lol: 
Ser for meg en tank som pumper vann i en uke ja, når vår på en time klarte sørge for at samboer sto med vann til ankelen, og da rant jo vannet ned i andre leilighetene også, men allikevel fylte det opp deler av gulvet vårt også :lol: 

Men nå er alt fikset og vi har endelig kjøkken igjen etter to mnd uten :D Når vi kjøper bolig i løpet av året, så skal tanken byttes om den er gammel for å si det sånn:sweat:

Ååh det er sånt som er artig å le av, når det ikke rammer en selv :lol: Eventuelt når alt er i orden og man har kommet over sjokket :lol: 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...