Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Det er ikke mye jeg savner fra livet før hund, ikke sånn til hverdags i alle fall. Men jeg har altså et vagt minne om det å sitte i sofaen og spise kirsebær i fred og ro.

• Like 4
  • Svar 2.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har visst fått kjæreste jeg

Fra viltkamera i skogen vår ovenfor oss. Da har vi fått fra februar til 1 juni både jerv, gaupe, ulv og Bjørn på kameraet Litt stillig.

Jeg skriver ikke så mye i Akkurat Nå lenger, men jeg vil så gjerne fortelle dere en historie, som bevis for at det skjer fine ting i verden: Jeg blei tipsa om Mortified-podcasten her på sonen for leng

Posted Images

Skrevet

Jeg synes det kanskje er bittelitt ekkelt å være på hytta aleine når det er en "ustabil" man som vaser rundt i området der, og det itilegg ikke er så fryktelig langt unna ulvehelvete. 

Heldigvis er C ferdig i Florø på lørdag, så han kjører ned til Vinstra på kvelden og tar toget til Lillehammer på morran hvor jeg plukker han opp :D Også tar han toget tilbake igjen på tirsdag og drar til Trondheim :) Kjekt å ha han der når det kommer en tømrer på mandag og skal gi oss prisoverslag på bytting av tak og påbygg på hytta :)

Skrevet
Akkurat nå, Stine skrev:

Jeg synes det kanskje er bittelitt ekkelt å være på hytta aleine når det er en "ustabil" man som vaser rundt i området der, og det itilegg ikke er så fryktelig langt unna ulvehelvete. 

Heldigvis er C ferdig i Florø på lørdag, så han kjører ned til Vinstra på kvelden og tar toget til Lillehammer på morran hvor jeg plukker han opp :D Også tar han toget tilbake igjen på tirsdag og drar til Trondheim :) Kjekt å ha han der når det kommer en tømrer på mandag og skal gi oss prisoverslag på bytting av tak og påbygg på hytta :)

Den følelsen skjønner jeg godt! Ut fra avisartiklene så er han nok litt ute og kjører ja stakkars. 

Skrevet
Akkurat nå, Krutsi skrev:

Den følelsen skjønner jeg godt! Ut fra avisartiklene så er han nok litt ute og kjører ja stakkars. 

Huff ja, stakkars mann :no:

Skrevet
1 time siden, Line skrev:

Nope, bare B-menneske. Men da får bare du stå opp i otta, så kan jeg sove til åtte, siden jeg slipper :D 

B-menneske, latsabb...same same :ustol:

1 time siden, Stine skrev:

Ja, grøss... det kan jeg godt forstå altså.  Men stakkars fyr... om han nå fortsatt er i live? 

Har jeg omsider fått klippet plena skikkelig - 3 cm lengde -det får vel holde noen dager. Også fikk gressklipperen tygd seg gjennom gresset på gårdsplassen også. Det har jeg jo ikke klipt ennå i år, så det hadde jo grodd godt. Nå ser det atter sivilisert ut her på Grønsvebakken. Nå skal bikkjene til pers også... ja, de skal da ikke klippes, men de skal i hvert fall få litt stell - igjen :aww: 

Skrevet

Jeg fikk 9 kg fra proplan. Hundene hang på som klegg da jeg helte det over i forbøtta og tok seg noen jafs, så det må ha lukta godt for dem i hvert fall. 

Nå har jeg redda ei humle fra å bli bitt i hjel av hund og spist middag. Lurer på om jeg skal karre meg ut på joggetur litt senere i kveld, da det ble altfor varmt til det etter jobb og vi endte opp med å rusle en veldig rolig runde i skogen. Firfisle fikk jeg sett og! 

I morgen skal jeg være observatør på tinnitus-kurs i Gjøvik, det blir spennende! Det starter ikke før 12 så får god tid til turing av gutta først også :) 

Skrevet
Akkurat nå, Siri skrev:

B-menneske, latsabb...same same :ustol:

Ja, grøss... det kan jeg godt forstå altså.  Men stakkars fyr... om han nå fortsatt er i live? 

Har jeg omsider fått klippet plena skikkelig - 3 cm lengde -det får vel holde noen dager. Også fikk gressklipperen tygd seg gjennom gresset på gårdsplassen også. Det har jeg jo ikke klipt ennå i år, så det hadde jo grodd godt. Nå ser det atter sivilisert ut her på Grønsvebakken. Nå skal bikkjene til pers også... ja, de skal da ikke klippes, men de skal i hvert fall få litt stell - igjen :aww: 

De har flere observasjoner av en som ligner og med urasjonell adferd. Det er adferden som gjorde at folk ringte politiet i utgangspunktet..

Skrevet

De har flere observasjoner av en som ligner og med urasjonell adferd. Det er adferden som gjorde at folk ringte politiet i utgangspunktet..

Men han hadde vel ikke vært truende på noe vis? Bare løpt til skogs sånn jeg forsto det. Uansett så skjønner jeg engstelsen, man vet jo ikke hva som foregår oppi hodet på mannen. Håper de finner han snart så han kan få hjelp.

Skrevet
Heldigvis er C ferdig i Florø på lørdag, så han kjører ned til Vinstra på kvelden og tar toget til Lillehammer på morran hvor jeg plukker han opp [emoji3] Også tar han toget tilbake igjen på tirsdag og drar til Trondheim [emoji4] Kjekt å ha han der når det kommer en tømrer på mandag og skal gi oss prisoverslag på bytting av tak og påbygg på hytta [emoji4]

Ustabil mann? Det har ikke jeg fått med meg. Er han etterlyst i media?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Skrevet

Men det er en stund siden de observasjonene... men om det var ham, så er det vel store sjanser for at han forsatt er i live i hvert fall. 

Skrevet
Akkurat nå, Mud skrev:

Ustabil mann? Det har ikke jeg fått med meg. Er han etterlyst i media?

Ja, han forsvant fra hytta på Sjusjøen på natta i begynnelsen av Mai. Nå har de observert en mann som opptrer irrasjonelt og løper fra folk i Spåtind området. Han er tidligere militærmann, så det spekuleres i om han er i krig i hodet sitt...  

Skrevet

Trenger dere sol må dere jobbe hos oss :lol: jeg blir litt brunere hver eneste dag :D og stakkars ansatten min er rødhåret og blir rød hver dag tross store mengder solkrem :lol:

Det var helt magisk å  komme hjem til AC :heart: 

Skrevet
11 minutter siden, Tonje skrev:

Men han hadde vel ikke vært truende på noe vis? Bare løpt til skogs sånn jeg forsto det. Uansett så skjønner jeg engstelsen, man vet jo ikke hva som foregår oppi hodet på mannen. Håper de finner han snart så han kan få hjelp.

Neida, ingen truende adferd og opptrer "sky".. 

6 minutter siden, Siri skrev:

Men det er en stund siden de observasjonene... men om det var ham, så er det vel store sjanser for at han forsatt er i live i hvert fall. 

Det er vel ikke så lenge siden? Det var vel her i starten av juni? 

Skrevet
1 time siden, Stine skrev:

Da synes jeg du skal ligge langt unna en novelle som heter "Det er mørkt i september". Den handler om det å være alene på hytta når man vet at det er en ustabil mann i nærheten. Den er ... spennende. :o

Her satt jeg og fulgte med på Dagsrevyen, så blinket jeg med øynene, og da jeg åpnet dem igjen var tv-skjerma full av Atlanterhav, haier og eggleggende krabber. Jeg blinket bare med øynene, helt sant! Jaja, det var den kvelden, mersom. Kveldstur da kanskje.

• Like 1
Skrevet

Nå er Prima badet, og jeg innser som jeg alltid innser hver ny badesesong- at det skal bli vanskelig å få en god og stille jakthund utav den derre gullmynten:innocent: å være stille mens andre får lov til å bade er rett å slett for mye for en utskjemt gullmynt:innocent:

Men nå skal har jeg shoppet for å døyve dårlige nyheter:hmm::icon_redface:

Nå skal jeg kose meg med den nye boken til Kazinski- han skriver glimrende:yes:

Skrevet

Fy flate så tragisk den brannen i London er. Ser på nyhetene nå og hører folk rope om hjelp på videoklippene, jeg får vondt langt inn i sjela :no:

Skrevet
34 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Da synes jeg du skal ligge langt unna en novelle som heter "Det er mørkt i september". Den handler om det å være alene på hytta når man vet at det er en ustabil mann i nærheten. Den er ... spennende. :o

Her satt jeg og fulgte med på Dagsrevyen, så blinket jeg med øynene, og da jeg åpnet dem igjen var tv-skjerma full av Atlanterhav, haier og eggleggende krabber. Jeg blinket bare med øynene, helt sant! Jaja, det var den kvelden, mersom. Kveldstur da kanskje.

:lol: Ikke gi meg noen idéer nå!

Fort gjort å blinke litt for lenge :lol:

• Like 1
Skrevet
45 minutter siden, Krutsi skrev:

Det er vel ikke så lenge siden? Det var vel her i starten av juni? 

Det er jo snart 14 dager siden :) Men på den annen side: hvor lenge er lenge liksom :lol: 

43 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

:lol: Du er skikkelig hjelpsom skjønner jeg :lol: 

43 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

:teehe:

12 minutter siden, Debbie skrev:

Nå skal jeg kose meg med den nye boken til Kazinski- han skriver glimrende:yes:

Dem hadde jeg faktisk glemt... De skriver veldig bra *finne ut hvilke bøker jeg allerede har lest*

5 minutter siden, Tonje skrev:

Fy flate så tragisk den brannen i London er. Ser på nyhetene nå og hører folk rope om hjelp på videoklippene, jeg får vondt langt inn i sjela :no:

Det der er så skrekkelig at jeg har ikke ord! Brann må være noe av det skrekkeligste jeg vet, og jeg tror faktisk ikke jeg hadde turt å bo i blokk, jeg, selv om de liksom skal være rimelig bra brannsikret her i Norge... jepp - jeg er litt hysterisk mht sånt. 

Nå er prinsessen atter pen i pelsen sin... også fikk jeg melding om at en bildekal jeg har laget nå er sendt. Håper den svarer til forventningene :D Den skal stå på bobilen.

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Tonje skrev:

Jeg fikk 9 kg fra proplan. Hundene hang på som klegg da jeg helte det over i forbøtta og tok seg noen jafs, så det må ha lukta godt for dem i hvert fall. 

Nå har jeg redda ei humle fra å bli bitt i hjel av hund og spist middag. Lurer på om jeg skal karre meg ut på joggetur litt senere i kveld, da det ble altfor varmt til det etter jobb og vi endte opp med å rusle en veldig rolig runde i skogen. Firfisle fikk jeg sett og! 

I morgen skal jeg være observatør på tinnitus-kurs i Gjøvik, det blir spennende! Det starter ikke før 12 så får god tid til turing av gutta først også :) 

Sekken stod (uåpnet) i gangen helt til jeg var lei av at Fiken løper bort, dutter nesa inni, og løper tilbake med store øyne :lol: 

12 minutter siden, Tonje skrev:

Det var helt forferdelig å lese! 

Skrevet
Akkurat nå, tutle skrev:

Sekken stod (uåpnet) i gangen helt til jeg var lei av at Fiken løper bort, dutter nesa inni, og løper tilbake med store øyne :lol: 

Det var helt forferdelig å lese! 

Synes jeg ser det :lol:

Akkurat nå har jeg lagt ut et innlegg på fb om jeg kjenner noen som kjenner noen osv. ang hundepass. Jeg trenger virkelig noen i området som kan hjelpe en sjelden gang. Merker at sånt ble mye vanskeligere etter at vi flytta fra nettverket vårt.. Jada, jeg driver å jobber med å skaffe meg et nytt ett :aww:

• Like 1
Skrevet
Ja, han forsvant fra hytta på Sjusjøen på natta i begynnelsen av Mai. Nå har de observert en mann som opptrer irrasjonelt og løper fra folk i Spåtind området. Han er tidligere militærmann, så det spekuleres i om han er i krig i hodet sitt...  

Å ! Den saken har jeg faktisk fått med meg ! Skjønner at det er litt ekkelt ja. Stakkars fyr. Og familie.

• Like 1
Skrevet

og der ble jeg med på litt shopping fra Høøks også:icon_redface: bæsjeposer.:bananas:

Nå skal jeg lese litt i boka mi... og drikke litt kakao.

Skrevet
23 minutter siden, Siri skrev:

:lol: Du er skikkelig hjelpsom skjønner jeg :lol:

Alltid til tjeneste! :lol:

23 minutter siden, Siri skrev:

:teehe:.. også fikk jeg melding om at en bildekal jeg har laget nå er sendt. Håper den svarer til forventningene :D Den skal stå på bobilen.

Awww. Vi må få se bilde!

Jeg lurer på om jeg bare skal hoppe til køys jeg. Ble så sigen av den duppen, og senga er en ypperlig plass å være sigen i.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...