Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mars


Siljus
 Share

Recommended Posts

26 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Tamiya er kult, har lyst på Tirpitz i 1:350...! :icon_redface:

Men hvordan legger man inn læringa i det, det er det jeg sliter litt med. Særlig nordlening som jo er så jææææskla annerledes. Jeg = æ ... Det er jo to helt forskjellige ord :P Som å lære to språk. Stakkars mannen min :P 

Jeg har inntrykk av at det er individuelt hvordan de lærer seg det, men at det er svært få som snakker dialekt, det blir en slags bokmålsk. Husker hjemme så snakket de bokmål/østlandsk til flyktningene i opplæringen, men så hørte de jo dialekten ellers av alle oss andre, likevel snakket de bokmål-ish.

En som har skilt seg ut og snakker kav nordlending, fikk aldri noen formell norskopplæring, men lærte norsk det året han gikk på folkehøgskole. Så han lærte seg rett og slett nordnorsk med en gang og ikke det "formelle". Ja, og en annen jeg kjenner lærte også først dialekt, deretter bokmål. Begge de to hadde ingen formell norskopplæring først, men "bodde seg inn" i språket. Disse to har også studert på universitetet etterpå, så det virker som at å lære seg nordnorsk først og deretter bokmål har gått helt utmerket. 

En tredje jeg kjenner leste seg til norskkunnskapene og snakker i dag en slags bokmålsk selv om han bor nordpå og har nordnorsk familie.

Så min ukvalifiserte gjetning blir vel at det kommer an på hvordan mannen din lærer seg språket best, gjennom å lese det eller å høre det? Og så holde seg til ett av dem til han behersker det sånn høvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Valping 

Basse har bursdag  9 år, tenk det. 

Jeg er helt i ekstase jeg!! Hippy ble bekreftet drektig, så begynner nestingen ? Jeg burde kanskje lage egen tråd for nerdingen der, men seeee da  

Posted Images

  @Siri

Får ikke vekk mention . Mobilen er visst for glad i Siri til å slette den :aww:

 

 

@Stine :hug:

 det du føler er helt lov,  og naturlig. Ta den tiden du trenger for å normalisere ting igjen.  Ikke noe er rett eller galt.  

 

 

Skal på jobb om 25 min.  Ekstra skift og jeg har ikke super lyst akkurat...  Men litt mer kr blir bra.  Trenger det for å putte det mildt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har flyttet fra relativt nytt til gammelt hus... hvor mye har dere merket i økt forbruk på oppvarming?

Vi bor nå i leilighet fra 2009 med varmekabler i gulv på alt unntatt soverom/bod, energimerking C. Vil tro overgangen til energimerking G vil merkes godt i lommeboka, på tross av vedovn? Vil selvsagt kjøpe varmepumpe, det er alt på ett plan der også...

Men se så fiiint! Det gjør ikke noe at det er litt lenger unna alt, det går buss fra rett utenfor døra!!

https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=92519117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
5 timer siden, 2ne skrev:

Det der er ikke så ille, du er ferdig med det over helgen :ahappy: 

Det hadde vært en greie jeg måtte ha vurdert seriøst om jeg fikk meg mann :P:lol: 

 

Ja jeg håper at jeg blir fort ferdig :P 
Inntil videre kommer boden til å bli stappfull. Og antakelig et soverom også. 

Haha, når man først har fått en ordentlig inngrodd vane så er det ikke så lett. Jeg har "bare" hatt det slik i effektivt 9 måneder (tror jeg?). Husker ikke når Sjef begynte å lure seg oppi for så å trykke seg godt inntil for kos. Han bare var der plutselig :lol: 
 

4 timer siden, Pixie skrev:

Vi har fått til at Uno legger seg i fotenden etter siste lufting før natta, der ligger han maks 30 minutter før han legger seg på gulvet istedet. Samme etter første tisserunde om morgenen, legger seg i fotenden. Ellers kommer han ikke opp i senga vår mens vi er der før han hører at vi er helt våkne, da kommer han inn på soverommet. Blir han da invitert hopper han opp og er lykkelig tulling i senga, spretter ned igjen og henter en leke, hopper opp og dæljer oss i hodet med den, ligger opp ned og knurrer, spinner i sirkel og bruker oss som hoppeslott :P

Dælje til i hodet er vondt og ubehagelig uansett størrelse. 
Men når man øker Unos størrelse til Sjef-størrelse så blir alt det andre litt mindre morsomt :lol: 
Eller... Jeg trooor muligens at om jeg blir vanskelig å få opp en dag så blir oppherjing av han for så å sende ham inn til meg en quickfix. Jeg har fått et par videoer av slikt tilsendt nemlig :aww: 

3 timer siden, Siri skrev:

Det der er grunnen til at jeg overhodet ikke vurderer en mann engang :lol: 

 

Ny mann hadde ikke blitt vurdert over hodet! Da hadde jeg måttet begynne på nytt med oppdragerarbeidet og formingen av han igjen. Det gidder jeg ikke. Når jeg allerede har en som allerede kjenner til alle mine skrullepiperier og fortsatt vil ha meg etter 10 år snart, så er det godt nok. Måtte bare sende ham på service siden han tydeligvis fikk ødelagt en slitasjedel. Eller noe sånn :aww:  

Ord er ikke nok, @Stine, så jeg sender deg bare en god :hug::icon_cry: 


Enda et billass med esker og småting er hentet. Nå er det bare ett lass til i bil og en og en halv tilhenger så er vi ferdig. Da gjenstår bare vasking. Alt er støvsugd grundig, og badet vasket jeg faktisk allerede på mandag :) 
Jeg kjenner at jeg er stiv i ryggen allerede, men en liten tur med Sjef hvor han får løpe litt og få ut energi. Jeg blir vel opptatt en stund i dag og rimelig tappet for energi på slutten av dagen. Faktisk kunne jeg gått å lagt meg her og nå, men det passer liksom ikke så godt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Tamiya er kult, har lyst på Tirpitz i 1:350...! :icon_redface:

Men hvordan legger man inn læringa i det, det er det jeg sliter litt med. Særlig nordlening som jo er så jææææskla annerledes. Jeg = æ ... Det er jo to helt forskjellige ord :P Som å lære to språk. Stakkars mannen min :P 

Det er lenge siden jeg har drevet med grunnleggende språkopplæring nå, men det finnes jo dialektprøver på cd og sikkert på nettet også. Og så handler det jo selvsagt om å prate med folk, mingle med innfødte på fritida, se på norsk tv, lese norsk tekst på norske filmer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

Tamiya er kult, har lyst på Tirpitz i 1:350...! :icon_redface:

Men hvordan legger man inn læringa i det, det er det jeg sliter litt med. Særlig nordlening som jo er så jææææskla annerledes. Jeg = æ ... Det er jo to helt forskjellige ord :P Som å lære to språk. Stakkars mannen min :P 

Med venninna mi så må vi snakke litt penere og saktere, og så er planen om å sende henne på trønderskkurs :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stine :console:

Hjemme fra jobb, det begynner å bli ganske rufsete på vegen innover skogen her nå... is og snø smelter i rekordfart. I går morges var hele jordet dekket av snø - nå er det masse bare flekker - og spa-avdelingen kan snart åpnes :aww: 

Lurer på om jeg skal gå skogstur i råtten snø - og ha rene hunder når jeg kommer hjem, eller gå langs vegene her, med hunder i bånd - og få hjem sølete hunder som må dusjes... de lukter ikke roser og fioler for tida, så de må uansett ha seg en dusj snart... Båndtur da kanskje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha :hug: Akkurat nå er jeg bare forbanna over at hun ikke bare kunne være frisk og normal! Eller at hun bare kunne fungert ypperlig på smertestillende! Men når hun flyr på Tuva flere ganger når de ligger og slapper av og ellers trekker seg unna oss så hadde hun det ikke greit. Så stressa som hun var hos dyrlegen og, det gjør mest vondt egentlig. **** altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Ca 40 minutters gåing og gode 15 minutter med lek, løping, og klatring på diverse unnagjort. Da er jeg "klar" for å bære inn dukkehuset til jenta nå når det ikke regner mer, og ta siste rest. 
Herregud så sliten og lei jeg er allerede. 

Det er snart over. Veldig snart over! 

*gi seg selv en peptalk* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Det er lenge siden jeg har drevet med grunnleggende språkopplæring nå, men det finnes jo dialektprøver på cd og sikkert på nettet også. Og så handler det jo selvsagt om å prate med folk, mingle med innfødte på fritida, se på norsk tv, lese norsk tekst på norske filmer etc.

De cdene vi hadde i opplæring på u.skolen jeg jobbet på, ble det snakket på forskjellige dialekter. Så er fokus på det der hvertfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble bilen skrotet - femte giret sluttet å fungere ordentlig på vei til skrotingen og i siste rundkjøringen måtte den høyt opp i turtall før den godtok andregiret, så når jeg kjørte inn på bilopphugginga var den mer eller mindre død... 

Jaja da er det bare fortsette jakten på ny bilvenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...