Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mars


Siljus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Valping 

Basse har bursdag  9 år, tenk det. 

Jeg er helt i ekstase jeg!! Hippy ble bekreftet drektig, så begynner nestingen ? Jeg burde kanskje lage egen tråd for nerdingen der, men seeee da  

Posted Images

@Stine:hug::hug: Been there,  done that.Håper det er minst 10 år til neste gang :hug:

 

 

Folkens,  Jeg har LEVENDE urter i vinduet mitt.  Jeg - dronninga av plastplanter.  

Det er ordentlige urteplanter,  ikke sånne puslete fra matbutikken , de er omhyggelig plantet om i relativt store selvanningspotter og hvis jeg bare husker å fylle opp et par ganger i uka nå så slipper jeg å kjøpe fersk rosmarin og oregano i hytt og pine.  Rosmarin lukter godt i hjemmet også. Hvis man gnir på et blad eller to :P

Gartneren mente at selv jeg skulle klare å holde liv i de bare de fikk stå i vinduet , fikk nok jord og vann. 

Jeg er skeptisk , men jeg antar det er lettere å huske på planter man spiser enn de som er pynt. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Line skrev:

Aldri så galt at det ikke er godt for noe! :lol: 

Nei, av alle de tingene jeg ikke kan gjøre lengre, så ville vel kanskje ikke det føles galt i det hele tatt :teehe: 

7 timer siden, Siri skrev:

Nei, du kan nok faktisk ikke det... .faktisk :aww: 

Og når det er bestemt på sonen, så er det sånn det er :aww: 

4 timer siden, *Kat84* skrev:

Ja jeg håper at jeg blir fort ferdig :P 
Inntil videre kommer boden til å bli stappfull. Og antakelig et soverom også. 

Problemet med å stappe ting i boder og på soverom, er at man har en tendens til å få skikkelig "god" tid til å pakke det ut etterpå :P  

4 timer siden, *Kat84* skrev:

Haha, når man først har fått en ordentlig inngrodd vane så er det ikke så lett. Jeg har "bare" hatt det slik i effektivt 9 måneder (tror jeg?). Husker ikke når Sjef begynte å lure seg oppi for så å trykke seg godt inntil for kos. Han bare var der plutselig :lol: 

Det var ikke en inngrodd vane, da jeg fikk ei bikkje som ville ligge i senga, så visste jeg umiddelbart at jeg trivdes så godt med det at en mann som forlangte at bikkja skulle ligge et annet sted, ikke var mannen for meg :P Nå viste det seg etterhvert at mannen som var i livet mitt da, ikke var mannen for meg av helt andre grunner enn bikkje i senga etterhvert, men disse frierne som kom etterpå ble bare løse forbindelser fordi de åpent mente noe om hundeholdet mitt in my face. Sorry mac, det er er lite sjarmerende, hade! :teehe: 

@enna Hva er re-ernæringssyndrom? 

@Stine:hug: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, 2ne skrev:

 

@enna Hva er re-ernæringssyndrom? 

 

 

 

Hvis man har vært utsultet over en periode, og blitt underernært.

En underernært person tærer på lagret energi, og vi lagrer først og fremst energi i form av fettvev. En person i denne situasjonen drivesomtrent utelukkende av fettforbrenning. Insulinnivåene vil da være lave, ettersom insulin først og fremst skilles ut når blodsukkeret øker ved tilførsel av mat.I tillegg vil kroppens lagre av vitaminer og salter (elektrolytter) være brukt opp.

Når den alvorlig underernærte personen får i seg mat igjen skjer det flere ting. For det første øker blodsukkeret, noe som stimulerer insulinutskillelsen. Personen får da en rask omstilling fra fettforbrenning til glukoseforbrenning, og nedbrytningen av glukose er avhengig av tiamin (vitamin B1), som er et vannløselig vitamin. Etter lengre tids underernæring eller sult er det ikke sikkert nivåene av tiamin er tilstrekkelige til at glukosenedbrytningen går som den skal, da lagrene for dette vitaminet bare varer 4-10 dager.

I tillegg blir der forstyrrelser i saltbalansen som kan gi ødemer og for lavt nivå av kalium i blodbanen. Dette kan igjen trigge en hjertesvikt.

Risikopasienter er først og fremst:

  • Pasienter med anoreksi
  • Alkoholikere
  • Eldre eller psykiatriske pasienter med ensidig kosthold
  • Etter alvorlig sykdom/større kirurgi
  • Vekttap på > 10 % i løpet av siste 2 måneder
  • Lite/manglende matinntak > 5 dager
  • Lave serumnivåer av kalium, magnesium eller fosfat før re-start av ernæring

De metabolske forstyrrelser inntrer vanligvis i løpet av de første dagene, ev. inntil 2-4 uker, etter oppstart av reernæring. Det kliniske bildet preges av:

  • Ødemer, hjertesvikt
  • Hypotensjon (lavt blodtrykk) , sirkulasjonssvikt
  • Arytmi (hjerterytmeforstyrrelser)
  • Kramper
  • Rabdomyolyse (muskler frigjør ensymer som skader nyrene og hjertet)
  • Respirasjonssvikt
  • Koma og plutselig død

Kan forhindres ved å behandle elektrolytt- og vitamin-mangel initialt og i tillegg starte gradvis med reernæring.

Psienter som skal ernæres opp igjen skal derfor være under overvåkning av lege med regelmessig måling av elektrolytter, og vitaminer, og insulin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice. Turgruppa jeg fortalte om, som ga meg sånn en fin opplevelse? Tidligere når de har annonsert fellestur på fb har de skrevet "åpent for alle hunder uten hundeaggresjon". Nå står det "åpent for hunder uten hundeaggresjon, dominans eller utrygghet". Fint at vi ikke er velkomne da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Mud skrev:

Gartneren mente at selv jeg skulle klare å holde liv i de bare de fikk stå i vinduet , fikk nok jord og vann. 

Jeg er skeptisk , men jeg antar det er lettere å huske på planter man spiser enn de som er pynt. 

Den gartneren hørtes veldig optimistisk ut :lol: Jeg er også skeptisk... basert på egne erfaringer :aww: 

38 minutter siden, 2ne skrev:

Og når det er bestemt på sonen, så er det sånn det er :aww: 

Det er det, nemlig :aww: 

Og nå begynte jeg å lure på hvor det ble av Sonens Lover? 

Vi har vært på deilig lang tur på is, sørpe, søle, asfalt og is igjen... uvant å gå på tur med hundene i bånd, mest for meg, tror jeg. Hundene bare gikk, de. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pixie skrev:

Nice. Turgruppa jeg fortalte om, som ga meg sånn en fin opplevelse? Tidligere når de har annonsert fellestur på fb har de skrevet "åpent for alle hunder uten hundeaggresjon". Nå står det "åpent for hunder uten hundeaggresjon, dominans eller utrygghet". Fint at vi ikke er velkomne da! 

Drit i dem du! :hug:De kunne jo skilt på treff med løse hunder og båndtur feks, så hadde det vært mye mer inkluderende. 

Akkurat nå er jeg ferdig med å stelle pelsen til Blaze for denne gang. Jeg liker ikke pelsstell lenger jeg ass, det er så kjedelig! 

Vi var på sesongens siste skitur i dag og det gikk sånn akkurat. Masse kongler, kvist og kvast i løypa pga vinden og lite snø flere steder. Nå gleder jeg meg til det blir helt bart og jeg kan begynne å jogge og sykle i skogen igjen :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, enna skrev:

Hvis man har vært utsultet over en periode, og blitt underernært.

En underernært person tærer på lagret energi, og vi lagrer først og fremst energi i form av fettvev. En person i denne situasjonen drivesomtrent utelukkende av fettforbrenning. Insulinnivåene vil da være lave, ettersom insulin først og fremst skilles ut når blodsukkeret øker ved tilførsel av mat.I tillegg vil kroppens lagre av vitaminer og salter (elektrolytter) være brukt opp.

Når den alvorlig underernærte personen får i seg mat igjen skjer det flere ting. For det første øker blodsukkeret, noe som stimulerer insulinutskillelsen. Personen får da en rask omstilling fra fettforbrenning til glukoseforbrenning, og nedbrytningen av glukose er avhengig av tiamin (vitamin B1), som er et vannløselig vitamin. Etter lengre tids underernæring eller sult er det ikke sikkert nivåene av tiamin er tilstrekkelige til at glukosenedbrytningen går som den skal, da lagrene for dette vitaminet bare varer 4-10 dager.

I tillegg blir der forstyrrelser i saltbalansen som kan gi ødemer og for lavt nivå av kalium i blodbanen. Dette kan igjen trigge en hjertesvikt.

Risikopasienter er først og fremst:

  • Pasienter med anoreksi
  • Alkoholikere
  • Eldre eller psykiatriske pasienter med ensidig kosthold
  • Etter alvorlig sykdom/større kirurgi
  • Vekttap på > 10 % i løpet av siste 2 måneder
  • Lite/manglende matinntak > 5 dager
  • Lave serumnivåer av kalium, magnesium eller fosfat før re-start av ernæring

De metabolske forstyrrelser inntrer vanligvis i løpet av de første dagene, ev. inntil 2-4 uker, etter oppstart av reernæring. Det kliniske bildet preges av:

  • Ødemer, hjertesvikt
  • Hypotensjon (lavt blodtrykk) , sirkulasjonssvikt
  • Arytmi (hjerterytmeforstyrrelser)
  • Kramper
  • Rabdomyolyse (muskler frigjør ensymer som skader nyrene og hjertet)
  • Respirasjonssvikt
  • Koma og plutselig død

Kan forhindres ved å behandle elektrolytt- og vitamin-mangel initialt og i tillegg starte gradvis med reernæring.

Psienter som skal ernæres opp igjen skal derfor være under overvåkning av lege med regelmessig måling av elektrolytter, og vitaminer, og insulin.

Takk for svar :) Lykke til med Lita, hun burde la være å spise ting som ikke er laget for hundefordøyelse fremover! :) 

22 minutter siden, Pixie skrev:

Nice. Turgruppa jeg fortalte om, som ga meg sånn en fin opplevelse? Tidligere når de har annonsert fellestur på fb har de skrevet "åpent for alle hunder uten hundeaggresjon". Nå står det "åpent for hunder uten hundeaggresjon, dominans eller utrygghet". Fint at vi ikke er velkomne da! 

Men vil du være med på turene dems da? Hvis det ikke er koselig for deg og hunden din, er det vel like greit å la være å være med på sånne fellesturer? 

20 minutter siden, Siri skrev:

Det er det, nemlig :aww: 

Og nå begynte jeg å lure på hvor det ble av Sonens Lover? 

haha.. Si det du? Det ble vel ganske mange av de lovene etterhvert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid så slitsomt dagen etter ferie, særlig når jeg måtte forlate huset litt i kaos. Det var tungt å stå opp for jobb i dag, og det var tungt å jobbe, men nå er jeg i sofaen og kan sløve litt med laptop-arbeid før vi finner senga. Det er ufattelig mye papirarbeid når en går på NAV - de burde dekke nettkobling og laptop for alle skjemaer og søknader som skal fylles ut...

Egentlig burde jeg fått vasket ei maskin med klær, men da må jeg ha strøm. Da jeg blåste Glam tørr på onsdag før vi skulle til Crufts så gikk sikringen på hunderommet - det tålte ikke ny lampe på sikringen. Og "selvfølgelig" er stue og hunderom på samme sikring (de er ikke en gang inntil hverandre, de rommene...), så da mistet jeg alt av varme, lys og nett på stua også. Det rakk jeg ikke å gjøre noe med før jeg dro, og siden jeg glemte å kjøpe ny sikring i dag så har jeg tatt sikringen til badet og dyttet inn i hullet for stua :P 

Så får jeg kanskje svart på noen søknader og digitale brev i kveld, jeg kan betale regninger og foreta en helsesjekk av kontoen etter shoppingen, og jeg har purret NKK som for ti dager siden fikk mail med søknad om internasjonalt championat - det hadde vært greit å vite om mailen kom fram, et kjapt svar som bekrefter at mail er mottatt hadde gjort seg. Særlig siden jeg frykter at søknaden jeg sendte i november er borte, siden jeg aldri hørte noe da heller, og jeg nå sendte søknad for andre gang. Hunder som tok sitt siste CACIB etter at Foenix tok sine CACIB har fått sitt internasjonale championat bekreftet, FCI har mottatt papirene fra utstillingene hvor Foenix tok CACIB, og i henhold til beskrivelse av søknadsprossen i FCI beskrevet av FCI selv så skulle jeg ha fått bekreftet championatet nå. Det er om få dager seks måneder siden hun tok tittelen. Jeg hadde håpet å stille henne i championklasse i utlandet i sommer, men da må jeg ha bekreftet tittel å legge ved påmeldingen. Tålmodigheten begynner å ta slutt, det er latterlig at det skal ta et halvt år å få bekreftet en tittel, og jeg vet ikke en gang om søknaden har forlatt Norge siden det ikke ser ut til å være noen rutine på å bekrefte slikt hos NKK.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah har kjedet meg sånn denne kvelden! Pleier egentlig sjeldent å kjede meg, heller ikke når jeg er alene, men denne kvelden var lang gitt [emoji16] kunne gjort masse konstruktivt men istedenfor ble jeg liggende på sofaen og trykke på mobilen. Gleder meg til sommer og lyse kvelder, da blir det koseligere å gå kveldstur. Blir sjeldent kveldstur nå pga at det er så mørkt og glatt og folk kjører så fort. Dumt det ikke er fortau her altså...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Nei, det var ikke en koselig kveldstur. Regn, vind og kulde kan være greit hver for seg hvis man er riktig kledd, alle tre i kombinasjon og både hundene og jeg melder pass. Sofakrok resten av kvelden, tur mañana. :aww:

 

Det ble en uhyre kort tur tidligere i kveld, og nå skal de bare få tisse kjapt før vi finner senga - så det venter vi litt med.

Puslet sammen to punkter i oppgaven min. På tide å børste støvet av den igjen nå, om jeg skal bli ferdig :P Jeg ble litt demotivert når veileder sendte meg dokumenter jeg mente jeg var ferdig med i retur med nye kommentarer... Men det viste jo seg å være bare småplukk, så da er 20-25% av den nå faktisk helt ferdig. Nå har vi også planlagt undervisningen i engelsk slik resten av semesteret at det blir lite retting, så da får jeg enda bedre tid til denne :)

@SFX De prøver sikkert å drøye den til juli slik at de kan kreve betalt for den :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, 2ne skrev:

haha.. Si det du? Det ble vel ganske mange av de lovene etterhvert? 

Sonens Lovsamling er nok ganske  tykk ja :lol: 

... jeg trengte strengt tatt ikke å dytte innpå halve posen med Nidars Favoritter som jeg fikk i går... :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, 2ne skrev:

Problemet med å stappe ting i boder og på soverom, er at man har en tendens til å få skikkelig "god" tid til å pakke det ut etterpå :P  

Ja jeg vet jo egentlig det. Men nå er det enda mer esker og poser på gulvene her, og enda mer skal det bli :o 
Så for å få ting gjort må jeg bare ta en ting av gangen og fordele ting til der jeg vil ha det. 

Om 2 måneder begynner jo mannen å flytte inn sine ting også. Og så er vi på 'an igjen med esker og rot :pinch: Kunne han ikke hatt en idiot-husvert han også så hadde vi vært ferdige med dette nå? :P 

1 time siden, Pixie skrev:

Nice. Turgruppa jeg fortalte om, som ga meg sånn en fin opplevelse? Tidligere når de har annonsert fellestur på fb har de skrevet "åpent for alle hunder uten hundeaggresjon". Nå står det "åpent for hunder uten hundeaggresjon, dominans eller utrygghet". Fint at vi ikke er velkomne da! 

Nei, ikke bry deg om dem! Og mitt inntrykk er ikke at Uno går inn under noe av dette. Han er unghund. Full i hormoner og skikkelig teit til tider. Og det var jo faktisk de andre som stresset ham ved å kreve at han skulle være i bånd. Han er ikke utrygg av den grunn, han ble jo nærmest et mobbeoffer for den andre som kom bort hele veien! 

Nei, ikke bry deg. Du trenger ikke slike som drar deg ned. :) 

Akkurat nå, Siri skrev:

... jeg trengte strengt tatt ikke å dytte innpå halve posen med Nidars Favoritter som jeg fikk i går... :aww: 

Noe som minner meg på eska med Sfinx konfekt jeg har. Men tror jeg står over og heller drikker den Litagoen jeg kjøpte i dag. 


Nå har jeg gitt fra meg nøklene. Endelig ferdig med hele greia. 
Først prøvde han å klage på at oppvaskmaskinen ikke funker mer. Nei, det er jo en sjanse man tar når man kjøper brukt, og noe som må tas med i beregningen. Joda, den var nå grei nok. 
Og jo, forresten; Han kunne LUKTE hvor Aragon hadde tisset inne. Og gikk til et helt annet rom enn hva han faktisk gjorde det i... Så da måtte jeg gå over med klor, grønnsåpe, og eddik (ikke på en gang :P ), og så var han fornøyd. 

Når vi da skulle diskutere betaling sa han at egentlig skal man betale fullt for hver påbegynte måned. Så jeg måtte betale full leie nå. Egentlig burde jeg betalt for klesskapet Sjef smakte på i tillegg (og det har jeg tilbudt meg og sagt at jeg skulle altså), og oppvaskmaskinen fungerte jo ikke, og og og og... 

Til slutt sa han at for å være grei skulle jeg kun betale leie for en full måned. Så fikk vi kalle de resterende tusenlappene for erstatning. 

Det tragikomiske? Jeg fikk oppsigelsen som sa at jeg skulle være ute innen 10. april. :Med andre ord ville han krevd full leie for de 10 dagene i april. 
Enda godt jeg fant noe så kjapt som jeg gjorde! 

Nå skal jeg bare slappe av resten av kvelden. har ingen planer om å gjøre noe som helst mer nå. Jeg skal begynne å rydde opp her i morgen. 
I morgen i morgon men ikkje i dag. 

Prokrastinering FTW! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skritt nærmere bonde! I morgen henter min første saueklippemaskin ✌️

Med kraftig senebetennelse i begge hendene må jeg vel bare kaste inn håndkleet at jeg får ikke til å klippe sauer i helga.. men maskin har jeg i det minste :lol: 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Et skritt nærmere bonde! I morgen henter min første saueklippemaskin ✌️

Med kraftig senebetennelse i begge hendene må jeg vel bare kaste inn håndkleet at jeg får ikke til å klippe sauer i helga.. men maskin har jeg i det minste :lol: 

:lol: !  Grattis! :D Men styr unna saueklippingen ja. :aww: 

 

Venter på at hundene skal spise opp, så de kan få tisse og så kan jeg gå ut til dyr. Har tatt en kjip avgjørelse i dag, så trenger litt kaninterapi :aww:  Elgen min skal sovne inn enten til uka eller til sommern, alt etter hva dommen over foten blir på tirsdag. Kommet frem endel opplysninger jeg ikke fikk da jeg kjøpte henne, og det viser seg at hun krever omfattende tannstell flere ganger i året. Og det har jeg ikke kapaisitet til, hverken økonomisk eller på noen annen måte, og jeg synes ikke hun trenger å gå gjennom det. Det er ganske krevende for hestens kropp med stadig nedsoving og risk for betennelser og smerter. Håper vi kan fikse foten hennes fort og gæli så hun kan få noen fine mnd og kose seg i sommer med ubegrensa mengder gress og bare være smertefri og lykkelig, før hun vandrer til de evige gressmarker...

Jeg er trist, men samtidig veldig glad i veterinæren vår, for hun har behandlet henne før, og vet hvordan ting er, og ble kjempe overraska over at jeg ikke visste alt om tennene. Så jeg fikk full sykehistorie og da jeg sa at jeg vet ikke om jeg har kapasitet til dette, var hun helt enig at det var en helt riktig avgjørelse, for dette er ikke noe man kan gjøre halveis. 

På den positive siden er Lupin friskmeldt. Han har ikke smerter mer, og ingen steiner igjen i blæra. Litt irritasjon i blæreveggen, men vi fortsetter med spesialfor ut sekken, og så prøver vi på vanlig for igjen og ser hva som skjer. Vi har hvertfall utelukket kreft ! :D Han har slutta helt med smertestikkene sine og ligger nå i sofaen igjen som vanlig. Fremdeles sliten og litt sur etter mandagens påkjenning, men ser hvertfall den Lupin jeg kjenner inne igjen, gjenstår endel stress og tissevaner ute som ikke er helt der de var, men vi kommer dit! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, enna skrev:

Prosjekt oppfeting av undervektig dachs igang. Må skje langsomt for å unngå "re-ernærings-syndrom".

IMG_4115.thumb.JPG.deb02410e70b4b544035170c1973e9f2.JPG

Den halen da :wub: Hun ser ut til å være ved godt mot (trass i at hun mangler litt på kroppen) så dette går seg nok til. Krysser fingrene.

---

@Ganzie så ekkelt!! :o 

---

@Snoffe gratulerer med Casper :heart: 

---

@Raksha så kjedelig når ting kommer frem på den måten! Bra Lupin viser bedring :ahappy: 

---

@Stine :hug: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jobba ganske mye med å arrangere et åpent møte i morgen, satt inn annonse, pratet med journalist etc, og så fikk jeg melding nå om at forfatteren som skal holde foredrag på møtet ligger an til å være syk i morgen. I kill me! :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

 

@SFX De prøver sikkert å drøye den til juli slik at de kan kreve betalt for den :lol: 

:P Jeg forventer at økte avgifter gjelder for nye saker mottatt etter den datoen, og ikke for søknader første gang sendt inn i fjor :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, SFX skrev:

Hei alle sammen! Jeg er tilbake igjen, har storkost meg med årets eventyr - Crufts! Ingen plassering på Glam i klassen, men det var høy konkurranse der - klassevinneren tar BIR på internasjonale utstillinger i Europa, og briten som ble nummer to har vunnet rasen på flere utstillinger på øya. Og dette var yearling - hannhunder fra 12-24 måneder, så min slow riser kom litt til kort mot to så velutviklet og flotte hunder. Men, dommeren tittet på ham flere ganger mens hun plukket ut de som skulle plasseres, så jeg følte at han var med i vurderingen. Jeg har fått sett video, og han løp virkelig fint på søndag - langet ut i en stor ring med god flyt og bra haleføring, og da dommeren skulle gå over ham sto han og logret rumpa av seg - sterk kontrast til et par hannhunder jeg så med halen trykket oppunder buken... Han sto kjempefint når han måtte det, selv om det var et gulv som luktet så spennende at han på et tidspunkt la seg ned paddeflat, trykket nesa i teppefilten, og snorta til seg alt av dufter.

Mange fine tilbakemeldinger fra folk ringside fikk han også, med kommentarer om at det "a shame he wasn't placed" - og det er nok det groveste høflige briter vil si om en dommer :D Jeg er storfornøyd - Glam har storkost seg på tur, sin første store tur uten Foenix som støtte og selskap. Han er tålmodig på reise, tilpasningsdyktig og slår seg til ro overalt, tar alt på stø pote, og har bare vært en drøm å reise med. Vi reiste i følge med en venninne og hennes voksne hannhund som Glam aldri har møtt før, så det var jo litt spennende, men det endte med at Glam har funnet seg en ny helt, og Romy har funnet seg en apprentice. De lå side om side på hotellgulvet, lekte sammen når de var løs, og når de var i bånd tasset Glam spent etter Romy og skulle snuse på de samme flekkene og fulgte nøye med på hva den voksne, spennende karen gjorde. Tisset på de samme flekkene, men ikke for å tisse høyere, bare for å gjøre likt - veldig tydelig forskjell. Glam, lilledusten, var så nysgjerrig på hva Romy holdt på med til tider at han ble tisset på en gang. Idiot :wub: 

Kjøreturen gikk problemfritt - kjørte torsdag og fredag med noen timer søvn i bilen på omgang, og var framme på hotellet på ettermiddagen så vi hadde god tid til å slappe av, spise og ta oss av hundene. Lørdag ble det å teste kjørerute til hallen, treffe reisefølgets venner, shoppe, lokalisere ring, shoppe, middag med 59 andre bernerfolk, pelsstell - og søndag var det en lang utstillingsdag. Reisefølget ble RU hannhund, slått av den samme hannen som ble Europavinner i Lillestrøm i 2015, så kanskje det kan bli revansje på et tredje forsøk senere? Dette var første året som grosser schweizer sennenhund fikk delta på Crufts som egen rase, så Channel 4 ønsket å vise fram rasen på direktesendt TV. Innen de kom til raseringen for å huke tak i noen, så var det bare min venninne som var igjen, så da kom Romy på britisk TV rundt 1820 britisk tid. Han gjorde en god figur, koste med programlederen og fikk vært rase-ambassadør. 

Tilbake på hotellet spiste min venninne middag, mens jeg hadde nå fått så vondt i ankelbruddet etter to dager på betonggulv at jeg var for kvalm til å spise. Det ble sjokolade fra hotell-senga og forsøk på å finne noe avledende på TV, kos med Glam, og bare avslapning fram til vi la oss i ti-tiden. Neste morgen våknet jeg med en ankel så hoven at jeg ikke var i stand til å trå på den - ironisk, når det var korsben-bruddet jeg var bekymret for før avreise. Jeg hadde helt glemt hvor vond ankelen kan bli, så pillene til det beinet lå igjen på Espa... Men vi fikk en pose med is fra kjøkkenet, og jeg satt i to timer og forsøkte å ise ned hevelsen mens reisefølget fôret og lufter hunder og pakket bilen. Jeg fikk hinket ut i bilen, og satt med ispølse rundt ankelen fra Birmingham til Dover (3.5 times kjøring), så i Dover klarte jeg å halte rundt på en liten fotoshoot i noen ruiner, før vi fant ferga. I Frankrike var hevelsen gått nok ned til at jeg kunne vippe nok på ankelen til å trykke på gasspedalen, så da kjørte jeg til vi var godt inn i Belgia, og slik fortsatte turen hjem med kjøring annen hver gang - det gikk helt fint fram til Strömstad, da gikk begge frontlyktene samtidig. Det ble ****** mørkt! Heldigvis var Clas Ohlson på Nordbysenteret åpent og reddet oss, og litt etter midnatt var jeg i seng etter å ha kjørt reisefølget hjem og plukket opp Foenix igjen. Godt å få jenta mi i armene igjen, og sovne tett inntil henne.

Nå er jeg på jobb, og gruer meg til å pakke ut av og rydde bilen i ettermiddag :P 

Jeg har ikke fått oppdatert meg på hva som har skjedd den siste uka, men ser at @Ganzie trenger en stor klem - så forferdelig, håper dette var en engangshendelse, og at du har hatt nok nå! :hug: 

Vært veldig misunnelig på deg i helgen, ja:ahappy: Høres ut som en kjempefin tur, selv om ankelen var teit:hug:
Og takk for klem:hug:

12 timer siden, Meg skrev:

Jeg har epilepsi (oj, nå er jeg i overkant privat her kjenner jeg...hm...). Det snur verden litt på hodet, men det BLIR bedre etterhvert. For de som blir vitne til et GTK anfall ser det skummelt ut, man slutter jo å puste en liten stund, og man blir blå i fjes og på lepper. Høres jo ut som du var borte litt lenger da- bra mannen din er handlekraftig! 

Håper at dette er en engangshendelse, man kan få epileptiske anfall uten at det er epilepsi (den cystiske forandringen høres "skyldig" ut)

Bare send en Pm om jeg kan bidra med noe. 

Lykke til! 

Tusen takk for at du deler, det setter jeg stor pris på:)
Ja, jeg var borte ganske lenge, og over en halvtime, nærmere 45 minutter er helt borte for meg, så jeg synes det høres ganske lenge ut for et epileptisk anfall. Men jeg håper det var første og siste gang, mannen er i allefall veldig bekymret, stakkar.  

11 timer siden, Perfect Image skrev:

Leste meg opp, stor klem til deg @Ganzie!! Så grusom opplevelse. Er ingen ting i forhold, men jeg har hatt bilkjøreforbud siden september og det er skikkelig hemmende å ikke kunne legge opp alt slikt selv. Føler så inderlig med deg og håper det blir bare med dette ene året!!

Takk:hug: Ja, det er veldig hemmende og frustrerende å ikke kunne kjøre, særlig når man driver med hund og har hatt lappen og egen bil siden man var 18. Så det blir litt av en omstillingsprosess. Bare det å levere ungen i barnehage og dra på jobb blir jo litt av en kabal.

Vært innom legen for å få sykemelding for denne uka (trenger noen dager på innkjøring av medisinene, blir veldig kvalm, svimmel og trøtt av dem) og var innom politistasjonen og leverte inn førerkortet(:cry:). 
Så dro vi på trøsteshopping og kjøpte et stort speil til gangen, en hylle til yttergangen og et nytt teppe til stua:aww:
Mannen er sykemeldt denne uka for å være "barnevakt" for meg, egentlig veldig greitt kjenner jeg, for jeg føler meg ikke helt trygg på å være alene med junior, og dessuten er jeg så trett og svimmel at jeg ikke er helt kapabel til å holde tritt med han enda.

Mistet en haug quoter, men tusen takk for klemmer og omtanke, det setter jeg veldig stor pris på:heart:

Og stor klem til deg @Stine:hug: Så utrolig leit å høre:icon_cry:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ganzie skrev:

 

Ja, jeg var borte ganske lenge, og over en halvtime, nærmere 45 minutter er helt borte for meg, så jeg synes det høres ganske lenge ut for et epileptisk anfall. Men jeg håper det var første og siste gang, mannen er i allefall veldig bekymret, stakkar.  

Jeg jobber med en del brukere med epilepsi. Og noen har hyppige anfall..både GTK og KPA. Verste jeg har vært med på var et anfall som varte i 40 minutter. Syns det er dritskummelt selv etter 3 år i jobben. Så at mannen din ble redd skjønner jeg veldig godt!:| heldigvis finnes det mange gode medisiner som hjelper å holde epilepsien under kontroll. Noen andre jeg kjenner har ikke hatt anfall på 4 år nå! Håper dere slipper å oppleve det igjen:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...