Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå februar

Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

På 2/9/2017 at 10:25 PM, SFX skrev:

Takk for info! Det var gresk for meg, så jeg aner ikke om dette er noe av det vi har gjort eller ei, men jeg tenkte det var greit å vite om det er flere alternativ andre har lykkes med før vi eventuelt opererer.

Også kom jeg på at jeg anbefalte @Tommy å lese René Descartes.

Expand  

Jeg tipper at det nok står bak på flaskene hva som er i det de behandler med. Og at de forhåpentligvis har begynt med førstevalget her, og da har igjen alternativ 2 og 3. :) Alternativt så kan du skrive her hva du har fått, så kan jeg "oversette" for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har kjøpt et ***** hus.   https://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=91368606&fks=91368606   Vi EIER et hus.    

...spretter jeg innom for å fortelle at 12 små nøster har funnet veien ut, resten jobber med saken.  

Søtbass (sånn helt seriøst, han er usedvanlig vakker? Ikke sant?  )          

Posted Images

På 2/9/2017 at 10:05 PM, MarieR skrev:

Jaha, er innelåst, tydeligvis :P Fint med kodelås helt til den nekter å slippe deg ut. Huseieren er ikke hjemme, håper bare hun kommer tilbake i løpet av kvelden :lol: Får ikke åpnet vinduene mer enn til lufting heller.

Expand  

Ehm. Hjemme hos deg? :o Har du ikke rømningsveier? Hva med brann? Man kan ikke leie ut en slik leilighet! :o

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/9/2017 at 10:27 PM, Vilje skrev:

Jeg tipper at det nok står bak på flaskene hva som er i det de behandler med. Og at de forhåpentligvis har begynt med førstevalget her, og da har igjen alternativ 2 og 3. :) Alternativt så kan du skrive her hva du har fått, så kan jeg "oversette" for deg. :)

Expand  

I dag har hun begynt på saniotic, men hele behandlingsregimet nå er å rense øret med chlorhexyderm oto (navnet tatt på husken), og etter 30 minutter rense øret med BeforeX og deretter Saniotic. En gang om dagen.

4. januar-8. februar: 1 ml om dagen av en blanding veterinær laget i en flaske BeforeX, hvor jeg bare vet at det var kortison og antibiotika.

20. desember-4. januar: Rensing med otodine og 1 dose easotic øremedisin om dagen. Nå hadde vi fått svar på bakteriologien.

13.-20. desember: Rensing med otodine og canaural øredråper to ganger om dagen, samt fuciderm på sårene i ørelappene. 

Jeg hadde brukt otodine en ukes tid før dette for å se om jeg fikk stoppet ørebetennelsen på egenhånd, men den blomstret og omtrent eksploderte over natta, så da ble det veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å se en rød strek. Etter et brudd får vist impulskontrollen min kjørt seg. Både nå og etter bruddet med forrige ex for mange år siden får/fikk jeg skikkelig lyst å gjøre noe sprøtt. Er nok et forsøk på å bli kvitt/unslippe vonde følelser vil jeg tro. Slitsomt det også gitt. :P Godt jeg skal til psyk på mandag, så får jeg kanskje bearbeidet litt mer enn jeg klarer på egenhånd. 
Denne gang er det boligkjøp og regnbuehår som er på agendaen til impulsene mine. Mer fornuftig enn sist heldigvis, må bare ikke være for mye rundt en viss venninne, da kommer jeg garantert til å gjøre noe jeg angrer på. 

Og plutselig sover jeg med både hund og katt i senga.... Det har jeg ikke gjort siden jeg var liten tror jeg. Utenom i små perioder med valp/kattunge vel og merke. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/9/2017 at 10:49 PM, Rocket skrev:

Denne gang er det boligkjøp og regnbuehår som er på agendaen til impulsene mine. Mer fornuftig enn sist heldigvis, må bare ikke være for mye rundt en viss venninne, da kommer jeg garantert til å gjøre noe jeg angrer på. 

Expand  

Ja...Bare...ja. Det er den beste ideen jeg har hørt noen gang. Du kommer til å bli så kul, og det er SÅ 2017. Lover deg, du kommer aldri til å angre!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/9/2017 at 10:16 PM, SFX skrev:

@Monab88 - hvem er syk, hva skjer?

Expand  

Den yngste, men hun blir helt fin igjen :)

Fortsatt god bedring til Foenix!

På 2/9/2017 at 10:24 PM, *Kat84* skrev:

Lær av meg og IKKE vis det fram på Facebook! :lol: De som har kjent meg lengst tok spøken med en gang. Og noen overrasket meg. Og jeg håper at de bare birket seriøse og provoserte :P

Expand  

Noted :lol: 

Nå er hundene luftet og tenna pusset, så da skal jeg prøve å få meg litt sårt trengt søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jobbtur i London, og det er så deilig :) Hjemme er jeg alltid litt bekymret for å spise ute etter å ha opplevd at spisesteder gir meg mat jeg har oppgitt jeg er allergisk mot...vel har jeg epipen i veska, men det er virkelig best for alle om jeg slipper å sette den. Her i England virker det mye tryggere å spise ute!

I kveld var det 5-retters middag, og jeg har fått smake oksekjaker for første gang. Omg så digg! Savner lille hundefrøkna litt, men hun har det helt strålende hos mamma og pappa - verdens beste hundepassere :heart:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/9/2017 at 7:24 PM, Monab88 skrev:

I dag har jeg brukt direkteoppgjør for første gang, drøyt 17 lapper ble litt voldsomt på en gang :P Også er Sanna røntget i dag, så neste uke kommer jeg til å ha utslitt F5 knapp.

Sist fredag var jeg på stand up for første gang! Sliter litt med å henge med her inne innimellom, så trengte bare en uke på å skrive det :D Var på Latter på Aker Brygge og så Dagfinn Lyngbø, veldig morsomt! Var på Asia å spiste etterpå og konkluderte med at asiatisk mat ikke er helt min greie..

I dag og i morgen har jeg tatt fri fra jobb, så jeg har tatt langhelg! På søndag flytter vi inn hos Toril en ukes tid.

Det var visst det jeg hadde å fortelle, nå skal jeg lage middag!

Expand  

Stakkars Sanne da, har hun OCD?  17 lapper er ikke moro, men kjekt med forsikring da ja!

Der kom jeg også på at det er jo ikke mange mnd til det er Sinner sin tur med røntgen :o 

Siste natt på jobb, så en uke "fri" :P I morgen skal jeg plukke opp sommerdekk og på Biri på travløp, lørdag gjeting, søndag valpeshow, mandag hente ny bil på Geilo og få bakseter og dekk opp til nye huset med en gang. Foreløpig er tirsdag helt åpen for bikkjene, også en flyttedag igjen på onsdag. Brått er det fredag og jobb igjen :lol: Det var den uken fri :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/9/2017 at 10:57 PM, Tommy skrev:
Ja...Bare...ja. Det er den beste ideen jeg har hørt noen gang. Du kommer til å bli så kul, og det er SÅ 2017. Lover deg, du kommer aldri til å angre!

Haha! Høres værre ut enn det er tenkt heldigvis! [emoji23] Kalles vel hidden rainbow denne trenden, men jeg vil bare ha lilla/blått da, ikke regnbue. Så kan man velge om man vil vise fargene eller ikke alt etter hårstilen den dagen. :)
Men tvilsomt, dyrt å vedlikeholde sånt gitt, blir nok bare ny klipp etterhvert, har altfor langt og slitt hår nå. [emoji28]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på banken min. Saksbehandleren har bare sluttet svare på spørsmålene mine faktisk. Tror ikke de vil ha meg som kunde lengre jeg. (Vet Saksbehandleren er på jobb også for ellers får man fraværsmelding på mailene) 

Syns sikkert jeg er idiotisk som ikke skjønner du og vil gjerne ha bare rike og berømte olje penger som kunde :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/9/2017 at 10:31 PM, Wednesday skrev:

Ehm. Hjemme hos deg? :o Har du ikke rømningsveier? Hva med brann? Man kan ikke leie ut en slik leilighet! :o

Expand  

Det er tre vinduer i leiligheten, et sånt lite avlangt, typisk kjellervindu, som vanligvis fungerer som rømningsvei tror jeg, bare at det er blokkert akkurat nå pga gravearbeid på den siden av huset. De to andre vinduene på kjøkkenet og soverommet får jeg bare åpnet til lufting og jeg tror det skal gå an å åpne dem helt, men jeg har prøvd flere ganger uten å få det til. Har ikke tenkt over det med brannsikkerhet egentlig, bra du nevnte det! Skal ta en prat med huseier og få henne til å vise meg hvordan jeg evt åpner vinduene helt. 

Fikk opp døra nå da, så Twist har fått tisse (stakkars, ble lang natt til han når han gikk glipp av siste luftingen før vi la oss). I dag er planen husarbeid etterfulgt av tur i skogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 at 7:26 AM, MarieR skrev:

Det er tre vinduer i leiligheten, et sånt lite avlangt, typisk kjellervindu, som vanligvis fungerer som rømningsvei tror jeg, bare at det er blokkert akkurat nå pga gravearbeid på den siden av huset. De to andre vinduene på kjøkkenet og soverommet får jeg bare åpnet til lufting og jeg tror det skal gå an å åpne dem helt, men jeg har prøvd flere ganger uten å få det til. Har ikke tenkt over det med brannsikkerhet egentlig, bra du nevnte det! Skal ta en prat med huseier og få henne til å vise meg hvordan jeg evt åpner vinduene helt. 

Fikk opp døra nå da, så Twist har fått tisse (stakkars, ble lang natt til han når han gikk glipp av siste luftingen før vi la oss). I dag er planen husarbeid etterfulgt av tur i skogen. 

Expand  

Uææ, høres ikke helt bra ut. Ja, finn ut hvordan du får opp de vinduene så fort som mulig. Rømningsveier kan ikke være blokkert uten at du har alternativer. Hvis du blir innelåst igjen, så kan du ringe brannvesenet. Det hadde jeg gjort, tror jeg.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/9/2017 at 12:27 PM, Lola Pagola skrev:

Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg... :icon_cry: må nok ringe veterinær igjen, det har ikke gått seg til noe... men ikke vet jeg hva veterinær kan gjøre som hun ikke allerede har gjort nå heller... jeg er helt kald inni meg nå...

Expand  

Å, nei! :( Har veterinæren sjekket ham for Wobbler/CSM (Cervical spondylomyelopathy)? Aner ikke, men verdt forsøket om du ikke har tenkt/hørt om det. Håper dog det ikke er det. :hmm: God bedring til Casper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 at 6:59 AM, JeanetteH skrev:

Oppdatering på banken min. Saksbehandleren har bare sluttet svare på spørsmålene mine faktisk. Tror ikke de vil ha meg som kunde lengre jeg. (Vet Saksbehandleren er på jobb også for ellers får man fraværsmelding på mailene) 

Syns sikkert jeg er idiotisk som ikke skjønner du og vil gjerne ha bare rike og berømte olje penger som kunde :P 

Expand  

Det der er så håpløst altså.. har banken en facebook-side du kan gå inn og mase på?

Ellers er jeg idag faktisk litt stolt av banken jeg jobber i. De trekker ut alle investeringer i de 3 selskapene som bygger den der rørledningen som skal gå gjennom Standing Rock. Enda den kommer å bli svært så lønnsom, enda den kommer å gi lokalt arbeidsplasser under byggingen. Og banken trekker seg av miljøhensyn og hensyn til urfolksrettigheter. Banken besøkte stedet ifjor og lovet å trekke seg hvis ikke rørledningen ble lagt om til en annen trase. Nå har Trump gitt OK uten endringer, og banken følger opp med å trekke ut investeringene. En bank som handler etisk på tvers av umiddelbar lønnsomhet. Jeg er litt stolt og litt bekymret. En god og solid bank må alltid jage lønnsomhet ellers dør den (det ligger i naturen til verdens økonomi-oppsett), så jeg håper det ikke gir baksmell i forhold til markedet.

@Lola Pagola hvordan går det med prikkedyret ditt? Er han bedre? Fikk helt vondt i hjertet av å se filmsnutten, forstår så godt at du blir dødsbekymret!

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 at 12:11 AM, JeanetteH skrev:

Siste natt på jobb, så en uke "fri" :P I morgen skal jeg plukke opp sommerdekk og på Biri på travløp, lørdag gjeting, søndag valpeshow, mandag hente ny bil på Geilo og få bakseter og dekk opp til nye huset med en gang. Foreløpig er tirsdag helt åpen for bikkjene, også en flyttedag igjen på onsdag. Brått er det fredag og jobb igjen :lol: Det var den uken fri :lol: 

Expand  

Til å være en 80-åring synes jeg du har det veldig travelt og hektisk i hverdagen altså :o 
Skulle ikke du egentlig bare sitte i gyngestolen foran peisen med et glass vin i hånda og en katt på fanget???? :lol: 

På 2/10/2017 at 6:59 AM, JeanetteH skrev:

Expand  

Å, du er den der plagsomme kunden, du ja... Jeg ser for meg kundebehandleren som bare himler med øya når h*n ser nummeret ditt :lol: 

På 2/10/2017 at 7:33 AM, Symra&Pippin skrev:

Helgene kommer som hakka møkk!

Expand  

Ja, de gjør det... hadde de bare ikke blitt så fort oppbrukt.. for jammen kommer mandagene også som hakka møkk... :o 

Gleder meg til i ettermiddag - da skal jeg få klipt håret mitt igjen. Ulempen med å ha kort hår - man må stadig klippe det for å se nogen lunde anstendig ut. Også må jeg kanskje bake en kake eller noe - for hun vi skal gjete hos i morgen, har bursdag i dag, så da må vi jo feire henne litt... Mon tro hva jeg kan lage? Jeg er jo ingen baker liksom... også er det vel et par allergikere som også vil ha kake... hmmmm.... 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 at 12:28 AM, Rocket skrev:

Haha! Høres værre ut enn det er tenkt heldigvis! emoji23.png Kalles vel hidden rainbow denne trenden, men jeg vil bare ha lilla/blått da, ikke regnbue. Så kan man velge om man vil vise fargene eller ikke alt etter hårstilen den dagen. :)
Men tvilsomt, dyrt å vedlikeholde sånt gitt, blir nok bare ny klipp etterhvert, har altfor langt og slitt hår nå. emoji28.png

Sent from my iPhone using Tapatalk

Expand  

Vet du, farging av hår er ikke det verste du gjør :lol: jeg sier go for it! Det er bare å farge det tilbake hvis og når du går lei :aww:

Jeg hadde blåtthår i hele vår og sommer, kjempe gøy! Ble så glad av å se på håret mitt hver dag :lol: små barn store gleder :lol: klipte av det blå (hadde langt hår, og blått i halve) i høst fordi det ble slitt og tørt, men fikk en fin lang bob til gjenngjeld :) nå vurderer jeg rosa hår til våren :aww::D 

@MarieR oj! Kjempe skummelt at du kan få store problemer med å komme deg ut av leiligheten. Ikke bra!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

I dag tikket det inn en melding 0840, om jeg hadde sjans til å jobbe i helgen. Jeg har full uke og var ikke lysten på overtid, så jeg ringte opp igjen og fikk høre at hjelp, det brenner på dass og vi mangler 11 vakter i helga.:shocked: Så da tenkte jeg litt og kom fram til at hvis de leier inn for meg i kveld, så jeg får handla og gjort det jeg hadde tenkt å gjøre i morgen i dag. Så kan jeg jobbe dagen i morgen. 

Ikke moro å være den som sitter med vaktboka når det mangler en drøss med folk denne helga i tillegg til at folk ligger strødd med omgangssyken. 

Så da har jeg fri i dag og jeg og Bizi skal til byen og gå tur langs lågen. 

Og jeg kom meg ut av dyna minst en time før normalen. Får mye ut av dagen, da.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 at 12:11 AM, JeanetteH skrev:

Stakkars Sanne da, har hun OCD?  17 lapper er ikke moro, men kjekt med forsikring da ja!

Der kom jeg også på at det er jo ikke mange mnd til det er Sinner sin tur med røntgen :o 

Expand  

Neida, ikke noe sånn heldigvis :) Veldig kjekt med den forsikringen ja! 2 av de 17 lappene er jo røntgen som vi ikke får dekt også kommer det egenandel på det andre + 500 i medisiner. Så blir dyrt nok likevel i disse lisens og veiavgift tider :P

Alltid like spennende med røntgen! Skulle ønske jeg skjønte mer av albue-bilder så jeg hadde en liten pekepinn der.

Spurte Toril om det var tidlig å begynne å sjekke dogweb allerede nå, men det var det visst ikke, for hun hadde sjekket allerede i går kveld hun :lol: 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 at 7:52 AM, Bananen skrev:

Å, nei! [emoji20] Har veterinæren sjekket ham for Wobbler/CSM (Cervical spondylomyelopathy)? Aner ikke, men verdt forsøket om du ikke har tenkt/hørt om det. Håper dog det ikke er det. :hmm: God bedring til Casper!

Noen av det første som står på journalen fra CT er faktisk "går som en wobbler-pasient" Så han har jo det på en måte iom det er et paraplyberep som veterinær forklarte det iallefall . Det er prolapser i nakken og, så det er mye som kan lage krøll her, men veterinæren nevnte ikke noe mer på det etter at det var fastsatt hvor problemene lå... takk! :)

På 2/10/2017 at 7:52 AM, TonjeM skrev:
Det der er så håpløst altså.. har banken en facebook-side du kan gå inn og mase på?

Ellers er jeg idag faktisk litt stolt av banken jeg jobber i. De trekker ut alle investeringer i de 3 selskapene som bygger den der rørledningen som skal gå gjennom Standing Rock. Enda den kommer å bli svært så lønnsom, enda den kommer å gi lokalt arbeidsplasser under byggingen. Og banken trekker seg av miljøhensyn og hensyn til urfolksrettigheter. Banken besøkte stedet ifjor og lovet å trekke seg hvis ikke rørledningen ble lagt om til en annen trase. Nå har Trump gitt OK uten endringer, og banken følger opp med å trekke ut investeringene. En bank som handler etisk på tvers av umiddelbar lønnsomhet. Jeg er litt stolt og litt bekymret. En god og solid bank må alltid jage lønnsomhet ellers dør den (det ligger i naturen til verdens økonomi-oppsett), så jeg håper det ikke gir baksmell i forhold til markedet.

@Lola Pagola hvordan går det med prikkedyret ditt? Er han bedre? Fikk helt vondt i hjertet av å se filmsnutten, forstår så godt at du blir dødsbekymret!

Takk som spør [emoji4] jo det går mye bedre, jeg er superlettet! Hørte slikkelyder da jeg var på badet i morges, men da jeg tittet ut vasket han rompa (i senga mi... takk takk men han har frikort nå, han kan få lov til alt! ), ingen manisk labbeslikking. Og han har ikke ramlet sammen siden videoen ble tatt [emoji3] så nå er han vel tilbake til slik han var i forigårs, som ikke var på sitt beste men fullt levelig. Men det blir korte turer fremover. . kort for meg er en halvtime men nå er det snakk om 3 × 10 minutter...

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/10/2017 at 9:01 AM, Lola Pagola skrev:

Noen av det første som står på journalen fra CT er faktisk "går som en wobbler-pasient" Så han har jo det på en måte iom det er et paraplyberep som veterinær forklarte det iallefall . Det er prolapser i nakken og, så det er mye som kan lage krøll her, men veterinæren nevnte ikke noe mer på det etter at det var fastsatt hvor problemene lå... takk! :)

Takk som spør emoji4.png jo det går mye bedre, jeg er superlettet! Hørte slikkelyder da jeg var på badet i morges, men da jeg tittet ut vasket han rompa (i senga mi... takk takk men han har frikort nå, han kan få lov til alt! ), ingen manisk labbeslikking. Og han har ikke ramlet sammen siden videoen ble tatt emoji3.png så nå er han vel tilbake til slik han var i forigårs, som ikke var på sitt beste men fullt levelig. Men det blir korte turer fremover. . kort for meg er en halvtime men nå er det snakk om 3 × 10 minutter...

Expand  

Men siden det ser ut som om han går litt ujevnt, så er det typisk for "wobblerpasienter" å slikke på potene, fordi neglene kan bli "slitt" og blir ikke slitt på den vanlige måten. Det er kanskje et ubehag der? Jeg leste en del om Wobbler da jeg hadde dobermann, faktisk. Har han tatt MR? For da har jo veterinæren mulighet for å se i ryggraden og virvlene bedre (slik jeg forstår det) enn på CT. CT sender ut røntgenstråler, mens MR ikke gjør det. MR-maskinen bruker teslamagneter og bruker disse og sender radiobølger for å få bilder.

Men godt å høre at han har blitt bedre!! Ikke noe er bedre enn det, håper bare dere finner ut av hva som faktisk forårsaker problemene.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ny dag, ny hund. Det er vel greia med valp. I går var han plutselig kjempesint på meg for å ha nerver til å spise mat. All mat er nå hans mat, ifølge et nytt vedtak jeg ikke ble invitert med i noen forhandlinger eller beslutningsprosess om. Det viser seg at jeg ikke skulle ha noen behov for å spise lenger. Ufattelig frekt av meg å begå et sånt brudd på nye regler, så fikk meg en velfortjent skjennepreken. På gårsdagens tur ble jeg hoppet opp på så mange ganger, jeg brukte sikkert en time på å febrilsk søke internett etter klarsignal for å vaske membranjakke med vanlig vaskemiddel. No luck. Nikwax utilgjengelig på lørdag kveld, så ble pent nødt til å gå ut, midt under ridestevne med masse fremmede på tunet og rundtomkring på en søndag, iført The Jacket of Shame som flagget min latskap/udugelighet som hundefører. Den har så mange poteavtrykk, foran, bak, på armene og begge sidene, den kunne passert som kamofarget hadde den vært grønn. Kan angre på å ha kjøpt svart, eller ta meg sammen og begynne gi Ede mer tydelig kjipe konsekvenser for å hoppe opp, tenkte jeg. Det var kanskje nok å tenke på det, for i dag hoppet han opp færre enn fem ganger i løpet av over en time tur, og de få gangene han gjorde det bare forstod han at dette ble veldig feil fra måten jeg IKKE reagerte på, fordi jeg taust og med steinansikt samlet meg til en indre diskusjon med me, myself and I om hvordan jeg skulle reagere. Ga meg antakelig et ansiktsuttrykk og en utstråling Ede forstod at ikke var til å kødde med. Satte ikke potene på meg mer enn to ganger de første 10 min av turen, og bare avbrøt på tur opp de neste få gangene. Mutteren er sååå glad for å mestre den kommunikasjonen der i dag. Vi gikk oss også plutselig på et par turgåere han ikke viste noen interesse for å hilse på. Kjempelettelse, der jeg instantly fikk skuldrene under ørene, klar til å kaste meg på langlina for drakamp på livet, fordi jeg bare hadde tørrfor i lommene og han var ikke sulten. Impulsiv hilseiver har vært den største adferdsutfordringen hittil. Han elsker mennesker! Nå viste han ingen interesse verken for å oppsøke dem, eller gira på å innkassere godis for passering. Bare så på dem og spaserte nonchalant og ledig og avslappet forbi sammen med meg, med hengende langline, uten bestikkelser. Føltes som å score et fotballmål. Han er stadig ivrig på å komme fortere hjem når vi nærmer oss hva han oppfatter som eget territorium, hvor det virker som han er keen på å inspisere og kontrollere ASAP når han husker at vi har forlatt det ubevoktet, men på langt lavere stressnivå enn før. Kun noen få byks fremover, som han selv synes straffet seg med de ubehagelige rykkene i selen - det liker han ikke - så han korrigerer seg selv mot trekking og byks. Alt i alt, den nest beste turen vi har gått sammen til nå. Minus for å vimse for mye foran meg, type snublefelle. Usikker på om det går an å kommunisere til ham at det bare er ok å passere rett foran meg på god avstand. I min verden er det enkle det beste når det kommer til å lage regler for hunden. Å tillate ham å vimse rundt foran meg, bare ikke krysse min bane nærmere enn to meter foran, det er komplisert å kommunisere tydelig. Å bare tillate ham å bevege seg på siden og krysse bak meg på langline i øde områder er kjipt. Usikker på hvordan løse problemet med snublefella. Han har så liten radius, han gjør det ganske ofte, og det irriterer vettet av meg. Ikke usannsynlig at det fører til en skade. Trenger råd og tips og triks og hjelp med den der.  Å fotografere ham er stadig like vanskelig. Det er koselig at nærheten til meg overgår verdien av lønn for vel utført sitt, men det hadde vært fint om han kunne bli sittende sånn plutselig, ikke bare i hva han oppfatter som treningssessions Her klasket han ned i dekk for å vise at han kan bedre enn jeg ba ham om.. ..og her viser han hvilken lynkjapp innkalling han har. Kanskje ikke kjappere enn lynet, men han er kjappere enn lyden, ikke verst: Håndsignal for "Bli" og "Bli nå for **** sittende denne gangen!" ser ganske like ut, så lett å forstå at Ede tolket denne som: "Kom!" Det er en oppgitt og resignert hånd en ser synke til bakken i nok et skuffende nederlag: Å bli ***** sittende er noe vi trenger trene mer på i mer ulike situasjoner for å generalisere mer. Han er god på det innendørs, ikke bare hjemme. Sentralstasjonen, med masse lyder og folk og greier er ok med både sittende, liggende og stående mens jeg går ganske langt unna. Har dog store problemer utendørs, og ikke pga distraksjoner, men fordi han kommer til meg. Mulig vindpust er en trigger for minner om å bli forlatt for alltid alene sammen med nabo og storebror utenfor butikker. Antakelig.  Minne selv på å senke forventningene og jobbe med det som om det er nyinnlæring utendørs. 
    • Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...