Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, november


xxx12345
 Share

Recommended Posts

7 timer siden, enna skrev:

Oktober starta med at bilen stod i sju steiner. og 10 000 kr vipps ut. November ville ikke starte dårligere, så dermed sa oppvaskmaskina takk og farvel i dag. :hmm: Vipps 12 000 kr...ut..... Men denne gangen kjøpte vi med forsikring som garanterter for alle tenkelige og utenkelige uhell neste 4 år. Inkludert tannpirkere eller glassskår eller annet som måtte komme seg inn i pumpe eller slanger og lage styr!!

Den vi har nå (som vi fikk for 3 år siden)er erstatningsmaskin som vi fikk etter at forrige av samme merke osv hadde kollapsa 4 ganger på 18 mnd innen de to første årene vi hadde den. Og da vi omsider fikk erstatningsmaskin fikk vi klar beskjed om at garantien ikke gjaldt for den.
Forrige gang måtte vaske for hånd mens vi maste i 4 - 5 mnd før vi fikk -først lånemaskin og deretter erstatningsmaskin (egentlig lånemaskina som jeg nekta å levere tilbake da vår opprinnelige aldri ble "ferdig" reparert, og de hadde stadig nye unnskyldninger). Utrolig mye tid spm går til å vaske etter så mange hannkjønn spesielt...
Så nå orka vi ikke flere lange runder med oppvask for hånd og dro ut og kjøpte den beste maskina tilgjengelig med 20 år livsgaranti. I tillegg kjøpte vi 4 år ekstra uhellsgaranti for alt som ikke dekkes av den vanlige garantien (som at tannpirkere eller glasskår ødelegger pumpe osv), og som i tillegg da sikrer splitter ny maskin på dagen om den ryker. Nok er nok. Har vel hatt 4 oppvaskmaskiner siste 12 år..et par har røket pga noe fundamentalt gæli med maskinene, og et par pga -sannsynligvis - mangel på skyllig før unger har satt tallerkener osv inn for vask. Har gubbe som legger fra seg tannpirkere OVER ALT
:gaah:og om han eller ungene ikke husker å skylle så ender disse gjerne i pumpa som knekker...
 

det med tannpirkere overalt hørtes veldig kjent ut. Jeg får fnatt av brukte tannpirkere. Grøss.

Jeg har visst vært heldig med de elektriske hushjelpene mine. Har vår andre oppvaskmaskin på 20 år. Vi tar vekk klumper fra tallerknene, men driver ikke og skyller av oppvasken.

Skiftet vaskemaskin en gang. Har bare hatt Miele. Komfyr derimot snakker vi ikke om. De ryker for et godt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ola hilser sonen

Se så kul han er da! 

Herregud, så mye meme-materiale          

Posted Images

Ganske kaldt i huset når 3 vegger mangler panel :brr: Fyre som en gal og prøve ikke gjøre som for to dager siden når alle 3 bikkjene prøvde rømme stuen og la seg på kjøkkenet (DA er det varmt) og jeg satt rødmusset i BH og truse :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
17 timer siden, SFX skrev:

Jeg skjønner ikke nettbanken min.

Huslånet forfalt før helga, og jeg fikk utbetalt pæng på mandag - så da overførte jeg det som skal til regningskontoen. Og nå har den betalt en rekke regninger, men ikke lånet som forfalt 27. oktober. Hvorfor ikke det? 

Dette har skjedd før også, at lånet har forfalt mens det er for lite penger på kontoen, så får jeg innbetaling noen dager senere, fører over til regningskontoen - og lånet blir ikke trukket.


Det er vel sånn at en betaling er aktiv i kun 5 dager tror jeg, dvs. den forsøker å trekke i 5 dager - er det fortsatt ikke dekning så trekkes det ikke og du får giro i posten. Sånn fungerer i alle fall min nettbank. Så om lånet forfalt den 27. og du ikke fikk penger på konto før mandag ettermiddag/kveld - så er det gått over, og betalingen må gjøres manuelt.

 

12 timer siden, *Kat84* skrev:

 

Ja, og jeg har bestilt time til HD og AD røntgen i morgen. 

Holdt på å ramle av stolen når jeg så at de skal ha 250 kroner for hver type undersøkelse, men så kom jeg på at det er jo slik som blir trukket fra prisen man betaler hos veterinæren nå, i forhold til hva man gjorde for 11 år siden når jeg røntget et bruksbeist sist :P 


Det blir ikke trukket fra noe sted, det har alltid vært sånn at man må betale til NKK for avlesing. Tror at når jeg røntget retrieveren i 1990 så fikk jeg ingen faktura fra NKK, men når jeg røntget min første belger i 1993 så fikk jeg faktura fra NKK før jeg fikk svar på avlesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JeanetteH skrev:

Ganske kaldt i huset når 3 vegger mangler panel :brr: Fyre som en gal og prøve ikke gjøre som for to dager siden når alle 3 bikkjene prøvde rømme stuen og la seg på kjøkkenet (DA er det varmt) og jeg satt rødmusset i BH og truse :lol: 

Klar for å få håndverkere på besøk :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Klar for å få håndverkere på besøk :aww: 

:lol: Alle gardiner er GODT trekt for. Og det var etter de hadde dratt :lol: Tror ikke jeg vil invitere den gjengen her inn :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

:lol: Alle gardiner er GODT trekt for. Og det var etter de hadde dratt :lol: Tror ikke jeg vil invitere den gjengen her inn :P 

Pff.. du hadde vel små åpninger imellom gardinene slik at noen kunne se litt hvis de ville, bare for å leke litt luremus :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SFX skrev:

Jeg har et par gode støvler, men på et sted har læret løsnet fra sålen - kan det repareres, eller er skoene ferdige?

Tror det skal finnes en skomaker på Hamar - kanskje verdt å sjekke ut? :) 

9 timer siden, SFX skrev:

Det var henimot bart på gårdsplassen, men vi kjørte opp til almenningen. Det er 4 km herfra, og det oppleves ikke som at jeg kjører veldig langt og bratt oppover - men det var åpenbart nok høydeforskjell til at det lå masse snø oppover lia vi ruslet i. Det var mye mindre snø der jeg parkerte, så fascinerende å følge med på snømengden mens vi gikk opp og ned. Nå er det nesten fire minus ute, så jeg håper det fryser mer. Det er så deilig å få hjem hunder som ikke drypper av gjørme og drysser sandkorn over hele huset de neste 48 timene selv om jeg blåser de godt.

Det er morsomt å se hvor store forskjeller det er på snømengder rundt omkring. Nede på Ådalsbruk er det knapt et snøfnugg, det er ikke mye på vegen innover i skogen heller, men så stiger det ca 50 m opp til der jeg bor - og her er det masse snø :). Jeg så det så godt i forgårs også - da var det snøvær her jeg bor, så kjørte jeg til et annet sted for å gå tur, og der jeg parkerte bilen var det veldig lite snø, men bare noen hundre meter innover - og oppover - var det full vinter liksom :) 

10 minutter siden, JeanetteH skrev:

:lol: Alle gardiner er GODT trekt for. Og det var etter de hadde dratt :lol: Tror ikke jeg vil invitere den gjengen her inn :P 

Pfffff... bare innrøm at du EGENTLIG ville invitere dem inn på "kaffe" :D 

Har jeg hjemmekontor og sitter og ser på en knallblå himmel og snødekt mark :). Noen har vært utenfor her og "hogd" trær også - lurer litt på hva hensikten var... han holdt på en drøy time og så dro han igjen.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

Tror det skal finnes en skomaker på Hamar - kanskje verdt å sjekke ut? :) 

Det er morsomt å se hvor store forskjeller det er på snømengder rundt omkring. Nede på Ådalsbruk er det knapt et snøfnugg, det er ikke mye på vegen innover i skogen heller, men så stiger det ca 50 m opp til der jeg bor - og her er det masse snø :). Jeg så det så godt i forgårs også - da var det snøvær her jeg bor, så kjørte jeg til et annet sted for å gå tur, og der jeg parkerte bilen var det veldig lite snø, men bare noen hundre meter innover - og oppover - var det full vinter liksom :) 

Pfffff... bare innrøm at du EGENTLIG ville invitere dem inn på "kaffe" :D 

Har jeg hjemmekontor og sitter og ser på en knallblå himmel og snødekt mark :). Noen har vært utenfor her og "hogd" trær også - lurer litt på hva hensikten var... han holdt på en drøy time og så dro han igjen.... 

"Juuhoo! Er det et par sterke karer som kan komme inn og hjelpe meg? Jeg har en kommode på soverommet jeg kanskje må flytte..."

 

:teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Krutsi skrev:

"Juuhoo! Er det et par sterke karer som kan komme inn og hjelpe meg? Jeg har en kommode på soverommet jeg kanskje må flytte..."

:teehe: 

:devilbanana:

12 minutter siden, JeanetteH skrev:

Ekke noe kaffe slabberas her altså. De er jo livredde hver gang jeg åpner døren og det kommer 3 kelpier ut. De tror tydeligvis at de er livsfarlig :lol: 

Skitt... dårlig sjakktrekk å ha hunder ja :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Fikk dere til å le litt på morgenen da.

Nå skal Talli, Liz og Hannibal/Floppy/Sinner/ ut på tur i fin været. Har ventet på solen vi så jeg kan ta litt bilder også. :sorcerer:

Sinner har ødelagt sin første ting da :lol: Jeg tar jo ikke valper med meg på badet, kjeller o.l. og tar det som en "jeg går nå, kommer tilbake" trening. Imens jeg var i dusjen i går har han da gnagd en bit av trappe rekkverket :P Tygg på møbler, men drit i huset da. Det skal selges :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, JeanetteH skrev:

Ekke noe kaffe slabberas her altså. De er jo livredde hver gang jeg åpner døren og det kommer 3 kelpier ut. De tror tydeligvis at de er livsfarlig :lol: 

Østeuropere eller? :lol: polakkene slm jobbet for svigerfar døde nesten hver gang jeg var der med rottisene mine. Enn det å ha sånne hunder til kos! :lol: for i Polen var slike hunder hovedsaklige vakthunder.. det lærte jeg da jeg bandt bikkja mi i nærheten av traktoren og polakken turte ikke å hente traktoren :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricolor

Det ble Miele nå. Har hatt Bosch x 2, Electrolux og 1 Miele tidligere. Men fikk klar beskjed om at Miele ligger et lysår foran de andre merkene i nøyaktighet under produksjon, levegaranti osv. Så da prøver vi det.

Komfyr derimot har jeg kun skiftet EN gang etter at noen mistet en stor jerngryte ned på plata (keramisk) og den sprakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JeanetteH skrev:

:lol: Fikk dere til å le litt på morgenen da.

:D 

16 minutter siden, JeanetteH skrev:

Nå skal Talli, Liz og Hannibal/Floppy/Sinner/ ut på tur i fin været. Har ventet på solen vi så jeg kan ta litt bilder også. :sorcerer:

Sinner har ødelagt sin første ting da :lol: Jeg tar jo ikke valper med meg på badet, kjeller o.l. og tar det som en "jeg går nå, kommer tilbake" trening. Imens jeg var i dusjen i går har han da gnagd en bit av trappe rekkverket :P Tygg på møbler, men drit i huset da. Det skal selges :lol: 

Du må nok bare putte'n i bur :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mokken skrev:

Hmmm. Hadde tenkt meg på Fanafjellet i dag, men det er jo glatt ute så da spørs det om ikke jeg må ta det en annen dag. Opp de svingene uten firehjulstrekk er litt risky. Æsj. Hvor skal jeg gå da mon tro? 

Som hundeeier er det like vanlig å stille seg det spm som "hva skal vi ha til middag"? :P 

Jeg er også litt usikker på hvor dagens tur skal gå. Felix vil ikke gå oppoverbakker, så da står jeg egentlig ikke igjen med så veldig mange alternativ. Minner meg på at det er 2(!) uker igjen til vi forlater vestlandet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mokken skrev:

Hmmm. Hadde tenkt meg på Fanafjellet i dag, men det er jo glatt ute så da spørs det om ikke jeg må ta det en annen dag. Opp de svingene uten firehjulstrekk er litt risky. Æsj. Hvor skal jeg gå da mon tro? 

Det går bra på denne tida. Salta ser du. Vanligvis mye bedre der enn nede på Flyplassvegen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen:)

Idag var det hardt å stå opp. Men det er hvitt på marken, og himmelen er blå... så da er vel alt greit.

Drømte dog at jeg satt værfast i min egen stua- da det var kommet tre meter snø i løpet av natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tonje skrev:

Som hundeeier er det like vanlig å stille seg det spm som "hva skal vi ha til middag"? :P 

Helt klart! :lol:

Sitat

Jeg er også litt usikker på hvor dagens tur skal gå. Felix vil ikke gå oppoverbakker, så da står jeg egentlig ikke igjen med så veldig mange alternativ. Minner meg på at det er 2(!) uker igjen til vi forlater vestlandet :) 

Er Felix skadet? (Eller bare litt sær?)

1 minutt siden, Kokospaniel skrev:

Det går bra på denne tida. Salta ser du. Vanligvis mye bedre der enn nede på Flyplassvegen!

Åååå så bra! Fanafjellet it is! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Debbie skrev:

God morgen:)

Idag var det hardt å stå opp. Men det er hvitt på marken, og himmelen er blå... så da er vel alt greit.

Drømte dog at jeg satt værfast i min egen stua- da det var kommet tre meter snø i løpet av natten.

Greit at det fort snør litt når det først snør på dine kanter, men akkurat den var kanskje litt drøy?? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Greit at det fort snør litt når det først snør på dine kanter, men akkurat den var kanskje litt drøy?? :ahappy:

Ja. Men vi har opplevd at jeg måtte hoppe ut av vinduet og begynne å skoffe fra den ene enden og min far fra den andre for å komme meg ut. Eller jeg vi måtte skoffe foran døren, og føne døren fra begge siden for å åpne den:) Men det var når det var nesten - 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir ganske oppgitt over andres meninger om vår valg om å kjøpe rasekatt. Er vist bare problemer med rasekatter, og blandingskatter er så mye bedre. Blandingskatter har personlighet vet dere, det har ikke rasekattene. Og blandinger er så mye friskere. Vel renrasede dyr blir gjerne testet i hue og ræva for alleslags sykdommer og lidelser, såklart man oppdager noe da. Og ikke minst så blir det dokumentert. 

Mamma sin eldste katt (som nå er død) hadde tannkjøttsykdom og diabetes. Men er ingen som ha dokumentert det, hvor mange sånne finnes det ikke i norge liksom? Blanding som blir veldig syk og så avlivet, ingen som lagrer infoen om sykdommen som dukker opp. 

Nei, er så lei av det. Som om Alfred(blanding) er mye bedre og mer verd enn Melvin (renraset). De er like ønsket begge to. At Alfred er en tøff type som ikke er redd for mye, og elsker å hilse på mennesker og leke med hunder betyr ikke at Melvin som akkurat nå syntes livet er litt skummelt ikke har masse vis av personlighet og en like kul som Alfen. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mokken skrev:

Helt klart! :lol:

Er Felix skadet? (Eller bare litt sær?)

 

Ja, han er veldig sær, men om det bare hadde vært det hadde jeg tvunget han med :P 

Han er litt halt etter løping på tirsdag, men virket helt fin i går så han fikk bli med på tur oppi fjellsida. Gikk tregt og mange meter bak meg på tur opp, så da snudde vi og da kvikna whippsen til gitt. Så jeg tror i hvert fall det er mer vondt for han å gå oppover. Virker som det sitter litt i bakparten også, ikke bare beinet. 

Så vi må nok rusle en kjedelig tur i dag, samboern er borte og da har jeg ikke samvittighet til å ta med meg Blaze og la Felix være alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...