Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Eg har fått min første forkjøla hund. :D Som eg har lagt merke til i det minste. :ahappy: Han har sleika på seg litt sår nase og det har blitt skurve på, og eg vart litt hjelpelaus. Det ser ganske vondt ut. Kva kan eg smøre med som det ikkje er livsfarlig at han sleikar vekk? 

• Svar 3.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ola hilser sonen

Se så kul han er da! 

Herregud, så mye meme-materiale          

Posted Images

Skrevet

Lykke til alle D4A-folk!! Håper alle får det de ønsker seg :banana:

Jeg skal på jobb igjen jeg...4. helgen på rad. Litt lei nå faktisk...vil heller være i messehallene i Lillestrøm denne helgen. 

Skrevet

Lykke til alle vakre hunder (og eiere) som skal løpe i ringen i helgen! 

Jeg har drømt om zombiapokalypse på et cruiseskip i natt. :aww:  Marerittene mine er bedre enn hollywoodfilmer, burde hatt noen inni hodet mitt som skrev opp alt og laget film av dem :lol: 

• Like 3
Skrevet
12 timer siden, tutle skrev:

Ja, jeg synes det hvertfall :wub: 

Pene, passe størrelse, ser ikke ut til å trenge så mye pelsstell, robuste og lettlærte (etter hva jeg har lest) .....

5 timer siden, mokken skrev:

Nydelige hunder, men noe variabel mentalt ettersom jeg har skjønt. @Kelpiemind sin Marvin er alldeles herlig, men jeg tror dessverre ikke han er en gjennomsnittlig representant for rasen. 

Lykke til alle som skal på D4A i helgen! :ahappy:

.... men variabel mentalitet er jeg ikke så veldig tilhenger av. Jeg har begynt å bevege meg langt utenfor det jeg trodde var min type på jakt etter framtidas drømmehund(er), det er jaggu ikke lett. Heldigvis er det lenge til mine nåværende hunder tipper 20 år. :sleep:

• Like 3
Skrevet
35 minutter siden, Raksha skrev:

Jeg har drømt om zombiapokalypse på et cruiseskip i natt. :aww:  Marerittene mine er bedre enn hollywoodfilmer, burde hatt noen inni hodet mitt som skrev opp alt og laget film av dem :lol: 

Det har jeg drømt og! Bare at det var ala danskebåten. Vi kom oss av og kom oss til en flyplass, men så begynte flyene å bli innstilt og så våknet jeg :no: 

Skrevet

Skal i bursdag til svigermor og der er det alltid så mye kake! Minimum 5 forskjellige liksom, og alle er såå gode.    Kake til middag, helt innafor når man er "syk"  :drool:  :lol:

• Like 2
Skrevet
59 minutter siden, Aslan skrev:

Det har jeg drømt og! Bare at det var ala danskebåten. Vi kom oss av og kom oss til en flyplass, men så begynte flyene å bli innstilt og så våknet jeg :no: 

Her holdt båten på å synke og vi fant en trygg plass, men plutselig så var det visst noen andre som levde også nede på et kontrollrom, og de skrudde av lys og varme hos oss til vi reddet dem.. Våknet etterhvert så ble det bare tull når jeg sovna igjen, men ganske lenge hadde den blitt en råbra film :lol: 

Phuh - noen dager altså! Da er alt bare kaos....  Og Lupin krasja i meg ute så nå har jeg fryktelig vondt i ene hofta, men lillemor hjalp meg å fore de nederste kaninene :wub: Så slapp å bøye meg noe særlig. Gakkene har testa snøen, hestene har nekta å ta av dekken selv om det er sol (yep - de får velge - går de når jeg prøver å ta av så får de beholde på, samme når jeg skal ta på. Det har de lært så da vet de at de kan velge selv. :ahappy:  ). 

Nuh er jeg trøtt som en dupp, og det tror jeg lillemor og er, så da håper jeg vi kan ta en dupp på sofaen begge to. :aww: 

• Like 2
Skrevet

Hjemme igjen etter noen timer på Dogs4all med kjempekoselige mennesker og god bamsekake! Nå skal jeg sove noen timer på sofaen, lese til eksamen, og forberede meg til ny tur til messen imorgen med Sofie. Lenge leve galskapen! :D

Skrevet

Hvor lett/vanskelig er det å få en japansk spisshund superlydig? Sånn type kan gå løs "over alt" ? 

og hva betyr  Øyelyst: PPM + katarakt (ikke medfødt) ? (andre forelder er fri) 

Skrevet

Akkurat nå ser en liten del av stua vår slik ut: 

IMG_1113.JPG

Upraktisk åpen løsning, bare tre dører i hus, to av dem går til ytterdør og badet. Så får vi være sammen uten å være sammen og hundene pause fra hverandres løpetidsmas :P

• Like 1
Skrevet
9 minutter siden, Raksha skrev:

Hvor lett/vanskelig er det å få en japansk spisshund superlydig? Sånn type kan gå løs "over alt" ? 

Min gikk løs overalt. Stort sett ihvertfall. Ikke den mest lettlærte hunden jeg har vært borti, men han var litt treg ( :lol: )  og jeg var ikke verdens beste trener selv. Men superlydig var han ikke, men han gikk mye løs, både i boligfelt og langs gangstier ved veien. Veldig myk, men datt fort ut under trening så trengte en tålmodighet som jeg ikke alltid hadde :lol:

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Ozzy skrev:

Min gikk løs overalt. Stort sett ihvertfall. Ikke den mest lettlærte hunden jeg har vært borti, men han var litt treg ( :lol: )  og jeg var ikke verdens beste trener selv. Men superlydig var han ikke, men han gikk mye løs, både i boligfelt og langs gangstier ved veien. Veldig myk, men datt fort ut under trening så trengte en tålmodighet som jeg ikke alltid hadde :lol:

Takk :) Mye lyd i han? Vurderer nemlig å overtale svigermor til en sånn om hun ikke gir seg med hundemaset - tispe da. Trooooor jeg kunne trivdes med en sånn, kanskje. 

Skrevet
8 minutter siden, Raksha skrev:

Takk :) Mye lyd i han? Vurderer nemlig å overtale svigermor til en sånn om hun ikke gir seg med hundemaset - tispe da. Trooooor jeg kunne trivdes med en sånn, kanskje. 

Til JS å være var det svært lite lyd i han. Men herregud som noen av de bråker!  Men jeg tåler ikke sånt og var ganske streng. Men på skumle folk, når det ringte på døra ogsånt var det litt bjeffing. Men noen av de bjeffer på alt som rører seg, biler, katter, folk, seg selv osv..    

Skrevet
1 minutt siden, Ozzy skrev:

Til JS å være var det svært lite lyd i han. Men herregud som noen av de bråker!  Men jeg tåler ikke sånt og var ganske streng. Men på skumle folk, når det ringte på døra ogsånt var det litt bjeffing. Men noen av de bjeffer på alt som rører seg, biler, katter, folk, seg selv osv..    

Ja, jeg har vært borti de som bjeffer på ALT... Samojeden til svigers var lydløs inne, men bråka ute. Hmm... 

Skrevet
35 minutter siden, Raksha skrev:

PPM = persisterende pupillmembran. På de fleste raser er mild grad som kun ligger i iris ok for avl hvis partner er fri. Thorvald har det. Ang katarakten spørs det på typen + vurdering av veterinær. Noen typer er ok i avl mot fri partner, andre er nei-nei uansett. Gir ikke mening uten attesten fra dogweb :) 

Skrevet
Akkurat nå, Aslan skrev:

PPM = persisterende pupillmembran. På de fleste raser er mild grad som kun ligger i iris ok for avl hvis partner er fri. Thorvald har det. Ang katarakten spørs det på typen + vurdering av veterinær. Noen typer er ok i avl mot fri partner, andre er nei-nei uansett. Gir ikke mening uten attesten fra dogweb :) 

Thanks! Øyesykdomer kan jeg nada nix om. Enda jeg har øyelyst to hunder :lol:  (ene to ganger tilogmed).

• Like 1
Skrevet

Akkurat nå er jeg litt trist, lille pusen vår (rettere sagt mamma sin, men vi fikk han mens enda bodde hjemme så derfor "vår") døde i dag. Ble akutt kjempedårlig, og måtte bare tas. :no::cry:  Om han hadde levd til over nyttår så hadde han blitt 16 år gammel. Fine lille pusen.

Skrevet
1 time siden, Betty skrev:

Akkurat nå er jeg litt trist, lille pusen vår (rettere sagt mamma sin, men vi fikk han mens enda bodde hjemme så derfor "vår") døde i dag. Ble akutt kjempedårlig, og måtte bare tas. :no::cry:  Om han hadde levd til over nyttår så hadde han blitt 16 år gammel. Fine lille pusen.

:hug:

Hjemme fra D4A, har ikke sagt hei til halvparten av de jeg skulle, men sånn er det alltid. Dro rett ut på latmannstur og trent hund etterpå. Noe måtte jo han stakkarsen som satt hjemme få også :) Nå sløvings i sofaen

Skrevet

Hjemme fra Lillestrøm og middag hos mamma og pappa, nå er det horisontalen resten av kvelden, jo eldre man blir jo mer tar sånne dager på, både for folk og fe :lol:

• Like 1
Skrevet
3 timer siden, Raksha skrev:

PPM:
"Persisterende pupillmembran (PPM)
 Hunder med små forandringer med strenger som krysser over pupillåpningen kan brukes i avl, men bør fortrinnsvis parres med hund uten tilsvarende forandringer. Dette gjelder alle raser.
 Hunder med forandringer som affiserer synet bør ikke brukes i avl
 (Pigment på fremre linsekapsel uten andre forandringer beskrives, med klassifiseres ikke som PPM. Små forandringer på iris som ikke angår pupillåpningen anmerkes ikke på attesten.)"

Hvilken type katarakt er oppgitt da? Dersom det er ant. sut. i (tror jeg det er) så tillates det brukt i avl på noen raser mot fri, dersom hunden har vist ellers gode kvaliteter. jeg ville ikke brukt en hund med det med det eller kjøpt valp etter foreldre med det dog..

Skrevet
20 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Kooikere er fine hunder, sant? Pene og greie og sånn?

Jeg synes de er fine hunder, med en handy størrelse :) men som mokken sier;

11 timer siden, mokken skrev:

Nydelige hunder, men noe variabel mentalt ettersom jeg har skjønt. @Kelpiemind sin Marvin er alldeles herlig, men jeg tror dessverre ikke han er en gjennomsnittlig representant for rasen. 

Lykke til alle som skal på D4A i helgen! :ahappy:

Enig i dette. Jeg kjenner til flere kooikere som er usikker og utrygge i miljø og rundt folk, enn kooikere som er trygge..

10 timer siden, Stine skrev:

Engasjerte hundeeiere heter det :sleep::lol:

Ja, det kan vi si :aww::lol:  Skills ville ikke ha kyllingfilet da. Ikke før vi var ferdig i ringen.. Mer på Aron i morra da :teehe: 

• Like 3
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...