Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke turklær har du og anbefalinger


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Jeg er glad i gode turklær pg det er en jungel å finne de. Tenkte vi kunne ha en tråd hvor folk skrev om hvilke tur/ytterklær/tursko de har og evt om dere har anbefalinger/noe dere fraråder. ☺

Selv har jeg blant annet en bergans skalljakke (isogaisa). Ikke brult den så mye men til nå er den topp☺

Jeg har en varde tur/overtrekksbukse. Denne var billig og har holdt mange år med daglig bruk på jobb i barnehage så fremt som på turer. Den har alltid vært vanntett dog den nå starter på å gi etter med både hull og at den ikke er vanntett lengre.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i fjellreven-turbuksen min. Er også veldig fornøyd med mine crispi beseggen fjellsko. 

Er mindre fornøyd med en norrøna skalljakke, men den er også 4 år gammel... 

Er også mindre fornøyd med noen helt nye gortex salamon terrengløpesko, de var lekk første gang jeg brukte de i vått gress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av sko har jeg Crispi Besseggen og Crispi Hunter dame. Veldig fornøyd med begge parene, og ville ikke vært dem foruten! Skoene passer godt til min smale fot, og gir meg minimalt med gangsår (Får lett store,stygge gangsår). Har hatt skoene i 5-6 år.

Jakken er en gammel bergens jakke så husker ikke modellen. Den er veldig godt brukt, og jeg har vært fornøyd med den. Nå er det "oppbrukt", uansett hvor mye jeg impregnerer den så blir jeg søkkvåt hvis det regner (uansett hvor mye). Men jakken er nesten 10 år gammel så den har gjort jobben sin godt over de årene.

Av bukse har jeg Lundhags sin bukse. Sånn passe fornøyd med dem. Liker de på sommeren, men skulle ønske at jeg kunne brukt dem om vinteren også. Så på sett og vis likte jeg bedre min gamle Bergans bukse (kjøpt for 5 år siden så husker ikke modellen), men den ligger fint i skuffen da den krympet, eller var det rumpen min som vokste? ikke godt å si :aww: Syntes Bergans buksen var mer anvendelig hele året, men ikke så god å bruke uten stilongs under. Lundhags buksen er bedre å ha på uten stilongs men ikke like god med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker lundhagsbuksene mine, lette, behagelige, luftige, dårlige i regn, men ellers er de supre. Brukes året rundt. 

Av sko har jeg hatt litt forskjellig, hatt to par lærsko fra viking jeg har vært veldig fornøyd med, usikker på hvilke modeller. Holdbare, behagelige å ha på å ikke minst tette, hele tiden. Og nå har jeg crispi besseggen dame, fornøyd så langt med de også :) 

Har hatt en del syntetiske sko også men de synes jeg er utelukkende elendige.. Greie å gå i, men jeg blir ihvertfall alltid våt på bena om det er veldig vått der man går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sko sverger jeg til Salomon, alt jeg har av tursko er derfra. 

Ellers blir det mye klær fra Stormberg, men man får vel det man betaler for og jeg synes ikke kvaliteten er noe å rope hurra for. Derimot en unnskyldning til å fornye turgarderoben relativt ofte da :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Norrøna og Bergans for det meste. Veldig glad i Fjellreven også. Har hatt Stormberg, Gaupa og Dovre og, men det er ikke en kvalitet og slitestyrke som passer til mitt bruk. 

Buksa over alle bukser er for meg Norrøna Trollveggen. Utrolig slitesterk og rå bukse hele året. Har hatt mange og lange turer med den. Den eldste jeg har er 6 år gammel og MYE brukt, kjøpte en til nå, men det er kun fordi jeg vil ha to når den ene er på vask eller no :P

Ellers er jeg glad i Bergans Svalbard, Norrøna Falketind og Fjellreven Kib til lettere turer hele året. Bergans Imingen er en utrolig deilig bukse på sommeren i finværet :)

Jakker har jeg Bergans Myrkdalen og Bergans Dynamic til tyngre fjellbruk i all slags vær. På tørre dager er Bergans Microlight helt uunnværlig! Bergans Superlett har jeg til sykkelturer (og gåturer) i skikkelig regnvær.

Nå jobber jeg med turutstyr og har jobber og fritid som gjør at jeg er veldig mye ute uansett vær. Derfor har jeg en del plagg, i tillegg til at jeg holder meg til de merkene som har slitestyrken og de løsningene jeg syns er best. Til "vanlig" turbruk kan man fint finne godt tøy i billigere prisklasser. Da f.eks Stormberg, Gaupa osv :)

Fjellsko har jeg Crispi Besseggen og La Sportiva Trango Trk Gtx. Har også La Sportiva Ultra Raptor gtx til lettere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt Norrøna og Fjellreven. Når det gjelder fjellstøvler så sverger jeg til Scarpa, men det har først og fremst med at de har modeller som passer godt til mine føtter. Crispi f.eks. har jo gode produkter, men de har dårlig passform til mine føtter.

Stormberg er billig, men jammen meg vises det på kvaliteten. Aldri vært borti maken til elendig holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...