Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg hadde blitt deperimert om de ikke gjorde noe nyttig når porten først var åpen, altså :ahappy:

Joda, det er sant.. Men det går liksom så fort mye tid når de driver med selvtrening.. Særlig fordi det passer aldri helt perfekt når sånt skjer :P 

• Like 1
  • Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

Skrevet
1 time siden, Pringlen skrev:

Man tror kanskje at man er ferdig med sånne "slippe ut hunden" hendelser når man ikke har små barn? Men nei, 16 åringer greier visst ikke å lukke porten de :icon_confused:

Heldigvis var det "bare" tre hunder ute. Og jeg garanterte henne at hun skal være j**** glad for at ikke hygenen var ute. Dachsene som var sluppet ut hørte jeg når de tok ut, så jeg greide å følge drevet, og fikk kalt dem inn etter bare et par timer, og bare noen km unna. Haldenen hadde nok diltet etter dem, uten å gjøre noe nyttig, så hun er plukket opp i samme området nå.... #fredagskos 

Jeg skal ALDRI EVVVER ha jakt hund... ALDRI!!! :o 
Jeg får jo tendenser til panikk bare bikkja er borte i to minutter liksom :aww:

Har jeg dytta trynet fullt av Pavlova - og nå tror jeg jeg er kurert for pavlova for ei stund :aww:. Kvalm... 

• Like 6
Skrevet

Er på tredje literen med vann siden kl 18!!! Er så utrolig tørst!! Kan det være spekeskinken jeg spiste til middag? Har aldri før vært så tørst som jeg er akkurat nå og jeg drikker vann jevnt hele dagen (og har gjort det i dag).

Skrevet
16 minutter siden, Siri skrev:

Jeg skal ALDRI EVVVER ha jakt hund... ALDRI!!! :o 
Jeg får jo tendenser til panikk bare bikkja er borte i to minutter liksom :aww:

Har jeg dytta trynet fullt av Pavlova - og nå tror jeg jeg er kurert for pavlova for ei stund :aww:. Kvalm... 

Jeg og, jeg får mareritt av hund som ikke holder seg innen synsvidde på tur jeg, så jeg tåler ikke jakthund tror jeg :lol: Nå er heldigvis Thorvald selvutnevnt blivende jordmor, så nå har jeg 22 kg hårete klegg på meg overalt, han har vært overbevist om at jeg skal føde hvert sekund i flere uker nå, slipper meg ikke av syne :lol: 

• Like 2
Skrevet

Nå har jeg lest,lest og lest for å ta dere igjen her.... Konklusjonen min er at jeg er en Siri i forkledning :D.Både når det gjelder familie sammenkomster og mat.... Mangler bare Pavlovaen:P.

• Like 4
Guest Belgerpia
Skrevet

Da har jentene endelig bestemt seg for å løpe. Hermine er halvannen måned forsinket. Puddel vet jeg ikke om er forsinket eller ikke, mulig hun har tenkt å løpe hver 10. måned. Er det i så fall frallen som følger puddel ?, eller er det puddel som følger frallen? Om frallen følger puddel så har jeg antagelig undervurdert puddelens makt eller noe. 

De er synkrone i alle fall, og det er jeg og Noah glade for - da blir det en tre til fire uker og ferdig med det. Og så får vi se da om det blir krøllebebiser her (eller der) på sensommeren en gang. ?

Skrevet
39 minutter siden, Aslan skrev:

Jeg og, jeg får mareritt av hund som ikke holder seg innen synsvidde på tur jeg, så jeg tåler ikke jakthund tror jeg :lol: 

Jeg også... Willy gir meg jo nesten anfall dersom han går uten bånd - 80 m foran meg og jeg mister ham av syne - da er det paniske tendenser ja :lol:. Det er en grunn til at han nesten alltid går i bånd :aww: 

Sitat

Nå er heldigvis Thorvald selvutnevnt blivende jordmor, så nå har jeg 22 kg hårete klegg på meg overalt, han har vært overbevist om at jeg skal føde hvert sekund i flere uker nå, slipper meg ikke av syne :lol: 

En dag får han jo rett, sant? :lol: 

37 minutter siden, Toril skrev:

Nå har jeg lest,lest og lest for å ta dere igjen her.... Konklusjonen min er at jeg er en Siri i forkledning :D.Både når det gjelder familie sammenkomster og mat.... Mangler bare Pavlovaen:P.

:D Du och jag :D 

Edit: Yasmine har koordinert løpetiden sin med sin verste venninne i Drammen, hun :lol: De fikk løpetid med bare få dagers mellomrom i fjor - og jaggu gikk de ikke det i år også :lol:. Nå er hun på dag 9 i løpetiden... hun ligger her i sofaen, Willy slækker'n på kjøkkenet - helt frivillig. Kan ikke klage på stress og mas under løpetiden her i huset gitt :) . 

• Like 1
Skrevet
49 minutter siden, Aslan skrev:

Jeg og, jeg får mareritt av hund som ikke holder seg innen synsvidde på tur jeg, så jeg tåler ikke jakthund tror jeg :lol: Nå er heldigvis Thorvald selvutnevnt blivende jordmor, så nå har jeg 22 kg hårete klegg på meg overalt, han har vært overbevist om at jeg skal føde hvert sekund i flere uker nå, slipper meg ikke av syne :lol: 

Jeg får mareritt av hund som er innen synsvidde (bokstavelig talt) :ahappy: Finner ikke noe å jage på da, vettu :)

red: men foretrekker at de har peiler på, at det er lov å slippe, og at det er en av gangen...

• Like 2
Skrevet
Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg også... Willy gir meg jo nesten anfall dersom han går uten bånd - 80 m foran meg og jeg mister ham av syne - da er det paniske tendenser ja :lol:. Det er en grunn til at han nesten alltid går i bånd :aww: 

Ja, jeg syns det er helt forferdelig å gå tur med hund...uten hund, hater det :lol: Heldigvis kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger i hans 5 leveår han faktisk har blitt borte da, sikkert ikke i mer enn 15 minutter tilsammen, men :lol: 

Akkurat nå, Siri skrev:

En dag får han jo rett, sant? :lol: 

Joda, men forhåpentligvis skjer det på sykehuset, ikke i skogen eller sofaen :teehe: Men det kan jo ikke stakkars Thorvald vite :lol: 

Skrevet
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg får mareritt av hund som er innen synsvidde (bokstavelig talt) :ahappy: Finner ikke noe å jage på da, vettu :)

:lol: 

Guest Klematis
Skrevet
48 minutter siden, Aslan skrev:

Fine Thorvald passer på.:)

Skrevet
Akkurat nå, Klematis skrev:

Fine Thorvald passer på.:)

Ja, han er veldig søt, gubbeluren :wub: Mora hans har vært dønn lik begge gangene oppdretteren har vært gravid, første gang var mora drektig med Thorvald og søsknene også, jenta til oppdretter ble født når kullet til Thorvald var 7 uker gamle, så han har fått det inn med morsmelka tydeligvis :) 

Skrevet

Vært i København hele dag, og siden det ikke er lov å ha hund alene i sommerhuset måtte Casper være med (hadde nok blitt med uansett kjenner jeg meg selv rett). For en eksemplarisk liten tass altså :wub: går så pent og er så tålmodig. Masse japanske turister ville posere med ham, hadde vært artig å se de bildene :D kom ett par japanere bort til ham og spurte om de kunne få "pet the puppy ". De hadde tvillinger, sikkert rundt 2 år gamle, som var litt skeptiske. Casper plukket opp det, og la seg ned på siden , helt rolig. For en hund, så snill og tillitsfull :D nå har han sluknet helt i senga, det tar på å være en turistattraksjon. "Nei, det er ikke en klementin, det er en dalmatin "... dansk humor altså. . [emoji38] I morgen er det farfar sin 90 års dag, og jeg hører rykter om bordkort. .. hadde satset på å gjemme meg sammen med nærmeste familie, den planen går tydeligvis i vasken. .. (nei. .. Ikke superfan av selskaper med masse ukjente [emoji14] ).

• Like 15
Skrevet
1 time siden, Pixie skrev:

3-4 ganger, muligens en gang i kveld men mer sannsynlig i 6-7-tida i morgen tidlig. Han har spist rare ting før men ikke så stort, og vi har alltid sett det og visst at det var passerbare biter.

Jaja, nå vet jeg i det minste at ting ikke er trygge oppå spisebordet lenger :P

Da ville jeg i hvert fall ikke bekymret meg før det ikke kom noe i morgen :P  

1 time siden, SFX skrev:

Hahahaha, nei, jeg hadde ikke tenkt til å undervise noen i kveld :D 

Sukk, magen synes jeg fortjener snop etter alt jeg har gjort på kontoret i dag, pluss tømt to kasser med bøker (som egentlig ikke er vanskelig, for det er bøker og to tomme bokhyller som venter...)

Håper du har dratt og kjøpt deg noe digg nå!

Skrevet
7 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Der rakk vi akkurat inn etter kveldsturen før det begynte å regne og blåse. 

Jeg rakk akkurat å sette ut valpene for kveldsmat jeg - de ble ikke imponerte :lol: 

• Like 1
Skrevet

Åh, Les Misérables på NRK2! Filmen da, den har jeg ikke sett, men jeg elsker musikalen, og har sett og hørt musikken og musikalen halve barndommen min. Jaok, kanskje litt spesiell interesse for en 11-12-åring, men DEN ER SÅ BRA, åh, husker når jeg var med mamma og pappa og så konsertversjonen i 2002 i Oslo Spektrum, da var jeg 14. Så nå skal jeg kose meg med filmen :heart: Jeg kan fortsatt nesten alt av tekster merker jeg :icon_redface: 

Så det er liiiitt flaut at jeg ikke har lest boka, egentlig, må jeg innrømme. Men en gang!

• Like 4
Skrevet
7 minutter siden, Pringlen skrev:

Nettopp... de trenger ikke å jakte på ting... for tenk :aww: 

6 minutter siden, Aslan skrev:

Ja, jeg syns det er helt forferdelig å gå tur med hund...uten hund, hater det :lol: Heldigvis kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger i hans 5 leveår han faktisk har blitt borte da, sikkert ikke i mer enn 15 minutter tilsammen, men :lol: 

:lol: Jeg tror ikke Willy har vært på vift mer enn 15 min til sammen på 8 år heller.. sånn egentlig :lol: 

6 minutter siden, Aslan skrev:

Joda, men forhåpentligvis skjer det på sykehuset, ikke i skogen eller sofaen :teehe: Men det kan jo ikke stakkars Thorvald vite :lol: 

Tenk så tøft å føde i skogen da :lol: 

Akkurat nå, Aslan skrev:

Åh, Les Miserables på NRK2! Filmen da, den har jeg ikke sett, men jeg elsker musikalen, og har sett og hørt musikken og musikalen halve barndommen min. Jaok, kanskje litt spesiell interesse for en 11-12-åring, men DEN ER SÅ BRA, åh, husker når jeg var med mamma og pappa og så konsertversjonen i 2002 i Oslo Spektrum, da var jeg 14. Så nå skal jeg kose meg med filmen :heart: Jeg kan fortsatt nesten alt av tekster merker jeg :icon_redface: 

Så det er liiiitt flaut at jeg ikke har lest boka, egentlig, må jeg innrømme. Men en gang!

Ååååååå.... Les Miserables er bare så himla bra - musikken gir meg gåsehud :) 

Skrevet

Var akkurat gått ut døren for å gå en siste tur med Casper, så kom svigermor løpende etter meg og spurte om å få gå tur. Så nå får Casper en lengre tur enn jeg hadde tenkt, svigermor er fornøyd og jeg får krype tilbake under teppet i sofaen :D Vinn, Vinn! 

Kjenner jeg har vært alt for aktiv de siste dagene *sukk* 

• Like 5
Skrevet
Akkurat nå, Siri skrev:

Nettopp! :yes: 

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg og babyen har blitt enige om at jeg ikke har sååå lyst til å bli en mediesak :lol: 

Akkurat nå, Siri skrev:

Jaa, herregud det er så bra :heart: 

And so Javert, you see it's true
That man bears no more guilt than you!
Who am I?
24601!

*grøsse*

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Aslan skrev:

Nettopp! :yes: 

:D 

Akkurat nå, Aslan skrev:

Jeg og babyen har blitt enige om at jeg ikke har sååå lyst til å bli en mediesak :lol: 

Gud så kjedelig du er altså!!!! LITT oppmerksomhet tåler du vel :D 

Akkurat nå, Aslan skrev:

Jaa, herregud det er så bra :heart: 

And so Javert, you see it's true
That man bears no more guilt than you!
Who am I?
24601!

*grøsse*

:heart:

• Like 1
Skrevet
6 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Vært i København hele dag, og siden det ikke er lov å ha hund alene i sommerhuset måtte Casper være med (hadde nok blitt med uansett kjenner jeg meg selv rett). For en eksemplarisk liten tass altså :wub: går så pent og er så tålmodig. Masse japanske turister ville posere med ham, hadde vært artig å se de bildene :D kom ett par japanere bort til ham og spurte om de kunne få "pet the puppy ". De hadde tvillinger, sikkert rundt 2 år gamle, som var litt skeptiske. Casper plukket opp det, og la seg ned på siden , helt rolig. For en hund, så snill og tillitsfull :D nå har han sluknet helt i senga, det tar på å være en turistattraksjon. "Nei, det er ikke en klementin, det er en dalmatin "... dansk humor altså. . emoji38.png I morgen er det farfar sin 90 års dag, og jeg hører rykter om bordkort. .. hadde satset på å gjemme meg sammen med nærmeste familie, den planen går tydeligvis i vasken. .. (nei. .. Ikke superfan av selskaper med masse ukjente emoji14.png ).

Jeg ønsker meg en Casper til bursdagen min :wub:

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Siri skrev:

:lol: Jeg tror ikke Willy har vært på vift mer enn 15 min til sammen på 8 år heller.. sånn egentlig :lol: 

Det gjorde en av mine stammødre, tippoldemor eller noe sånt. Hun gikk ut i skogen for å sanke sauer og kom tilbake med en baby innpakket i sjalet sitt. Historien sier ingenting om hva som skjedde med sauene. :aww:

Og Les Miserables er gåsehudmessig bra ja! :wub:

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Det gjorde en av mine stammødre, tippoldemor eller noe sånt. Hun gikk ut i skogen for å sanke sauer og kom tilbake med en baby innpakket i sjalet sitt. Historien sier ingenting om hva som skjedde med sauene. :aww:

:lol: 

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Og Les Miserables er gåsehudmessig bra ja! :wub:

Beste som er :wub:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...