Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, mai

mokken
 Share

Recommended Posts

• Svar 4.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

....Nuff said    

Si hei til Yumi  

Jeg så på bilder fra i fjor sommer: ...og oppdaget at lillegutt jammen meg har vokst inn i ørene sine: De var jo mange nummer for store!  

Posted Images

10 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Da får du bite tenna sammen og øvelseskjøre, ta lappen, og så komme på besøk. :D

Oh, kan hende jeg tar deg på ordet der. Savner bartehunder! 

7 minutter siden, Pringlen skrev:

Oi! Bor du faktisk oppi der uten lappen :| Da hadde jeg klikket :P

Yep :aww:  Klarer meg greit, eneste som egentlig er et problem uten lappen er henting og levering i barnehage, enn så lenge har jeg svigerfar de dagene Bonden jobber sent, men svigerfar er 78 år, så begynner å haste med å ordne selv. *dø litt* 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Raksha skrev:

Yep :aww:  Klarer meg greit, eneste som egentlig er et problem uten lappen er henting og levering i barnehage, enn så lenge har jeg svigerfar de dagene Bonden jobber sent, men svigerfar er 78 år, så begynner å haste med å ordne selv. *dø litt* 

Ugh, føler med deg, var der jeg og. Redd for å kjøre bil og utsatte det med lappen lenge. Men når jeg først kom igang (og overlevde de første kjøretimene, jeg var helt gjennomsvett og utslitt), makan så god mestring! Og nå koser jeg meg bak rattet. Så heia heia, dette får du til og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det er reine naturfagtimen å gå tur i skogen med den nye mannen som har ti studiepoeng i mose og lav, og master i skogbruksfag.:ahappy:

Timmy og Bizi synes det er veeeldig gøy å grave i mosen og kaste den rundt da, så det er underholdende for oss alle, dette.:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aslan skrev:

Ugh, føler med deg, var der jeg og. Redd for å kjøre bil og utsatte det med lappen lenge. Men når jeg først kom igang (og overlevde de første kjøretimene, jeg var helt gjennomsvett og utslitt), makan så god mestring! Og nå koser jeg meg bak rattet. Så heia heia, dette får du til og!

Ugh, jah - jeg må jo få det til. Men jeg har prøvd flere ganger, kommer aldri til oppkjøring engang. Har noen traumatiske opplevelser med bil som sitter noe så skrekkelig godt. Tvinge med meg mann og barn på masse småkjøring her oppe, så kanskje jeg kommer over bøygen og klarer å ta kjøretimer igjen.  Kjempekult med hakket før panikkangst bare fordi det kom en bil bak meg som oppførte seg rart. :gaah:  (men det er godt å  høre om andre som har vært der og har klart det! Takk :flowers: ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Raksha skrev:

Ugh, jah - jeg må jo få det til. Men jeg har prøvd flere ganger, kommer aldri til oppkjøring engang. Har noen traumatiske opplevelser med bil som sitter noe så skrekkelig godt. Tvinge med meg mann og barn på masse småkjøring her oppe, så kanskje jeg kommer over bøygen og klarer å ta kjøretimer igjen.  Kjempekult med hakket før panikkangst bare fordi det kom en bil bak meg som oppførte seg rart. :gaah:  (men det er godt å  høre om andre som har vært der og har klart det! Takk :flowers: ) 

Høres ut som du trenger en sinnssykt dyktig pedagogisk kjørelærer som tar seg veldig god tid, og at alt skjer i et meget rolig tempo så du får mest mulig mestring og forhåpentligvis kan slippe å bli veldig redd.

Håper virkelig du klarer å komme deg igjennom det, for å ha førerkortet gir en følelse av frihet som man ikke helt klarer å forstå når man ikke har lappen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raksha skrev:

You can do it! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Raksha Mengdetrening i miljøer du mestrer er nok tingen! :) Bruk mye tid på å øvelseskjøre med mannen og ta det rolig og gradvis. Ikke gå videre til noe vanskeligere før du kjenner at du mestrer det. Det gikk et helt år mellom at jeg tok lappen og til vi kjøpte bil, og i løpet av det året rakk jeg å synes at det ble skummelt igjen... Men det hjalp at jeg kjørte en del rundt på Stjørdal før vi flytta tilbake til Trondheim og ble trygg der, for det er ganske mye mer utfordrende å kjøre i Trondheim. Du klarer det helt sikkert når du bestemmer deg for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To timers kjøretur for en fotballkamp (datter), de vant 11-0...to timer hjem. Hadde med Lotta - fikk tre fine økter  a 15 min med momenttreninger :) Simultan-aktivitet er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Snoffe skrev:

Høres ut som du trenger en sinnssykt dyktig pedagogisk kjørelærer som tar seg veldig god tid, og at alt skjer i et meget rolig tempo så du får mest mulig mestring og forhåpentligvis kan slippe å bli veldig redd.

Håper virkelig du klarer å komme deg igjennom det, for å ha førerkortet gir en følelse av frihet som man ikke helt klarer å forstå når man ikke har lappen :) 

49 minutter siden, Pringlen skrev:

You can do it! :D

38 minutter siden, rosinbolle skrev:

@Raksha Mengdetrening i miljøer du mestrer er nok tingen! :) Bruk mye tid på å øvelseskjøre med mannen og ta det rolig og gradvis. Ikke gå videre til noe vanskeligere før du kjenner at du mestrer det. Det gikk et helt år mellom at jeg tok lappen og til vi kjøpte bil, og i løpet av det året rakk jeg å synes at det ble skummelt igjen... Men det hjalp at jeg kjørte en del rundt på Stjørdal før vi flytta tilbake til Trondheim og ble trygg der, for det er ganske mye mer utfordrende å kjøre i Trondheim. Du klarer det helt sikkert når du bestemmer deg for det! :)

Så fine dere er som har troen på meg :cry::wub: Den har jeg nemlig mistet for lengesiden. Men hjalp med nyforelskelse i bil, så den skal utnyttes til fulle så lenge jeg klarer. Finne en kjørelærer som klarer å senke seg til mitt nivå er vanskelig, for jeg "kan jo kjøre bil!" De blir frustrerte og oppgitt når ting stagnerer i fremgange, og jeg blir passiv, likbleik, og bare roter med de enkleste tingene, mens inni meg er hele kroppen i opprør og jeg kjemper omtrent mot dødsangsten. Det vises ikke utenpå annet enn at jeg slutter å puste og blir på gråten. 

Høh der startet Roomba - så da får jeg hive meg rundt og rydde klar bane til den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

Men bikkja di er lekker ...

Nettopp sett About time. Blidde en tåre eller tre mot slutten. Men for en fin film :heart:

Takk sånn rent subjektiv er han den fineste i verden :P men i kveld har han vært litt billig som ikke kan la beinet i fred... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Da Sara kjøpte seg bil var det så lenge siden hun hadde tatt lappen at hun turte ikke å kjøre den, jeg kjørte den hjem for henne. Hun sa at hun like godt kunne hatt et helikopter stående utenfor leiligheten. :lol: Vi fant en lett løype med lav fartsgrense og lite utfordringer som hun etter hvert turte å kjøre alene. Etter det gikk det fort, snart kunne hun kjøre hvor som helst. Man må ta det gradvis og i eget tempo!

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Da Sara kjøpte seg bil var det så lenge siden hun hadde tatt lappen at hun turte ikke å kjøre den, jeg kjørte den hjem for henne. Hun sa at hun like godt kunne hatt et helikopter stående utenfor leiligheten. :lol: Vi fant en lett løype med lav fartsgrense og lite utfordringer som hun etter hvert turte å kjøre alene. Etter det gikk det fort, snart kunne hun kjøre hvor som helst. Man må ta det gradvis og i eget tempo!

:lol: Ja kjenner følelsen... Men hun hadde lappen i det minste da :o  :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ond...

2016-05-15 22.54.37.jpg

Awww, daaakaaar liten bissevoff [emoji14]

Får jo ikke noe mindre lyst på kelpie med sånne bilder, da. Men en veldig aktiv whippet og å få en kelpie valp i hus evt... Lukka avdeling neste? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Så fine dere er som har troen på meg :cry::wub: Den har jeg nemlig mistet for lengesiden. Men hjalp med nyforelskelse i bil, så den skal utnyttes til fulle så lenge jeg klarer. Finne en kjørelærer som klarer å senke seg til mitt nivå er vanskelig, for jeg "kan jo kjøre bil!" De blir frustrerte og oppgitt når ting stagnerer i fremgange, og jeg blir passiv, likbleik, og bare roter med de enkleste tingene, mens inni meg er hele kroppen i opprør og jeg kjemper omtrent mot dødsangsten. Det vises ikke utenpå annet enn at jeg slutter å puste og blir på gråten. 

Høh der startet Roomba - så da får jeg hive meg rundt og rydde klar bane til den :D

Jeg hadde snakket med Rolf, og forklart han saken.. Roligere og mer behagelig kjørelærer tror jeg man skal lete lenge etter, og i tillegg veldig flink til å lære og nøye med at man skal lære ordentlig og ikke bare klare oppkjøringen :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Sagaa skrev:

Syns du det funker mot clusterhodepine da? Jeg har fått det forskrevet for en annen hodepine, men har jo clusterhodepine også, så hadde vært fint om det funket for det. :-)

Har fått "maksdose"  ketorax +oxycontin og en sterkere form for voltaren intravenøst, tok bare toppen av smertene, ble ikke svimmel, men fikk ikke sove på 3 dager. 

Legene var helt sjokkerte. Skulle visst nok vært i svime.

Det fungerer dersom det blir tatt tidlig nok, sammen med indomet :) cluet er å dope seg i søvn, trist nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Mud skrev:

Toddy er så glad i å spoone litt om morgenen han :wub:

Men bare når Nico ikke er her selvfølgelig...

Ponni vil alltid ligge under dynaog kline inntil meg om morgenen og kvelden i sofaen. Luna breier seg ut i dobbeltsenga. Alene. :lol: Hvordan folk klarer seg uten fanghunder kan jeg ikke skjønne! Uansett størrelse de har :D 

7 timer siden, Eplefe skrev:

Tror katten har klart å røske ut en klo. Det har blødd litt, men ser rent og pent ut. Ringe dyrlegevakten eller vente til etter pinse? Fin allmenntilstand, spiser og drikker og maser om å få gå ut.

Er katta frisk ville jeg ha ventet. Hadde holdt katten inne, men det regner jeg med at du gjør ;) Er like dyrt i morgen som i dag hvis katten blir dårligere. 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...