Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Mars


mokken
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, maysofie skrev:

Lurer på hva hundenorge har for tanker om den nye avtalen om innregistrering av uregistrerte BC/BC-blandinger på bakgrunn av en gjeterhundprøve, jeg. Vi sitter jo litt inhabil med våre tanker :) 

Fulgte en ganske interessant tråd i border collie norge - brukshund gruppa på fb. Der kommer det fram en del reaksjoner iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Self control level:ultimate

Lillefluff blir nok 100% frisk snart!! 

JIPPI! Endelig en god nyhet fra denne kanten 179 jobbsøkere har blitt til 4, det er 2 stillinger og jeg er med i kampen fortsatt (2.gangs intervju)!!!!  Får jeg napp her flytter jeg faktisk

Posted Images

16 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Jeg er igrunnen litt sånn heftig og begeistret av natur sjø. Men seriøst, det var et veldig interessant og hyggelig møte! :lol:

:lol: Du vet du er søt? :lol: 

2 minutter siden, maysofie skrev:

Lurer på hva hundenorge har for tanker om den nye avtalen om innregistrering av uregistrerte BC/BC-blandinger på bakgrunn av en gjeterhundprøve, jeg. Vi sitter jo litt inhabil med våre tanker :) 

Så lenge det gjeter er det vel en gjeterhund og bør være ok eller? :whistle: For man er vel ikke opptatt av utseende her vel? For det er jo bare arbeidsegenskapene som teller? :whistle: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå 45 sider bak så hoppet over alt :P

Hjemme fra NKK KRistiandsand, tur til sundvolden på skittent hotell ( heldigvis fikk jeg penga tilbake etter klage! ), ordnet litt ting og funnet ut at tven fortsatt fungerer. digg!

 

Vaps er :heart: og jeg digger hunden så vanvittig.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Turb skrev:

Fulgte en ganske interessant tråd i border collie norge - brukshund gruppa på fb. Der kommer det fram en del reaksjoner iallefall.

Raseentusiastene er delt, det er helt klart :) 

 

9 minutter siden, Siri skrev:

Så lenge det gjeter er det vel en gjeterhund og bør være ok eller? :whistle: For man er vel ikke opptatt av utseende her vel? For det er jo bare arbeidsegenskapene som teller? :whistle: 

De har jo denne ordningen i ISDS, men i Storbritannia fungerer rasen og kennelklubben på en helt annen måte, ISDS er ikke underlagt KC, men et eget offisielt register. Etter ISDS' mal skal hundene være av working sheepdog/border collie-type, altså rasetypisk i utseende (hva enn det er på en så åpen rase) og lynne (hva enn det er), men hovedsakelig i arbeidsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert dobbelpost, men jeg er lettere sjokkert, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette...

I dag bestemte jeg meg for at resten av verden kunne få offisielt vite at Lyn er min, så jeg la ut en introduksjon på sosiale media. Like etterpå fikk jeg en melding fra en bekjent, typ hundefolk man aldri riktig har møtt og omgås.

I korte trekk spurte hun om jeg nå hadde tenkt å avlive Keo, eller rettere sagt ta livet av Keo. Fordi hun husket at jeg har skrevet litt om våre vansker (spesielt her inne på sonen) og Keos lille tikkende bombe, og det var hva jeg gjorde forrige gang jeg fikk meg ny hund, jeg avlivde den første, den aggressive. Hun spurte om å overta Keo, han kunne få et godt liv hos henne, de skulle oppsøke adferdsspesialist så "blir han så bra så", det var kanskje best slik. Alt dette uten at jeg har fått svart engang.

Åååh, jeg vet jeg har tatt noen feile svinger med Keo og hund generelt. Men jeg elsker den hunden over alt på jord, selv med våre tidvise problemer og viten at han er litt utenom det vanlige, men vi jobber og trives. Det kunne ikke falle meg inn å skulle omplassere eller avlive han, og derfor ha en 'erstatningshund'. Jeg var kanskje ikke en perfekt hundeeier for Bonnie heller, men er det det inntrykket folk sitter med om meg, at jeg kaster og erstatter så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre eller si! Jeg vet godt at jeg er litt ung, dum og naiv, men jeg prøver jo så best jeg kan med det jeg har og lærer på veien :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, maysofie skrev:

*klipp*

Menneskers evne til å finne det mest negative de klarer å vri ut av hodet sitt, ved de fleste situasjoner... Det der hadde iallfall vært grunn nok til å bli fjernet som venn på facebook for min del :) og :hug:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
22 minutter siden, maysofie skrev:

Dette blir sikkert dobbelpost, men jeg er lettere sjokkert, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette...

I dag bestemte jeg meg for at resten av verden kunne få offisielt vite at Lyn er min, så jeg la ut en introduksjon på sosiale media. Like etterpå fikk jeg en melding fra en bekjent, typ hundefolk man aldri riktig har møtt og omgås.

I korte trekk spurte hun om jeg nå hadde tenkt å avlive Keo, eller rettere sagt ta livet av Keo. Fordi hun husket at jeg har skrevet litt om våre vansker (spesielt her inne på sonen) og Keos lille tikkende bombe, og det var hva jeg gjorde forrige gang jeg fikk meg ny hund, jeg avlivde den første, den aggressive. Hun spurte om å overta Keo, han kunne få et godt liv hos henne, de skulle oppsøke adferdsspesialist så "blir han så bra så", det var kanskje best slik. Alt dette uten at jeg har fått svart engang.

Åååh, jeg vet jeg har tatt noen feile svinger med Keo og hund generelt. Men jeg elsker den hunden over alt på jord, selv med våre tidvise problemer og viten at han er litt tikkende bombe, men vi jobber og trives. Det kunne ikke falle meg inn å skulle omplassere eller avlive han, og derfor ha en 'erstatningshund'. Jeg var kanskje ikke en perfekt hundeeier for Bonnie heller, men er det det inntrykket folk sitter med om meg, at jeg kaster og erstatter så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre eller si! Jeg vet godt at jeg er litt ung, dum og naiv, men jeg prøver jo så best jeg kan med det jeg har og lærer på veien :( 

Kan jo tenkes hun gjerne vil bytte sin mot Keo da. Noen ganger sier folk det utroligste desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Aslan skrev:

You guesstimated correctly. Björn kjenner jeg godt :lol:  Han er en fanastisk fyr, og ambassadør :) Håper jeg får sett klippet når jeg kommer hjem fra båtturen. Takk for linken, ante ikke det var online på denne måten (men wifien vår blokkerer alle videoer :P  Sånn er det med satellitt-internett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg ble omsider trøtt for litt siden så gikk for å pusse tenna mens hundene lå igjen i senga. Plutselig begynte terven å bjeffe skikkelig så jeg løp ut av badet for å få henne til å være stille fordi jeg trodde hun hadde hørt naboen eller noe. Utenfor rommet mitt sto settervimsen å knurret. Han knurrer sånn ca aldri. Fikk roet de ned og sendte de inn på rommet mitt og opp i senga igjen litt motvillig. Da jeg snudde meg skvatt jeg noe innmari, for døra til kontoret sto vidåpen! Jeg er hundre prosent sikker på at døra var helt igjen da jeg gikk på badet, og døra er tung, så fatter ikke at den kan ha åpnet seg selv. Det er helt sikkert en veldig logisk forklaring på det, men jeg er lettskremt, og dermed også lys våken igjen :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Christine skrev:

Jeg ble omsider trøtt for litt siden så gikk for å pusse tenna mens hundene lå igjen i senga. Plutselig begynte terven å bjeffe skikkelig så jeg løp ut av badet for å få henne til å være stille fordi jeg trodde hun hadde hørt naboen eller noe. Utenfor rommet mitt sto settervimsen å knurret. Han knurrer sånn ca aldri. Fikk roet de ned og sendte de inn på rommet mitt og opp i senga igjen litt motvillig. Da jeg snudde meg skvatt jeg noe innmari, for døra til kontoret sto vidåpen! Jeg er hundre prosent sikker på at døra var helt igjen da jeg gikk på badet, og døra er tung, så fatter ikke at den kan ha åpnet seg selv. Det er helt sikkert en veldig logisk forklaring på det, men jeg er lettskremt, og dermed også lys våken igjen :aww: 

Oi :blink:

 

@maysofie en sånn person hadde jeg bare ignorert og blokkert.

 

_____________________________________

Det er jo helt umulig å redigere quote på telefon :huh:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg drukket øl og sett på bilder fra Sea Shepherd-oppdrag. Fy flate for noen fantastiske mennesker!! Har også fått sett klipp som var merka "ikke offentligheten" :lol: 

 

  @Orca - jeg fikk se den aller første videoen av D-type spekkhoggere filmet i antarktis! :D Kompisen min var en av de første som så disse, mens de var på anti-poaching oppdrag. Så sinnsykt avsindig dritkult! Føler jeg sitter med en helt, liksom :lol:

Artikkel om hendelsen: http://news.discovery.com/animals/whales-dolphins/rare-type-d-orca-pod-caught-in-first-ever-footage-150107.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@maysofie hæ?? Hva får folk seg til å tro? Jeg fikk jo forøvrig samme spørsmål fra en kollega, men det var fordi det rett og slett ikke falt vedkommende inn at man kunne ha mer enn en hund...

 

@Christine hallo? Lever du? Haaaaallo? ?

 

På jobb etter langhelg.  4 dager jobb før ferie. Skal bli så GODT! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Siri skrev:

Jeg har vel kommet fram til at jeg kjører rv 120 fra Lillestrøm faktisk, ellers kommer jeg meg ikke gjennom Oslo før det er for seint tror jeg... men kanskje vi møtes en gang i påsken? Skal du til Letohallen? Evt trening? Jeg droppet den fordi pelsen ble veldig flyvende av det - ble myk og rar :). Den har stått noen år altså, så det kan vel hende den ikke virker optimalt lenger *ler*

Jeg skal sikkert på en av delene, vi møtes nok igjen, liksom ;) Jeg veit ikke hvordan holdbarhet det er på pelsstellprodukter jeg, men det er vel verdt et forsøk. Selv om det er det som er problemet med Ali sin pels - den er myk rar og flyvende :lol: Kan jo hende den funker på pelsen hennes allikevel, hun har jo idiotpels andre pelstips ikke funker på, liksom.. hehe 

8 timer siden, Lemen skrev:

After bath skal skylles ut igjen og når da hunden rister seg er pelsen litt tørrere. Veldig rart og praktisk. :)

Åh, gjør den puddelpels til tervpels? :lol: Det er sånt jeg er vant til fra belgerne og huskyen det :ahappy: Men krøller pelsen seg da? For hun har jo lang pels, og skal egentlig ikke ha krøller :) 

8 timer siden, Lemen skrev:

Ang predinsolon og D-vitamin har jeg lest at dosen på D-vitamin burde være fra 400-800 mg, hva det er i IU aner jeg ikke. Jeg er sløv med kalken jeg da, jeg tar så mye annet rart av kosttilskudd at jeg begynner ikke å ta kalk enn så lenge jeg slipper å gå fast på prednisolon. Prednisolon gir meg instant oksehunger, da går det i leverepostei og pommes frites og alt annet som er fett og ikke så sunt så du har min største medfølelse. 

Nå måtte jeg sjekke hva slags dosering det er på D-vitaminene, men jeg aner ikke hvor mye den omvendte u'en skal være? Med det er 10 ug (bare at det ser ut som en speilvendt u :P ). Etter litt googling fant jeg dette: 
 

Da kan jeg sikkert ta to i en periode for å se om det virker, uten at det skjer noe galt av det. Fint at jeg må levere blodprøver annenhver uke pga methotrexate-strart, da sjekker de jo lever- og nyreverdier allikevel :lol: 

Jeg har også vært sløv med kalk, men det er mest fordi de tablettene er store og skal tygges. Hadde vært interessant å se hvordan beinskjørhet funker med revmatisme *kremt* Jeg har ikke pleid å få denne oksehungeren jeg, som sagt, så jeg er overrasket over hvor "sulten" jeg er nå. Det er særs irriterende :aww: Jeg skal heldigvis redusere kortisonmengden igjen nå, får håpe det forsvinner etterhvert som doseringa går ned :) 

8 timer siden, Lemen skrev:

Nå ligger Sølve i koma på sofaen og det er så godt å se. Han har hatt vondt i bekkenet sitt igjen, men min uvurderlige akupunktør stilte opp på kort varsel og fikset biffen. Det er så rart å se at noen enkle akupressurgrep kan gjøre så stor forskjell. Jeg er så glad jeg kjenner flinke fagfolk. :)

God bedring til Sølve! :) 

8 timer siden, Line skrev:

Helt ok å spørre, skulle ønske flere hadde gjort det :) Det er forenklet noen steder fordi jeg ikke var ute etter å finne valpekjøpere, og jeg tenkte ikke på at det kunne være et problem engang all den tid det er opplyst om på min hjemmeside. Om noen da hadde sagt til meg at du Line, du bør skrive slik og sånn, du sitter tross alt i avlsrådet, så hadde jeg fikset det uten spørsmål.

Okay. Jeg er enig at du burde blitt spurt først, men du veit hvordan hundefolk er, tråkker du noen på tærne fordi du mener noe for høyt, så benytter de seg av den minste lille filleting for å ta deg om de kan. 

6 timer siden, maysofie skrev:

Dette blir sikkert dobbelpost, men jeg er lettere sjokkert, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette...

I dag bestemte jeg meg for at resten av verden kunne få offisielt vite at Lyn er min, så jeg la ut en introduksjon på sosiale media. Like etterpå fikk jeg en melding fra en bekjent, typ hundefolk man aldri riktig har møtt og omgås.

I korte trekk spurte hun om jeg nå hadde tenkt å avlive Keo, eller rettere sagt ta livet av Keo. Fordi hun husket at jeg har skrevet litt om våre vansker (spesielt her inne på sonen) og Keos lille tikkende bombe, og det var hva jeg gjorde forrige gang jeg fikk meg ny hund, jeg avlivde den første, den aggressive. Hun spurte om å overta Keo, han kunne få et godt liv hos henne, de skulle oppsøke adferdsspesialist så "blir han så bra så", det var kanskje best slik. Alt dette uten at jeg har fått svart engang.

Åååh, jeg vet jeg har tatt noen feile svinger med Keo og hund generelt. Men jeg elsker den hunden over alt på jord, selv med våre tidvise problemer og viten at han er litt utenom det vanlige, men vi jobber og trives. Det kunne ikke falle meg inn å skulle omplassere eller avlive han, og derfor ha en 'erstatningshund'. Jeg var kanskje ikke en perfekt hundeeier for Bonnie heller, men er det det inntrykket folk sitter med om meg, at jeg kaster og erstatter så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre eller si! Jeg vet godt at jeg er litt ung, dum og naiv, men jeg prøver jo så best jeg kan med det jeg har og lærer på veien :( 

Åh, jeg hadde blitt rasende om noen hadde sendt en sånn melding til meg! Ikke ta det innover deg, dette sier mer om denne "vennen" din enn om deg. 

Det er ikke det inntrykket jeg sitter med om deg, om det er noen trøst. Jeg har inntrykk av at du gjør ditt beste med den hunden du har fått, og selv om han kanskje ikke fungerer så optimalt som du skulle ønske, så fungerer han nok til at du fortsatt trener og konkurrerer litt med ham, ikke sant? Det er jo ikke så lenge siden sist dere startet? 

Jeg veit det er lettere sagt enn gjort, men prøv å ikke bry deg noe om det. Blokker denne "vennen" din, og gjør dine greier med hundene dine. Det er alltid noen i hundeverden som mener at det du gjør er feil, og at de kunne gjort en bedre jobb, men det betyr ikke at det er sant. Snarere tvert i mot, disse folka som tror de kan redde kreti og pleti av bikkjer de tror har problemer, er som regel for naive og for kunnskapsløse til at de hadde klart å redde en shit. Bare at hun foreslår det på bakgrunn av inntrykk, sier jo litt om hvor lite peil vedkommende har. :hug: 

6 timer siden, Annik skrev:

Menneskers evne til å finne det mest negative de klarer å vri ut av hodet sitt, ved de fleste situasjoner... Det der hadde iallfall vært grunn nok til å bli fjernet som venn på facebook for min del :) og :hug:

Helt enig, sånne "venner" trenger man ikke. 

5 timer siden, Christine skrev:

Jeg ble omsider trøtt for litt siden så gikk for å pusse tenna mens hundene lå igjen i senga. Plutselig begynte terven å bjeffe skikkelig så jeg løp ut av badet for å få henne til å være stille fordi jeg trodde hun hadde hørt naboen eller noe. Utenfor rommet mitt sto settervimsen å knurret. Han knurrer sånn ca aldri. Fikk roet de ned og sendte de inn på rommet mitt og opp i senga igjen litt motvillig. Da jeg snudde meg skvatt jeg noe innmari, for døra til kontoret sto vidåpen! Jeg er hundre prosent sikker på at døra var helt igjen da jeg gikk på badet, og døra er tung, så fatter ikke at den kan ha åpnet seg selv. Det er helt sikkert en veldig logisk forklaring på det, men jeg er lettskremt, og dermed også lys våken igjen :aww: 

:lol: Godt du har terven og vimsen til å passe på deg da! Jeg vil tro at to "store" hunder virker preventivt for de fleste forbrytere :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går la jeg meg drittidlig fordi jeg var så dårlig og hadde bare vondt i kroppen. I natt har jeg våknet hver eneste time (tuller ikke, nesten på minuttet) og formen har bare vært dritt..  Fy søren så kjipt det er å våkne kvart på to og ha en helt grusom hodepine og vondt i underkroppen, også må du bare tvinge deg til å prøve å få sove igjen..  

Nå prøver jeg bare å bite tennene sammen da jeg både må på verksted, til legen og på jobb..  Er helt merkelig dårlig, vondt i kroppen, magen er rar og jeg svetter av ikke noe men har ikke feber.. 

Uff. Synes synd på meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Raksha skrev:

TWD skuffet ikke idag heller gitt. :o:wub:  *puste igjen*  Bare 3 epiosder igjen av sesongen :o :no:

 

Jeg var for trøtt, må se i kveld :frantics: 

6 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

You guesstimated correctly. Björn kjenner jeg godt :lol:  Han er en fanastisk fyr, og ambassadør :) Håper jeg får sett klippet når jeg kommer hjem fra båtturen. Takk for linken, ante ikke det var online på denne måten (men wifien vår blokkerer alle videoer :P  Sånn er det med satellitt-internett).

Han var kul :D 

@maysofie du, det der er bare bullshit. Prøv å hev deg over det og ta avstand fra "vennen" :hug: 

@Christine:blink: Du lever, sant? Ik :fear:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, maysofie skrev:

Dette blir sikkert dobbelpost, men jeg er lettere sjokkert, og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette...

I dag bestemte jeg meg for at resten av verden kunne få offisielt vite at Lyn er min, så jeg la ut en introduksjon på sosiale media. Like etterpå fikk jeg en melding fra en bekjent, typ hundefolk man aldri riktig har møtt og omgås.

I korte trekk spurte hun om jeg nå hadde tenkt å avlive Keo, eller rettere sagt ta livet av Keo. Fordi hun husket at jeg har skrevet litt om våre vansker (spesielt her inne på sonen) og Keos lille tikkende bombe, og det var hva jeg gjorde forrige gang jeg fikk meg ny hund, jeg avlivde den første, den aggressive. Hun spurte om å overta Keo, han kunne få et godt liv hos henne, de skulle oppsøke adferdsspesialist så "blir han så bra så", det var kanskje best slik. Alt dette uten at jeg har fått svart engang.

Åååh, jeg vet jeg har tatt noen feile svinger med Keo og hund generelt. Men jeg elsker den hunden over alt på jord, selv med våre tidvise problemer og viten at han er litt utenom det vanlige, men vi jobber og trives. Det kunne ikke falle meg inn å skulle omplassere eller avlive han, og derfor ha en 'erstatningshund'. Jeg var kanskje ikke en perfekt hundeeier for Bonnie heller, men er det det inntrykket folk sitter med om meg, at jeg kaster og erstatter så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre eller si! Jeg vet godt at jeg er litt ung, dum og naiv, men jeg prøver jo så best jeg kan med det jeg har og lærer på veien :( 

Alt folk kan få seg til å si!! Jeg har fulgt dere lenge, og synes du er råflink og aktiv med Keo, og Lyn. Vet du jeg fikk det samme kasta i trynet når jeg gikk ut offentlig med sykdommen til Yoshi, da var det spørsmål om jeg skulle ta livet av ham, eller gi ham bort, siden han ikke lenger hadde noen verdi... Wtf liksom, han går på stas han. Noen mennesker er bare uspiselige av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@maysofie en tanke: om dette er en person som ikke er superflink til å formulere seg, så kan det jo være at det faktisk ikke var så kjipt ment. Om hun mente noe slikt som at du sikkert hadde fått Lyn for å ha en hund å satse med (som ikke har issuene som Keo har?) og tilbydde seg å frigjøre deg fra å måtte deale med en ikke-fungerende hund som hund trodde hun kunne fikse?

Intensjonen bak min tolkning er i det minste litt mer hyggelig, tenker det er greit at man ikke prøver å tolke det folk har sagt til at de mener det værst tenkelige scenarioet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...