Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Sånt er guffent, @Mud. Jeg er jo litt "herdet" på dette som instruktør i baby- og småbarnssvømming, det hender vi sender barn på legevakten som har fått i seg litt mye vann, vært uheldig og trukket pusten i feil øyeblikk, etc. Det er ufattelig fort gjort og nesten umulig å hindre. Hos oss har jo foreldrene til og med barna i armene som regel. Sånt skjer og det går som regel helt fint. Men det er riktig å ringe legevakten og her vil de alltid ha barna opp for å lytte til lunger og lignende. Særlig siden vi har svømming på ettermiddagene, da får ikke foreldrene fulgt med på om de blir trette siden de skal være trette og legge seg uansett. 

Tuva elsker fremdeles bading. Har blitt en racer på pene stup fra huk og crawlen blir vakrere og vakrere. Det morsomste er kanskje å se at hun forstår begrensningene sine nå. En dag fant hun ut hun skulle svømme fra ene enden av bassenget til det andre. Hun kan svømme langt, men ikke så langt. Vi tenkte hun skulle få prøve (vi plukker henne opp om vi ser hun ikke begrenser seg). Hun hoppet utti, svømte et lite stykke, så snudde hun og svømte tilbake og hoppet opp på kanten "Nei, for langt!" så hun så fint før hun gikk rundt :lol: Ikke verst for en ekstremt badeglad treåring!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

1 time siden, soelvd skrev:

Sånt er guffent, @Mud. Jeg er jo litt "herdet" på dette som instruktør i baby- og småbarnssvømming, det hender vi sender barn på legevakten som har fått i seg litt mye vann, vært uheldig og trukket pusten i feil øyeblikk, etc. Det er ufattelig fort gjort og nesten umulig å hindre. Hos oss har jo foreldrene til og med barna i armene som regel. Sånt skjer og det går som regel helt fint. Men det er riktig å ringe legevakten og her vil de alltid ha barna opp for å lytte til lunger og lignende. Særlig siden vi har svømming på ettermiddagene, da får ikke foreldrene fulgt med på om de blir trette siden de skal være trette og legge seg uansett. 

Tuva elsker fremdeles bading. Har blitt en racer på pene stup fra huk og crawlen blir vakrere og vakrere. Det morsomste er kanskje å se at hun forstår begrensningene sine nå. En dag fant hun ut hun skulle svømme fra ene enden av bassenget til det andre. Hun kan svømme langt, men ikke så langt. Vi tenkte hun skulle få prøve (vi plukker henne opp om vi ser hun ikke begrenser seg). Hun hoppet utti, svømte et lite stykke, så snudde hun og svømte tilbake og hoppet opp på kanten "Nei, for langt!" så hun så fint før hun gikk rundt :lol: Ikke verst for en ekstremt badeglad treåring!

Men altså. Skaru poppe snart eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@soelvd

Jeg er jo av den litt sånn påpasselige typen , så jeg holdt ungen våken så lenge jeg kunne etterpå og våket over han hele natta :lol: "Følg med på pusten og tempen han nærmeste døgnet " fikk jeg ikke til å samsvare med søvn hos mor :P

Den hysteriske overvåkningen min har jo reddet han fra å drukne i eget oppkast før. Det skal visst bare noen små mengder vann til for at det skal bli farlig :o

 

Godt dere har rutine på det hos dere. Helt ærlig skjønte jeg ikke hvor skummelt det var før vi føyk rett forbi køen på legevakta og legen omtrent møtte oss i døra . Jeg har jo lest om det på nett , men man leser jo så mye advarsler om alt mulig på nett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. Jeg VET at min termindato er omtrent rett, det er 3. juni. OUL derimot ga datoen 9. juni. Fått time for overtidskontroll nå, det ble 13. juni.. Det vil si at kommer jeg dit er jeg allerede 10 dager på overtid i følge min termin. Lurer på om de da tar hensyn tio mine meninger eller om de faktisk har tenkt å la meg gå til 19. juni, 16 dager over min termin.. forhåpentligvis kommer hun før det, men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soelvd skrev:

Sukk.. Jeg VET at min termindato er omtrent rett, det er 3. juni. OUL derimot ga datoen 9. juni. Fått time for overtidskontroll nå, det ble 13. juni.. Det vil si at kommer jeg dit er jeg allerede 10 dager på overtid i følge min termin. Lurer på om de da tar hensyn tio mine meninger eller om de faktisk har tenkt å la meg gå til 19. juni, 16 dager over min termin.. forhåpentligvis kommer hun før det, men.. 

Synes du skal gå så lenge jeg.. I sympati med meg :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soelvd skrev:

Sukk.. Jeg VET at min termindato er omtrent rett, det er 3. juni. OUL derimot ga datoen 9. juni. Fått time for overtidskontroll nå, det ble 13. juni.. Det vil si at kommer jeg dit er jeg allerede 10 dager på overtid i følge min termin. Lurer på om de da tar hensyn tio mine meninger eller om de faktisk har tenkt å la meg gå til 19. juni, 16 dager over min termin.. forhåpentligvis kommer hun før det, men.. 

Jeg tror jeg hadde stått litt ekstra på for å få igjennom din mening. Dessuten er det ikke dårligere bemannet i ferien?

Mamma fikk meg 3 uker på overtid, det er jo ikke normalt i dag, men jeg var innskrumpet, og de kunne ikke si om jeg gikk klar for hjerneskadd for å si det sånn (også på grunn av "deres" beregning over mammas).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, soelvd skrev:

Sukk.. Jeg VET at min termindato er omtrent rett, det er 3. juni. OUL derimot ga datoen 9. juni. Fått time for overtidskontroll nå, det ble 13. juni.. Det vil si at kommer jeg dit er jeg allerede 10 dager på overtid i følge min termin. Lurer på om de da tar hensyn tio mine meninger eller om de faktisk har tenkt å la meg gå til 19. juni, 16 dager over min termin.. forhåpentligvis kommer hun før det, men.. 

Jeg tror de tar hensyn til det, i hvertfall hvis du står veldig på ditt! Det er jo ganske stor forskjell på din termin og oul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, puddellover skrev:

Jeg tror jeg hadde stått litt ekstra på for å få igjennom din mening. Dessuten er det ikke dårligere bemannet i ferien?

Mamma fikk meg 3 uker på overtid, det er jo ikke normalt i dag, men jeg var innskrumpet, og de kunne ikke si om jeg gikk klar for hjerneskadd for å si det sånn (også på grunn av "deres" beregning over mammas).

Ja, jeg har et par "skrekkhistorier" fra venninner som gikk altfor lenge på overtid også og det er absolutt ikke noe som frister, i alle fall ikke for babyen sin helse. I tillegg så kom førstemann 5 dager før termin og hun var allerede da 3700, så om denne følger samme kurven begynner det å bli stor baby gitt. Jeg får bare prøve å stå på mitt, men har forsøkt å diskutere termin med de der oppe tidligere og da lukket de ørene fullstendig.. =/ 

1 minutt siden, rosinbolle skrev:

Jeg tror de tar hensyn til det, i hvertfall hvis du står veldig på ditt! Det er jo ganske stor forskjell på din termin og oul...

Håper det. Som skrevet over, prøvde diskutere termin med de tidligere men da lukket de ørene helt, de var ikke det minste interessert i å høreom at jeg mente de hadde feil dato. Enda jeg VET når jeg hadde positiv EL-test og jeg VET når jeg hadde positiv graviditetstest. Og mellom de var det 10 dager, det er omtrent så tidlig det er mulig å teste positivt. Så det er jo ikke så mye tvil. Både symfysemål og vektestimeringer har forøvrig også stemt med min termin hele veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Ja, jeg har et par "skrekkhistorier" fra venninner som gikk altfor lenge på overtid også og det er absolutt ikke noe som frister, i alle fall ikke for babyen sin helse. I tillegg så kom førstemann 5 dager før termin og hun var allerede da 3700, så om denne følger samme kurven begynner det å bli stor baby gitt. Jeg får bare prøve å stå på mitt, men har forsøkt å diskutere termin med de der oppe tidligere og da lukket de ørene fullstendig.. =/ 

Håper det. Som skrevet over, prøvde diskutere termin med de tidligere men da lukket de ørene helt, de var ikke det minste interessert i å høreom at jeg mente de hadde feil dato. Enda jeg VET når jeg hadde positiv EL-test og jeg VET når jeg hadde positiv graviditetstest. Og mellom de var det 10 dager, det er omtrent så tidlig det er mulig å teste positivt. Så det er jo ikke så mye tvil. Både symfysemål og vektestimeringer har forøvrig også stemt med min termin hele veien. 

Det er en knapp uke mellom min beregnende termin og ul-termin også, og jordmor har nekta å høre på meg der også. Det har vært veldig "den tid, den sorg"-holdning, så jeg skal ta det opp igjen på neste kontroll, og hver kontroll framover hvis jeg ikke føder, da. Jeg har heller ikke lyst til å gå langt over termin når det er såpass forskjell på terminene. Spesielt når min naturlige syklus er flere dager kortere enn de standard 28 dagene, og jeg skulle ikke fått positiv test så tidlig hvis deres termin stemmer. Så jeg skal ikke gi meg, i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Det er en knapp uke mellom min beregnende termin og ul-termin også, og jordmor har nekta å høre på meg der også. Det har vært veldig "den tid, den sorg"-holdning, så jeg skal ta det opp igjen på neste kontroll, og hver kontroll framover hvis jeg ikke føder, da. Jeg har heller ikke lyst til å gå langt over termin når det er såpass forskjell på terminene. Spesielt når min naturlige syklus er flere dager kortere enn de standard 28 dagene, og jeg skulle ikke fått positiv test så tidlig hvis deres termin stemmer. Så jeg skal ikke gi meg, i hvertfall.

Jeg har heldigvis jordmoren min i ryggen, det kan jeg trøste meg med. Skal til henne på torsdag, så får vi se hva hun sier for noe. Det har vært veldig sånn "men så lenge går jo ikke du gravid" pga alt trøbbelet, kynnerne, premature rier, etc her. Så det er ingen som har vært det minste interessert i problemstillingen en gang. Noe som er veldig frustrerende nå.. Vi må jo bare stå på vårt, men til syvende og sist har vi jo ingenting vi kan si, kan jo ikke tvinge de til å sette oss i gang heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff føler med deg @soelvd !! Krysser fingrene og sender fødestøv, jeg tipper torsdag! (Hvis du ikke ligger og føder nå da :D )

Herlighet @Vimsan hva folk får seg til å si! Vedder på at du er kjempefin og håper du er flink til å ta vare på deg selv og at ikke sommervarmen blir for tung for deg :heart:

 @Aya Så nydelig hun er :heart::wub: 

NESTEN babysyk. Nesten... Så kommer jeg på hvor uendelig godt det er at mine er store nå :lol:

Hvordan går det med dere @MarieR ? 

Det er sååå vanskelig å overholde leggetider når det er så nydelig vær ute! Lange kvelder er litt for enkle utendørs :) Også reiser de bort nesten hele juli :( Gruer meg så enormt masse til at de blir så lenge borte, og nærmest hele ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, soelvd skrev:

Jeg har heldigvis jordmoren min i ryggen, det kan jeg trøste meg med. Skal til henne på torsdag, så får vi se hva hun sier for noe. Det har vært veldig sånn "men så lenge går jo ikke du gravid" pga alt trøbbelet, kynnerne, premature rier, etc her. Så det er ingen som har vært det minste interessert i problemstillingen en gang. Noe som er veldig frustrerende nå.. Vi må jo bare stå på vårt, men til syvende og sist har vi jo ingenting vi kan si, kan jo ikke tvinge de til å sette oss i gang heller..

Nei, men forsøk å tving dem i allefall! Orker ikke tanken på  at det skal skje noe galt fordi folk ikke vil høre. :(
:hug:
 

@Perfect Image Stoor klem til deg også, det høres veldig trist ut selv om jeg forstår at det må bli sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Perfect Image skrev:

Huff føler med deg @soelvd !! Krysser fingrene og sender fødestøv, jeg tipper torsdag! (Hvis du ikke ligger og føder nå da 

Det er sååå vanskelig å overholde leggetider når det er så nydelig vær ute! Lange kvelder er litt for enkle utendørs :) Også reiser de bort nesten hele juli :( Gruer meg så enormt masse til at de blir så lenge borte, og nærmest hele ferien...

Jeg tipper tirsdag :P uff, så vanskelig det må være å sende de avgårde sånn, kan ikke forestille meg det en gang. Hva syns S og J om det, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost i senga :thumbs: Ikke på meg nei. Jeg sitter her og er sulten :getlost: Mannen er borte og det er lite hjelp i Thorvald :no:  

10 dager gammel bebis i dag :heart: Det er hektisk og vi jobber med å finne ut av hverandre, men det går seg til etterhvert :) Per nå går det nå bedre og bedre for hver dag, og det kommer nok til å svinge lenge :) Vi nyter de gode stundene ihvertfall :heart: 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 mnd kontroll og vaksine i dag, og vektta til frøken stankelbein har for føsrte gang gått sikkelig opp siden forrige kontroll (1 års kontrollen) og samsvarer nå for første gang med høyden :P veier ikke kjempe masse enda da :P

ikke så stas å få sprøyte men gikk nokså fort over når hun fikk litt tegne saker og pusle med  :)  

Nå skal vi ikke tilbake før hun er 2 år :blink: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Aslan skrev:

Frokost i senga :thumbs: Ikke på meg nei. Jeg sitter her og er sulten :getlost: Mannen er borte og det er lite hjelp i Thorvald :no:  

10 dager gammel bebis i dag :heart: Det er hektisk og vi jobber med å finne ut av hverandre, men det går seg til etterhvert :) Per nå går det nå bedre og bedre for hver dag, og det kommer nok til å svinge lenge :) Vi nyter de gode stundene ihvertfall :heart: 

Frokost i senga her og? (heller ikke for meg, og jeg begynner å bli sulten). Like greit å gi seg hen til mangelen på rutine og kanskje bare innse at man ikke får gjort så mye annet enn å være melkeautomat en stund. Ikke at jeg klarte/klarer helt å slappe av meg det heller, men...? 

Her begynner lillebror så smått å få noen litt mer faste sove og spiserutiner, men det lille glimtet av nattalegging kl 20 som vi fikk har forsvunnet, så det har gått tilbake til ingen voksentid. Vi får ta det vi får. Men han sover hele natten! (Noe hs egentlig ikke syns noe om fordi "det kunne ødelegge melkeproduksjonen", men selv etter flere uker med ivertfall fem timer, som regel 7, sammenhengende søvn om natten, er det fortsatt heller overproduksjon, så jeg velger å la han sove. Fordi søvn er også ganske viktig?)

H har blitt en skikkelig babler, og vil gjerne også teste hvor høyt han kan rope, så vi prater masse. Det er nå det virkelig blir koselig?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soelvd skrev:

Jeg tipper tirsdag :P uff, så vanskelig det må være å sende de avgårde sånn, kan ikke forestille meg det en gang. Hva syns S og J om det, da? 

De gleder seg til å se pappan sin bare, heldigvis :) De har jo ikke sett han siden 2 april, så begynner å bli en stund siden. Er nok verre for meg enn for dem egentlig, men vet jo at etter en ukers- 10 dagers tid så debber jo dette ut og de begynner å savne hjemme, lekene sine, dyrene og hverdagen. Jeg og faren deres har snakket om dette, så forhåpentligvis kan vi få delt feriene fremover litt bedre, med 2 uker i begynnelsen av ferien og 2 uker på slutten, istdenfor alt på en gang men det blir fra nest år.

Gruer meg allerde enormt til feks jul. Bare tanken på å ikke feire jul med ungene mine gjør at jeg begynner å grine :P Vi har ikke bestemt enda hvilket sitt "år" det er enda, men blir reelt uansett om det blir i år eller neste år.  Kjenner det er kjempevanskelig hele samvær greia :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, *Marianne* skrev:

Frokost i senga her og? (heller ikke for meg, og jeg begynner å bli sulten). Like greit å gi seg hen til mangelen på rutine og kanskje bare innse at man ikke får gjort så mye annet enn å være melkeautomat en stund. Ikke at jeg klarte/klarer helt å slappe av meg det heller, men...? 

Jeg klarer faktisk å slappe av mer nå, vi har begynt å få til bedre sugetak omsider, nå ligger vi og ammer og dupper om hverandre, veldig koselig :) Tror han har økeformiddager for tida. Var sånn i går og, skikkelig spiseintervall hele formiddagen :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere allergikere her inne? Hvilken medisin tok dere når dere var gravid? Snakket dere med legen om det? Jeg var til legen og tok det opp, hun mente da at jeg ikke skulle gå på aerius (som jeg bruker å gå på), hun trodde ikke det var farlig, men mente at det var gjort lite forskning på det virkestoffet og at zyrtec e.l. var bedre. Hentet ut i går, men da E leste vedlegget står det jo det samme der som det står på aerius, anbefales ikke eller noe sånt. Så måtte jeg søke litt rundt og på NHI sine sider så står det jo at både aerius og zyrtec er ok, men med zyrtec så må man følge med på barnet om man ammer da det kan få bivirkninger (trøtthet). Jeg tenker jo at begge virker like trygge da basert på det som står på NHI og vil jo da gjerne heller gå på aerius siden jeg gikk over til aerius av en grunn tidligere, jeg blir også forferdelig trøtt av de andre antihistaminene jeg har prøvd, men..

Så trasig @perfect image, kjedelig når det blir sånn, men barna er jo heldigvis som regel veldig tilpasningsdyktige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Malamuten skrev:

Flere allergikere her inne? Hvilken medisin tok dere når dere var gravid? Snakket dere med legen om det? Jeg var til legen og tok det opp, hun mente da at jeg ikke skulle gå på aerius (som jeg bruker å gå på), hun trodde ikke det var farlig, men mente at det var gjort lite forskning på det virkestoffet og at zyrtec e.l. var bedre. Hentet ut i går, men da E leste vedlegget står det jo det samme der som det står på aerius, anbefales ikke eller noe sånt. Så måtte jeg søke litt rundt og på NHI sine sider så står det jo at både aerius og zyrtec er ok, men med zyrtec så må man følge med på barnet om man ammer da det kan få bivirkninger (trøtthet). Jeg tenker jo at begge virker like trygge da basert på det som står på NHI og vil jo da gjerne heller gå på aerius siden jeg gikk over til aerius av en grunn tidligere, jeg blir også forferdelig trøtt av de andre antihistaminene jeg har prøvd, men..

Så trasig @perfect image, kjedelig når det blir sånn, men barna er jo heldigvis som regel veldig tilpasningsdyktige :) 

Jeg prøvde meg uten allergimedisin, men måtte krype til korset. Bruker og brukte loratadin, som vel er en billigvariant av zyrtec tror jeg. Det sjekket legen nøye at var ok. Det var visst viktigere at mor fikk puste enn å ikke utsette barnet for virkestoffet . :aww::lol:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...