Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Tricolor skrev:

@Mud Jeg måtte på legevakta med en av mine gutter da de hadde vannkopper. Fikk råd å gi allergitablett mot kløe. Litt Paracet innabords er heller ikke å forakte, iallefall for natta. Og pris deg lykkelig for at ikke det er vannkopper i øyet. En av mine har en sjelden øyeskade på grunn av det.

Jeg har sløveformiddag før jobb. Nutrilett og kaffe er en god frokost.

Han fikk paracet natt til i går. 

Meneh... Han har i øyet? Eller på innsiden av høyre øyelokket?  Det plaget han veldig mandag , men så roet det seg. Kan det være farlig altså? :o 

Akkurat nå er det munn og svelg som er mest plagsomt.  Men det virker som det roer seg. .Han får fortsatt nye, men ikke like heftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

Akkurat nå, Mud skrev:

Han fikk paracet natt til i går. 

Meneh... Han har i øyet? Eller på innsiden av høyre øyelokket?  Det plaget han veldig mandag , men så roet det seg. Kan det være farlig altså? :o 

Akkurat nå er det munn og svelg som er mest plagsomt.  Men det virker som det roer seg. .Han får fortsatt nye, men ikke like heftig. 

Om jeg husker gammel lærdom rett nå så er vel vannkopper i slekt med herpes. Herpes på/ved øyet får leger hysterisk anfall av, så det gjelder nok vannkopper også. Det er i følge min lege "den slimhinnen herpes kan lage mest skader på". Hilsen hun med herpes utbrudd rundt øyet :P De faller av stolen hver eneste gang jeg kommer med det, og det værste utbruddet jeg hadde ville legen sende meg til riksen/ahus på dagen. Jeg satt å himlet med øyet (det andre var gjenklistret :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JeanetteH skrev:

Om jeg husker gammel lærdom rett nå så er vel vannkopper i slekt med herpes. Herpes på/ved øyet får leger hysterisk anfall av, så det gjelder nok vannkopper også. Det er i følge min lege "den slimhinnen herpes kan lage mest skader på". Hilsen hun med herpes utbrudd rundt øyet :P De faller av stolen hver eneste gang jeg kommer med det, og det værste utbruddet jeg hadde ville legen sende meg til riksen/ahus på dagen. Jeg satt å himlet med øyet (det andre var gjenklistret :lol: )

:o 

Han har bare på utsiden av det ene øyelokket nå. Det kan vel neppe bære farlig vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Line skrev:

Tidenes rareste unnskyldning? Trodde ikke det var mulig å sette slalombriller på feil vei jeg? http://www.dagbladet.no/2016/01/27/sport/alpint/marcel_hirscher/schladming/42909220/

Hm, men det står glasset da, ikke selve slalombrillen, så går sikkert an å sette inn glasset feil på sånne fancye briller? Ikke godt å si :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mud skrev:

:o 

Han har bare på utsiden av det ene øyelokket nå. Det kan vel neppe bære farlig vel? 

Det kan ikke jeg svar på dessverre :) Jeg har herpes og ikke vannkopper. 

Det skulle stå ett ? på "det gjelder vannkopper også?" Trykkleif etter nattevakt. Men det er jo antageligvis bare en tlf unna så får du sikkert svar på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Det kan ikke jeg svar på dessverre :) Jeg har herpes og ikke vannkopper. 

Jeg Googlet og jeg tror neppe det er krise . Alle unger får vel litt der også :P 

A har tilmed inni øret og nesa *sukk* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå tikka det inn en mail fra et av stedene jeg har sendt forespørsel ang bryllupet neste år, men det var bare en mail for å si fra at de skulle oversende oversikt over ledige helger + pristilbud om noen dager. Jeg ville ha det NÅ jeg. *sukk*

Pokker at Trøndelag er så ustabilt på væfronten, ellers ville jeg hatt det utendørs. Men vi MÅ ha innendørs alternativ ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ingvild skrev:

Hvis strandsonen/sjøfronten inkluderes i en sentrumsplan er det for å si noe om hvordan de tenker at det området skal være i forhold til sentrum. Kort og godt. Det kan være for å båndlegge området og stadfeste at det skal være som i dag fordi det er et bra offentlig gode for lokalbefolkningen. Eller det kan være fordi de ønsker å gjøre sjøfronten enda mer tilgjengelig for innbyggerne, med en opparbeidelse av en eller annen sort, for eksempel i form av tursti og badeplass eller bedre forbindelser på tvers av jernbanen. Eller så kan det være for å inkludere strandsonen i bebyggelsessonen og dermed gjøre det mulig å bygge der.

Så man trenger ikke ha skumle hensikter, det kommer an på hva slags arealformål og eventuelt hensynssone som det er planlagt å regulere til, hvilke bestemmelser som knyttes til planen også videre. F.eks. i Øyer kommune lagde de for noen år siden en sentrumsplan hvor elvebredden ble inkludert med mål om å lage en fiskeplass der og gjøre den eksisterende turstien mer tilgjengelig med flere tverrforbindelser til sentrum. Dette var et ønske i befolkningen og kom blant annet fram gjennom noen medvirkningsprosesser med barn og unge, og ble sett på som et gode for å gjøre hele sentrumsområdet mer attraktivt og variert.

I Vikhammer sitt tilfelle tenker jeg at det er litt rart å inkludere strandsonen i sentrumsplanen slik jernbanesituasjonen er nå, men at når/om jernbanen endrer trasé (hvilket neppe vil skje innenfor sentrumsplanens planperiode) er det viktig at kommunen har en plan for hvordan møtet mellom sjø og bebyggelse skal være. Vann og sjø er attraktivt for de som driver med stedsutvikling, og derfor kan det være lurt av kommunen å ta det med i en sentrumsplan for å båndlegge det til offentlig friområde. Da sikrer man bevaring samtidig som man framhever det som en lokal kvalitet for utbyggere.

Tusen takk for grundig svar!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster og Niese er på fotballtrening,  svoger jobber overtid,  nevø har hatt vannkopper og fikk besøk av oss gitt. 

Jeg lager lapskaus og gutta spiller sjakk.  

Bikkjene ligger strødd etter tur i hundeparken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Perfect Image skrev:

Buhu :( Valpen min har underbitt.. Moderat underbitt er jo akseptert så må ikke bli mer, og jeg håper det kanskje utvikler seg i det minste til tangbitt for bittfreaken i meg grøsser av å se på det emoji38.png

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Åh, så kjedelig - men hun er jo enda ung, så kanskje hun bare hadde en vekstspurt i underkjeven? *tenke optimistisk* 

13 timer siden, Pringlen skrev:

Du har feil rase... Alle menn med berner har vel hatt etablert familie i minst 15 år....(og de er tøfler) Ta jegerprøven, og kjøp deg jakthund (type er ikke viktig) så er det bare å velge og vrake :P

7 timer siden, Mud skrev:

@SFX : du får begynne med hundekjøring eller noe . Der er det flere menn :P Og du har jo på en måte trekkhunder,  har du ikke? :P 

Åh, dere kjenner meg dårlig om dere tror "mann, med berner" er min universelle sorteringsnøkkel :D Jeg er mer fleksibel enn som så. Og faktisk foretrekker jeg en som ikke er i eget rasemiljø, jeg tror det vil skape mindre drama i et forhold når jeg er så engasjert som jeg er. Jeg tror det er lettere å kunne støtte hverandre for å lufte ut frustrasjoner i respektive raser uten å dra med felles konflikter og dramaopplevelser "til sengs". 

7 timer siden, Mud skrev:

6 timer siden, *Kat84* skrev:

Aha, takk for tips. Må gå til ikkjøp av eddik så er jeg klar! 
Vasket først med klor i vannet, og så med grønnsåpe. Greit å få desinfisert godt både på gulv, støpsler og vegger... :blink:

Eddik er også gull for å pensle på der valpen gnager når tannfellingen kommer. Altså - smør på bordbein/lister/stoler/bokhyller, ikke valpen.

5 timer siden, Tekopp skrev:

whut? noen som henger på sonen som ikke har en tilitersdunk med edikk stående?

Er det en ting jeg har lært på sonen er det at edikk er svaret på veldig mange av livets problemer :D (og at det er helt normalt at edikken står på badet, ikke kjøkkenet..).

Min står nå på soverommet etter at jeg fersket Glam i å tygge på peismuren. Han er for gammel til å begynne å tygge på ting nå :D

2 timer siden, Snøfrost skrev:

Lurt at man kan endre om status forandrer seg :thumbs:

Det er kjempevanskelig å starte "på nytt". Jeg var jo singel i 12 år før jeg i det hele tatt tenkte tanken. Gikk vel ca et år før kjærestemannen fant meg på KG. I starten var det  jo bare for å bli vennskapskjent, men det gikk ikke så bra :lol:
Men jeg hadde dritflaks!  Jeg er fullstendig klar over at jeg hadde det. Ikke at jeg sånn i utgangspunktet at han der var noe å satse på (hadde jo lest litt av det han skrev på forumet, likte noe synes han var en raring på noe annet). Dessuten var han altfor ung :aww: Men... den der planen min om å forbli venner maks gikk rett i grøfta i løpet av noen få uker... 
Jeg har heller ikke arbeidsmiljø å hente noen fra, har ikke prøvd meg på utstillinger da men.  Er det nå jeg skal varmt anbefale KG? :P  (er så og si ikke der selv for tiden). 
Det jeg egentlig gjorde var å bli litt mer aktiv på noe nye arenaer ikke først og fremst med tanke på partner, men med take på å få noen nye impulser i livet. Derfor jeg var på KG, Fjellforum og Diskusjon.no. Var ute etter å snakke litt vitenskap, historie, turer og reiser med folk :)
Nå studerer jeg igjen, bor med en som er vitenskap og historieinteressert og leser fortsatt om turer og reiser på nett :)

Bortsett fra at du må være litt obs på hva slags livssyn endel av disse med jaktbikkjer har..... Møtt noen som har et syn som er totalt kræsj med meg. Litt sånn tidlig 1800-tallet opplegg :P
Men for all, del de fleste er alrighte folk!

Jeg får ikke delt opp, men ja, selvfølgelig må en kunne bytte og justere sosialsymbol. Ellers blir det jo bare kaos! :D

Jeg har faktisk vært single i over fem år allerede, etter å ha vært i et over ti år langt forhold, og lenge var det nøyaktig det jeg trengte. Mens nå kjenner jeg at jeg er for ung til å gi helt opp, selv om jeg er sær. Men, det sies jo at kjærligheten dukker opp der og når du minst forventer det, ikke når du leter etter det, så kanskje jeg bare skal fortsette i samme tralten :P

Jeg er feminist, med tidvis meget liberale tanker - jeg kan kræsje med mennesker som har tidlig 2000-ideer :D 

1 time siden, Cloudberry skrev:

Nei :( Og ikke i kjellerboden, og ikke på øverste hylla i garderobeskapet. Den er søkk vekk, jeg forstår det ikke! Sååå irriterende! 

Den er nok på tur med pinnekjøttkjelen og printeren min, for de er borte her. Hvordan kan så store ting bare bli borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kokospaniel skrev:

Kokospaniel ser mørkt på helgas værmelding, den orkanen fra sørvest har å holde seg borte!! Jeg hadde tenkt meg på konsert på fredagen, ikke sitte værfast hjemme og passe hus

Jeg er helt enig med deg, jeg skal på seminar og konsert og må over Nordhordlandsbrua opptil flere ganger. Jeg liker ikke å kjøre på broer i sterk vind :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hentet et kjøleskap som ble gitt bort på Finn og plassert på masterrommet vårt. Det er et gammelt Delta-kjøleskap, ser litt ut som en blanding av safe og atombombe. Men det fungerer bra, da. Litt for bra egentlig, det blir styggkaldt der inne og nå har Skyren min blitt til Skyr-is. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støpt tinnsoldater på jobb i dag, jeg! :D Vi må jo leke oss litt også... De er litt skjøre da, så de skal få stå i settekassa mi og ikke lekes med. Tinn er nemlig rimelig mykt med mindre det legeres med noe, og vi brukte rimelig rent og ikke minst blyfritt tinn. Hett tips hvis dere finner tinnsoldater på bestefars loft: tidligere ble de laget med opptil 80% bly, så jeg ville ikke latt barna leke med dem...

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, SFX skrev:

Jeg får ikke delt opp, men ja, selvfølgelig må en kunne bytte og justere sosialsymbol. Ellers blir det jo bare kaos! :D

Jeg har faktisk vært single i over fem år allerede, etter å ha vært i et over ti år langt forhold, og lenge var det nøyaktig det jeg trengte. Mens nå kjenner jeg at jeg er for ung til å gi helt opp, selv om jeg er sær. Men, det sies jo at kjærligheten dukker opp der og når du minst forventer det, ikke når du leter etter det, så kanskje jeg bare skal fortsette i samme tralten :P

Jeg er feminist, med tidvis meget liberale tanker - jeg kan kræsje med mennesker som har tidlig 2000-ideer :D 

Den er nok på tur med pinnekjøttkjelen og printeren min, for de er borte her. Hvordan kan så store ting bare bli borte?

Veldig mange som ikke helt takler min "tenker som biolog" hode, noe som inkluderer å  kalle barn avkom og mennesker for dyr. Samt at jeg jo ikke akkurat er så veldig huslig og greier. Mange vil jo faktisk fortsatt ha det i en potensiell partner av hunkjønn. Og så er det disse hundene da. 10 av dem nå faktisk. Ikke så ren liten kamel og svelge det heller. Ateist er jeg også, og nærmest allergisk mot religiøse. Altså folk må fint være det for segselv, men det går dårlig om vi skal dele tak!  Fest og tjo og hei folk utgår også, strandløver utgår, macho macho og super urban utgår, røykere takler jeg ikke, karrierejegere og treningsnarkomane og jah... utvalget blir smalt. hehe. Derimot tåler jeg nok mer enn andre på visse andre punkter. Jeg bryr  meg katta om hva vedkommende har, eller ikke har, av utdanning (så lenge han er intelligent), status, penger og sånne ting er ikke interessant. 
For meg handlet det vel egentlig mest om å bli åpen for å la noe skje dersom ting lå til rette for det. Før var det jo uaktuelt og jeg var som en stengt dør av bankvelvkvalitet. Da møter man jo selvsagt ingen!

24 minutter siden, Stine skrev:

Operasjon neste onsdag, det gikk litt fortere enn forventet :frantics: Da er jeg ihvertfall klar igjen til vinterferien 3 uker senere da :D

Lykke til! Håper den går fint og så smertefritt som mulig.

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Jeg har støpt tinnsoldater på jobb i dag, jeg! :D Vi må jo leke oss litt også... De er litt skjøre da, så de skal få stå i settekassa mi og ikke lekes med. Tinn er nemlig rimelig mykt med mindre det legeres med noe, og vi brukte rimelig rent og ikke minst blyfritt tinn. Hett tips hvis dere finner tinnsoldater på bestefars loft: tidligere ble de laget med opptil 80% bly, så jeg ville ikke latt barna leke med dem...

bilde?

Da har Naisha vært på tur med gjengen her for første gang. Dvs tre av dem.
12565400_10153380378132108_1564492457515

Såga, Orca, Beringia, Naisha. Kjærestemannen hadde problemer med å stå stille mens jeg tok bilde...

Ta bilde med hoppende valp i nærheten er heller ikke så lett, men mesteparten av Naisha havnet på bildet i det minste :P
12646960_10153380421457108_7402301288483

Det er også veldig slitsomt å gå tur med 3 gærninger, og forholde seg til så mye nytt. Så da flater man ut etterpå (hun er jo vant til å være inne hele dagen, så vi lar hun være innehund i starten, skal få være ute med de andre på dagtid når de har blitt bedre kjent - alle er inne om natta)
12512567_10153380421917108_2242434269459

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
53 minutter siden, SFX skrev:

Eddik er også gull for å pensle på der valpen gnager når tannfellingen kommer. Altså - smør på bordbein/lister/stoler/bokhyller, ikke valpen.

Haha, stakkars valpen! :teehe:

Tannfelling ble han tidlig ferdig med. Det var over i slutten av november/begynnelsen av desember. Var bare rundt 5 mnd når han var ferdig :D 

Men det er fortsatt en tendens til å leke piraja og makuleringsnaskin hvis han synes synd på seg selv som må være alene, så det er en del som det kan smøres på enda! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye tull med internettet så hatet jeg nextgentel. De ba meg gjøre masse greier som ikke funka på chat og ble bare tull. Gjorde som de ba meg om i sta, og da mista jeg internett fullstending. Etter 40minutter på telefonen med en fantastisk bergenser elsker jeg nextgentel!  Utrolig hvor blid man blir av god kundeservice, han jeg pratet med var så ålreit og vi fikk fikset problemet etter mye om og mèn.  
Jeg elsker god kundeservice altså :D  Er så mye bedre enn dårlig kundeservice :lol: 

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Uno ser ikke ut til å bry seg stort om hverken eddik, bitterspray eller pepperrot han, peismuren er fortsatt like god å gnage på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitvasken er satt på, to stykk skappelbrød i ovnen (så det luktar himmels i leiligheta no). Og straks får eg vel starte oppvarming av gårsdagens kyllingsuppe :ahappy:

Føler eg har vert litt produktiv i dag. Fikk lagt sammen klea på tørkestativet og blanda alt det tørre til brødet, i dag tidlig. Før 07:30, det ekje verst til meg og vere! :P 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...