Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Det meste av sykdommer kan vel oppleves ganske forskjellig fra person til person, avhengig av ytre og indre variabler og om man har hevet innpå Paracet e.l. En gang skulle jeg på hyttetur sammen gode venner. Hytta lå en skikkelig gåtur fra parkeringsplass, og jeg var veldig forkjøla. Men jeg hadde så LYST! Jeg stakk innom lege for å sjekke om jeg kunne få noe febernedsettende eller annet som kvikket meg opp litt og fikk beskjed om at jeg hadde dobbeltsidig lungebetennelse. Ble ikke noe hyttetur gitt.

Vi har labba en tur i snøen og spist frokost, og etterpå har vi bare prokrastinert. Kunne noen ha kommet en tur og støvsuget andre etasje, samt vasket badet? Hundene trenger litt børsting og pedikyr også, så hvis dere kunne tatt det med det samme?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

Jeg har så lyst til å ta en liten skitur med Casper... men vet ikke om det er veldig dumt. Eller veldig lurt. I fjor gikk jeg jo mye på ski med ham. Han viste jo tegn på de greiene han har i ryggen da og, men var ikke utredet, og den første turen ble kort. Det jeg merket etterpå var at han var så mye bedre i kroppen sin, og etter det viste han ikke tegn på smerte eller stølhet på flere måneder, gikk over en mil 2-3 ganger i uka. Helt til han fikk seg en smell i et hundeangrep og bæsjen virkelig traff vifta. 

Det jeg tenker er jo at han får jo likevel løpe løs noen ganger i uka. Da går det i litt galopp, litt tryning fordi det er glatt, og når han går i bånd så trekker han jo litt i selen av og til og. 

Så da vil jeg jo tro at en skitur i sakte trav, uten oppfordring til trekk og der jeg holder samme tempo vil gjøre mer nytte en skade? For da får han jo strekt seg ut på mykt underlag, i motsetning til vanlige turer der bevegelsene fort blir knappe pga. mye snusing og sakte tempo? Det var så påfallende i fjor hvor mye nytte skiturene gjorde.

Eller er jeg helt idiot som i det hele tatt leker med tanken? Ting har jo forandret seg, han halter litt foran, og er stiv bak. Så hvis jeg skulle gått på ski så blir det jo ikke mer enn en halvtimes rolig tur da, uten bratte bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære damen med rottweiler.

Når du tar meg igjen på fortauet fordi min hund stopper for å tisse, og jeg sier "Vi hilser ikke," så hjelper det ikke at du svarer "Jamen det her er tispe altså!" Særlig ikke når hunden din henger i enden av båndet med et litt vilt blikk fordi den vil bort til min. Når jeg så svarer "Vi hilser ikke uansett, vi," så er det ikke fordi, som du sa, "Ja, de er jo litt sære, de der [shibaene], men veldig fine!", det er fordi vi ikke hilser på fremmede hunder, i bånd, på én meter brede, høyt traffikerte fortauer. :rolleyes: 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybilletter booket til mandag, årsrapport skrevet for avlsrådet, og naboen har måket ganger til jentene i hagen min :lol: Seriøst, jeg gikk ut for å måke litt mer til jentene, og der er det altså måket løype rundt hele hagen. Så ikke fotsporene til naboen først heller, så jeg ksjønte ikke hvordan noen hadde fått til det der :P Men spotta noen ved gjerdet til slutt, så da var mysteriet avklart. Tror jeg må kjøpe med en ekstra flaske på taxfree'en altså, han har jo måket foran garasjen min to ganger denne uka også. Verdens snilleste nabo :D 

Nå skal vi ut på tur!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud,  for et slaraffenliv.  

Nico er ferdig turet,  vi har vært innom Rema1000 og kjøpt inn litt godis,  og nå skal vi se på film igjen.  Bare Nico og jeg :wub: 

Hun blir veldig bortskjemt merker jeg...Det er andre regler når gutta er borte :lol: 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hjelpes. Toyota skal ha over 9000,- for å skifte registerreim på bilen min.:shocked::blink:

Heldigvis kan papsen skifte olje, bytte diesel og luftfilter, og få bestilt registerreima,så kan en mekaniker han kjenner bytte den. Sparer en hel del tusenlapper på det.

Jeg, T og B har hatt en helt nydelig 1,5 times tur i skogen. -6 grader føltes jo som reine sommeren ift de -20 vi har hatt ganske lenge nå.

Timmy er i strålende humør, delte ut koser og nusser og tok en dans i senga før han sto opp i 11-tiden som er passe tidspunkt for en liten en som liker å ligge å dra seg om morgenen.

Bizi er like blid som alltid, hun har storkost seg løs på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Emmy skrev:

Hmm, sikker på at det ikke er farlig eller uheldig på andre måter? Jeg er enig med deg i at det ikke er ekkelt (i motsetning til andre typer bæsj :x), så det er fordi jeg tenker at det ikke er bra, at jeg prøver å forhindre det. Jeg synes ikke det er krise om de får i seg litt - det er uansett ikke til å unngå - men det blir jo ganske store mengder hver dag om de får "fri tilgang". Oppdretter av pappaen til Jessie fortalte at Jessies oldemor døde etter å ha spist hestemøkk. Husker ikke detaljene helt, men det var noe med at det var høy i det og det ble til en stor klump som satte seg fast i tarmen. Grusomt :( I tillegg har jeg hørt det kan være rester av medisiner i det som ikke er bra, og det er jo spesielt skummelt med collie.

Jeg aner ikke om det kan være farlig eller ikke - men det er ikke noe jeg ville gått og bekymret meg for altså :). Jeg har hatt en del hunder opp gjennom tidene - ingen har blitt dårlige av å gumle litt skit, verken mainnskit eller hestebæsj :). Det er jo fiber i hestebæsjen, og det kan kanskje hende det kan klumpeseg? Min erfaring er bare at bæsjen som kommer ut  kommer ut  som faste, fine kuler :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Aslan skrev:

Heje, ja, ei i termingruppa mi syns influensavaksine var så skummelt, hun pleide bare å ha influensa i en dag liksom, og det var jo ikke noe stress, burde alle tåle...

Jeg ble litt skeptisk til influensavaksine det ene året jeg tok den, hadde aldri blitt så dårlig av influensa før. Det tok litt tid før jeg ville innse at jeg hadde blitt smittet av en annen stamme enn jeg hadde blitt vaksinert mot:lol:
Neste år blir det vaksine, og svigermor kommer til å bli vaksinert, om vi så må binde henne fast først:aww:

6 timer siden, Krutsi skrev:

Vi får en del prøver fra folk som har vært snufsete og slapp i 2-3 dager, og som tror de har influensa :P og jeg ler litt når fastlegene faktisk har en diagnose i systemet sitt som heter "influensalignende symptomer", som de bruker på alt :P 

jeg har foreslått vi burde ha en egen Svarkode for manflu, men sånt er vist ikke helt innafor :lol: 

Det hadde vært genialt:lol: Sykemelding, årsak: manflu:lol:
Og jeg har faktisk blitt sykemeldt med "influensalignende symptomer":sleep: (viste seg å være influensa med lungebetennelse, så var jo kanskje ikke helt på viddene:P)


Inya er helt kaputt, hun har lekt husky i dag:lol: Tredde på henne trekksele, stroppet fast akebrettet, stappet ungen oppå og sa "hypp!":lol: Hun er knapt 5 kg, men fy hun er sterk! Guttungen veier rundt 13 kg, så jeg ble imponert.
Så hun dro guttungen på tur (fikk mye hjelp av meg da, jeg er ikke helt teit:P  men hun trakk skikkelig bra) og hun syntes det var gøy! Lenge siden jeg har sett et så konsentrert Inyatryne:lol:

Nå er hun

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ganzie skrev:

Jeg ble litt skeptisk til influensavaksine det ene året jeg tok den, hadde aldri blitt så dårlig av influensa før. Det tok litt tid før jeg ville innse at jeg hadde blitt smittet av en annen stamme enn jeg hadde blitt vaksinert mot:lol:
Neste år blir det vaksine, og svigermor kommer til å bli vaksinert, om vi så må binde henne fast først:aww:

Det hadde vært genialt:lol: Sykemelding, årsak: manflu:lol:
Og jeg har faktisk blitt sykemeldt med "influensalignende symptomer":sleep: (viste seg å være influensa med lungebetennelse, så var jo kanskje ikke helt på viddene:P)


Inya er helt kaputt, hun har lekt husky i dag:lol: Tredde på henne trekksele, stroppet fast akebrettet, stappet ungen oppå og sa "hypp!":lol: Hun er knapt 5 kg, men fy hun er sterk! Guttungen veier rundt 13 kg, så jeg ble imponert.
Så hun dro guttungen på tur (fikk mye hjelp av meg da, jeg er ikke helt teit:P  men hun trakk skikkelig bra) og hun syntes det var gøy! Lenge siden jeg har sett et så konsentrert Inyatryne:lol:

Nå er hun

Det er derfor man har større hunder :P jeg gidder ikke å hjelpe rottisen med å dra noe akebrett :lol: holder igjen nedover da.. Er såpass snill :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krutsi skrev:

Det er derfor man har større hunder :P jeg gidder ikke å hjelpe rottisen med å dra noe akebrett :lol: holder igjen nedover da.. Er såpass snill :P 

Du er så snill:lol: Hun dro han helt alene også, men det hadde vært litt overkill på turen, så for å ikke ødelegge bikkja het så fikk hun litt hjelp:P
Men ja, enten større hund eller en sheltie til:whistle: Ganzie er 13 år, så hun slapp unna:aww:
Men om et par år er vel min potensielle nye hund voksen nok til å dra akebrett:aww: (og da er vel ungen så stor at vi trenger enda en sheltie:lol:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon nå. Toddy var visst en engel å gå på ski med , litt engstelig i nedoverbakke,  men med rolig tempo gikk det veldig bra . 

Jeg ble litt sånn WTF? 

Helt til jeg kom på at xn var sånn derre halvproff og en svært lovende langrennsløper i sin ungdom. Han utstråler muligens fryktelig mye mer trygghet på ski enn meg og sambo :lol: Han har sikkert kontroll i nedoverbakke tilmed...

 

Toddy hadde selvfølgelig vridd seg ut av halsbåndet og tatt en tur inn til naboen som tilfeldigvis åpnet døren akkurat da, men ellers har han oppført seg pent. Den bikkja har en fleksibel hodeskalle,  jeg tuller ikke. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Jeg har så lyst til å ta en liten skitur med Casper... men vet ikke om det er veldig dumt. Eller veldig lurt. I fjor gikk jeg jo mye på ski med ham. Han viste jo tegn på de greiene han har i ryggen da og, men var ikke utredet, og den første turen ble kort. Det jeg merket etterpå var at han var så mye bedre i kroppen sin, og etter det viste han ikke tegn på smerte eller stølhet på flere måneder, gikk over en mil 2-3 ganger i uka. Helt til han fikk seg en smell i et hundeangrep og bæsjen virkelig traff vifta. 

Det jeg tenker er jo at han får jo likevel løpe løs noen ganger i uka. Da går det i litt galopp, litt tryning fordi det er glatt, og når han går i bånd så trekker han jo litt i selen av og til og. 

Så da vil jeg jo tro at en skitur i sakte trav, uten oppfordring til trekk og der jeg holder samme tempo vil gjøre mer nytte en skade? For da får han jo strekt seg ut på mykt underlag, i motsetning til vanlige turer der bevegelsene fort blir knappe pga. mye snusing og sakte tempo? Det var så påfallende i fjor hvor mye nytte skiturene gjorde.

Eller er jeg helt idiot som i det hele tatt leker med tanken? Ting har jo forandret seg, han halter litt foran, og er stiv bak. Så hvis jeg skulle gått på ski så blir det jo ikke mer enn en halvtimes rolig tur da, uten bratte bakker.

Beste måten og finne det ut er vel å prøve! Tror du tenker riktig ang. tempo/trekk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Justisia skrev:

Kanskje jeg skal anbefale Glee for han. Men, tror det er mye av humoren i PP som han liker. Det er kanskje det i Glee og?

Det er MYE humor i Glee. Selv om de tar opp alvorlige tema og ikke er redd for å berøre det tabubelagte, så er det mye humor. Om han liker rapporten mellom de to "programlederne" i Pitch Perfect, så vil han trolig like Coach Sue Sylvesters skarpe tunge også. Det er ulike typer humor, men mye sass og sarkasme. Så er det nok humor for ulike aldersgrupper, og når jeg ser sesongene nå for ørtende gang så oppdager jeg jo enda mer som lå mellom linjene. Men det er mye mer alvor enn i Pitch Perfect, serieskaperne ønsket å lage en serie som "outcast" i high school kunne se på og finne rollemodeller. Den eneste homofile på skolen, jenta som blir gravid, han som sitter i rullestol uten at noen innser utfordringene når alt er i "normalhøyde", aleneforeldre, handicap, å ikke være bra nok, å skille seg ut uten å ville det, å finne stolthet i den du er, dødsfall, sabotasje og misunnelse... Hodet mitt er ikke helt på i dag, så jeg kunne promotert Glee mye bedre enn jeg gjør nå. Det er en god balanse, det er ikke sånn at jeg sitter og flirer hele tiden, men det er heller ikke slik at det er bare alvor. Er det ikke dramedy de kaller sjangeren som forsøker å være både drama og komedie? 

Jeg har en sofadag i dag, så jeg skal bare se på Glee. Jeg skal se om jeg får i meg frokost akkurat nå. Jeg synes det er dritkjipt å bli sjuk før jeg har fått montert den nye sofaen, for den er utrolig mye diggere å ligge i enn den jeg har nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har noen en mirakelkur for sår hals? [emoji20] vil ikke fly og være tett imorgen altså.... gawd [emoji33]

De har noen greier på apoteket som virker, men aner ikke om de krasjer med andre medisiner. Spanjolene har forkjølelsesmedisin på sine apotek ( tviler på at frk Nesevis) hadde likt den dog. Hvor har hun gjort av seg forresten?)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tricolor skrev:

:| Yngste sjåføren i huset havna i grøften på glatta i gårkveld. Heldigvis var farten så lav at bilen ikke veltet rundt. Bonden kunne dra den opp på rett kjøl med traktoren, heldigvis.

 

Oi, så skummelt! Bra han kom uskadet fra det.

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Jeg har så lyst til å ta en liten skitur med Casper... men vet ikke om det er veldig dumt. Eller veldig lurt. I fjor gikk jeg jo mye på ski med ham. Han viste jo tegn på de greiene han har i ryggen da og, men var ikke utredet, og den første turen ble kort. Det jeg merket etterpå var at han var så mye bedre i kroppen sin, og etter det viste han ikke tegn på smerte eller stølhet på flere måneder, gikk over en mil 2-3 ganger i uka. Helt til han fikk seg en smell i et hundeangrep og bæsjen virkelig traff vifta. 

Det jeg tenker er jo at han får jo likevel løpe løs noen ganger i uka. Da går det i litt galopp, litt tryning fordi det er glatt, og når han går i bånd så trekker han jo litt i selen av og til og. 

Så da vil jeg jo tro at en skitur i sakte trav, uten oppfordring til trekk og der jeg holder samme tempo vil gjøre mer nytte en skade? For da får han jo strekt seg ut på mykt underlag, i motsetning til vanlige turer der bevegelsene fort blir knappe pga. mye snusing og sakte tempo? Det var så påfallende i fjor hvor mye nytte skiturene gjorde.

Eller er jeg helt idiot som i det hele tatt leker med tanken? Ting har jo forandret seg, han halter litt foran, og er stiv bak. Så hvis jeg skulle gått på ski så blir det jo ikke mer enn en halvtimes rolig tur da, uten bratte bakker.

Jeg ville prøvd. La han bevege seg i eget tempo og start med en kortere tur. Hva er det som feiler ham forresten? 

 

Jeg og hundene gikk ei mil på ski etter frokost. Felix synes det var heslig med regn, Blaze kosa seg og prøvde å få fart på Felix i nedoverbakkene :P 

Etterpå dro jeg og samboern til Skeidar og kjøpte oss seng! :thumbs: Den vi har er ikke god å ligge i overhode så nå er det bare å glede seg til den kommer til uka.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, 2ne skrev:

12096568_10153795720862069_4932289104730

:aww: 

Understatement :aww: 

Har jeg spist middag... stekt torsk med hvitløksstekt grønnkål med cashewnøtter, litt creme fraiche, gulrøtter og tomat. Greit nok - men noen høydare var det kanskje ikke... nøttene var gode da :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som det er nå på hytta gjør at jeg får lyst til å bo der! Gleder meg som en unge til vinterferien og håper vinterværet og skiløypene holder seg til da, og det ikke blir 20- :aww:

Det hjalp tydeligvis med et par hviledager på jentene, for idag var det gøy å gå på ski! De burna avgårde så fort jeg hadde fått på meg skia :lol: Tuva skulle spise en AH og, den første som passerte oss gikk greit, men nr 2 peip og ville bort til jentene, det var absolutt ikke greit :whistle: Nuh driver C med rømmegrøten, så blir det testsmaking av vin til den, selv om vi prøvde litt igår og :) Vi har funnet en hvitvin vi skal ha i bryllupet ihvertfall, tilogmed jeg synes den var "god" greit nok at det er en fjortis Riesling, men det er mitt bryllup og jeg bestemmer :lol: Rødvinen legger jeg meg ikke oppi, det ække godt uansett!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 km skitur :D Pigg fikk prøve å trekke litt for første gang. Første runde så ble han litt sånn wut? Følger de etter meg? Men så gikk det bra. Trakk vel ca 1,5 km eller noe fordelt på to ganger. Han var veldig flink. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...