Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, TrasselTrollet skrev:

Så kort sagt är det delvis samma cirkus i Salukimiljön som i så många andra raser. Mörkning och hysch hysch. Trist!
Du skall ha tack för att du tog dig tiden att svara. Jag har nämligen funderingar på saluki framöver, det är mååånga år dit men efter att själv ha åkt på en jättesmäll när jag köpte min första hund (sheltie) tänkte jag vara ute i god tid den här gången och verkligen försöka sätta mig in i rasen. Det är spännande men också lite svårt eftersom det verkar vara en relativt liten ras så det vimlar ju tex inte av forum för speciellt intresserade ( inte vad jag lyckats finna än så länge i vart fall).
 

Delvis samme sirkus ja, men jeg håper og tror, iaf bittelitt, at de senere års helse undersøkelser både her og i Sverige, samt stor åpenhet fra enkelte, vil bidra til at vi kommer det mørke og hysjingen til livs, iaf i større grad enn nå. Miljøet vårt er så lite, de fleste kjenner de fleste, og det er begrenset hvor lenge man kan feie ting under teppet, spesielt om man vil unngå spekulasjoner om egne hunder/oppdrett. 
Når du er klar for saluki er du hjertelig velkommen til å ta kontakt, jeg skal hjelpe deg på vei så godt jeg kan :)

3 timer siden, Raksha skrev:

Når man så reaksjonene som kom frem på helseundersøkelsen så forundrer det meg ikke en milimeter. :(

Ja, jeg ble rimelig oppgitt over enkelte gitt. Og mtp hvor lav svar % var iht hvor "mange" vi er...sukk..
Skremmende også at det var meget lav svar % på helse us i Sverige, den har pågått i flere år og i flere bolker. Det kan gi en ganske skeiv % av hva og hvorfor siden ikke alle melder inn sine hunder, både friske og syke, og noen ikke er ærlige. Resultatene ble/blir publisert og diskutert på rasekonferansen, som er hvert tredje år i SE, i Salukibladet og på hjemmesiden. Skremmende var det også at flere svenske oppdrettere var fraværende på rasekonferansen, majoriteten av deltagere var eiere. Vi var fem fra Norge som deltok, fire oppdrettere og en "bare" eier. Vi har deltatt på hver eneste konferanse, med unntak av meg som måtte droppe en da Qui var meget syk da påmeldingsfristen gikk. Det kommer utrolig mye bra info frem på konferansen og man får mulighet til å diskutere , spørre og grave både med de som utfører us og andre oppdrettere/eiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

1 time siden, Stine skrev:

Dødsforsikringen blir redusert med 20% ved hovedforfall det året hunden fyller 7 år ("flaks" for meg at både Tuva og Trym er født tidlig januar, mens Vigdis er født i slutten av desember, hovedforfallet mitt er i november) og det bortfaller helt ved hovedforfall det året hunden fyller 10 år. Så jeg har nesten livsforsikring til Trym og Tuva er 11 år, men Vigdis rekker ikke å bli 10 år før den bortfaller.

Det er jo uansett bedre enn at alt faller bort det året hunden fyller åtte. Jeg må sammenligne andre vilkår også, men jeg heller veldig mot å si ha det bra til Agria, altså.

@Dicte, så leit, håper det går bra til slutt.

Jeg har fått tint bilen, og skal forsøke å komme meg på julebord.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dicte skrev:

Tror det ender med at foten må av. Men så lenge hun får et fullverdig liv og har det bra, så er det jo ikke katastrofe. Men uff, det gjør så vondt inni meg. 

:hug::hug:

 

 

Dagen i dag har vært slitsom. 

Først var poden våken fra ca 01 til 03:30 i natt , noe som gjorde morgenen litt forsinket og treg.  

Så måtte vi jo plutselig ta med huskyen i bilen og summasummarum var at jeg kom senere på jobb enn jeg burde. No stress,  jeg tok det som avspasering.  Toddy er forøvrig en engel i bilen. 

Hentet poden som var pottesur fordi en annen unge hadde kalt han Askepott.  Askeladden er ok, Askepott er selvfølgelig krise.

Så på butikken hvor jeg glemte halvparten av det jeg trengte og så hjem.  Vel hjemme innså jeg at jeg ikke hadde husnøkkel når jeg sto på trappa med hund, barn og pikkpakk.  Sambo og Nico er flere timer unna.  

Så tilbake på jobb for å hente nøkkel med en pottesur unge som ble blid igjen når en kollega tryllet frem sjokoladekake.  

Hjem og inn og begynne å lage karameller.  På et litt for sent tidspunkt innså jeg at 1000g sirup ikke tilsvarte 1 dl...Mikse og trikse litt , men jeg tror karamellene er tapt. Vi får se når de har stivnet. Hvis de stivner.  

Hadde  endelig satt middagen på bordet da det tikket inn en sms fra mammaen til en i barnehagen om at A hadde fått med feil sekk hjem.  Selvfølgelig.  

Gleder meg til vi kan legge oss  

Toddy får ikke tur i dag forøvrig,  vi tryner på vei til bilen liksom. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Dicte skrev:

Tror det ender med at foten må av. Men så lenge hun får et fullverdig liv og har det bra, så er det jo ikke katastrofe. Men uff, det gjør så vondt inni meg. 

:hug: Men den klinikken begynner å få litt å svare for altså. Jeg vet i alle fall hvor jeg skal holde meg langt unna om noe skjer med jentene her..

 

Inne fra utr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SFX skrev:

 

Mener livsforsikringen(hvis det er den der du får tilbake kjøpesummen hvis hunden dør?) varierer etter rase når den går ut. På min rase tror jeg det er 12 år den går ut. Men begynner på 7 eller 8 for en del raser. Har også Agria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskin nr. 2 med klær er satt på, og eg håpar det tørkar til i morgon, så min kjære får røska med seg litt klær før han kjører til Valdres i morgon. Hadde vert greit med ein tørketrommel no, kjenner eg :aww: 

Så no er det tid for og rote ihop noko fôr, til han der tobeiningen som nett kom inn døra :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Mener livsforsikringen(hvis det er den der du får tilbake kjøpesummen hvis hunden dør?) varierer etter rase når den går ut. På min rase tror jeg det er 12 år den går ut. Men begynner på 7 eller 8 for en del raser. Har også Agria. 

Det stemmer nok. Mine 8,5 åringer og snart 10 åring har fortsatt livsforsikringer som gjelder. Sterkt reduserte i forhold til tidligere år (på den eldste har den sunket fra 39 til 10 lapper) men dog en livsforsikring..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, puddellover skrev:

Er så utrolig sulten. Skal ned på butikken for å handle, jeg vet ikke om jeg har mest lyst på nachos, enchiladas eller taco! Hjælp! Meksikansk blir det i hvertfall :P

http://www.godt.no/#!/artikkel/22747789/slik-lager-du-7-lags-dipp-paa-ekte-amerikansk-vis

Denne er veldig god! Lagde min egen vri da, brukte kidneybønner kjøttdeig med tacokrydder istede for de bønnereine, hjemmelaget guacamole, mais, paprika, agurk... ja hadde i litt mer egentlig :P

Ble sinnsykt godt da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, WelshenNemi skrev:

Mener livsforsikringen(hvis det er den der du får tilbake kjøpesummen hvis hunden dør?) varierer etter rase når den går ut. På min rase tror jeg det er 12 år den går ut. Men begynner på 7 eller 8 for en del raser. Har også Agria. 

 

11 minutter siden, Pringlen skrev:

Det stemmer nok. Mine 8,5 åringer og snart 10 åring har fortsatt livsforsikringer som gjelder. Sterkt reduserte i forhold til tidligere år (på den eldste har den sunket fra 39 til 10 lapper) men dog en livsforsikring..

Så sært - om ikke annet, burde jo eiere av raser med lav snittalder honoreres for å få gamle hunder ved at vi får livsforsikring lengst mulig... 

Jeg ble hjemme fra julebord, jeg forsøkte ikke en gang å kjøre når jeg bare sklei i grove tursko. Jeg har en utforbakke i utkjørselen, hvor jeg må svinge 95 grader til venstre og fortsette i en utforbakke med en lang, slakk sving, og deretter 90 grader til høyre ut på riksveien (og om en sklir rett fram, fortsetter det ned en enda brattere bakke), og riksveien er slakk nedover med en hårnålsving etter hvert, før to rundkjøringer og ut på E6. Det er litt for mange risikoområder på dette føret, når jeg allerede har dårlig styring på grunn av ødelagt hjullager.

Så da får jeg lage meg moro her hjemme, jeg tenker jeg skal vaske opp, skrive julekort, lage noe julekaker, og kanskje sende en mail til ei venninne jeg ikke har pratet med på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke broddene mine!! :frantics: Hvor tror dere de har gjemt seg? :P 

Ellers er det 1 dag til juleferie!! :jump: I morgen, kl 15:30 er det 1 ukes ferie og jeg skal ha med min kjære til Bergen i år og feire jul der i år :D Det gleder jeg meg veldig til :D  :heart: 

Og ja..glatt ute i dag, men jeg har vært forsiktig når jeg har kjørt i dag og ikke kjørt mer enn nødvendig. Kona til en kollega ble visst påkjørt i dag, når hun skulle levere barnet på skolen. Heldigvis gikk det visst bra med begge. Men det har virkelig vært skummelt i dag.... :| Hadde egentlig håpet at det kunn regne en del, så isen forsvinner, men det ser dårlig ut på Yr... :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snoffe skrev:

http://www.godt.no/#!/artikkel/22747789/slik-lager-du-7-lags-dipp-paa-ekte-amerikansk-vis

Denne er veldig god! Lagde min egen vri da, brukte kidneybønner kjøttdeig med tacokrydder istede for de bønnereine, hjemmelaget guacamole, mais, paprika, agurk... ja hadde i litt mer egentlig :P

Ble sinnsykt godt da!

Løp ned til butikken, handlet og løp opp igjen. Glemte det viktigste…. avokado og rømme:( Gidder ikke løpe ned igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, puddellover skrev:

Løp ned til butikken, handlet og løp opp igjen. Glemte det viktigste…. avokado og rømme:( Gidder ikke løpe ned igjen :P

:( Avocado er jo noe av det viktigste jo, stakkar deg

 

Vi laget pizza, gleder meg sinnsykt til middag :D Etterpå så blir det kanskje pepperkake med brie og syltetøy til dessert :drool:

 

Hadde litt planer om å kanskje få klippet håret før jul, men ser ut til at lommeboken vil annerledes :hmm: Teit at det skal være så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lukter det godt her, jeg kjøpte svineribbe til forrige helg men kom aldri så langt til å lage den. Siden den går ut på dato i dag, så måtte jeg bare lage :aww: ellers hadde jeg nok ikke rukket det før jul. Lady kjenner også på det, for hun fotfølger meg i håp om at det skal bli litt til  henne også :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøfflus skrev:

Delvis samme sirkus ja, men jeg håper og tror, iaf bittelitt, at de senere års helse undersøkelser både her og i Sverige, samt stor åpenhet fra enkelte, vil bidra til at vi kommer det mørke og hysjingen til livs, iaf i større grad enn nå. Miljøet vårt er så lite, de fleste kjenner de fleste, og det er begrenset hvor lenge man kan feie ting under teppet, spesielt om man vil unngå spekulasjoner om egne hunder/oppdrett. 
Når du er klar for saluki er du hjertelig velkommen til å ta kontakt, jeg skal hjelpe deg på vei så godt jeg kan :)

Tack, det skall jag göra.
Nu glädjer jag mig till utställningen på leto i mellandagarna, det är 11 saluki anmälda och jag ser verkligen fram mot att få studera de lite närmare... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...