Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer mot raser og eiere


Lene_S
 Share

Recommended Posts

Chihuahua/Pomeranien: Folk som ofte velger basert på utseendet og hva som er nusselig. Og de er gjerne førstegangseiere uten noe mer kunnskap om hund enn at de har 4 bein, hale, og sier voff. Og de vil ha en skikkelig smart, lettrent, og perfekt førstegangshund! 
Utstillingsvarianten av disse personene er ofte de som har minikjoler, et tonn med sminke, og tydeligvis har brukt laaang tid på å style seg selv :P 

Doodleeiere/blandingseiere generelt: Folk med renraset er fordomsfulle og hater blandinger. Vi skjønner bare ikke at blandingshunder er så mye friskere og smartere enn renrasede. Hvis ikke hadde det vært krav om teste alt mulig på de også, men det er det ikke tenk! 

Mopseeiere: Herreguuud, det er jo bare til å operere og så er problemet borte! Og ikke kjøpe fra de store utstillingsoppdretterne, fordi de er de som har ødelagt rasen tenk! 

Staffeeiere: Papirer? Trenger ikke det. Skal ikke avle på, stille ut, eller konkurrere i noe likevel! Eller jo, kanskje avle. Fordi akkurat min er sååå søt og herlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Husker den forrige tråden, men heldigvis har jeg fått nye fordommer som jeg kan dele! Forholdsvis mot eiere. Storpuddel: Nygift par hvor damen har lyst på hund så hun kan få enda en grunn til å g

Setterfolk: mannen du møter i skogen som tilsynelatende går tur alene. 30 minutter senere møter du en setter som tilsynelatende går tur alene.

Tror teselskapet bestående av eldre damer lurte et øyeblikk når jeg kom småjoggende forbi med kamphunden min i armene, men vi ble forfulgt av en enda større kamphund, og jeg skal love dere da at da va

Må desverre si at mine puddelfordommer ble forsterket en vakker sommerdag på setra, der et underlig skue kom trippende oppover seterveien. Blant folk i fjellsko og turklær kom det et underverk i rosa og bling som balanserte sine høye pumps med åpen tå mellom saueperler og kuruker, og etter henne kom det trippende en hvit dvergpuddel i full showklipp. Den tissa på seg i redsel da en av de mange sauene løfta på hodet og så stygt på den. Da de kom seg innenfor gjerdet til kafeen der jeg jobba så jeg at hun hadde satt på rosa nailclips på hunden. De delte en svele, stående fordi benkene så så skitne ut, før de trippet seg ned til bilen igjen.

Ellers har jeg vel sagt før at vi ikke turte å kjøpe staffe delvis pga fordommene vi regnet med å møte siden samboeren min har en del synlige tatoveringer.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, enna skrev:

Gruppe1-hund eiere - like nervøse som bikkjene sine, spesielt om de treffer andre hunder - løse - på tur. Generelt dårlig på å lese andre - både hunder og eiere:D
Fordommen bekreftes til stadighet:)

 

15 timer siden, Lene_S skrev:

Pudler: Oppdolla krøller i snåle sveiser, med rosa sløyfer på ørene, og gjerne farga pels. Eierne er tertefine damer i minkpels og hatt. Når de tripper tur (for de tripper, ikke går), har de bånd på halvannen meter, gjerne tynt og lyserosa, som holdes med hånden omtrent i puppehøyde.

Jeg lurte litt på om jeg var schizofren, men man kan vel kombinere de to her. Høres ut som ei dame jeg ikke vil bli kjent med :lol: 

7 timer siden, Margrete skrev:

Mine fordommer:
En fra gamledager (for @2ne sier det) jeg hadde det for meg at belgereiere var som engler ... Eh nei de var ikke det :P

Jeg tror faktisk det var alver, ikke engler. Det gjør det enda morsommere, for belgereiere er stort sett ikke like aktive og slanke som bikkjene sine :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Margrete skrev:

Ja og så da? *hisser seg opp*

Neida, jeg lo godt for jeg kjenner meg faktisk litt igjen i uthevningen. Jeg kan på ingen måte gå normalt etter en halvtimes tid. Og ja, av og til lager jeg kvalm bare fordi jeg kan. Særlig når småhundeiere får panikk i blikket og løfter opp den lille, snur siden til og sier hysterisk "En den aggressiv" "Nei, men siden din er det foretrekker jeg at du holder den på armen, der den kan bli enda mer redd og usikker." Det er det snille svaret. Det slemme svart, just for the fun of it! "HERREGUD!!! *rasker til seg begge to, flytter meg raskt over på andre siden av stien/ut i veien*, og sier til damen: "Hold den aggressive bikkja unna mine!!!". Da blir småhundeiere drit indignerte og prøver å forklare meg om den gangen de ble angrepet av schæfere. Svaret mitt er: Mine har blitt angrepet av småhunder, så jeg vil du skal holde din unna!  Mission completed :P Må presisere, jeg har en halvdårlig dag og går litt rart *ler*

Du glemte grilldressene på utstillingsfolket!

 

Beklager på det sterkeste at jeg ikke nevnte grilldress. Du skjønner, jeg beveger meg ikke i nærheten av utstillinger. Utstillingsfolk er snål, og lever gjennom hundenes evner til å vinne pene sløyfer :)                            :P 

5 timer siden, yurij skrev:

Jeg er livredd for småhundeiere , Malteser str. De skal liksom være så tøffe og fæle med sin lille rosa flexi uten stoppknapp. De er ikke redde for store hunder må tro , så de må jo bare få løpe bort og hilse/gneldre !!!   " Vi er ikke redde for sånne store hundegutter!"  ( rull inn fiskesnøret på den rotta med en gang ellers blir den lunsj!) Så når jeg ser en sånn komme langs veien trekker jeg meg laaaaangt unna . Om ikke de hiver rotta i lomma av skrekk da :)  Det er liksom bare to typer småhundeiere :) 

What?!? Er det liksom gæli og, nå da? Jeg har rosa flexi, tenk *føler seg truffet og vonbroten*

:innocent:

8 timer siden, Calina skrev:

Har ikke annet å tilføye enn at nå lo jeg så høyt at halve bussen snudde seg..? jeg møter akkurat de samme småhund eiere som hyler og hiver det lille kreket opp over skuldrene så ikke de tre (!!) mannevonde hundespisende kamphundene mine skal drepe igjen?. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne løfte alle mine på samme tid, hyle og løpe hinn veien! Så kunne idioten stå der med det lille hysteriske bitedyret sitt..

Haha, vet du hva? Jeg opplevde en gang at noen med en hund omtrent på str med Ayla løftet opp sin for å gå forbi oss *knis* Chi = Kamphund :jump:

1 time siden, 2ne skrev:

 

Jeg lurte litt på om jeg var schizofren, men man kan vel kombinere de to her. Høres ut som ei dame jeg ikke vil bli kjent med :lol: 

Jeg tror faktisk det var alver, ikke engler. Det gjør det enda morsommere, for belgereiere er stort sett ikke like aktive og slanke som bikkjene sine :lol: 

:o Her har jeg gått og sett for meg deg som tripper av gårde med et nyfrisert, rosafarget accessory i glitrende bånd foran deg, og så kommer du her og påstår at det ikke er tilfellet? Det synes jeg er slemt gjort, Tone, du ødelegger alle mine illusjoner *hytte med pekefinger'n*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Lene_S skrev:

:o Her har jeg gått og sett for meg deg som tripper av gårde med et nyfrisert, rosafarget accessory i glitrende bånd foran deg, og så kommer du her og påstår at det ikke er tilfellet? Det synes jeg er slemt gjort, Tone, du ødelegger alle mine illusjoner *hytte med pekefinger'n*

Eh, hallo, liksom. Jeg må ha røde assoserier, Ali har tross alt rødt halsbånd og rødt bånd, samt røde strikker. Hun har rødt teppe i buret sitt også, selvsagt, så nå ser jeg meg om etter rød jakke - rød veske har jeg allerede :aww: 

12250090_10153638965676327_3930223753284

12107801_10153596483266327_9096723763907

:lol:

Jeg føler dog at jeg ikke er like nervøs og stressa som gruppe1-hunden min.. hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese crested eiere: Går med sin lille veskehund i byen, kler på om gradestokken går under 20 grader, rosa å bling på både hund og eier. Stor fan av dominansteori og cesar milan! Hunden har aldri dårlig gemytt, rasen er reservert og skal være sånn!  :-P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Margrete skrev:

Ja

@Kangerlussuaq : Humor og selvironi er greia for denne tråden. Så ikke ta ting så personlig da :) 



 

 

Det var nå fra min side et forsøk på å være morsom, men mulig det var schæferdama som skreiv det? :P Og for å forklare: jeg oppfatter mange av disse fordommene som delvis til veldig treffende. Derfor fant jeg det morsomt at folk har DEN fordommen (har faktisk aldri hørt om det før, eller tenkt på det selv, selv om jeg jar både hørt om og tenkt på maaaaaange av de andre fordommene i denne tråden) -- nettopp siden jeg er så tynn at jeg er borderline klassifisert som alvorlig tynn OG har en labrador :P Det er liksom så langt unna fordommen at det er morsomt, which was my point ;)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Det var nå fra min side et forsøk på å være morsom, men mulig det var schæferdama som skreiv det? :P Og for å forklare: jeg oppfatter mange av disse fordommene som delvis til veldig treffende. Derfor fant jeg det morsomt at folk har DEN fordommen (har faktisk aldri hørt om det før, eller tenkt på det selv, selv om jeg jar både hørt om og tenkt på maaaaaange av de andre fordommene i denne tråden) -- nettopp siden jeg er så tynn at jeg er borderline klassifisert som alvorlig tynn OG har en labrador :P Det er liksom så langt unna fordommen at det er morsomt, which was my point ;)   

I tillegg har du vel, om jeg husker riktig, en ganske slank labrador og. :lol: Drit i å ødelegge fordommer da :aww: (ok, akkurat den har jeg ikke hatt selv da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den forrige tråden, men heldigvis har jeg fått nye fordommer som jeg kan dele! Forholdsvis mot eiere.

Storpuddel: Nygift par hvor damen har lyst på hund så hun kan få enda en grunn til å gå amokk på ymse nettbutikker. Kontrollfreak som nærmer seg nervesammenbrudd om hun skimter støv på lampeskjermen. Mannen er enfoldig, men befinner seg merkelig nok med en del penger i lommeboken. Skjønner egentlig ikke hva som skjer i verden og trives med det. Har egentlig ikke så mye å si hjemme, bortsett fra å sette opp sponplateprodukter fra Ikea og innimellom bytte støvsugerpose.

Schäfere: Kjefter på bikkja si når den gjør utfall mot andre hunder, men tenker for seg selv at det hadde vært sinnssykt gøy å starte opp en fightclub i kjelleren. Mannen har jobbet som vekter eller mellomleder og bruker fritiden sin på å ringe tilfeldige numre for å kjefte på de hvis vedkommende ikke heter "Roar". Uten grunn forøvrig, bare fordi de vil snakke med noen som heter Roar. Damene går i turklær i bryllup og bruker helgene sine på å konkurrere med venninnene sine i aktiviteter som: "Å ta ned flest jerv på flatmark" og "Bulldoser vs Traktor".

Blandingshunder: Skal redde verden og er helt overbevist om at rasehunder er djevelens verk og at alle sykdommer på merkelig vis forsvinner bare de blander det med noe annet som har samme sykdom. Ikke fan av at noe skal koste og velger dermed ikke å forsikre, siden forsikring bare er en konspirasjon mellom rasehundeiere og big pharma.

Chinese crested/nakenhund: Kvinnfolk som benytter kveldene sine med tarotkort og har gående en luktrativ investeringsavtale med President Ubongu fra Nigeria. Har rimelig tette forbindelser med klageavdelingen på kondomeriet, og er tilsvarende et vanlig samtaleemne for ansatte ved samme sted i lystige lag. Benytter gaypride-flagget som en mal på hva de har på seg. 

Shiba: Konkurrerer med sin egen hund om hvem som gir mest ****. Mannen har skjegg og damen har bemerkelsesverdig langt hår med alt for lang hengelue. Har antageligvis førstehåndserfaring med psykedeliske stoffer. Stemmer Venstre. Henger på jazzklubber og ser franske filmer på kino.

Berner sennen: Litt enkle mennesker. Ikke dumme, bare...Enkle. Fornøyd med livet akkurat som det er. Sykt kjedelig fordom egentlig. Vet ikke om det er en fordom engang.

Border collie: De samme nekene som kjøper senkede biler til nærmere 500k. Liten realitycheck til dere: Tror du virkelig du får brukt de 600 ponniene på norske veier? Nei. Vi har noe som heter "fartsdumper" og de kommer til å gi dere en kjendisstatus gjennom Luksusfellen. Hunden står gjerne ute i hagen og klikker i vinkel. Tur forekommer, men de trenger egentlig ikke tur. Tur er for pyser og de med polarhunder.

Hvit gjeterhund: Høye, hvite skallede menn med nevrotiske tendenser. Relativt asosiale individer med et vektproblem i minusretningen. Hovedsakelig fordi de er så nevrotiske, men også fordi de bare er sånn. Har høy utdannelse, men ikke innenfor noe som kan betraktes som "vitenskap" i den forstand at man faktisk finner ut noe nyttig. Og nei, det er ikke et forsøk på å være selvironisk. Det er faktisk flere som ligner meg der ute som har HG. Skummelt.

Rottweiler: Står først i rekken når asylmottak åpnes. Med brannfakkel og høygaffel. Kjøper to halsbånd på dyrebutikken. Ett til hunden og ett til seg selv. Begge med pigger på. Begge kjønn kan løfte en bobil i benkpress og begge har minst en kontakt på telefonen sin som selger "lokale bruktvarer" til en bemerkelsesverdig lav pris.

Staff: Nyetablerte par som vil ha hund før de plopper ut nye skjebner. Tilsynelatende normale mennesker, men med en sexdrift som kunne gjort Charlie Sheen til skamme. Typen folk som drar til Sognsvann på fredagskvelden bare for å se på. Mannen jobber som snekker og har gjort det i mellom 5 til 10 år. Hun jobber som sykepleier eller lignende og har gjort det like lenge. Ingen over 40 har nemlig staff. 

Dvergschnauzer: Gamle mennesker som vil ha noen å være sammen med. Har null interesse for å lære dyret sitt enkle kommandoer og syns det er helt legitimt at dyret tisser på andre mennesker. Har barnebarn, men de tør ikke komme på besøk. Skjønner ikke hvorfor. Eier en hytte, men bruker den ikke. Mest sannsynlig fordi de har glemt at de har en. Gamle, vettu.

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver bare inn det jeg skreiv i forrige tråden om temaet :lol:   

 

Staffe-eiere: Unge mannfolk i tyveårene eller tykke damer i alle aldere. Skjønner ikke hvorfor hannstaffen plutselig vil drepe nabobikkja ved toårsalderen, de har jo lekt så bra før! Halsbåndene skal helst være så breie at hunden ikke får snudd hodet. Eiere er pratsomme, veldig pratsomme. Stort sett de som kjøper nissekostyme til hunden sin, med unntak av minatyrhundeiere. 
Schæfer-eiere: Mann i 50årene, eller kvinner i 40årene som egentlig ikke klarer å holde igjen hunden. Det er OK å trekke i båndet uavhenig av eier, og det er ingenting galt med deres schæfer, bare alle andres. Det at bikkja klør seg til blods har ingenting med allergi å gjøre, de er bare litt sensitive.

Doodle-eiere: Mor i huset har overtalt far til å endelig få et firbeint familiemedlem, nemmelig en røytfri, allergifri og perfekt valp! Når valpen blir voksen er det far som overtar hele bikkja, mor er drittlei bikkja som har energien til en kongepuddel og vekta til en labrador og som drar hu over ende når den vil leke med naboens Rottweiler.. Bikkja blir skamklipt hos frisør en gang i mnd da de har gitt opp pelsen. Barna er redd dyret som bare hopper og trekker i båndet. Ender ofte opp med å stå i hagen 12 timer i døgnet og bjeffe på alt som beveger på seg. Ofte første og siste hund i huset.

Miniatyr-eiere: Skal hele tiden overbevise andre om at hunden behandles som en hund, til tross for at den titt og ofte sees på armen til eier og får lov til å ville spise opp alle hunder den ser. Går gjerne mye løs, med null kontroll, fordi den er jo så liten og søt, og gjør ingen skade. Eier bytter gjerne fòr hver mnd, fordi den er så kresen og nekter å spise frokost en gang i uka. Har tungt for å forstå at en grisehale om dagen faktisk kan gjøre hunden mett, og at den derfor ikke alltid er sulten. Ofte småtykke hunder. Kjøper ALLTID et juleskjerf, nissekostyme eller lignende rundt jul.

Rottweiler eiere: Jo større hund, jo bedre! Det er helt vanlig å gjerne slenge på 10-15 kilo når du spør hva bikkja veier. Den er heller ikke tykk, den har bare muskler! Påpeker gjerne tre-fire ganger i løpet av en samtale at vedkommende har Rottweiler.

Dogo Canario-eiere: DC er den nye Rottweileren. Har stort sett ikke peiling på hva de har kjøpt, og får seg en stor overraskelse etterhvert når bikkja blir eldre.

Border Collie-eiere: De som bruker hunden bruker den mye. Bare BC som fungerer, alle andre raser er ubrukelige til alt. Har gjerne en maskott-hund i tillegg, type papillon eller dvergpuddel. De som ikke bruker hunden, mener at BC bare ER sånn. Det er ikke eiers feil at hunden er fullstendig understimulert av turer i nabolaget. Den får jo leke med ball hele dagen og det bør da holde.

Schnauzer-eiere: De prater. HELE TIDEN! Gjerne om biologiske bæsjeposer og V&H i barten.

Husky-eiere: 80% har valgt bikkja pga utseendet, ikke pga bruksegenskapene. Ofte labber den rundt i byen og er med på cafè og ligger ved eiers bein mens h*n tar seg en røyk med en venn. Får ofte kun får være med til skogen når eier skal ha fotoshoot med den nye speilrefleksen sin. Photoshopper alltid øynene mer blå/brune/gule for å få mest mulig kul hund. Legger ut bilder i alle mulige facebook-grupper.

Dobermann-eiere: Prøver gjerne alle hundesporter som finnes innen bikkja er to år, før de ender opp med utstilling som alle andre.

Blandingshund-eiere: Er mye bedre enn de som kjøper rasehund, for de bryr seg jo ikke om en stamtavle og utseende! Blandingshunder er mye bedre på alle mulige måter, og de er friskere, raskere og smartere enn alle andre til sammen. I halvparten av tilfellene husker ikke eieren hva bikkja er blanding av.

 

http://hundesonen.no/topic/76872-fordommer-mot-hundefolk/#comment-1823234

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd!

Huskyeiere: Blir i alt for mange tilfeller kjøpt av folk bare pga utseende. Hunden får knapt med tur, kanskje en runde rundt kvartalet viss den er heldig. Eieren fatter å begriper ikke hvorfor hunden går på veggen når den er mellom 1-2 år. Eieren innser at denne hunden ikke var noe for dem, og blir lagt ut på finn.no med unnskyldningen "selges pga allergi". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ozzy skrev:

Doodle-eiere: Mor i huset har overtalt far til å endelig få et firbeint familiemedlem, nemmelig en røytfri, allergifri og perfekt valp! Når valpen blir voksen er det far som overtar hele bikkja, mor er drittlei bikkja som har energien til en kongepuddel og vekta til en labrador og som drar hu over ende når den vil leke med naboens Rottweiler.. Bikkja blir skamklipt hos frisør en gang i mnd da de har gitt opp pelsen. Barna er redd dyret som bare hopper og trekker i båndet. Ender ofte opp med å stå i hagen 12 timer i døgnet og bjeffe på alt som beveger på seg. Ofte første og siste hund i huset.

Neida. Doodlehunder er kompromisset når mor ønsker seg puddel, men far ikke syns den er mandig nok :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 2ne skrev:

Neida. Doodlehunder er kompromisset når mor ønsker seg puddel, men far ikke syns den er mandig nok :aww: 

Altså, alle vet da at doodle er en helt ny rase som er utvikla etter vitenskapelige metoder i et fjernt land (australia) for å få den perfekte hunden. Proffe folk lagde den for å være blindehund, vi er bare litt treige her til lands med å skjønne sånt :sleep:

rasehundefolk: ser ned på alle med blandingshunder fordi de ikke har skjønt at hundene deres er sjuke de også. Tenk! Syns litt synd på blandingshundeierene og sier derfor ved de fleste anledninger "...men blandingshunder er ofte de beste hundene altså! (jeg vil bare ikke ha en selv)"

Blandingshundefolk: snakker høylydt om hvordan rasehundefolk avler i stykker rasene sine, men har klippekort hos dyrlegen selv. Fnyser av utstillingshunder, men drømmer innerst inne om å stille sin egen hund i en "søteste hund" konkurranse, hvor de vet at deres lille øyensten hadde vunnet. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slutte å gå inn i denne tråden når jeg sitter på bussen? Folk tror sikkert jeg er sprø- snott og lattertårer? Re: doodle eiere så er den spot on for en av kundene i butikken jeg jobber. Dyret er nå 2 år, og far i huset er den eneste som orker...? resten av familien har blitt dradd rundt nok. Og ang dobermann: de skal helst være  fra oppdretter som har begge foreldredyr hjemme og ikke har et fancy kennelnavn, for så risikerer man nemlig ikke å få de der som kun kan gå venstresvinger. Tyske brukslinjer er og safe, samt kommer ferdig dressert som vaktbikkje - bare se - den bjeffer nemlig ved minste lyd og biter først, spør etterpå hva den bet..?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...