Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordommer mot raser og eiere


Lene_S
 Share

Recommended Posts

7 minutter siden, Line skrev:

Den fordommen holder ikke vann altså :lol: Jeg har gruppe 2-hunder og jeg kjenner mange i rasen og andre med gruppe 2-hunder, og det er rettnok noen homofile menn der men særdeles få lesber :P 

Skal fordommer begynne å holde vann nå, liksom? Det fjerner jo all moroa med fordommer hvis de gi mening *hrmf*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Husker den forrige tråden, men heldigvis har jeg fått nye fordommer som jeg kan dele! Forholdsvis mot eiere. Storpuddel: Nygift par hvor damen har lyst på hund så hun kan få enda en grunn til å g

Setterfolk: mannen du møter i skogen som tilsynelatende går tur alene. 30 minutter senere møter du en setter som tilsynelatende går tur alene.

Tror teselskapet bestående av eldre damer lurte et øyeblikk når jeg kom småjoggende forbi med kamphunden min i armene, men vi ble forfulgt av en enda større kamphund, og jeg skal love dere da at da va

2 minutter siden, Line skrev:

Fordommer har jo som regel rot i noe :) 

Ja, og jeg vet om en drøss med lesber med schæfere, rottiser, dobermann (dobermenn?), staffer og andre store, evt "skumle" hunder. Ergo, fordom helt innafor :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agilityfolk: steingode på å trene form å kondis på hundene sine. Tenker ikke så mye over at de selv også må trenes. *pusten tok plutselig slutt midt i løpet* :lol:

Hyppige utstillere med småhund raser: hunden er veldig flink til å stå i front. Sitt - hva er det? Utgangsstilling - hva er det? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agilityfolk: steingode på å trene form å kondis på hundene sine. Tenker ikke så mye over at de selv også må trenes. *pusten tok plutselig slutt midt i løpet* :lol:

 

Føler meg truffet [emoji23] Holdt på å krepere midt på banen på trening i stad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

ENDELIG en "fordom" om shibaeiere! :lol: (Men hvem i all verden er det du har truffet?!? :blink::teehe: Skulle ønske jeg kjente flere sånne. :aww:

Men altså hallo. SPØR folk virkelig om sånt?!? Er ikke det noe en lar det være opp til enhver å dele, dersom det føles naturlig og ålreit?

Det hører faktisk til sjeldenheten at folk IKKE spør om det når man sier at man er ufør/syk, i allefall når man ikke ser syk ut utenpå. Til og med fremmede mennesker som du først begynte å snakke med for et kvarter siden, eller folk man gikk på skole med og ikke har sett på 15 år synes det er helt greit å spørre hvorfor man ikke jobber.

Men det var OT! Når det gjelder trådens tema så vet jeg ikke helt hvor boxere passer inn i fordommene til folk, så jeg tenker at alle bare tar meg for den jeg er! Vil ikke tenke på fordommene som florerer når jeg går tur med de små franske frøknene til min venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh nei, slutt på tråden?? Må ha mer ? 

 

Kjenner igjen en del folk jeg kjenner eller møter på gata her. Og selvfølgelig klarer jeg ikke å ikke være litt fornærmet om blandingshundstereotypene. Min blanding var nesten like dyr som en rasehund og var planlagt. Så vi har jo selvfølgelig håp om at hun blir verdens friskeste og mest velbalanserte hundedyr ?

Boxer... Enten folk som egentlig ville ha en skikkelig kamphund for imaget, men turte ikke. Gjerne jenter. Boxer ser jo langt mindre muskuløs ut og virker gjerne mindre, men har fortsatt et litt tøft rykte. Bare navnet høres jo kult ut. Og så er den så universell likt med vennene. Gutter synes den er tøff, jenter kan si at den ikke er skummelt og ligner litt på en sånn der bully eller noe sånt søtt.

 Eller så er det eldre damer som egentlig synes mops og andre åndenød-dyr er så søte, samtidig som dem ville ha en stor hund som kan i hvert fall virke som en vakthund (har aldri vært offer for ran eller innbrudd i sitt liv, og hunden er snill som dagen er lang og får være barnebarn mens originalene ikke er på besøk). Kanskje gubben også synes den var en grei kompromiss. Det virker i hvert fall som det er veldig vanlig case i Tyskland.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxerfolk: Tror sin egen rase er den friskeste, syk er den hvertfall ikke. Samkjønnsagressjon hva er det? Eieren eier null kontroll på hunden og mister den støtt og stadig løs, når hunden ikke er løs så sleper den eieren sin rundt i gata. Hver gang hunden er løs så trengs det minst 3 personer til for å fange den for innkalling har man ikke trent! Drar på boxertreff med 15 andre boxere i samme kjønn og blir like sjokkert hver gang når det er masseslagsmål før det hundene har vært løs i 30 sekunder. Likevel drar de på samme boxertreff en mnd senere i håp om at det skal gå bra og blir like sjokkert denne gangen over at det ikke går bra :-P boxerfolk er meget opptatt av hundens front der den skal være kraftig med masse muskler og har helt glemt at det ser veldig dumt ut sammen men den spinkle bakkroppen.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Boxerfolk: Tror sin egen rase er den friskeste, syk er den hvertfall ikke. Samkjønnsagressjon hva er det? Eieren eier null kontroll på hunden og mister den støtt og stadig løs, når hunden ikke er løs så sleper den eieren sin rundt i gata. Hver gang hunden er løs så trengs det minst 3 personer til for å fange den for innkalling har man ikke trent! Drar på boxertreff med 15 andre boxere i samme kjønn og blir like sjokkert hver gang når det er masseslagsmål før det hundene har vært løs i 30 sekunder. Likevel drar de på samme boxertreff en mnd senere i håp om at det skal gå bra og blir like sjokkert denne gangen over at det ikke går bra :-P boxerfolk er meget opptatt av hundens front der den skal være kraftig med masse muskler og har helt glemt at det ser veldig dumt ut sammen men den spinkle bakkroppen.

Ser samme tendens hos noen rottweilere, der det ser ut til at forparten og bakparten hører til to ulike individer. Må være de samme folka som de treningsgutta som glemmer leg-day. :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kristina skrev:

Ser samme tendens hos noen rottweilere, der det ser ut til at forparten og bakparten hører til to ulike individer. Må være de samme folka som de treningsgutta som glemmer leg-day. :lol:

Pff! Bakbena, du liksom! Det er jo førsteinntrykket som gjelder!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, froeken skrev:

Btw mops går vel i kategorien "den er ikke feit, de skal være sånn". Ikke sikkert hvordan Eiern ellers ser ut, litt harry og småfeit dame eller par i 50-årene som lider av "empty nest syndrom"?

Den er ikke feit, det er masse :aww: 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2015, 20.26.14, Tommy skrev:

Berner sennen: Litt enkle mennesker. Ikke dumme, bare...Enkle. Fornøyd med livet akkurat som det er. Sykt kjedelig fordom egentlig. Vet ikke om det er en fordom engang.

Accurate :lol: Vi tar det litt som det faller seg vi :sleep:

Her er min fra i fjor:

Sitat

Utstillingsfolk:
Har store motforestillinger vedrørende å lære hunden sitt, i frykt for at den blir ute av stand til å trave i ringen, og heller vil gjennomføre et helt lp-program, noe som ville vært megaflaut. Synes oppriktig de ser stilige ut i draktene sine.

Bernerfolk:
Mener at rasen er fritatt for båndtvangen, for bernere er jo så snille og rolige, og gjør aldri noe galt. Særdeles dårlig smak i web-design med tilhørende berner-gifer og glitretekster, gjerne åttitalls-schlagere i .midi-format, selvsagt med autoplay (eller, det gjelder forsåvidt de fleste oppdrettere). Alle holder automatisk vaffelen sin over hodet.

Staffefolk:
Hæ? Samkjønnsaggresjon? Aldri hørt om.

Mannen i gata med BC:
Hvorfor gjeter hunden min???

Folk med omplasseringshund:
Den hadde en røff start på livet, den var nok mishandlet, brukt til å smugle narkotika, den ble tvangsforet kokain i en liten plastpose og smuglet over grensa faktisk, kanskje også voldtatt, ja faktisk ganske sikkert var den også tvunget til å prostituere seg på et dyrebordell. Stakkars liten...

Råforere:
Det er umulig å ikke få med seg at vedkommende råforer - det bringes opp i enhver usannsynlige sammenheng. Spøy bikkja di etter å ha spist uteliggerbæsj? Tørrfor gir hunden kreft og den spiser bæsj i et forsøk på å kompensere med næringsstoffer den ikke får i "kjeksen/kulene/kaninforet/osv". Har bikkja våteksem? Tørrfor fører til en helt feil bakterieflora og du dreper sakte hunden din. Trekker bikkja di i bånd? Det er tørrforet sin feil. Aggressiv? Tørrfor. Nemlig.

Alufoliehatten godt påtredd. Ofte vaksinerer de heller ikke bikkjene sine, eller ungene, eller seg selv, for vaksiner er en sammensvergelse for å gjøre deg sykere så lege/veterinær tjener mer på deg. Veterinærer er dessuten kun ute etter å pushe tørrfor. Sverger til homeopati, dyretolk, synske, osv. Høyst skeptisk til gift som kommersielle flåttmidler, tørrfor, kjemikalier med skumle navn (kan du ikke uttale det er det farlig!), kjemikalier sånn generelt.

De som trener hund med en spesifikk filosofi:
-Nyfrelste, naive, overlegne og tror de vet alt. Aggresjon kan løses med kjærlighet og er du uenig så forfekter du strup, spark, og kadaverdisiplin. Og en kan se i øynene på hunden at den er trist, nemlig.

-Hundemishandlere ~av den gamle skolen~ som tror de vet alt, og herregud for noen aspeløv disse andre er som hiver pølser etter bikkjer som biter, avliver over en lav sko, og ikke tør å ta i bikkjene/fortelle hvor skapet skal så/si tydelig ifra.

De som blander treningsfilosofier:
De kan ikke skjønne hvorfor begge ovennevnte nekter å bruke hele verktøykassa, ærlig talt, har de ikke hørt om balanse osv, og å tilpasse seg den hunden man har? Tror de vet alt, ser på seg selv som en slags opplyst guddom, de eneste som virkelig forstår hund.

Freestyle:
Enten 14-åringer eller 40-åringer som oppfører seg som om de er 14. Harry folk som ikke får dekket sitt oppmerksomhetsbehov ellers i hverdagen, og dermed ikke kan bedrive hundesporter hvor hunden er i fokus.

Disclaimer: jeg er bernerfolk, råforer, klikkertante osv :P

Nye fordommer:

Ny staffefordom: Hvorfor er hunden min så hyper??? Vi har jo vært ute og kastet ball 15 ganger i dag!

Korthåret og langhåret dachs: Hater alt, alle, og omverdenen generelt, og bruker tennene over en lav sko.

Strihåret dachs: Mytiske skapninger som kun eksisterer i dype jaktskoger. Eneste fellesskap med ovennevnte er navnet.

Fuglehundfolk: Blir fornærmet om jeg ikke gidder å kalle inn og koble hunden min når deres overhormonelle pipetroll glemmer alt den kan av kommandoer og innkalling, og braser igjennom skogen og inn i rumpa på min som en elefantokse i musth.

Miniatyreiere: Veldig enten/eller. Type 1; Snurper lynraskt inn fleksien når de ser en slik fryktinngytende kampberner, type 2; er ikke klar over at fleksien er utstyrt med brems, og lar jokkemonsteret leke knutemor med en hund som kan knekke ryggen dens med en uvøren pote.

Pomeranianfolk/myndefolkazxCqG8.png

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, bernertryne skrev:

Accurate :lol: Vi tar det litt som det faller seg vi :sleep:

Her er min fra i fjor: 

De som trener hund med en spesifikk filosofi:
-Nyfrelste, naive, overlegne og tror de vet alt. Aggresjon kan løses med kjærlighet og er du uenig så forfekter du strup, spark, og kadaverdisiplin. Og en kan se i øynene på hunden at den er trist, nemlig.

-Hundemishandlere ~av den gamle skolen~ som tror de vet alt, og herregud for noen aspeløv disse andre er som hiver pølser etter bikkjer som biter, avliver over en lav sko, og ikke tør å ta i bikkjene/fortelle hvor skapet skal så/si tydelig ifra.

De som blander treningsfilosofier:
De kan ikke skjønne hvorfor begge ovennevnte nekter å bruke hele verktøykassa, ærlig talt, har de ikke hørt om balanse osv, og å tilpasse seg den hunden man har? Tror de vet alt, ser på seg selv som en slags opplyst guddom, de eneste som virkelig forstår hund.

Så det du sier er at alle som trener noe som helst, tror de vet alt? :P Forøvrig helt enig i det, vi er en gjeng besserwissere, alle sammen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, bernertryne skrev:

 



Korthåret og langhåret dachs: Hater alt, alle, og omverdenen generelt, og bruker tennene over en lav sko.

Strihåret dachs: Mytiske skapninger som kun eksisterer i dype jaktskoger. Eneste fellesskap med ovennevnte er navnet.
 

 

Og det var ikke fordommer engang, men ren fakta :D

Med unntak av at det finnes jaktlinjer av korthår, som faller i samme kategori som strihår...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. november 2015 21:05:44, Red Merle skrev:


Folk med bolebikkjer ( dogo, staff osv)= snoppeforlenger eller guttejenter har sånn hund. Ikke kan dem kle på seg, og dem har ofte en snoppeforlenger bil og motorsykkel. Også tror dem at dem er Cesar Milan.
 

 

 

På 29. november 2015 22:06:23, Lene_S skrev:

 

"Kamphunder": Naglehalsbånd er et must, bolebukser på den o så tøffe eirien likeså. Tur er for hunder, noe disse ikke er, de er bikkjer, og da kaster man ikke bort tiden på noe så tåpelig som tur og mental stimuli. Bikkja må filleristes daglig for å vite sin plass. Bikkja selv er et nervevrak, og lever og ånder for den dagen den kan bite i hjel små barn og gamle damer.

 

 

På 30. november 2015 06:52:34, Margrete skrev:


Bolehunder: En muskelbunt som driver med kroppsbygging og en snerten liten blondine med extentision i håret, falske vipper og en dasj botox i leppene. Bikkja er snill som dagen er lang, inntil den ikke er det lenger og da smiler muskelbunten fornøyd og sier at bikkja er så dominant.

Bolehunder nr 2: Så har du de som er aktive med bikkjene sine, bikkjene er faktisk muskelbunter for de driver med weighpulling, er supersosiale og eierne er flinke nok med hund til at de vet begrensningene hundene har i forhold til andre hunder av samme kjønn.



 

Om jeg vil vedgå å passe til fordommene? :ahappy:  Jeg er ikke guttejente, men jeg liker mye av det Cesar Milan gjør og tenker vel mye i samme baner når det gjelder generelle ting rundt hundehold. Så den med Cesar Milan stemmer kanskje litt, haha..  "Snoppeforlengerbil", om en ti år gammel landcruiser som jeg elsker går som det, så ja. :D 

Naglehalsbånd har jeg liggende et par-tre av i skuffen her ja, men bikkja blir ikke fillerista og har heldigvis god mentalitet. <3 

Jeg løfter vekter, men har ikke extensions eller noe annet mer fake enn push-up og mascara. :D 

Jeg liker kategori bolehunder nr. 2, og håper og tror at jeg passer inn der etterhvert (har ikke starta i wp enda og bikkja er ikke supersosial sånn uansett setting. :ahappy: ) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg vet ikke om denne passer inn her, siden den hverken er rase eller arts-spesifikk? Det er en gruppe som er forbigått her og det er 'Facebook-følerne' Disse legger ut hjerteskjærende og tåredryppende statuser, gjerne overstrødd med hjerter, når de selger/ avliver hundene eller hestene sine. Typ: 'Min aller beste venn og hjertebarn måtte jeg avlive i dag..kommer aldri over deg og glemmer deg aldri' 'hjerte,hjerte,hjerte, snufs,snufs' Pussig nok kan omgivelsene ikke huske annet enn at den stakkars hunden tilbringte omtrent all sin tid i kjetting og stort sett ble tiltalt med kjefting.. Oppdrettere som selger 'utbrukte' avlshunder' som de aldri kommer over, i alle fall ikke før den nyinnkjøpte avlshunden ankommer.. Heste-eiere som 'aldri kommer over eller glemmer sin aller beste venn og støtte'..Dessverre måtte de selge den for å få plass og tid til ny og bedre hest..  Blæhh..

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest atiram

Dachs: Sinte små hunder som såvidt klarer å gå pga all prolapsen.
Hvordan de faktisk klarer å bite enda er et mysterium, da de fleste tennene for lengst har falt ut.
Eiere av kort- og strihårvarianten fortsetter å kive hvilke av de to typene som er best som jakthund. Langhårseiere fortsetter med å insistere at langhårsvarianten er Like god på det som har med jakt å gjøre som de to overnevnte typene.
De som har en dachs som er større en andres dachs rister gjerne oppgitt på hodet- skal man ha en liten dachs kan man jo like gjerne bare får seg en chihuahua først som sist.

Mops- Hodet så flatt at nesa har forsvunnet, mens øynene og invetaret i munnen gjør sitt beste for å rømme dyret.
Eiere insisterer på at Deres hund er og ikke har noen helseproblemer som følge av det flate trynet. Mopsen sitter bak og holder på å kveles da vinteren er over og det begynner å nærme seg 10 varmegrader ute.

schäfere- ustabile nervevrak som ville ha drept det meste om bakkroppen ikke var laget av gummi. de eneste hundene som ikke er syke fås gjennom oppdrett i regi av politiet.
Eierne er veldigglade i bananer, og ser ikke helt hva som er problemet med rasen.

chihuahua: illsinte små utysker som av en eller annen grunn ser ut til å ikke å kunne gå selv.
Eierne er som regel tenåringsjenter, eller damer 50+ som jevnlig blir fettsugd og får dette injisert i lepper, pupper og rumpa. Blonde, naturligvis.

Labrador: Fet. Beveger seg kun dersom den ikke rekker matskåla fra liggende posisjon.
Eierne i harnisk over at flere og flere ser ut til å foretrekke jaktlabber.

Bc: hyperaktive hunder som gjeter på alt fra sko til biler. Biter ofte sykler og unger på syklene.
Eiere- ofte folk som bor i 10 kvm leiligheter. skjønner ikke hvorfor hunden er så hyper, og ender med å medisinere de for at de ikke skal stresse så mye.

Elghunder: så grå firkanter man sjelden ser, men merkelig nok hører hele dagen, hele uka, hele året.
Eierne- menn på 40+ som ennå er tilhengere av hundeoppdragelse på gamlemåten. Bruker hunden kun under elgjakta, ser ikke problemet med at hunden skal stå på 1m tjor resten av året.

Div. staffer/rottweilere og andre digre muskelhunder- Hunden som plutselig kommer hoppende etter deg gjennom gjerder og vinduer i et forsøk på å drepe enten ungen din, hunden din eller deg selv. kamphund, drapshund- hva er forskjellen? Ser den farlig ut så er den det!
Eiere- Kriminelle narkomane som har hunden som en forsikring mot at de ikke skal bli banka opp av folk de skylder penger.
kan også være jenter i begynnelsen av 20 årene som skal bevise at de kan også kontrollere hunder som veier 3 gang så mye som dem selv. Gjerne sett slepende etter hunden/ eller hengede fast i lyktestolper i et fortvilet forsøk på å holde hunden fra å springe etter og drepe andre småhunder den har fått øye på i gata.

Nakenhund- finnes det noen nakenhunder uten tann- og hudproblemer?
eiere- kvinner i begynnelsen av 20 årene. akkurat kommet ut av chihuahua fasen, men ønsker fremdeles å ha en hund som kan ha matchende klær.

husky- bikkjer som aldri kan gå løse for da dreper de alt av vilt som befinner seg i 10 mils radius. Sloss med alt som kan se ut som en hund.
eiere- folk som liker friluftsliv- eller folk som tror de liker friluftsliv, men synes ei uke på påskehytta holder for i år. stor tilhenger av dominans-teorien, og trykker hunden ned i sitt eget tiss for å vise at hun er sjefen og at hunden (som jo faktisk nesten er en ulv må vite) ikke skal glemme at det er hun som bestemmer!

 

settere- hunden som lufter seg selv. kommer det besøk til huset får gjestene gjerne klærne ødelagt før de er komemt inn døra. ikke fordi hunden er sint, men fordi den hopper og klorer.
eiere- folk på vestkanten av oslo som synes det er stas å ha en jakthund stående i hagen som de ikke bruker.

 

akita- får gode plasseringer på utstillinger fordi dommerne ikke tør gå nært. står på en 10 m avstand og bedømmer blant annet bitt, for å unngå å få en hånd amputert.
eiere- gjerne folk som ikke har hatt hund før, og de kan jo ikke skjønne hvorfor akitaen deres skremmer vekk folk fra å komme på besøk. ser heller ikke problemet med at hunden deres fillerister andres hunder. akitaen er jo bare nervøs, stakkar.

 

Blandingshunder: vanskelig å si noe om selve hunden, da det blandes på alt.
Eiere- tror hunden deres har fått en magisk garanti på at deres hund ikke kan bli syk.
"oppdrettere" av blandingshunder, griske jævler som utnytter folks dumhet.
argumenterer med at rasehundoppdrettere tenker kun på penger, mens de selv selger alle tenkelige mixe med chihuahua i for slik kunne selge sine valper for 20+ k,... dette selvsagt uten å ha hatt noen utgifter på helsetester eller utstillinger. insisterer på at mamma og pappa til valpene er SÅ snille.
når kjøpere skal hente valpen møtes de ofte på en parkeringsplass og får plukke den de synes er finest ut av bagasjerommet. de andre 34 valpene blir hentet av andre kjøpere utover dagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tar en om eierene. :) 

Retrievereieren: Glad og fornøyd med sitt helt ordinære A4-liv, har selvironi og er uten komplekser. Aktivisering av hunden foregår helst som lek sammen med barna i hagen eller via ballkasting i parken.
 
Polarhundeieren: Ses aldri i noe annet enn fleecejakka eller oversized t-shirts, pynt eier man ikke, man pynter seg med hundehår. Takker gledelig nei til sosiale hengivenheter, for helgene ønsker de å tilbringe på fjellet og ferier på hytta med hundene.
 
Dalmatinereieren: Kunstnerisk og kreativ med masse energi, og er like opptatt av fargerikt tilbehør og stash til hunden som man er til seg selv. Er en person man liker å omgås - i små doser av gangen.
 
Chihuahuaeieren: Veldig glad i alle slags vesener, men ikke den personen som har satt seg mest inn i de forskjellige dyrenes behov. Er en veldig sosial person, naiv og som tar mye plass, men som alle finner sjarmerende på sin måte.
 
Collieeieren: Skryter på blogg, insta, face, liker å ta masse bilder av hverdagslige hendelser. Sett bort fra hobbyer som husarbeid og baking er hundeutstilling den store greia. 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...