Gå til innhold
Hundesonen.no

Innebur


Catva
 Share

Recommended Posts

4 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Veldig glad for det ja. Det må være et slit å ha bikkjer som er så skrøpelige i topplokket at de må tilvennes hver minste lille ting.

Så alle hunder som ikke tar ethvert nytt miljø på strak labb er skrøpelige i topplokket? Da er det ikke mye å samle på som jeg har sett ihvertfall...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Først så vil jeg vennlig bare si at dette er en opphetet diskusjon på forumet her og du må derfor stålsette deg på sterke meninger og kanskje få noen svar som kan virke litt frekke. Det er dessve

Nå er det vel kanskje ikke sånn at alle som trenger burtilvenning er redde? Det kan hende de protesterer, skriker og hyler fordi de plutselig er innesperret, og da kan det hende de trenger å bruke lit

Du vet, at det å kjøpe valp betyr ikke at man må kjøpe et bur i tillegg. Er mange som tror disse to henger sammen, og kjøper bur helt ukritisk.  Må du absolutt ha hunden i bur inne så kjøper du s

Posted Images

Det er greit at det er sterke meninger om dette. Og synes det er veldig bra at noen svarer saklig og fint på det ts spør om. Det er helt unødvendig å være frekk, og usaklig. SKJERP DERE!!!

 

Til TS håper du har fått et greit og fornuftig svar på dine spørsmål.Og lykke til med valpen.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Line skrev:

For å si det på en annen måte - for en normalt sammenskrudd hund uten store redsler vil det ikke være nødvendig med tilvenning til bruk av bur ut over å la dem få den tilvenningen ved vanlig bilkjøring.

Mens det å stenge dem inne i et tilsvarende bur i huset er traumatisk, grusomt og særdeles problematisk, skal man tro enkelte. Forstå meg rett, jeg synes ikke det er riktig å sperre hunden i bur i timesvis heller. Men for hunden er jeg ikke helt sikker på om den opplever så veldig stor forskjell på det buret om det er i stua eller i bilen. Noen er tryggere med tilvenning, noen ikke. Det gjelder vel en del av hverdagsopplevelsene til mange hunder, uansett hva det er snakk om. Ja, med unntak av de som har rett samenskrudde hunder da. Hvem nå det er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

Mens det å stenge dem inne i et tilsvarende bur i huset er traumatisk, grusomt og særdeles problematisk, skal man tro enkelte. Forstå meg rett, jeg synes ikke det er riktig å sperre hunden i bur i timesvis heller. Men for hunden er jeg ikke helt sikker på om den opplever så veldig stor forskjell på det buret om det er i stua eller i bilen.

Forskjellen er irrelevant for hunden, men bur i bil har med sikkerhet og gjøre og er lovpålagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Veldig glad for det ja. Det må være et slit å ha bikkjer som er så skrøpelige i topplokket at de må tilvennes hver minste lille ting.

Nå er det vel kanskje ikke sånn at alle som trenger burtilvenning er redde? Det kan hende de protesterer, skriker og hyler fordi de plutselig er innesperret, og da kan det hende de trenger å bruke litt tid på å akseptere at de faktisk sitter i bur. Det har ikke noe med at de er redde, men at de ikke VIL være inne i buret.

Alle hunder er ikke like, og selv om man trenger å bruke tid på å tilvenne hunden bur, betyr ikke det at hunden er skrøpelig mentalt.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Forskjellen er irrelevant for hunden, men bur i bil har med sikkerhet og gjøre og er lovpålagt.

Ja, jeg er helt enig i det. Men jeg velger å tro at det ikke er noe mindre behov for tilvenning og trygghet i bilburet kontra et innebur, tvert imot kanskje mer, siden bilburet er i bevegelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Catva skrev:

Takk for alle svar. Som førstegangs hundeeier er det mye å sette seg inn i. Forstår at folk har ulike meninger omkring dette emnet, men syns det e sårt når en kommer med sure/frekke kommentarer. Forklar meg heller hvorfor dere er imot bur, slik at jeg kan ta et valg utifra det :-) Vi har katt, så for vår del må vi sikre ting her hjemme slik at katt og hund blir vant til hverandre og har det trygt begge to. Det blir nok til at hunden får være i gangen oppe, og at vi venner den til å sove i bur om natta(med åpen dør) Buret skal være en god og trygg plass hvor valpen kan trekke seg tilbake :-) 

Jeg regner med at minst en av dere vil være hjemme med valpen den først tiden? Man skal jo ikke la en valp være hjemme alene i flere timer sånn med en gang ;) I løpet av de dagene vil katt og valp venne seg til hverandre. Vi hadde 10 katter da vil fikk Ayla, som er en litt stor chi, og da omtrent samme size som din valp, kanskje litt mindre. Det var null problem. De fant greit ut av det på egenhånd, mer eller mindre uten vår innblanding. Joda, kattene lappa til Ayla (noen av dem gjør det ennå), men det er sånn dyr snakker sammen, det er ikke så alvorlig som det ser ut. Litt lyd må du regne med, fra dem begge, fresing fra den ene og sutring fra den andre, men det er sånt de må gjennom for å finne sin plass i forhold til hverandre ;)

13 minutter siden, simira skrev:

Det er veldig fint for dere som har sluppet tilvenning i bur, men nå er det nå en gang slik at hunder er forskjellige og noen hunder trenger det. Det er ikke et argument for burbruk innendørs, men "jeg kasta hunden rett i bilburet og det har aldri vært et problem" er ikke nødvendigvis faktum for alle. Vi gjorde det med Kovu, og han ble ikke komfortabel med å gå inn i bilburet før nå i år (og jeg aner fortsatt ikke hva som snudde det), selv om han aksepterer de fleste situasjoner helt greit.

Helt enig. Det er en merkelig holdning blant enkelte her på forumet; det som gjelder min hund, eller som jeg har erfart, er det eneste alternativet og et faktum som gjelder alt og alle. Snåle greier!

7 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Veldig glad for det ja. Det må være et slit å ha bikkjer som er så skrøpelige i topplokket at de må tilvennes hver minste lille ting.

Har du tatt generaliseringskurs, eller? Først takler alle hunder å bare blir pælma inn i et bur, for det gjør jo din, og nå er alle som ikke er som din skrøpelige. Pussig holdning til verden, må jeg si.

Kan fortelle at Ayla ikke liker bur. Hun har et innebur som kun har brukt den ene gangen vi tok det med hjemmefra. Hjemme er det kattene som bruker det. Hun forbinder dog bur med bilkjøring, som hun ikke liker, fordi hun blir bilsyk. Har ennå ikke klart å tilvenne henne bur. Men hun er vel skrøpelig da, som ikke synes det er det minste morsomt å blir bilsyk :blink:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du lurer på dette med burbruk, det har jo blitt veldig vanlig nå. Vi bruker ikke bur til den eldste og hadde ingen planer om å bruke det til valpen heller. Men så viste det seg at eldstemann er litt mer bitch enn vi trodde og den stakkars lille valpen såvidt får se på henne før hu kjefter henne huden full. Da hun fikk løpetid begynte hun å ri på valpen som en gal, og da hadde vi ikke annet valg - valpen måtte sperres inne.

Løsningen ble et åpent bur med kompostgrinder rundt. Det tar fryktelig mye plass i stua og er særs lite pent, men nå får hun iallefall ligge i fred.

Når det er sagt så kan dere jo se an hvordan katten og valpen går overens? Antakeligvis går det veldig mye bedre enn for oss. 

Og til dere som mener at enhver hund burde tåle (uten tilvenning) å bli slengt inn i bilbur og lignende uten problemer - det gjelder absolutt ikke alle. Den eldste vår klarer å være hjemme aleine en arbeidsdag, men dersom hu vet vi er i rommet ved siden av er det ikke aktuelt. Hu hyler og styrer til vi kommer inn igjen. Ikke fordi hu er redd, men fordi hu ikke gidder å være i et annet rom. Ser for meg det samme kan skje med bilbur o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier dere som har måttet venne hundene deres til bur at vi andre "pælma våre" rett inn i buret? Det tviler jeg på at noen her gjør. Jeg ber mine derimot om å hoppe inn. Stikkordet er: "Værsågod." Jeg foreslår at dere også ser bittelitt på hvordan dere formulerer dere. Angrep er ikke alltid det beste forsvar.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tempus skrev:

Og til dere som mener at enhver hund burde tåle (uten tilvenning) å bli slengt inn i bilbur og lignende uten problemer - det gjelder absolutt ikke alle. Den eldste vår klarer å være hjemme aleine en arbeidsdag, men dersom hu vet vi er i rommet ved siden av er det ikke aktuelt. Hu hyler og styrer til vi kommer inn igjen. Ikke fordi hu er redd, men fordi hu ikke gidder å være i et annet rom. Ser for meg det samme kan skje med bilbur o.l.

Hvorfor slikt ordbruk? Er det noen som snakker om å slenge hunder noe sted? Angrep er det beste forsvar?

Men om hunden deres ikke kan være i et annet rom når dere er hjemme så er den enten bortskjemt eller den kan ha en mild form for separasjonsangst. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Line skrev:

Hvorfor slikt ordbruk? Er det noen som snakker om å slenge hunder noe sted? Angrep er det beste forsvar?

Men om hunden deres ikke kan være i et annet rom når dere er hjemme så er den enten bortskjemt eller den kan ha en mild form for separasjonsangst. 

Altså, Nix og Asti ville heller aldri godta slik behandling :P Stengt ute fra flokken slik da, jeg kan stenge de vekk bak en grind, men aldri med lukkede dører. Det er alt for langt utenfor reglementet til at det ok! (jeg kan gå på do alene altså!)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Margrete skrev:

Altså, Nix og Asti ville heller aldri godta slik behandling :P Stengt ute fra flokken slik da, jeg kan stenge de vekk bak en grind, men aldri med lukkede dører. Det er alt for langt utenfor reglementet til at det ok! (jeg kan gå på do alene altså!)

Men de er bortskjemte, og det vet du :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Line skrev:

Hvorfor slikt ordbruk? Er det noen som snakker om å slenge hunder noe sted? Angrep er det beste forsvar?

Men om hunden deres ikke kan være i et annet rom når dere er hjemme så er den enten bortskjemt eller den kan ha en mild form for separasjonsangst. 

Tenkte ikke over engang at "slengt inn" kom til å bli tatt bokstavelig, det er rett og slett sånn jeg prater og var på ingen måte ment som et angrep ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Men for hunden er jeg ikke helt sikker på om den opplever så veldig stor forskjell på det buret om det er i stua eller i bilen. 

Tja, jeg har en whippet som ikke er enig i det. Bur i stua går ikke. Hun nekter å være innestengt, enten det er i bur eller kompostgrind. Hun kan ikke være alene hjemme om hun er innestengt. Begynner å stresse, pipe og hyle veldig raskt. Løs derimot, det går greit(nå har vi ikke prøvd så lenge da, siden hun er en ramp enda så jeg tørr ikke gå i fra henne for lenge i tilfelle hun finner på noe tull og ødelegger), men bur i bil går helt fint. Der kan jeg gå i fra henne uten at hun syter i det hele tatt. Legger seg bare ned og sover. Men ja, hun er jo mynde da, de er litt sære :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært burmotstander. 
Da hund nr 3 kom i hus i februar var jeg nødt. Den eldste tispa har en kort "intimsone" og jeg var ikke helt trygg på å la alle være løse sammen alene. 

Løsningen min ble denne. Her har han plass til å skifte underlag og til å bevege seg.

Nå er han blitt 10 mnd og for kortere tidsrom på dagtiid om de skal være alene er han løs sammen med de andre. Regner med om ikke så altfor lenge at han skal få være helt løs alltid.

På natta er alle hundene løse litt rundt omkring i huset. 

 

 

12027812_10153030747602105_3250126182480706139_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT.

Først.. Mine hunder ligger ikke i bur når de er alene hjemme, men har sitt eget rom med innebygd alkove, 2 store åpne bur og gulvplass med barnegrind forran døren. Og de sover i sengen min. 

Men så lurer jeg på. Hvorfor må hundene tusle rundt om natten? Hos meg er det uaktuelt. Om natten sover vi. Nå som jeg bor i hus er det ikke sikkert jeg hadde våknet om hundene hadde vandret rundt, men da hadde jeg heller ikke hatt kontoll på om de ble dårlige, måtte ut etc. Da vi bodde i leilighet hadde jeg aldri fått sove om det var lov å rusle rundt om natten. Om noen hopper ned på gulvet så er det fordi de enten må kaste opp eller MÅ ut. Alt annet er stort sett tull.. Sånn som at unghunden til stadighet skal ut å bjeffe klokka halv to om natten fordi nabokatten romsterer i hagen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anilex skrev:

Litt OT.

Først.. Mine hunder ligger ikke i bur når de er alene hjemme, men har sitt eget rom med innebygd alkove, 2 store åpne bur og gulvplass med barnegrind forran døren. Og de sover i sengen min. 

Men så lurer jeg på. Hvorfor må hundene tusle rundt om natten? Hos meg er det uaktuelt. Om natten sover vi. Nå som jeg bor i hus er det ikke sikkert jeg hadde våknet om hundene hadde vandret rundt, men da hadde jeg heller ikke hatt kontoll på om de ble dårlige, måtte ut etc. Da vi bodde i leilighet hadde jeg aldri fått sove om det var lov å rusle rundt om natten. Om noen hopper ned på gulvet så er det fordi de enten må kaste opp eller MÅ ut. Alt annet er stort sett tull.. Sånn som at unghunden til stadighet skal ut å bjeffe klokka halv to om natten fordi nabokatten romsterer i hagen :blink:

Min hund sover på rommet mitt om natten, og jeg har aldri blitt forstyrret av at han flytter seg eller kommer opp i senga eller nesten deiser ned ved siden av meg. :) Han rusler jo ikke rundt akkurat, han sover, og flytter seg innimellom når han føler for det. Må han ut derimot, da blir jeg behørig vekket og han løper frem og tilbake og piper, så det er ikke mulig å misforstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anilex skrev:

Men så lurer jeg på. Hvorfor må hundene tusle rundt om natten? Hos meg er det uaktuelt. Om natten sover vi. Nå som jeg bor i hus er det ikke sikkert jeg hadde våknet om hundene hadde vandret rundt, men da hadde jeg heller ikke hatt kontoll på om de ble dårlige, måtte ut etc. Da vi bodde i leilighet hadde jeg aldri fått sove om det var lov å rusle rundt om natten. Om noen hopper ned på gulvet så er det fordi de enten må kaste opp eller MÅ ut. Alt annet er stort sett tull.. Sånn som at unghunden til stadighet skal ut å bjeffe klokka halv to om natten fordi nabokatten romsterer i hagen :blink:

Jeg vet ikke hva du legger i å tusle rundt om natten, men mine hunder ligger på soverommet mitt, og døra ut til kjøkkenet står åpen. De ligger begge to på soverommet mitt hele natta, de går aldri ut av soverommet. Hannhunden ligger stort sett enten i hundesenga si, eller på gulvet under det åpne vinduet. Han bytter på de to liggestedene. Tispa er mer urolig, men holder seg fortsatt inne på soverommet. Hun ligger i senga mi, men hopper oftest ned for å ligge i hundesenga si, eller ligge på gulvet der det er kaldere. Hun varierer mao liggeunderlag ofte i løpet av natta. Det synes jeg hun skal få gjøre om hun vil det. Og siden de begge holder seg inne på soverommet mitt gjennom hele natta, så merker jeg jo fort om de plutselig må ut pga dårlig mage eller noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev tusle rundt fordi det stod nevnt her i tråden. Hva andre legger i det vet jeg ikke, men hos meg tenker jeg det som  "opp i sengen, ned av sengen, ut på kjøkkenet, ta en runde i stua, tilbake på soverommet osv." Mine flytter jo også på seg om natten, litt under dyna, litt over dyna, ned i fotenden og inntil magen. Så lenge det ikke blir for mye tråkking på meg er det greit. Ned av sengen betyr at noe er feil. Men nå er jo mine hunder 5 kilo, det kvalifiserer vel omtrent som det samme som at @Siri sine hunder holder seg på rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anilex skrev:

Litt OT.

Først.. Mine hunder ligger ikke i bur når de er alene hjemme, men har sitt eget rom med innebygd alkove, 2 store åpne bur og gulvplass med barnegrind forran døren. Og de sover i sengen min. 

Men så lurer jeg på. Hvorfor må hundene tusle rundt om natten? Hos meg er det uaktuelt. Om natten sover vi. Nå som jeg bor i hus er det ikke sikkert jeg hadde våknet om hundene hadde vandret rundt, men da hadde jeg heller ikke hatt kontoll på om de ble dårlige, måtte ut etc. Da vi bodde i leilighet hadde jeg aldri fått sove om det var lov å rusle rundt om natten. Om noen hopper ned på gulvet så er det fordi de enten må kaste opp eller MÅ ut. Alt annet er stort sett tull.. Sånn som at unghunden til stadighet skal ut å bjeffe klokka halv to om natten fordi nabokatten romsterer i hagen :blink:

Min sover også på soverommet, og veksler mellom senga si, senga vår (fotenden) og gulvet. Ingen rusling utover det :) Vi sover som oftest med soveromsdøra åpen, og en sjelden gang har han lagt seg der. Eneste er at han rusler ut og sover litt i stua når samboer kommer hjem fra nattevakt siden han som oftest spiser litt, men så blir hunden med og legger seg igjen når samboer legger seg :) Opplever ingen uro rundt dette, men han er en polarhund med tykk pels, så syns det at han bytter liggeplass iblant er helt å forvente :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ida skrev:

Her kan hundene sove hvor de vil. Jeg sovner stort sett med begge i senga og når jeg våkner, ligger Scilos i sofaen på stua. Om det kvalifiserer til tusling, vet jeg ikke :) 

Så lenge det ikke plager deg er det jo heller ikke noe problem. Jeg sover veldig lett, og om hundene begynner å romstere for mye, så våkner jeg, og da må jeg typisk på do og da vil junioren ut også.. Ja da er vi våkne alle mann da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...