Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, november


xxx12345
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Bling skrev:

Det var da voldsomt til karakterisering av andres holdninger basert på utdrag fra koranen...
For det første bør man skille mellom Islam og muslimer. Koranen er Islams hellige bok og ikke så få velger å innta holdninger denne er bærer av, på samme måte som enkelte kristne er homofobe basert på enkeltstående vers i Bibelen.
Å ikke kunne diskutere og dra frem negative elementer ved ulike religioner er å stikke hodet i sanden.
Og nei - jeg diskuterer ikke "enkelpersoner" verken muslimer eller kristne.

Jeg lurer på om du hadde reagert like sterkt om noen hadde brukt feks bibelvers som "bevis" på kristne ekstremisters syn på feks abort og homofili? Eller hadde du da sagt "ja og amen - disse ekstremistene er selvfølgelig preget av sin trangsynte religion" - se for deg de som aksjonerer utenfor abortklinikker feks, i USA.

For meg blir slike svar som ditt enda en bekreftelse på at det ikke er lov å være islam-kritisk her i landet. Kun "kristendom-kritisk".
Jeg har forøvrig venner (og familiemedlemmer) fra de fleste store religioner.

Det er så himla mange som er islamkritisk her i landet, og den kritikken er så prega av kunnskapsløshet og manglende hjerneaktivitet at det er ikke rart om vi andre tar islam i forsvar. At islam kan kritiseres på et litt mer interessant nivå er en helt annen sak.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Penny, aka bowlingkjeglen har bursadag i dag, 3 år. Dagen er feiret med mat og ro, siden hun trolig har livmorbetennelse.  Kjøpte take-away i dag, og hun var meget fornøyd når hun fikk sitte i bakset

Svigerfar er våken!

JEG KOM INN PÅ PPU DELTID!  jEG ER SÅ GLAD AT JEG IKKE VET HVOR JEG SKAL GJØRE AV MEG ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Posted Images

59 minutter siden, Bling skrev:

Det var da voldsomt til karakterisering av andres holdninger basert på utdrag fra koranen...
For det første bør man skille mellom Islam og muslimer. Koranen er Islams hellige bok og ikke så få velger å innta holdninger denne er bærer av, på samme måte som enkelte kristne er homofobe basert på enkeltstående vers i Bibelen.
Å ikke kunne diskutere og dra frem negative elementer ved ulike religioner er å stikke hodet i sanden.
Og nei - jeg diskuterer ikke "enkelpersoner" verken muslimer eller kristne.

Jeg lurer på om du hadde reagert like sterkt om noen hadde brukt feks bibelvers som "bevis" på kristne ekstremisters syn på feks abort og homofili? Eller hadde du da sagt "ja og amen - disse ekstremistene er selvfølgelig preget av sin trangsynte religion" - se for deg de som aksjonerer utenfor abortklinikker feks, i USA.

For meg blir slike svar som ditt enda en bekreftelse på at det ikke er lov å være islam-kritisk her i landet. Kun "kristendom-kritisk".
Jeg har forøvrig venner (og familiemedlemmer) fra de fleste store religioner.

Du skriver at enkelte religioner er mer krigerske enn andre, og trekker frem tilfeldige koransitat. Det er ikke spesielt høyverdig diskusjonsteknikk, og ja, jeg syns det vitner om kunnskapsløshet.

Og ja, jeg syns bibelversene om abort og homofili er horrible, men uten at jeg tenker at det er representativt for kristne flest, eller for kristendom, for det er det heldigvis ikke. Akkurat slik som at de voldelige delene av koranen ikke er representative for islam som religion. Det er mye feil med militante muslimer, like fullt som det er feil med militante kristne, militante jøder, militante buddhister og militante hinduer. Det er DE personene det er noe feil med, ikke religionen de bruker som unnskyldning for sine holdninger.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gudhjelpes... 
Religion er tydeligvis roten til alt ondt. Avskaff det med umiddelbar virkning. 

Synes det er rart å krangle om religion i tråden her egentlig. Må da finnes langt mer interessante ting å krangle om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om folk virkelig tror at de ikke ville kriget og terrorisert om vi ikke hadde religioner? Ser man ikke at det kun er en unskyldning? Makt, makt over folk og ressurser, er grunnen til kriger og terrorisme, ikke religion. 

 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har lyst på en vårrull eller to, før kake. Sikkert ikke så dumt å spise noe fornuftg? 

 

Og så funderer jeg på middag i morgen, jeg feilberegnet litt størrelsen på svineknoken, trodde den skulle holde til to middager, men det var det der med storspiser og sånt. Så jeg har rotmosrester i kjøleskapet, to fiskekaker i frysern, litt for få vårruller til å ha til middag, og to kjøttkaker i frysern... Tro om det får bli en ekte restemiddag? Har strengt tatt laks og sei og da, men mangler remulade til seien. Laksen er jo en mulighet. Hmmm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært slem igjen. Klask på rumpa! Svigerinna mi ringte og spurte om jeg ville komme dit og spise lunsj i morgen formiddag sammen noen andre slektninger. Jeg har gledet meg lenge til å ha en hel dag helt uten planer eller ting som måtte gjøres, en dag som skulle være bare min og hundene sin fra morgen til kveld! Jeg ble helt deppa da jeg hørte hva hun sa i telefonen, og plutselig tenkte jeg bare at nei, jeg vil ikke! Og så sa jeg det. At jeg trengte en dag helt uten avtaler. Hun hørtes litt rar ut i telefonen etterpå, men jeg orka bare ikke.

Hjelp, jeg er snål.

Men i dag har jeg vært flink da. Jobba med en presentasjon, kjørt seks mil, vist presentasjonen og kjørt seks mil hjem igjen. (Ingen spurte om å få sitte på! Jeg ble så letta! :P).

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt sånn seriøst i forhold til religion og terror/krig etc, så er det jo ingen tvil om at det er religiøs overbevisning som gjør at unge menn sprenger seg i lufta etc.  Selvfølgelig.  De TROR helt oppriktig at de er i det godes tjeneste, litt som Breivik gjorde /gjør. 

Det er ikke ondskap.  Det er forvirrede og fremmedgjorte unge mennesker som leter etter en mening og finner det i religion eller fremmedfrykt.  

Internett gjør det hele så fryktelig mye farligere,  der unge sinte muslimer som føler seg ensomme og mistenkeliggjort finner ekstreme ytringer og etterhvert forbundsfeller på fundamentalisters hjemmesider fant Breivik det samme i andre fløy. Og en utilsiktet heiagjeng i komentatorfeltet hos Dagbladet og hos  "jeg er ikke rasist, men. .." folket. 

Om jeg hadde blitt overbevist om at pingvinene skulle ta over jorda så hadde jeg garantert funnet nettsider som seriøst påsto dette. Og meningsfeller som rustet seg til kamp mot pingvinene.  

Det er ikke religionenes feil. Det er ikke bare Internett sin feil. Det er vel mer samfunnets feil, selv om det er utrolig vanskelig å se hvordan man skal kunne finne en løsning på det. Det er utopi å tro man skulle fange opp alle...

Det eneste man kan gjøre er å IKKE bygge oppunder fremmedfrykt eller hat mot religioner.  

  Og pingvinfrykt :aww: 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Nå har jeg vært slem igjen. Klask på rumpa! Svigerinna mi ringte og spurte om jeg ville komme dit og spise lunsj i morgen formiddag sammen noen andre slektninger. Jeg har gledet meg lenge til å ha en hel dag helt uten planer eller ting som måtte gjøres, en dag som skulle være bare min og hundene sin fra morgen til kveld! Jeg ble helt deppa da jeg hørte hva hun sa i telefonen, og plutselig tenkte jeg bare at nei, jeg vil ikke! Og så sa jeg det. At jeg trengte en dag helt uten avtaler. Hun hørtes litt rar ut i telefonen etterpå, men jeg orka bare ikke.

Hjelp, jeg er snål.

Men i dag har jeg vært flink da. Jobba med en presentasjon, kjørt seks mil, vist presentasjonen og kjørt seks mil hjem igjen. (Ingen spurte om å få sitte på! Jeg ble så letta! :P).

Synes du var flink, jeg :). Jeg tror det er mange som egentlig har lyst til å bare ha en fridag uten avtaler, men så dukker det noe opp og så synes man liksom ikke man kan si nei... for syns skyld liksom, eller for ikke å virke sær og rar. 

Irriterer jeg meg veldig over at det er sånne tekstbokser som legger seg over der jeg skal skrive - sånn som sier "Hold ctrl and right click for more options" når jeg plasserer pekeren et sted... og det forsvinner jo f... meg ikke heller, men bidrar til at jeg aktivt må flytte pekeren vekk før jeg kan skrive noe. Det er ikke alle moderne ting som kan sees som framskritt... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Siri skrev:

Synes du var flink, jeg :). Jeg tror det er mange som egentlig har lyst til å bare ha en fridag uten avtaler, men så dukker det noe opp og så synes man liksom ikke man kan si nei... for syns skyld liksom, eller for ikke å virke sær og rar. 

Irriterer jeg meg veldig over at det er sånne tekstbokser som legger seg over der jeg skal skrive - sånn som sier "Hold ctrl and right click for more options" når jeg plasserer pekeren et sted... og det forsvinner jo f... meg ikke heller, men bidrar til at jeg aktivt må flytte pekeren vekk før jeg kan skrive noe. Det er ikke alle moderne ting som kan sees som framskritt... 

Ja, det er nok litt sånn. Det kom litt spontant mens jeg snakket i telefonen. Jeg ble bare helt overmanna av en intens uvilje mot å ha en avtale i morgen. Jeg er litt sjokkert over meg selv. :pinch::|

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit litt med å rope paroler på bokmål i dag... 

 

"Hva vil vi ha? Tomme bur!

Når vil vi ha det? NÅ!"

Høres heeeeelt anneledes ut på nordnorsk :lol: Føles helt kunstig å gå rundt og rope NÅ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Ja, det er nok litt sånn. Det kom litt spontant mens jeg snakket i telefonen. Jeg ble bare helt overmanna av en intens uvilje mot å ha en avtale i morgen. Jeg er litt sjokkert over meg selv. :pinch::|

Jeg forstår deg så godt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..har vi vært på tur i svarteste granskauen. Skrudde av hodelykta for å se på stjernene da vi gikk på grusvei, men på stier inni skogen måtte den på, for jeg holdt på å tryne i røtter og diverse. :icon_redface: Utrolig deilig å stoppe og bare lytte til stillheten og puste klar, kald luft. :wub: Skulle ønske jeg hadde telt og sovepose nå!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på tredje tidligvakt på rad og jeg får bare 3-4 timer søvn før en sånn  vakt. Så jeg sovnet rett etter jobb i går på grunn av to døgn med lite søvn, klokken var vel 1600 eller noe sånt. Naboen bestemte seg for å begynne oppussingen klokken 20:15 på en lørdag kveld. Da var det sirkelsag,  borring, hamring og løping i trappen, så da våknet jeg. Heldigvis tror jeg han kjente hatet gjennom gulvet (han bor over meg og pusser opp rommet over soverommet mitt) så 30 min senere var det helt stille og jeg gikk tilbake i koma. Klokken 04:40 ringte vekkerklokken min. Jeg hadde sovet i 12 timer!!!  Har ikke gjort noenting mellom vaktene (ikke engang spist). Er det rart jeg gleder meg til ny jobb?  Hæsjtagg: trøtt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra tur :)
Ble litt ekstra i dag sånn at Sjef klarer å roe seg litt ekstra lenge. Skal i familieselskap og det kan fort bli et par timer. Han klarer fint å være alene i halvannen time, og mer enn det også. Men 3-4 timer med kjøretid er første gang. Godt han har et eget rom han er på og har leker der :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...