Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, november

xxx12345
 Share

Recommended Posts

26 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Jeg tror jeg må lage pannekaker i morgen. Sonen kunne utnyttet sitt potensiale innen matvarereklame altså. Jeg er sikker på at om jeg sier grove fiskekaker med råkostsalat og remulade ofte nok så kommer alle soniser til å ha det til middag.

Og bay the way: Grove fiskekaker med råkost og remulade.

Hadde grove fiskekaker med poteter og remulade på lørdag faktisk - som lunsj :lol: 

Skal sende gubben på rema i morgen etter flere, merket "det gode hav" har glutenfri panert fisk også, han hater alt som kan minne om fiskepinner, men jeg kan jo spise dem så kan han få fiskekaker :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Penny, aka bowlingkjeglen har bursadag i dag, 3 år. Dagen er feiret med mat og ro, siden hun trolig har livmorbetennelse.  Kjøpte take-away i dag, og hun var meget fornøyd når hun fikk sitte i bakset

Svigerfar er våken!

JEG KOM INN PÅ PPU DELTID!  jEG ER SÅ GLAD AT JEG IKKE VET HVOR JEG SKAL GJØRE AV MEG ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Posted Images

Jeg er sååå glad i pannekaker med blåbærsyltetøy! Men jeg klarer ikke lage de, og Rørlegger'n som er stekepannekake-mester liker virkelig ikke pannekaker så da er det litt problematisk.   Har ikke prøvd ferdigpannekaker da, kanskje prøve det en dag han har overtid :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Hvor lang tid tar det å få politiattest etter man har bedt om det? Edit: står at saksbehandling er omtrent 2 uker, så da blir det sannsynligvis ikke noe jobb allerede i helgen da. 

Da er du heldig.. Opp til 4-6 uker kan det ta :P det du derimot kan gjøre er å søke, og så ringer du for å spørre om det er mulig at de prioriterer din grunnet du aller helst skulle ha begynt å jobbe.. 

Alternativt kan du få låne min :lol: den er til og med for barnevernet :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tøfflus skrev:

Men altså, det må jo hete GærnerLøkka. Gærner er Gærner liksom og så kan du velge om Løkka er for Lykkja eller en litt slangete versjon av Lykke :D

Hehehehe, det noteres bak øret, selv om den blir litt intern.

2 timer siden, Krutsi skrev:

Rene husmoremnet i dag.. Levert i bhg, vært på foreldresamtale, så på jobb, hentet i bhg og så laget middag.. Og nå står pinnekjøttet til middagen i morgen på kok.. Har til og med vært på butikken en tur i dag, for Krutsi sin hjerne har tydeligvis vært ute på tur igjen.. For HELT plutselig var vi tom for ris liksom :P 

tror jeg må legge meg tidlig i kveld :lol: 

Det er så mye feil i det sitatet.

1) Pinnekjøtt skal dampes, ikke kokes
2) Pinnekjøtt skal ikke spises i november
3) Pinnekjøtt og RIS???

Jeg kom meg aldri på butikken, mn kom på at Glam vant et glass med eplegelé på utstilling i helga, så da hadde jeg pålegg likevel. Og X'en hadde veldig lyst på tørrfôret han vant, men ikke vom, så da fikk hun i seg mat også. Nå forsøker jeg å tenke etter om jeg må planlegge mye før det kommer elektriker og parabolmontør i morgen. Jeg må ringe Canal Digital og sjekke hvorfor de har sendt meg en parabol nummer to, det kom hentemelding i stad... Eller, jeg vet hvorfor, men de kan få rydde opp i rotet sitt selv. Jeg bestilte parabol fra de, fordi jeg fikk et godt tilbud på en stand. Dagen etter ringer det noen for å bekrefte adressen. De har feil husnummer, så jeg korrigerer dette. To dager senere ringer det en for å avtale tidspunkt for montering - på min gamle adresse! Den var trolig i systemet fordi jeg var kunde der fram til 2010. Jeg forklarer at jeg har flyttet, og kommenterer at det vel forklarer hvorfor jeg fikk hentemelding til min gamle post-i-butikk. Så jeg forsikrer meg om at jeg ikke får dobbelt opp av utstyr, og at montør kommer til riktig adresse. Jada, alt skal være greit. Men i dag kom det jaggu hentemelding på en post-i-butikk her oppe.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eplefe skrev:

Jeg hadde vurdert å sette fyr på routeren min hvis jeg hadde hatt det som toppfart. 5 hadde jeg kunnet leve med, 9 (som jeg antar er en 10-linje?) hadde jeg og kunnet leve med, men maksfart på 0,7? Får man egentlig brukt det til noe annet enn å lese nettaviser og forum når man har god tid?

Hastigheten de satte meg på var maks 1 ned og 0,5 opp, tror jeg. Eller var det 0,3? Uansett, det jeg fikk var 0,7 som topphastighet, fordi det var det linja kunne levere. Fikk litt avslag i prisen fordi de syntes synd på meg. :lol: Kilometervis med gamle telefonledninger uti ingensteder blir ikke prioritert, kan man si. Det fungerte ok, jeg var vant med å tenke på noe vakkert (som Mr. Lee pleide å si) mens jeg lastet forum og kunne tenke på mye vakkert innen nettaviser lastet inn. Netflix og youtube fungerte, men ikke Viaplay (var som å se TV i snøstorm), og alle andre videoformat var det egentlig bare å glemme. 

Nå har jeg radiobredbånd fra Svorka, og da jeg fikk det i hus (eller rettere sagt, på taket) ble jeg stormannsgal. Gikk fra 5/2 til 25/15 første dagen det var oppe og gikk! :lol: 

giphy.gif

1 time siden, Pixie skrev:

Om du bytter plass på tallene og fjerner kommaet har du farta på linja vår, gubben er litt kresen sånn.

Så heldige naboer du har :ahappy:

Da er det godt for ham at han ikke bor her!

Det er egentlig jeg som er heldig, for jeg har en snill nabo som lar meg reke med på butikken til stadighet. 

58 minutter siden, Annik skrev:

Dere som har dårlig/treg internett, har dere vurdert mobilt bredbånd? Det går på mobilnettet, så det krever heller ingen installasjon :P Avhengig av grei dekning da, men det kan jeg eventuelt undersøke for dere, om dere sender pm :) 

Jeg har hatt Ice. Det er ok den første uka eller så, da er kvota brukt opp og man får hastighet som en snegle på morfin (jeg gikk til 0,7 som fast hastighet når jeg slapp unna bindingstiden hos Ice, det sier vel litt). Eller man kan kjøpe ekstrakvoter som koster skjorta. Dyre greier!

Til de som bor innenfor dekningsområdet til Svorka (det er nok ikke mange enda), så anbefales det. Gode priser, god hastighet og ingen bindingstid! :thumbs:

...er det en svart kladd av en katt som freser rundt under sofaen og jakter på den andre svarte katten. Det er vinter, det er kaldt ute og kjedelig inne. Man har ikke mer moro enn man lager sjøl, og den katten vet å ha det moro. På andres bekostning.:spell:

Byttet er egentlig mest opptatt av å klatre i posen med flaskepant på kjøkkenet og Katla prøver å være en giraff, for da får hun helt sikkert kommet nær nok til å sjekke det. Det er bare noen meter unna, klart det hjelper å strekke seg! :ide:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Krutsi skrev:

Da er du heldig.. Opp til 4-6 uker kan det ta :P det du derimot kan gjøre er å søke, og så ringer du for å spørre om det er mulig at de prioriterer din grunnet du aller helst skulle ha begynt å jobbe.. 

Alternativt kan du få låne min :lol: den er til og med for barnevernet :lol: 

Haha ja takk :P Blir bra å begynne å jobbe iallefall, gleder meg barnslig mye til å oppdatere cv'en :lol: blir brått mer attraktiv for div. stillinger med relevant erfaring etter endt utdannelse ja. 

Har en søknad inne på en jeg har skikkelig skikkelig lyst på, men siden jeg søkte tidlig, og enda ikke har hørt noe (fristen gikk ut 20.) så har jeg ikke mye håp igjen.

7 minutter siden, Paranomia skrev:

De gangene jeg har søkt om politiattest har det gått fort. 1-2 uker tenker jeg :) 

5 minutter siden, Eplefe skrev:

Fikk politiattest på to dager sist jeg søkte.

Her var det litt sprik ja 6 uker, 2 uker, 2 dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The reticulum is a biological metaphor appropriate for the age of globalization. A reticulum cell is one of the branched anastomosis reticuloendothelial cells that form an intricate interstitial network ramifying through other tissues and organs.

Akkurat. Vi går for E.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pippin&Symra skrev:

Snavvelsyk, derfor hopper jeg i seng. Der er det ikke noe snavvel.Det har vel kanskje vært snavvel der også, sånn periodevis i livet mitt, men det var en annen type snavvel. Og det er forresten lenge siden også.

Lenge siden jeg har hørt snavvel bli brukt :ahappy: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wednesday skrev:

Flere som blir litt bekymra for situasjonen framover nå som Tyrkia har skutt ned et russisk fly, eller? 

Ja, veldig. Tror ikke det hjelper om Tyrkia gir Russland en valp heller.

1 time siden, Annik skrev:

Man kan reservere seg mot slikt i folkeregisteret :D 

Det funker ikke mot alt, pluss at endel bruker gamle lister. Dog er det supereffektivt med skjult nr! Også blokkerer jeg resten :D 

39 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Hvor lang tid tar det å få politiattest etter man har bedt om det? Edit: står at saksbehandling er omtrent 2 uker, så da blir det sannsynligvis ikke noe jobb allerede i helgen da. 

Hvis du huska å be om egen til utdanning/jobb skal det ikke ta mange dagene. Jeg har fått på under en uke alle ganger jeg har fått (3-4 ganger) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tommy skrev:

The reticulum is a biological metaphor appropriate for the age of globalization. A reticulum cell is one of the branched anastomosis reticuloendothelial cells that form an intricate interstitial network ramifying through other tissues and organs.

Akkurat. Vi går for E.

E er sykt optimistisk om den setningen gir like mye mening for deg som for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lola Pagola skrev:

jeg har ventet i fire uker og venter enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Argyr skrev:

Hastigheten de satte meg på var maks 1 ned og 0,5 opp, tror jeg. Eller var det 0,3? Uansett, det jeg fikk var 0,7 som topphastighet, fordi det var det linja kunne levere. Fikk litt avslag i prisen fordi de syntes synd på meg. :lol: Kilometervis med gamle telefonledninger uti ingensteder blir ikke prioritert, kan man si. Det fungerte ok, jeg var vant med å tenke på noe vakkert (som Mr. Lee pleide å si) mens jeg lastet forum og kunne tenke på mye vakkert innen nettaviser lastet inn. Netflix og youtube fungerte, men ikke Viaplay (var som å se TV i snøstorm), og alle andre videoformat var det egentlig bare å glemme. 

Nå har jeg radiobredbånd fra Svorka, og da jeg fikk det i hus (eller rettere sagt, på taket) ble jeg stormannsgal. Gikk fra 5/2 til 25/15 første dagen det var oppe og gikk! :lol: 

giphy.gif

Da er det godt for ham at han ikke bor her!

Det er egentlig jeg som er heldig, for jeg har en snill nabo som lar meg reke med på butikken til stadighet. 

Jeg har hatt Ice. Det er ok den første uka eller så, da er kvota brukt opp og man får hastighet som en snegle på morfin (jeg gikk til 0,7 som fast hastighet når jeg slapp unna bindingstiden hos Ice, det sier vel litt). Eller man kan kjøpe ekstrakvoter som koster skjorta. Dyre greier!

Til de som bor innenfor dekningsområdet til Svorka (det er nok ikke mange enda), så anbefales det. Gode priser, god hastighet og ingen bindingstid! :thumbs:

...er det en svart kladd av en katt som freser rundt under sofaen og jakter på den andre svarte katten. Det er vinter, det er kaldt ute og kjedelig inne. Man har ikke mer moro enn man lager sjøl, og den katten vet å ha det moro. På andres bekostning.:spell:

Byttet er egentlig mest opptatt av å klatre i posen med flaskepant på kjøkkenet og Katla prøver å være en giraff, for da får hun helt sikkert kommet nær nok til å sjekke det. Det er bare noen meter unna, klart det hjelper å strekke seg! :ide:

Jeg har 100/100, så jeg synes hastighetene som blir diskutert her høres helt syke ut. Jeg tror jeg hadde flydd på veggen eller noe :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SFX skrev:

Hehehehe, det noteres bak øret, selv om den blir litt intern.

Det er så mye feil i det sitatet.

1) Pinnekjøtt skal dampes, ikke kokes
2) Pinnekjøtt skal ikke spises i november
3) Pinnekjøtt og RIS???

Jeg kom meg aldri på butikken, mn kom på at Glam vant et glass med eplegelé på utstilling i helga, så da hadde jeg pålegg likevel. Og X'en hadde veldig lyst på tørrfôret han vant, men ikke vom, så da fikk hun i seg mat også. Nå forsøker jeg å tenke etter om jeg må planlegge mye før det kommer elektriker og parabolmontør i morgen. Jeg må ringe Canal Digital og sjekke hvorfor de har sendt meg en parabol nummer to, det kom hentemelding i stad... Eller, jeg vet hvorfor, men de kan få rydde opp i rotet sitt selv. Jeg bestilte parabol fra de, fordi jeg fikk et godt tilbud på en stand. Dagen etter ringer det noen for å bekrefte adressen. De har feil husnummer, så jeg korrigerer dette. To dager senere ringer det en for å avtale tidspunkt for montering - på min gamle adresse! Den var trolig i systemet fordi jeg var kunde der fram til 2010. Jeg forklarer at jeg har flyttet, og kommenterer at det vel forklarer hvorfor jeg fikk hentemelding til min gamle post-i-butikk. Så jeg forsikrer meg om at jeg ikke får dobbelt opp av utstyr, og at montør kommer til riktig adresse. Jada, alt skal være greit. Men i dag kom det jaggu hentemelding på en post-i-butikk her oppe.

1- Jeg har dampet det, bare alt er kokt i mitt hode hvis det har vært i en kjele :P 

2- pinnekjøtt er verdens diggeste ting, så det må man spise så ofte man kan! 

3- ris til dagens middag (kyllinggryte) :P 

25 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Haha ja takk :P Blir bra å begynne å jobbe iallefall, gleder meg barnslig mye til å oppdatere cv'en :lol: blir brått mer attraktiv for div. stillinger med relevant erfaring etter endt utdannelse ja. 

Har en søknad inne på en jeg har skikkelig skikkelig lyst på, men siden jeg søkte tidlig, og enda ikke har hørt noe (fristen gikk ut 20.) så har jeg ikke mye håp igjen.

Her var det litt sprik ja 6 uker, 2 uker, 2 dager :P

Det har ikke tatt lang tid for meg, men i alle fall ei uke.. Dette for jobb.. Men det sto at det kunne gå 4-6 uker, mente jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Nope.. Man kan reservere seg mot telefonsalg, men ikle undersøkelser.. 

http://www.forbrukerombudet.no/2010/09/11040942.0

.....og det er helt idiotisk at man ikke kan reservere seg mot markedsundersøkelser! :sint_01:Ønsker ikke å være med på sånnt heller jeg :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Krutsi skrev:

1- Jeg har dampet det, bare alt er kokt i mitt hode hvis det har vært i en kjele :P 

2- pinnekjøtt er verdens diggeste ting, så det må man spise så ofte man kan! 

3- ris til dagens middag (kyllinggryte) :P 

1. Du må være mer spesifikk på sonen, vet du ikke at vi kverulerer på alt?

2. Pinnekjøtt ER verdens diggeste ting, men jeg får ikke til å spise det før julaften likevel. Jeg åpner ikke julegavene jeg har liggende i andreetasje før julaten heller. Derimot kan jeg spise pinnekjøtt (og åpne julegaver) langt utover i romjula og på nyåret, om det byr seg en anledning.

2. Phuh!

Aprpops nett, så har jeg fått låne en sånn trådløs mobilsak, og hadde super hastighet inntil jeg brukte opp månedskvota på 1 GB. I dag ble den oppjustert til 14 GB, og da sank hastigheten. Jeg liker ikke det. Det er en midlertidig løsning til de får gravd fiber her, men det er minst fire måneder til det er klart, og da tar jeg ikke med forsinkelsene som frost og tæle kan gi...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tommy skrev:

Har lastet ned svadagenerator-appen. I fix! (Men ja, alle pensumartiklene er på det nivået der)

Hvis det er en trøst så slutter jeg å kunne norsk av å ha "nordisk grammatikk, semantikk og morfologi", og jeg begynner å betvile om jeg kan norsk når jeg har "nordisk språkhistorie fra urnordisk til moderne norsk, norrøn grammatikk, sosiolingvistikk og dialektologi". Jeg har basically juleferie og sommerferie der jeg går og ikke er sikker på om det jeg sier er ord eller bare lyder jeg tilfeldigvis lager med munnen min (som jo er det ord er). Når venninnen min som skriver master i språkfilosofi, psykologibestevenninnen vår og jeg kommer sammen er vi helt vilt lite underholdende.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

1. Du må være mer spesifikk på sonen, vet du ikke at vi kverulerer på alt?

2. Pinnekjøtt ER verdens diggeste ting, men jeg får ikke til å spise det før julaften likevel. Jeg åpner ikke julegavene jeg har liggende i andreetasje før julaten heller. Derimot kan jeg spise pinnekjøtt (og åpne julegaver) langt utover i romjula og på nyåret, om det byr seg en anledning.

2. Phuh!

Aprpops nett, så har jeg fått låne en sånn trådløs mobilsak, og hadde super hastighet inntil jeg brukte opp månedskvota på 1 GB. I dag ble den oppjustert til 14 GB, og da sank hastigheten. Jeg liker ikke det. Det er en midlertidig løsning til de får gravd fiber her, men det er minst fire måneder til det er klart, og da tar jeg ikke med forsinkelsene som frost og tæle kan gi...

1GB er jo ingenting, jeg bruker det x 5(sånn omtrent) bare på mobilen, liksom :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først lutefisk på Ågot Lian, etterfulgt av julekonsert (jada, jeg vet det er november, men mamma venter på kneoperasjon så måtte ta det mens hun er gangbar). Kjempetrivelig kveld, selv om jeg ikke så en skit. Men hørte jo musikken da, så da var det greit :D 

Det som ikke er så kjekt er at det kommer en bok til neste år med flere artikler som er veldig mye likt som min masteroppgave. Hva er oddsen for det liksom? Må prøve å finne ut når den kommer, og prøve å få levert oppgaven før den publiseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Line skrev:

Først lutefisk på Ågot Lian, etterfulgt av julekonsert (jada, jeg vet det er november, men mamma venter på kneoperasjon så måtte ta det mens hun er gangbar). Kjempetrivelig kveld, selv om jeg ikke så en skit. Men hørte jo musikken da, så da var det greit :D 

Det som ikke er så kjekt er at det kommer en bok til neste år med flere artikler som er veldig mye likt som min masteroppgave. Hva er oddsen for det liksom? Må prøve å finne ut når den kommer, og prøve å få levert oppgaven før den publiseres. 

Var du i vår frues kirke? Jeg så toppen av hodet til Alexander Rybak og Tor Endresen, men ikke noe særlig mer. Også var benkene veldig harde å sitte på, men nydelig musikk da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...