Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå August

Tricolor
 Share

Recommended Posts

For en uke vi har hatt på Gålå. Ia er jo der og danser og troller, så jeg leide hytte en uke og ble dratt inn i denne merkverdige og herlige Peer Gynt-verdenen. Ane og Jesper kom fra tirsdag og broren min kom siste dagen og ble med på premieren. Veldig koselig og flott alt sammen. Litt rart at jeg har pusset støvler, sydd på søppel og tovete rumper, vasket skjorter, farget kjortler til svært mange av kostymene. Veldig morsomt. @ElisabethHH, tok du virkelig ikke den med selfiestangen? Vel, nå er ullbuksene av og fjell-luft og sauebjelleklangen er borte for denne gang, men jeg håper inderlig det blir mer Gålå til neste år :D:heart:

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Måå bare dele! Se, pappa smiler!! Har ikke sett han smile siden før hjerneslaget for 5-6år siden!

Woho, jeg fikk drømmejobben!!!! :D :banana:

Ups, jeg skal gifte meg neste år jeg

Posted Images

Neeeei ... Åh så vansklig å forklare da. Mener å ha hørt at det å svømme tilsvarer en viss mengde tur. Altså, om jeg vanligvis går 1 mil med bikkjene, så kan jeg svømme 1 km og det da tilsvarer ett par/tre/fire km av den turen. Du bruker jo mer muskler og en blir jo rimelig sliten av å svømme.

Men du, det er kalorier du mener ;)

http://m.side3.no/sa-mye-forbrenner-du/3144284.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flytta til Heimdal? :)

Hjemme fra to timer på tur. Fant en grei, men litt kjedelig turvei i nabokommunen. Greit å kjøre andre steder mens jeg har bil, ser nemlig ut til at jeg blir bil-løs i neste uke også..

Nå skal jeg be samboern slutte å skru. Siden han uansett ikke får fiksa det i dag kan han heller tilbringe de siste timene av helga si sammen med meg :sleep:

Jepp :ahappy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, det er kalorier du mener ;)

http://m.side3.no/sa-mye-forbrenner-du/3144284.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

*skuffa* Når jeg ser på den der, så forbrenner bikkjene bare ørlite granne mer enn på slakk tur ... men hvorfor er de like slitne som om de har vært på lang tur m1712.gif Det er jammen godt å ha slike fornuftige ting å bruke dagen på :ahappy:

HA! Jeg fant det jeg lurte på, søkte på litt andre ord:

http://hunden.no/ekspert/ekspert.html?sid=42486&ebid=65

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge siden jeg endret min bestilling. Var ikke noe problem å få rom på Clarion Gardermoen i alle fall :)

Jeg fant flere heldigvis! Bare sende avgårde en mail å få bekreftet at de tar imot hund der :)

Jeg skulle egentlig ha fult hus, men den planen ødela Arya :lol:

Så det er bla en Finne som løper rundt litt desperat etter overnatting.. *shame on Arya!*

Typisk Arya! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Å hjelpe meg...Min kjære Bizi har gnagd på lista i gangen, revet den delvis av, og revet av en del av tapeten.

Hun har tygd litt på listene i gangen før også, men nå var det da voldsomt.... :|:blink::no:

Og det er alltid når jeg er på jobb. Nå har jeg teipet alle listene og hjørnene i gangen med gaffateip, og sprayet dem med get off-spray.

F*EN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått låne leilighet i ei hel uke framover! :D Med vaskemaskin på badet, kenwood på kjøkkenet, og glassbalkong hvor teltet kan henges til tørk. Synes @SFX sitt forslag om rundstykker var en kjempegod idé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :ahappy:

Heldiggris! :ahappy: Der er det mange fine turområder i nærheten. Kan jeg spørre hvor på Heimdal? Jeg flytta nettopp derifra og savner det masse allerede :P Særlig alle de fine turmulighetene i skogen bare to min fra der vi bodde (like ved skistadion).

Nå har samboern reist igjen og jeg savner han allerede. Bare 6 dager til jeg får se han, så det må vel gå bra. Jeg føler jeg burde gjort noe fornuftig, men hundene har fått to timer tur og nettopp godbitsøk inne, og jeg lufte de for en halvtime siden. Dessuten er jeg trøtt og lat og føler bare for å trøstespise sjokolade og glo på en god komedie. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også hatt lyst på hele uken...

Jeg har fått låne leilighet i ei hel uke framover! :D Med vaskemaskin på badet, kenwood på kjøkkenet, og glassbalkong hvor teltet kan henges til tørk. Synes @SFX sitt forslag om rundstykker var en kjempegod idé...

Mitt problem er at jeg aldri får til å bake rundstykker. Jeg får til hveteboller, men av en eller annen grunn blir rundstykkene alltid tunge og tørre :(

Men jeg titter på muffinsoppskrifter nå, for å se om jeg har det som trengs. Jeg mangler kanel til eplefyllet jeg lurer på, men DET skal jeg klare meg uten. Eller om kanskje en nabo har et dryss til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er at jeg aldri får til å bake rundstykker. Jeg får til hveteboller, men av en eller annen grunn blir rundstykkene alltid tunge og tørre :(

Men jeg titter på muffinsoppskrifter nå, for å se om jeg har det som trengs. Jeg mangler kanel til eplefyllet jeg lurer på, men DET skal jeg klare meg uten. Eller om kanskje en nabo har et dryss til overs.

Naboen har kanel :) Som betaling så kan du løfte en tørktrommel med meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang klart å lage kjempe gode rundstykker! Når jeg har prøvd igjen med samme oppskrift, har de blitt kjempe tung :(

Nå blir det ingen rundstykke laging fordi jeg ikke orker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har kanel :) Som betaling så kan du løfte en tørktrommel med meg :P

Nice! Jeg kommer snart over, om du vil.

Jeg har en gang klart å lage kjempe gode rundstykker! Når jeg har prøvd igjen med samme oppskrift, har de blitt kjempe tung :(

Nå blir det ingen rundstykke laging fordi jeg ikke orker...

Kom over på muffins etterpå i stedet :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...