Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå August


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Hvordan vet man forskjell på hvilken oppførsel som kommer av ung alder, og hva som eventuelt kommer av separasjonsangst?

Det dukker opp diverse symptomer her som gjør meg litt nervøs.

Det er ikke normalt å spise opp huset til eieren sin når man er 10 mnd, sant?

Det er alltid når jeg ikke er hjemme...

Når man får tur, tyggebein, hjernetrim osv?

Jeg har sett at hun har smakt litt på listene i gangen før, her om dagen rev hun løs en list, og gikk løs på tapeten, og i dag forsvant tapeten fra nederst på døra på rommet hun nå er på fordi hun ikke skal ødelegge resten av huset...I går hadde hun gjort fra seg på rommet, og det er tydelig merker på døra etter at hun har hoppet mot den.

Jeg googlet separasjonsangst, og det står at hvis hunden gjør fra seg inne når du er borte, hvis den er ekstremt glad, og kanskje litt hysterisk når du kommer hjem, og hvis den fotfølger deg absolutt overalt, og ødelegger inventaret, så kan det være en årsak.

Vinduet er oppe på rommet hun var på i dag, og i går, og jeg hørte hun sto og hylte peip og bjeffa når jeg stoppet bilen.

Roer seg ganske fort når hun ser meg.

Jeg har tenkt at dette har med alder, kløing i tennene, og at hun bare er seint renslig å gjøre, men når hun nå har begynt å spise opp huset mitt, så begynner jeg å undres...

Nå er hun ute i hundegården alene, jeg har døra til huset igjen, og hun er helt rolig der ute.

Noen tanker tas gjerne i mot.

Å ødelegge litt er helt normalt. Hilsen frk.haldenstøver med korthårsvenn :) Det er bare fordi det er fint å benytte sjansen, når man er alene. Hyl og skrik, derimot, driver vi ikke med. Det er jo bare fint å slippe tobeinte som kjefter om man smaker litt på ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Måå bare dele! Se, pappa smiler!! Har ikke sett han smile siden før hjerneslaget for 5-6år siden!

Woho, jeg fikk drømmejobben!!!! :D :banana:

Ups, jeg skal gifte meg neste år jeg

Posted Images

Guest Klematis

Å ødelegge litt er helt normalt. Hilsen frk.haldenstøver med korthårsvenn :) Det er bare fordi det er fint å benytte sjansen, når man er alene. Hyl og skrik, derimot, driver vi ikke med. Det er jo bare fint å slippe tobeinte som kjefter om man smaker litt på ting...

Ja, hun har smakt litt på ting før også, men ikke så grundig som de siste dagene. Får kjøpe et digert elgbein igjen, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ødelegge litt er helt normalt. Hilsen frk.haldenstøver med korthårsvenn :) Det er bare fordi det er fint å benytte sjansen, når man er alene. Hyl og skrik, derimot, driver vi ikke med. Det er jo bare fint å slippe tobeinte som kjefter om man smaker litt på ting...

Det gjorde min forrige rottis også.. 2,5 år var hun før hun fant ut at man kunne oppføre seg i kortere periode hjemme alene :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man forskjell på hvilken oppførsel som kommer av ung alder, og hva som eventuelt kommer av separasjonsangst?

Det dukker opp diverse symptomer her som gjør meg litt nervøs.

Det er ikke normalt å spise opp huset til eieren sin når man er 10 mnd, sant?

Det er alltid når jeg ikke er hjemme...

Når man får tur, tyggebein, hjernetrim osv?

Jeg har sett at hun har smakt litt på listene i gangen før, her om dagen rev hun løs en list, og gikk løs på tapeten, og i dag forsvant tapeten fra nederst på døra på rommet hun nå er på fordi hun ikke skal ødelegge resten av huset...I går hadde hun gjort fra seg på rommet, og det er tydelig merker på døra etter at hun har hoppet mot den.

Jeg googlet separasjonsangst, og det står at hvis hunden gjør fra seg inne når du er borte, hvis den er ekstremt glad, og kanskje litt hysterisk når du kommer hjem, og hvis den fotfølger deg absolutt overalt, og ødelegger inventaret, så kan det være en årsak.

Vinduet er oppe på rommet hun var på i dag, og i går, og jeg hørte hun sto og hylte peip og bjeffa når jeg stoppet bilen.

Roer seg ganske fort når hun ser meg.

Jeg har tenkt at dette har med alder, kløing i tennene, og at hun bare er seint renslig å gjøre, men når hun nå har begynt å spise opp huset mitt, så begynner jeg å undres...

Nå er hun ute i hundegården alene, jeg har døra til huset igjen, og hun er helt rolig der ute.

Noen tanker tas gjerne i mot.

Ved separasjonsangst sier man gjerne at ødeleggelsene er fokusert rundt vinduer og dører - der hunden tror den kan komme ut. Den ødelegger ikke fordi den kjeder seg, men fordi den har panikk og prøver å komme seg ut (eller til eier).

Generell ødeleggelse vil ikke nødvendigvis si at hunden har separasjonsangst, det kan også bety at hunden kjeder seg når den er alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ved separasjonsangst sier man gjerne at ødeleggelsene er fokusert rundt vinduer og dører - der hunden tror den kan komme ut. Den ødelegger ikke fordi den kjeder seg, men fordi den har panikk og prøver å komme seg ut (eller til eier).

Generell ødeleggelse vil ikke nødvendigvis si at hunden har separasjonsangst, det kan også bety at hunden kjeder seg når den er alene...

Håper det er kjedsomhet, hun er rolig når jeg går. Da er hun opptatt med godbitballen sin, eller står rolig og ser på at jeg låser døra. Litt småhysterisk når jeg kommer hjem, men roer seg raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har smakt litt på ting før også, men ikke så grundig som de siste dagene. Får kjøpe et digert elgbein igjen, og se om det hjelper.

Hvis det er "jeg kjeder meg"-gnaging, så anbefaler jeg eddik - det får mange hunder til å vike unna. Pensle med en tannbørste eller hell over i en sprayflaske, og ta på eddik der hunden gnager. Det fjerner bare et symptom, men det gir i hvert fall færre grå hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hvis det er "jeg kjeder meg"-gnaging, så anbefaler jeg eddik - det får mange hunder til å vike unna. Pensle med en tannbørste eller hell over i en sprayflaske, og ta på eddik der hunden gnager. Det fjerner bare et symptom, men det gir i hvert fall færre grå hår.

Takk, det skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ved separasjonsangst sier man gjerne at ødeleggelsene er fokusert rundt vinduer og dører - der hunden tror den kan komme ut. Den ødelegger ikke fordi den kjeder seg, men fordi den har panikk og prøver å komme seg ut (eller til eier).

Generell ødeleggelse vil ikke nødvendigvis si at hunden har separasjonsangst, det kan også bety at hunden kjeder seg når den er alene...

Eller OJJJJJJJJJJJ detta var dritkult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX @raksha

Takk for støttende ord! Jeg er generelt helt satt ut over responsen jeg fikk her inne! :hug:

---

Jeg har også fått studielån i dag, hurra!!

Laget meg nettopp pasta cabonara vegeterianer-utgave til middag, kjapt og lett! Jeg er litt hobby vegeterianer og koser meg nå når sambo er vekke i 2 uker, da blir alt vegeterianer-stil. Dessverre er han vanskelig på det punktet, men jeg har tenkt å lure han til å spise vegeteriansk. En gang jeg lagde taco med bønner ble det dramaskrik, og han gikk på McDonalds etterpå for å være vrang :P . Hver gang jeg har laget middag som er sunn og alternativ så vil han ikke ha. Han er litt drittunge der, men jeg har en plan...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå har hun vært alene i hundegården et par timer. Og hun sover søtt. Det tyder vel mer på at hun gnager på inventaret fordi hun kjeder seg, enn at hun har angst. Håper jeg. Klart hun vet jo at jeg er her inne, men likevel så er hun da helt alene der ute.

Har snekret litt mer på rommet, slik at hun ikke skal få gnagd mer på døra, så har jeg sprayet get off-spray rundt omkring der det ikke skal gnages. Får kjøpe eddik og store tyggebein i morgen.

Og lillemann ble så happy, for endelig fikk han tilgang til godbitballen til Bizi. Han dro den med seg inn i huset sitt, og hadde fest med den, og tyggebeinet sitt. Nuh er det tid for kveldens dose med Metacam, og så skal vi trene litt på balanseputa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

@SFX @raksha

Takk for støttende ord! Jeg er generelt helt satt ut over responsen jeg fikk her inne! :hug:

---

Jeg har også fått studielån i dag, hurra!

Laget meg nettopp pasta cabonara vegeterianer-utgave til middag, kjapt og lett! Jeg er litt hobby vegeterianer og koser meg nå når sambo er vekke i 2 uker, da blir alt vegeterianer-stil. Dessverre er han vanskelig på det punktet, men jeg har tenkt å lure han til å spise vegeteriansk. En gang jeg lagde taco med bønner ble det dramaskrik, og han gikk på McDonalds etterpå for å være vrang :P . Hver gang jeg har laget middag som er sunn og alternativ så vil han ikke ha. Han er litt drittunge der, men jeg har en plan...

Du kan kanskje servere vegetar og med burger til dessert hehe. Må være litt utspekulert til barna ee gubben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man forskjell på hvilken oppførsel som kommer av ung alder, og hva som eventuelt kommer av separasjonsangst?

Det dukker opp diverse symptomer her som gjør meg litt nervøs.

Det er ikke normalt å spise opp huset til eieren sin når man er 10 mnd, sant?

Det er alltid når jeg ikke er hjemme...

Når man får tur, tyggebein, hjernetrim osv?

Jeg har sett at hun har smakt litt på listene i gangen før, her om dagen rev hun løs en list, og gikk løs på tapeten, og i dag forsvant tapeten fra nederst på døra på rommet hun nå er på fordi hun ikke skal ødelegge resten av huset...I går hadde hun gjort fra seg på rommet, og det er tydelig merker på døra etter at hun har hoppet mot den.

Jeg googlet separasjonsangst, og det står at hvis hunden gjør fra seg inne når du er borte, hvis den er ekstremt glad, og kanskje litt hysterisk når du kommer hjem, og hvis den fotfølger deg absolutt overalt, og ødelegger inventaret, så kan det være en årsak.

Vinduet er oppe på rommet hun var på i dag, og i går, og jeg hørte hun sto og hylte peip og bjeffa når jeg stoppet bilen.

Roer seg ganske fort når hun ser meg.

Jeg har tenkt at dette har med alder, kløing i tennene, og at hun bare er seint renslig å gjøre, men når hun nå har begynt å spise opp huset mitt, så begynner jeg å undres...

Nå er hun ute i hundegården alene, jeg har døra til huset igjen, og hun er helt rolig der ute.

Noen tanker tas gjerne i mot.

Jeg tror samtlige belgere jeg kjenner, har en sånn periode som unghunder der de blir litt mer kreative i all sin kjedsomhet enn de var som valper, og stort sett så vokser de det av seg igjen. Hvis hun ikke er hysterisk opptatt av at du kommer og går, så vil jeg tro det bare er forbigående greie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg tror samtlige belgere jeg kjenner, har en sånn periode som unghunder der de blir litt mer kreative i all sin kjedsomhet enn de var som valper, og stort sett så vokser de det av seg igjen. Hvis hun ikke er hysterisk opptatt av at du kommer og går, så vil jeg tro det bare er forbigående greie :)

Takk:-) Hun bryr seg ikke om at jeg går. Da satser vi på at det går seg til med alderen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigg har vært så flink med alenetreningen til nå. Men har hatt en pause siden lørdag pga magen til Turbo, så igår fant jeg ut at jeg bare skulle ta med Turbo på en liten kveldstur uten Pigg for å la ham få bæsje i fred (Pigg har en tendens til å overfalle ham når han skal bæsje). Pigg ulte og peip hele tiden.
Idag tok jeg med Pigg ut først og gikk et lite godbitspor (som gikk ganske bra faktisk) og en liten tur langs veien. Ga ham kong med kattemat i når vi kom inn og gikk en liten tur med Turbo. Pigg tygde på kongen når vi gikk og var stille i ca 3 min mens han holdt på med kong også hylte han som en idiot resten av tiden han var alene... sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslan @Fillerya @SiriEveline @2ne @Snøfrost @puddellover

Igjen, helt fantastiske tilbakemeldinger å få her! Dere er jo gull verdt :hug: ! Det blir så overveldende å lese at jeg klarer ikke respondere på alt.

SiriEveline, jeg er lei meg for at du opplever det samme som meg, men glad for at du tok et oppgjør med det. Jeg føler meg ikke helt klar for det enda.... Har mer lyst å kutte tråden.

2ne fornuftig sagt, og jeg er enig, jeg må gjøre det jeg vil uavhengig av dem!

Det forstår jeg veldig godt, det viktigste er at du gjør det som føles rett for deg :) Men fy flate så vondt det gjør når det er familie altså!

Tusen takk alle sammen! :D

30 Juli, kirke ble bestilt idag tidlig og jeg venter på bekreftelse på lokale, men vi skal gifte oss der "ingen skulle tru at nokon kunne bu" så jeg er ganske sikker på at det er ledig :D Fjell, fjord, fjording og bunad, blir ganske nasjonalromantisk ja :P

Gratulerer! Det hørtes veldig flott ut! Et sånt bryllup kunne jeg tenkt meg om jeg skulle gjort litt ut av det, men koste meg veldig med mitt lille hjemmekoselige bryllup også da :P

Lillegutten her har begynt å leke skikkelig med stemmen sin altså, skriker og skråler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skjøt fullt hus, men nådde ikke helt opp. Var med i omskyting på prinsessetittel men tapte den. Til gjengjeld så ble det i det minste for andre gang i historien en dronning på skytterstevnet! Nå høres det ut som jeg følger godt med på den sporten, men jeg har bare sett finalen i kveld :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigg har vært så flink med alenetreningen til nå. Men har hatt en pause siden lørdag pga magen til Turbo, så igår fant jeg ut at jeg bare skulle ta med Turbo på en liten kveldstur uten Pigg for å la ham få bæsje i fred (Pigg har en tendens til å overfalle ham når han skal bæsje). Pigg ulte og peip hele tiden.

Idag tok jeg med Pigg ut først og gikk et lite godbitspor (som gikk ganske bra faktisk) og en liten tur langs veien. Ga ham kong med kattemat i når vi kom inn og gikk en liten tur med Turbo. Pigg tygde på kongen når vi gikk og var stille i ca 3 min mens han holdt på med kong også hylte han som en idiot resten av tiden han var alene... sukk...

Om jeg skulle trent hjemme-alene-trening, ville jeg ikke tatt med meg en av hundene og gått. Jeg lar ALLTID begge hunder være hjemme når jeg går, det er nesten litt dårlig gjort å forvente at en valp skal tåle at BÅDE du og den andre hunden drar fra den. La den voksne være hjemme sammen med valpen om du skal trene - da gjør du jobben mye lettere for deg tror jeg.

Hun skjøt fullt hus, men nådde ikke helt opp. Var med i omskyting på prinsessetittel men tapte den. Til gjengjeld så ble det i det minste for andre gang i historien en dronning på skytterstevnet! Nå høres det ut som jeg følger godt med på den sporten, men jeg har bare sett finalen i kveld :lol:

Jeg fikk også med meg finalen - og syntes det var stor stas at det ble skytterdronning i år... og ut over det er ikke jeg heller spesielt engasjert i sporten :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seks punkt på lista gjort, og det tok to timer.

Hvis folk visste hvor mye tid en bruker på å jobbe frivillig for raseklubben, så ville de kanskje snurpa sammen truten og tenkt seg om før de kom med surt oppgulp neste gang de er vonbrotne over et eller annet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle trent hjemme-alene-trening, ville jeg ikke tatt med meg en av hundene og gått. Jeg lar ALLTID begge hunder være hjemme når jeg går, det er nesten litt dårlig gjort å forvente at en valp skal tåle at BÅDE du og den andre hunden drar fra den. La den voksne være hjemme sammen med valpen om du skal trene - da gjør du jobben mye lettere for deg tror jeg.

Jeg fikk også med meg finalen - og syntes det var stor stas at det ble skytterdronning i år... og ut over det er ikke jeg heller spesielt engasjert i sporten :lol:

Ja er sånn jeg har trent for det meste, men pga Tubs mage har det vært litt vanskelig. Skal la begge være igjen imorgen og håpe at det går bedre. Han har taklet fint at jeg har tatt med meg Tub før også. Men da har jeg gått når han har vært veldig trøtt allerede, så regner med at han for våken og at det ble litt mye for ham. Tester igjen imorgen når jeg drar og handler tenker jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...