Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og jobb.


Box Fresh
 Share

Recommended Posts

De fleste tar vel ut ferie, evt i samarbeid med ektefelle/samboer, og/eller har mulighet til å ha med valpen på jobb.

Første hunden fikk vi mens jeg var sykemeldt, andre hunden kom mens jeg var arbeidsledig. Jeg fikk jobb litt fortere enn planlagt/beregnet, så mannen hadde en del hjemmekontor den første måneden (jeg jobber deltid, og ikke hver dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta den siste valpen, så er han med på jobb. Jeg jobber fullt, men har heldigvis mulighet til å ta hundene med på jobb. I de ulike jobbene jeg har hatt har det vært mulighet til å ha med hund på en eller annen måte, bortsett fra da jeg hadde første valpen. Hun hadde jeg i bur mens jeg gikk på skole. Hun var da i bur fra åtte til tre, fra hun var ti uker og frem til hun var ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de vært med i bilen fra ganske tidlig, men da blitt luftet greit vær andre time ca gjennom hele dagen pluss en god lufting før arb.dagen stsrter. Aberet her er jo om man får en hund som ikke så godt takler å bare bli overlatt til seg selv så lenge i gangen, da er dette en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er sykepleier og jobber turnus. Jeg er lærer i vgs og har litt varierte arbeidsdager. Samlet sett så klarer vi ganske enkelt å minimere alenetiden for valp. Siste valpen fikk jeg da vinterferien startet. Han er første hunden jeg har som ligger i bur, eller valpegård. Som et stort bur. Startet da jeg fikk han med å legge han der når han var trøtt. Nå ligger han mellom 1 time og 5 timer daglig der.

Skal jeg små ærend er han løs sammen med de to voksne. Det har gått veldig bra. Jeg har slitt med alenetrening med flere av mine tidligere hunder og det er utrolig deilig at det denne gangen har gått så fint.

Jeg hadde nok ikke kunne få valp om jeg var borte 8 timer hver dag fra den kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valp på 11 uker nå, jeg har en ferie jeg ikke får flyttet på så jeg får ikke ferie før 16 juli. Jeg jobber turnus, så jeg har med valpen på jobb i bilen dersom jeg har tidligvakt, jeg får da luftet han 2-4 ganger gjennom arbeidsdagen. Når jeg har senvakt så er valpen hjemme med samboeren min :-) det er ikke optimalt å ha valp uten ferie, men det går sånn ok. Hehe! Jeg skulle egentlig ha valp fra et kull som var leveringsklar en uke før ferien, men tispa gikk tom. Dersom man skal være avhengig av ferie så må man nesten velge kull etter tidspunkt og ikke kombinasjon og oppdretter, det ekke aktuelt for meg. Så sånn går det, det går helt greit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk valpen forrige mandag, i forbindelse med ferien og har startet hjemmealene trening. Har to uker igjen nå. Jeg jobber natt og turnus så jobber ikke hver dag, min samboer jobber skift så han jobber heller ikke hver dag. Dermed er det sjeldent den kommer til å måtte være i inngjeringen i flere timer, men kan dessverre ikke ha han med på jobb. Nå er det sommer så å ha valpen i bilen er jo uaktuelt. Men blir nok noen timer enkelte dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har aldri hatt en type jobb hvor det er greit å ha med hund.. (hva slags jobber er det, egentlig? :P ) så her i gården har det blitt hundekjøp i sommerferiene, når jeg har fri fra universitetet og kun har (deltids)jobben min. Både jeg og typen jobber skift, så med noen få feriedager og litt koordinering har vi klart å minimere alenetiden. En av få fordeler med å jobbe krasjende skift, haha..

Hvordan folk med "vanlig" ni til fire-jobb klarer det har alltid vært et lite mysterium for min del :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta ferie så lenge det er mulig, også sørge for at jeg kan få hjelp av familie og venner til lufting eller passing når det er behov for det når jeg begynner å jobbe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første valp var jeg hjemmeværende med og begynte ikke i jobb før hun var rundt 7-8 mnd. Jobba bare i 4-5 timer da, så da var hun alene hjemme. Nå har jeg valp igjen og er student. Fikk henne 2 uker før sommerferien. Hun trenger ikke være skikkelig alene før i august, da mellom 2-3 timer mens jeg er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt en type jobb hvor det er greit å ha med hund.. (hva slags jobber er det, egentlig? :P ) så her i gården har det blitt hundekjøp i sommerferiene, når jeg har fri fra universitetet og kun har (deltids)jobben min. Både jeg og typen jobber skift, så med noen få feriedager og litt koordinering har vi klart å minimere alenetiden. En av få fordeler med å jobbe krasjende skift, haha..

Hvordan folk med "vanlig" ni til fire-jobb klarer det har alltid vært et lite mysterium for min del :)

Veldig enig med @.

Mannen min er sykepleier og jobber turnus. Han jobber maks tre dagvakter fra man til fre. Som regel bare to. Jeg er lærer på videregående og har ikke fulle dager hver dag. I perioder med valp sitter jeg mye hjemme og jobber med retting osv. Er på jobb når jeg har undervisning og skal på møter selvsagt.

Dermed klarer vi i en overgangsperiode denne "hjemme alene" treningen på en veldig ok måte. I tillegg har nye valper alltid hatt en eldre hund hjemme slik at den ikke har vært helt alene.

Jeg tror ikke at jeg hadde kunnet hatt hund om jeg hadde jobbet fulle dager hver dag. Samvittigheten min gnager med en gang hundene må være alene mer enn 5-6 timer :P Men det er nok mest bare meg som er rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Første hunden var jeg hjemmeværende, andre hunden jobbet jeg deltid. Nå har jeg en valp på 5,5 mnd. Hentet den da den var 9 uker og da tok jeg meg fri ei uke fra jobb, andre uka var min mann hjemme på dagtid. De neste to ukene var det store barn hjemme og passet på, deretter hadde vi 4 ukers ferie. Den har vært noen timer alene før barna står opp og det har gått veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et semester fri fra studiene (+ sommerferie) da jeg hadde valp, så henne var jeg hjemme med i 7 mnd. Utrolig deilig å kunne ta alenetreningen i et rolig tempo. Neste valp kommer forhåpentligvis til våren, da har jeg nesten 4 mnd fri. Satser på at det går bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Og jeg ahr vært alt fra hjemmeværende til å kun ha fri en uke. Samme med alt dem har turna rundt til dem ble voksne men elsket å være med i bilen fra dem har vært små

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt en type jobb hvor det er greit å ha med hund.. (hva slags jobber er det, egentlig? :P )

Jobbet på hundepensjonat, som avløser på gård med melkekyr og nå de siste årene på dyreklinikk. Da er det ikke så problematisk å ha med hund på jobb.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt en type jobb hvor det er greit å ha med hund.. (hva slags jobber er det, egentlig? :P )

Jeg jobber i butikk, så Milo er butikkhund. Tusler ved føttene mine og hilser på kundene som vil hilse. :P

Edit: ikke dagligvare riktig nok. Da hadde det nok blitt litt vanskeligere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt en type jobb hvor det er greit å ha med hund.. (hva slags jobber er det, egentlig? :P ) så her i gården har det blitt hundekjøp i sommerferiene, når jeg har fri fra universitetet og kun har (deltids)jobben min. Både jeg og typen jobber skift, så med noen få feriedager og litt koordinering har vi klart å minimere alenetiden. En av få fordeler med å jobbe krasjende skift, haha..

 

Hvordan folk med "vanlig" ni til fire-jobb klarer det har alltid vært et lite mysterium for min del :)

Samboern min er ingeniør på et lite kontor (de er bare 16-17 stk), og der er det med hunder rett som det er. Bare koselig, synes de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært hjemme med dem i kanskje en uke før de har blitt med på jobb (lastebil) Nå har jeg byttet jobb og jobber for det meste netter, men samboer kjører fortsatt lastebil så neste valp kommer nok til å bli med han på jobb siden det er en fin mulighet til å sosialisere på masse rart :) De er sjeldent hjemme aleine pga arbeidstiden min da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min sammen med en samboer som var lærer, hentet han et par uker inn i samboer sin lange sommerferie :) Jeg jobber stort sett etm/kveld, så fikk en fin overgang da sambo gikk tilbake i jobb, med maks et par timer alene fra jeg gikk på jobb til sambo kom hjem. Om jeg skulle fått valp alene nå, ville jeg kombinert det med å ta ut alle 5 ferieukene, og fått hjelp til pass/lufting en periode når jeg begynte på jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...