Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bygger du turglede?


Sona
 Share

Recommended Posts

Min lille venn har begynt å gjemme seg når hun ser at jeg tar på turklær og gjør meg klar til å gå. Dette er veldig uvant ettersom jeg er vant med hunder som blir gira og glade når tur er nært forestående. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre turene til noe mer positivt, tur pleide jo være artig nok i seg selv... Hva gjør dere for å bygge opp gleden i å gå?

Nå er vesla straks 16 uker og jeg vet jo at alderen setter begrensninger for hvor mye hun orker og har lyst til. Jeg trenger mye mer tur enn hun gjør, så jeg har brukt å ha med ryggsekk og bærer henne i armene eller putter henne oppi når hun virker lei (ikke løper foran lenger, men henger etter meg, piper, hopper opp, etc). Er hun kanskje bare veldig hjemmekjær? Jeg bruker å bære henne til vi er et lite stykke unna blokka vi bor i, ellers vegrer hun seg veldig for å gå og vil bare snu :P Når vi først er kommet ut på tur og sola skinner, da er livet fint og hun løper rundt og koser seg. Vi bruker godbiter og god tid til å stoppe og kikke og snuse på ting. Er hun bare litt sær? Er jeg for dårlig til å lese henne når hun blir sliten og det rett og slett blir for langt? Vi går jo korte turer også, ikke alltid timeslange skogsturer.

Altså, det går jo greit, vi kommer oss ut, men er litt stusselig å måtte lokke henne ut av skjulestedet med godbiter hver gang vi skal ut :( Jeg henter henne ikke fysisk ut derfra for jeg synes jo hun skal få ha et sted hun kan være i fred. Men tuuur da! :(

Bare gå du, matmor, jeg blir her :wave:

20150505_132449_zpsvttxhldv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet i alle år med å få border collien min til å ville komme når vi skulle ut på tur. Han gjemte seg hver dag, 3 ganger for dagen i 5 år. Ufattelig slitsomt, men han var alltid fornøyd når vi først kom ut.

På det verste så brukte jeg 30 min på å få han med meg ut. Hvis jeg hadde det travelt så måtte jeg gå inn under trappen å dra han ut. Ikke helt riktig å gjøre, men noen ganger må man.

Ofte så overså jeg hunden, og gikk ut å satt meg på en stein med døren åpen. Da kom han som regel ruslende etter 10-15 min. Andre ganger ble jeg streng og "jaget" han ut. Så sånn gikk våres dager :P

Lykke til håper du finner ut av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en sele som gnager eller noe? Min hund liker ikke å ta på sele, så han løper og gjemmer seg når jeg kommer med den. Det løser jeg med å sende ham inn i gangen så han ikke kan rømme, før jeg kler på meg og tar på ham selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er at du må tilpasse turlengden til hennes behov en stund. Hvis hun henger etter og piper ofte, så går du nok for langt. Det er bedre å ta et kvarter/halvtime en stund framover, til du får opp turgleden, og så øke litt etter hvert. Hun er jo bare baby ennå! Kanskje hun også fryser litt?

Ellers tenker jeg at det ikke er noen "nåde", når du har bestemt at dere skal ut, så skal dere ut. Selv om du kanskje må dra henne fram fra et skjulested. Ikke noe lokking, bare ta henne med deg uten å gjøre noe mer utav det. Sjekk også om selen er ubehagelig noe sted, det kan også være en grunn til at hun vegrer seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tar valpen med og går med valpen løs i valpens fart. Stopper valpen og snuser på en kongle stopper jeg. Har alltid med sekk så jeg kan putte valpen oppi der. Ellers så går vi ikke så langt i starten men gjerne til et enkelt sted jeg kan sette meg ned og valpen kan snuse og utforske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk utstyret. Er det ubehagelig?

Fryser hunden? Ta på genser hvis kjølig

Er hunden redd? Bygg opp selvtilliten utenfor døra og i hagen først. Ikke gå lengere før hunden virker trygg.

Kos, ros, leking ute. Og la hunden utforske selv, i eget tempo. Ikke trøst og dille.

Det går seg nok til etter hvert :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sånn valp så tror jeg at jeg ville droppet nesten alt av tur og heller bare være ute, leke litt, treffe andre hunder, kanskje tusle en liten tur i byen eller litt miljøtrening, og jeg ville gjort det i små porsjoner om gangen. Ikke alle er like gira på tur, men får du en positiv assosiasjon til å være ute så vil det jo helst bli lettere å få frem turgleden senere, kontra at man bare kjører på nå. Og skal du på tur så ville jeg helst bare gått små små turer og droppet sekk og slikt og heller gå en tur utenom selv om man føler for å gå lengre. Det er sikkert ikke så behagelig å sitte i den sekken heller og vil hun da i tillegg ikke være ute i utgangspunktet så blir det nok mer negativt enn det blir kjekt. Har hun en leke hun er skikkelig glad i så kanskje du får til å bruke den til å gjøre det positivt at du går ut i gangen å finner frem utstyr og å gå ut?

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere andre her: En liten valp trenger ikke mosjonen en tur gir, den trenger å være ute og oppleve verden sammen med deg. :) Dropp dette med å gå strekker i bånd, bare gå ut og heng med henne.

På min rase (shiba) er det veldig vanlig at hundene gjemmer seg når de skal ha på sele for å gå ut (som @Tinkie nevner over her). Det har ingenting med kvaliteten på sela å gjøre eller at bikkja ikke vil gå tur, de har bare et voldsomt behov for å være frie og nakne. :teehe: Jeg tenker at det motsatte kanskje er tilfellet hos deg, og at hun kanskje fryser litt eller føler seg utilpass av andre grunner. De er jo litt "puslete" med kroppene sine.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mine skjønner at de må ta på dekken, refleksvest eller sele når vi skal på tur, stikker de også å gjemmer seg. Og når jeg kler på dem, kan de bare gå sideveis inne i starten, om de kan gå i der hele tatt.. Straks vi kommer ut, er alle klær glemt, og livet er gøy igjen :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjør min dvergpinscher. Jeg pleier å hente henne før hun skjønner at vi skal noe, så gjør jeg henne klar og fester båndet på døren. Så gjør jeg alle andre og meg selv klar. :P Da slipper jeg hele den lokke-sekvensen. :)

Hun digger å gå tur, men hater å få på seg ting.

Støtter det å ikke gå tur med så liten valp. Vi bar ofte valpene inn i skogen (eller der vi skulle være) og så bare hang vi i området. Kjempefin trening for valpene.

Om du vil gå lang tur bør du kanskje bære valpen før den blir så sliten at den viser tegn. Det skal ofte mye til før hunder viser at de er slitne. Tenker for å bygge turglede altså, det er ikke farlig at de blir slitne. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Enig med flere andre her: En liten valp trenger ikke mosjonen en tur gir, den trenger å være ute og oppleve verden sammen med deg. :) Dropp dette med å gå strekker i bånd, bare gå ut og heng med henne.

 

På min rase (shiba) er det veldig vanlig at hundene gjemmer seg når de skal ha på sele for å gå ut (som @Tinkie nevner over her). Det har ingenting med kvaliteten på sela å gjøre eller at bikkja ikke vil gå tur, de har bare et voldsomt behov for å være frie og nakne. :teehe: Jeg tenker at det motsatte kanskje er tilfellet hos deg, og at hun kanskje fryser litt eller føler seg utilpass av andre grunner. De er jo litt "puslete" med kroppene sine.

Det har ikke så mye med rase å gjøre. Jeg har en terv som er akkurat lik med seler. Han elsker å være på tur, men hater å ta på sela.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at med en hund som ikke liker å gå tur, så gjør man alt annet enn å gå tur. Ta med hunden ut, ha det gøy, bær evt hunden ut i skogen, ha det gøy - men gjør alt annet enn å dasse rundt og gå og gå. En valp har ikke behov for å gå, den har behov for å utforske i sitt eget tempo, snuse rundt, osv. Trimturene får man ta uten hund når man har valp/unghund. Liker ikke valpen sele og nekter å komme av den grunn? Dropp selen, la valpen gå løs, tren innkalling, ta på selen, ta den av igjen, uten å gjøre noe mer styr ut av det. Jeg hadde i alle fall ikke giddet å lage noe konflikt rundt det med en liten valp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Vil så gjerne at hun skal bli like glad i turgåing som jeg er. Må bare presisere at jeg ikke går tur for å slite ut valpen, men for min egen del. Det er så fiiint i skogen nå for tiden :wub: Jeg har ikke dratt henne gatelangs, men gjerne båret henne forbi de kjedelige partiene. Men jeg har nok overdrevet tempo og lengde og trodd at hun trivdes bedre enn hun har gjort. Vi får ta det roligere og se hvordan det går :)

Jeg er ganske snar til å kle på henne med det jeg har, altså, men har ikke investert i fleecedress og hele pakka siden hun vokser og det går mot sommer. Puppia-selen gnager ikke såvidt jeg kan se, men hun er definitivt ikke overbegeistret for å ha på seg ting. Klør seg mye med halsbånd på og snur seg og kikker på selen når kobbelet strammes, for eksempel. Jeg liker best å bruke sele fordi jeg er redd hun skal rykke og skade halsen sin. Får kanskje bare bære henne dit vi skal og la henne være naken :)

Er det evt. noen som kan anbefale en rimelig sele med god albueplass til voksende myndekropp? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det "gleder" meg å høre, men er det utbredt på terv eller han en av få? For på shiba er hat mot seler normen. :D

Det er vel ikke mer utbredt enn på andre raser? Jeg tror det er mer individ enn rase. Andre terven min bryr seg ikke. Jeg kjente også en samojed som hata å ta på sele, men elsket å trekke i sele :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "gleder" meg å høre, men er det utbredt på terv eller han en av få? For på shiba er hat mot seler normen. :D

Ingen av mine belgere har vært sånn, snarere tvert i mot, de vil mer enn gjerne ha på seg sele eller halsbånd. Om jeg holder opp sele eller halsbånd så kommer Nora og prøver å stikke hodet inn i det, samme hvem sin sele eller halsbånd jeg holder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det evt. noen som kan anbefale en rimelig sele med god albueplass til voksende myndekropp? :innocent:

http://www.torshammarens.se/index.php?route=product/category&path=74_479

Kjøp med valpebånd. Vi har disse selene til whippetene, og har brukt dem med valpebånd fra de har vært rundt 14 uker til nå når de er voksne :) Kjempefin tursele, som er så godt som rømningssikker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mer utbredt enn på andre raser? Jeg tror det er mer individ enn rase. Andre terven min bryr seg ikke. Jeg kjente også en samojed som hata å ta på sele, men elsket å trekke i sele :)

Poenget mitt er at når det gjelder shiba, så er det ikke et individ-trekk, det er et rasetrekk. Jeg har ingen kjennskap til hvor utbredt dette er på andre raser eller hvor mange individer som holder på sånn, men har ganske grei oversikt på egen rase. Jeg trakk det fram for TS for å understreke at det at valpen gjemmer seg når turklær eller sele tas fram, ikke trenger å bety at hunden ikke liker å gå på tur, men at det kan være ubehag knytta til andre ting ifm tur. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma (blandingshund, papillon x yorkshire terrier, snart 9 år) elllllsker å gå på tur, men hun har i alle år gjemt seg under sofaen, stoler, bord. etc. så fort hun hører/ser selen sin. Hun har hatt utallige forskjellige seler, men det er på samme viset med alle. Hun vil bare gå ut døren naken, hun! *ler*

Nå som hun er blitt snart 9 år, så _liker_ hun fremdeles ikke selen, men hun kommer gjerne joggende til døra allikevel selv om hun vet at det blir sele. Så hun har nok vent seg til det, rett og slett, og skjønt at det ikke er noen vei utenom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er flere som liker tur da, selv om de ikke står klar for å få på selen :)

http://www.torshammarens.se/index.php?route=product/category&path=74_479

Kjøp med valpebånd. Vi har disse selene til whippetene, og har brukt dem med valpebånd fra de har vært rundt 14 uker til nå når de er voksne :) Kjempefin tursele, som er så godt som rømningssikker.

Har kikket på den siden, men tenkte det var noe jeg burde vente med til hun var utvokst. Kan den stilles inn/ut såpass mye altså? Det er jo ikke ille pris heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er vel ikke helt rasen for lange turer heller?

Jeg tenker nok at det kommer av at det ikke oppleves som gøy å gå tur. Litt som med valper som ikke liker bilkjøring.

For å gjøre det verdt det så må du finne på noe som hun synes er spennende. F.eks. avtal med egnet lekekamerat at dere møtes på egnet sted dere kan gå til og la de leke.

Avtal turdate med lekekompis. Ta med mat og drikke og ta dere god tid i skogen.

Gjør noe så turtøyet skaper en forventning om noe morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt rasen for lange turer heller?

Jeg tenker nok at det kommer av at det ikke oppleves som gøy å gå tur. Litt som med valper som ikke liker bilkjøring.

For å gjøre det verdt det så må du finne på noe som hun synes er spennende. F.eks. avtal med egnet lekekamerat at dere møtes på egnet sted dere kan gå til og la de leke.

Avtal turdate med lekekompis. Ta med mat og drikke og ta dere god tid i skogen.

Gjør noe så turtøyet skaper en forventning om noe morsomt.

Tror ikke den er mindre egnet enn mange andre raser. Blir det ikke litt etter hva man gjør det til? Kjenner til italienere som går veldig mye og andre som går mindre.

Jeg har nok ikke vært flink nok til å ta det i hennes tempo og til å gjøre det moro for henne. Skulle gjerne hatt flere lekekamerater i hennes alder og vektklasse, men har litt problemer med å finne dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...